Ah, dus het laminaat kan helemaal geen water opnemen, en wordt ook niet zwakker als er zuren beginnen te ontstaan en zo. Osmose is ook bij elke boot lokaal, en treedt niet over het hele onderwaterschip tegelijk op. Epoxy hecht prima op water, dus je kan gelijk repareren. Allemaal overdreven...
Nee, dan houten-boot-bezitters, die moeten verschrikkelijk op hun tellen passen, elk verfsysteem heeft een levensduur van maximaal een half jaar, en kan zonder onderhoud absoluut geen tweede seizoen aan.
Quatsch, laten we nu eens appels met appels gaan vergelijken, en peren met peren. Houtrot kan meestal lokaal gerepareerd, delaminatie treedt alleen op bij oud en zwaar verwaarloosd multiplex, en hetzelfde geldt voor osmose: veel schepen hebben het niet, sommige een beetje, en sommige heel sterk.
Wil je een boot mooi en goed houden, dan moet je onderhoud plegen: polyester gaat op den duur verkrijten als je het niet regelmatig in de was zet, en een verfsysteem moet zo af en toe opgeschuurd en een vers laagje. Is een boot eenmaal 30-340 jaar oud, dan moet je niet raar opkijken als er eens een grote restauratie nodig is.
Verder zit het gros van het onderhoud bij elke boot toch in de andere onderdelen: motor, tuigage, toilet, electra, afdichtingen ed zitten op elk schip en hebben ook aandacht nodig.