Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarschip of maxi 77

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 22:56 #94310

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Clipper, mooi dat jij en je familie aan deze levendige discussie veel aan hebben. Ik kan me echt voor de geest halen hoe jullie met elkaar rond de computer hangen en de nieuwste ontwikkelingen volgen en discuteeren. Groeten aan de kids.
Betrefd de diepgang in Friesland, daar hebben je kids wel een punt. Met mijn Waarschip 600 (diep 100cm) nergens in Friesland problemen gehad. Nu met mijn Etapje (125) is vaker wel opletten geblasen in Friesland.

Maar waarom je een ophaalkiel niet een beetje kan ophalen onder het zeilen... nou dat wil me dan niet in mijn hoofd.

Groet martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 18 okt 2009 15:53 #94406

Die Dehler was dan ook niet bedoeld als alternatief. Wij zijn begonnen met het waarschip, en nu na een aantal jaren doorgegroeid naar de Dehler. Dat dat buiten hun budget valt snap ik als geen ander!

Een Waarschip 725 kun je in verschillende diepgangen kopen: 1,00 meter, 1,25 meter en 1,50 meter. Met de 1 meter diepgang kun je uitstekend uit de voeten in Friesland. Ikzelf had een 1,25 meter diepgang. Ik heb geen eigen vergelijkings-ervaring, maar wat ik van mijn vader begreep (hij had een versie met 1 meter diepgang), was dat hij al vrij snel spijt had van zijn keuze destijds. De bedoeling om veel in Friesland zelf te gaan varen viel na een paar IJsselmeertochtjes al snel in het water. De Friese meren werden dus veel minder bezocht dan gepland terwijl de zeileigenschappen van een 1,25 meter diepgang veel beter schijnen te zijn.

Laten de jongens zich trouwens niet beperken tot een waarschip, maxi of e-boat. Zoek eens in de botenbank of botentekoop op budget en lengte (7 meter) en je zult veel meer alternatieven tegen komen! Waarbij je ook meteen de vraag kunt stellen of deze allemaal zo goed zeilen als de genoemde 3 scheepjes...

Wat nog steeds belangrijk is: hoe leuk vinden de jongens het om een paar weekenden in de winter te klussen? Doen z e dat nu ook al (brommers?) of steken ze nooit een hand uit de mouw?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 10:31 #94488

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Lagendijk, bedankt voor de tip. Nu dit weekeinde ook hun Lis (dat "race"-zeilbootje, dat ze nooit meer wegdoen) is opgeborgen, hebben ze weer even tijd om ook naar aletrnatieven te zoeken. Wat hun kluszin betreft maak ik me geen zorgen. De door jou genoemde brommer hebben ze echter nooit gewild. Dus ervaring daarmee hebben ze niet. Ze maken duidelijk liever gebruik van natuurlijke hulpbronnen (zweefvliegen, paardrijden, crossfietsen, om er maar eens enkele te noemen) en het zeilen, en wat daar bij komt kijken, is hun wel toevertrouwd, zeker als ik afga op de wijze waarop zij met hun Lis en hun huidig kajuitjachtje (een pacific 606) omspringen en daar aan onderhoud aan plegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 10:56 #94492

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Lijkt me duidelijk: Waarschip ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 11:39 #94504

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een complete osmose-behandeling betekent dat je ofwel de gelcoat laat schillen, ofwel die zelf verwijdert. Darna moet het schip drogen, meestal dus toch een seizoen dat je niet kunt varen. Daarna moet het schip voorzien worden van een epoxy laag ter vervanging van de gelcoat. Al met al hebben we het toch gauw over een investering van 2000-3000 euro op de scheepsmat waarover we praten als je het laat doen, of veel ellebogenstoom en materiaal- en stallingskosten van 1000-1500 euro als je het zelf doet.

Tja, dit hele verhaal is m.i. een aaneenschakeling van vooroordelen en napraten van anderen. Een boot hoeft helemaal geen seizoen op de kant, een week is over het algemeen meer dan voldoende. Gelcoat er helemaal vanaf is ook nergens voor nodig, lokaal behandelen is een prima oplossing. En als laatste, osmose is een cosmetisch probleem waarbij de gelcoat van het laminaat afvalt dus waarom zou je daar zoveel tijd en moeite in stoppen. Het is niet zo dat je boot wegrot als je er niets aan doet.
Maar goed, de angst voor het Vele Onderhoud van houten boten is ook een meestal een hoop napraten... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 13:18 #94517

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Ah, dus het laminaat kan helemaal geen water opnemen, en wordt ook niet zwakker als er zuren beginnen te ontstaan en zo. Osmose is ook bij elke boot lokaal, en treedt niet over het hele onderwaterschip tegelijk op. Epoxy hecht prima op water, dus je kan gelijk repareren. Allemaal overdreven...

Nee, dan houten-boot-bezitters, die moeten verschrikkelijk op hun tellen passen, elk verfsysteem heeft een levensduur van maximaal een half jaar, en kan zonder onderhoud absoluut geen tweede seizoen aan.

Quatsch, laten we nu eens appels met appels gaan vergelijken, en peren met peren. Houtrot kan meestal lokaal gerepareerd, delaminatie treedt alleen op bij oud en zwaar verwaarloosd multiplex, en hetzelfde geldt voor osmose: veel schepen hebben het niet, sommige een beetje, en sommige heel sterk.

Wil je een boot mooi en goed houden, dan moet je onderhoud plegen: polyester gaat op den duur verkrijten als je het niet regelmatig in de was zet, en een verfsysteem moet zo af en toe opgeschuurd en een vers laagje. Is een boot eenmaal 30-340 jaar oud, dan moet je niet raar opkijken als er eens een grote restauratie nodig is.

Verder zit het gros van het onderhoud bij elke boot toch in de andere onderdelen: motor, tuigage, toilet, electra, afdichtingen ed zitten op elk schip en hebben ook aandacht nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 13:26 #94518

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik kom nog even terug op de door beewee aangedragen E-boat en het diepgang-verhaal. Dat naar aanleiding van het feit dat ik op www.e-boats.org.uk/ onder het topic "member-s sales & wanted" (je moet dus even scrollen en doorklikken) een afbeelding zag van een E-boat waar een vleugelkiel op gemaakt was. Of de kiel nog op te hijsen is, is me niet duidelijk. Maar dat zou een optie kunnen zijn om de diepgang te verminderen. Of heb ik dat mis, en zitten er meer nadelen dan voordelen aan zo'n vleugelkiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang 19 okt 2009 17:47 #94553

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
vraagje: welke ,ideale diepgang wordt eigenlijk gewenst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 18:13 #94556

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Antwoord op wimsl: Ze varen nu met de Pacific 606 (diepgang 95 cm) en vragen zich gewoon af wat zij met een grotere diepgang moeten inleveren voor wat betreft de (tot nu toe) voor hen zo geliefde Friese meren. Moeder is een Friese, dus ik hoef niet uit te leggen waar die liefde voor Friesland door wordt gevoerd. Ik kan ze overigens geen ongelijk geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 19 okt 2009 18:29 #94560

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Tot pakweg 1.25 diepgang is Friesland heel prima te doen. Met grotere diepgang is Friesland nog steeds te bevaren, maar het wordt wel wat minder.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 22 okt 2009 10:31 #94993

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Om nog wat olie op het vuur te gooien: op Marktplaats staat een Oceaan 22, een prima zeiler, met volgens de verkoper een hefkiel. Die is er van de Oceaan nooit geweest, het zal dus wel de kielmidzwaard zijn.

Kijk wel even naar de lengte van de kooien voorin, die zijn niet echt riant denk ik. Zie ook www.oceaanclub.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 24 okt 2009 06:51 #95239

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Bedankt voor de tip, en het aanzetten tot kijken naar andere boten dan de maxi 77 of de kwarttonner. Maar geloof me, alle koopsites worden voortdurend bijgehouden, en als het zo ver is, hoor je gegarandeerd wat het is geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

diepgang 24 okt 2009 18:23 #95293

  • wimsl
  • wimsl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Antwoord op wimsl: Ze varen nu met de Pacific 606 (diepgang 95 cm) en vragen zich gewoon af wat zij met een grotere diepgang moeten inleveren voor wat betreft de (tot nu toe) voor hen zo geliefde Friese meren. Moeder is een Friese, dus ik hoef niet uit te leggen waar die liefde voor Friesland door wordt gevoerd. Ik kan ze overigens geen ongelijk geven.

heb een maxi77 met een kiel tot 1,15 mtr. dus voor grootste deel froesland wel geschikt lijkt mij.
hoewel, er zijn natuurlijk stukken waar elke centimeter telt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 07 nov 2009 13:14 #97500

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
link.marktplaats.nl/284734055
Hier een te koop voor weinig
Ik heb geen aandelen :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 13 nov 2009 04:43 #98345

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
bedankt, rsv, we hadden hem ook al gezien, en ter plekke kijken staat nog in de planning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl