Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarschip of maxi 77

waarschip of maxi 77 15 okt 2009 07:31 #93963

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Thuis aan tafel ontspon zich gisteren een gesprek over de plannen van de zoons (17, 19 en 22 jaar) om een wat grotere boot aan te schaffen (hun budget richt zich nadrukkelijk op de tweedehandsmarkt, en reikt ook niet verder), waarbij enerzijds werd gezworen bij een waarschip (een 720 of 730) maar anderzijds - met name ook vanwege het vele onderhoud dat een houten schip met zich brengt (en de boot ligt ook nog eens zo'n 120 km van de woonplaats) - nadrukkelijk de voorkeur werd uitgesproken voor een polyester jachtje, waarbij dan als voorbeeld een maxi 77 wordt genoemd, waarvan het onderhoud minder tijd zou vergen. De discussie gaat dan verder natuurlijk ook over aspecten als het vekrijgbaar zijn van (al dan niet gebruikte) onderdelen op de nationale markt, gebruiksmogelijkheden (diepgang, hoogte mast, kun je hem solo varen, etc., maar ook, en niet onbelangrijk op jonge ontdekkersleeftijd: lig je er wel een beetje comfortabel met je vriendin in) en over zaken als reparatiemogelijkheden na schade (zou bij hout veel eenvoudiger zijn).
Graag de visie van jullie ter verdere bijdrage in de discussie, vooral ook graag van hen die zelf ervaring met genoemde typen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 07:44 #93965

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Als je met z'n drieen bent kun je best iets bedenken om het onderhoud van een houten boot te regelen. Vele handen maken immers licht werk...
Echter zelf zou ik altijd voor polyester kiezen. Dit is vele malen makkelijker, en in het geval van onenigheid over het eea (bijvoorbeeld dat 1 veel meer heeft gedaan dan de ander ofzo) maakt het ook niet uit als je er een tijd wat minder aan doet!

Wat zijn verder eisen aan de boot? Willen ze vooral met 2 zeilen, of ook wel met 6? Mogelijkheid tot koken aan boord, evt wedstrijdjes??

Ik denk dat bij gegeeld eigenaarsschap het handig is om te kiezen voor een boot met zo min mogelijk onderhoud, dan kan daar nl ook minder discussie over ontstaan!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 07:59 #93967

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Een wijze raad ! Met name over dat vermijden van ruzie over het nakomen van je aandeel in de onderhoudsverplichtingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 10:15 #93980

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6706
Aan de andere kant is het wel zo, dat schade aan een poly boot altijd een heel forse klus is, en bij een houten schip heel vaak een lokale reparatie al voldoende is. Als je bij Projecten kijkt zie je wel wat leuke voorbeelden...
Bij aankoop van een multiplex schip als een Waarschip geldt wel, dat je op zoek moet naar eentje die niet al gedelamineerd is, en bij voorkeur ook RVS geschroefd.
Van de Maxi kan ik zeggen, dat die veel ruimte biedt voor z'n lengte, de punt is redelijk ruim zolang je beiden onder de 1,80 bent, tot 1,85 gaat ook nog languit voor een persoon. Waarscheepjes zijn duidelijk lager van binnen, hoewel ik de 730 niet goed ken (en de 720 ook niet: die bestaat niet...)
Hangt ook erg van het budget af: Maxi's zitten meestal ruim boven de 5000 euro, kwarttonners meestal eronder, 730's iets erboven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 10:57 #93990

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5225
persoonlijk vind ik reparaties in hout of kunststof niet zo veel verschillen. rotte delen wegslijpen en een nieuw stuk er in lijmen ;) ik vind dan kunststof wel weer wat makkelijker als origineel af te werken.

en een goed onderhouden schip bijhouden is ook bijna geen moeite. hout heeft alleen af en toe een verse laag verf nodig.Bij polyester voldoet een poetsbeurs meestal :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 12:23 #94008

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6706
Probleem bij reparaties in polyester is, dat veel polyester boten deels ook uit hout bestaan. En dan wel zo'n beetje het meest rotgevoelige soort dat er is, omdat het zo lekker licht is.
Heb je een rotte balsa-kern, dan heb je een probleem zeg maar...een probleem dat groter is dan je met een houten schip dat er oppervlakkig goed uitziet ooit zult tegenkomen. Tel daarbij nog de problemen van een osmose-behandeling op, en de telling kwa problemen staat wat mij betreft behoorlijk gelijk.
Persoonlijk is mijn mening, dat de kwade roep van een houten schip ongefundeerd is, omdat er voor het gemak wordt vergeten dat de gemiddelde leeftijd van houten schepen vele malen hoger ligt dan van staal of polyester. Maar we (ik :oops:) dwalen een beetje af van het topic...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 12:27 #94009

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ach, als de boot een rotte balsa kern heeft moet je hem gewoon niet kopen :wink:

En je moet natuurlijk niet een probllem polyester boot met een goed onderhouden houten boot vergelijken!!
Een goed onderhouden houten boot heeft nog steeds meer onderhoud nodig dan een goed onderhouden polyester boot!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 13:12 #94017

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Persoonlijk is mijn mening, dat de kwade roep van een houten schip ongefundeerd is, omdat er voor het gemak wordt vergeten dat de gemiddelde leeftijd van houten schepen vele malen hoger ligt dan van staal of polyester. Maar we (ik :oops:) dwalen een beetje af van het topic...

Dat komt natuurlijk ook doordat polyester pas sinds 1950 een beetje massaal gebruikt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 13:14 #94019

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Kijk maar eens naar mijn bootje!!
polyester uit 1964, en ze ziet er uit als door een ringetje te halen, en ik hoef alleen maar ieder jaar een betje te poetsen!!

ps. bij een goed bod kunnen je zoons haar uiteraard overnemen!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 14:44 #94030

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5225
haha, waarschepen zat uit die tijd die er ook perfect uitzien, hoeft alleen een beetje verf overheen ;)
persoonlijk vind ik een beetje klussen geen probleem (zal ik ook altijd blijven houden met al die lichte wedstrijd bootjes haha) maargoed, als je alleen wil schoonmaken is een poly jachtje geen probleem.

Balsa als kern is een prima materiaal, moet er wel goed mee omgegaan worden. Beetje osmose kan ook geen kwaad ;)
Hout is wel stijver en sterker dan polyester geloof ik :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 18:25 #94052

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5683
Hoe is de opbouw van een Waarschip? Zijn alle houten delen eenvoudig te vervangen als ze zacht worden, of zijn er een boel structurele delen waarvoor je zoveel moet slopen dat je een halve nieuwe boot aan het bouwen bent?

Ik denk dat een poly reparatie vooral heel anders is, en niet zozeer per se moeilijker.

Een groot verschil is dat polyester beter bestand is tegen verwaarlozing. Geef een Waarschip teveel seizoenen z'n verfje niet en je kan een halve nieuwe romp of dek gaan bouwen. Bij een polyester schip is het dan vooral een keer wat harder poetsen.

Osmose is gewoon te zien en (prijzig) te behandelen. Houtrot kan vrij diep in de structurele delen van sommige boten zitten (again: afhankelijk van hoe het schip constructief in elkaar zit).

Beide keuzes zijn denk ik prima boten, wel heel erg anders. Erg veel onderdelen zijn universeel aan een boot, dus dat hoeft het punt ook niet te zijn. Zeilen worden toch op maat gemaakt, alleen een roer ofzo is soms lastiger te vinden voor een boot die van ver komt, maar daar hebben we ook het internet voor natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 19:11 #94061

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
clipper\n
..............(en de boot ligt ook nog eens zo'n 120 km van de woonplaats)......

Als dit het argument is, ga voor polyester.

Over een jaar of 5 gezien kost een (goed onderhouden) houten boot echt wel wat meer tijd dan plastic. Als anderhalf uur rijden bezwaarlijk is, niet aan hout beginnen.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 19:17 #94062

Ik hoop dat ik over een jaar of 18 me ook moet gaan bekommeren over dergelijke vraagstukken. Lijkt me erg leuk als de peuter van nu dan ook een eigen kajuitbootje wil aanschaffen. :D En dan liefst natuurlijk een Waarschip 725, want opa (mijn ouders) had er eentje gebouwd en papa (ik dus) eentje opgeknapt.

Inmiddels hebben we het waarschip niet meer en varen we met een dehler.

Het onderhoud: Bij een houten schip kun je echt niet een jaartje het lakwerk overslaan. En ik vind eigenlijk ook dat je een houten schip gewoon binnen moet laten overwinteren. Al was het alleen maar om het lakwerk gemakkelijker en netter te kunnen doen. Een poyesther schip kan beter buiten blijven en kan wel eens "vergeten" worden. Dat maakt het kwa onderhoud vergeeflijker en scheelt kosten in de winterstalling.
Het is niet zo dat een houten schip meer onderhoud vergt. Een net waarschip kost elk jaar 2 laagjes blanke lak. Beschadigingen werk je makkelijk even bij. Trouwens: een W725 bestaat niet met stalen schroeven, dit type werd al niet meer gebouwd toen de werf bezuinigingsdrift kreeg. De 730 is wel gebouwd met stalen schroeven, wat een risico is.

De eigenchappen: Ik ken de maxi niet, maar een Waarschip 725 staat niet bekend als een ruimtewonder... Veel bergruimte in de bakskist waardoor de kuip verder naar voren zit. Derhalve is de kajuit ook wat kleiner. Die binnenruimte biedt overigens wel weer een volledige accomodatie voor 4 personen: 2 hele ruime hondekooien (helaas niet zo ruim dat er een zoon+vriendin in passen :wink: ). In de voorpiek hadden wij echter een "masterbedroom". Ook een wasbak en kooktoestel ontbraken niet. Een W730 is nieuwer, en heeft ook duidelijk meer binnenruimte. De zeileigenschappen zijn echter aanzienlijk minder dat die van de W725. Tot slot, ik vermoed dat een maxi toch wat ruimer is.

De aanschafprijs: Voor een goed waarschip 725 ben je zeker 5000 euro kwijt. Ik denk eerlijk gezegd dat 5000 euro zelfs erg scherp is, en de kans op verrassingen is aanwezig. Gewoonlijk is 7000 euro wel een goede richtpijs. Er staan er ook te koop voor 10.000 euro, maar dat vind ik persoonlijk echt veel te hoog. Waarschepen onder de 5000 euro zou ik laten liggen, maar natuurlijk zijn er altijd aangename ontdekkingen te doen.

Kijk voor meer info over waarschepen ook eens op het waarschippersforum: www.waarschippers.nl

Oh, en waarom we nu geen waarschip meer hebben? Tja, we wilden meer boot (lengte dan, de zeileigenschappen zijn onvolprezen). En 9 meter lakwerk vonden we te veel worden. Bovendien zijn waarschepen van 9 meter behoorlijk prijzig. Nu dus een D31. Toch makkelijker in onderhoud, en wel de zeileigenschappen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 20:21 #94083

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
van 1973 tot 1993 gevaren in een waarschip 725, kwartton. Onderhoud: vooral blanke lak delen boven op dek. Romp en onderwaterschip bleek nauwelijks onderhoud te hebben. Na 14 jaar dachten we: nou, dat onderwaterschip zal toch wel een keer moeten nu, dus alles kaalgehaald. Wat bleek, overbodige actie, hout was nog als nieuw. Weer helemaal in verfsysteem gezet (alles 1-component zoals toen gebruikelijk in de amateur wereld). Zijwanden opbouw en kuipranden vergen meeste onderhoud. Valt dus wel mee, leuke winterklusjes.
Toendestijds ook zo rond de 20 jaar. Tochten en vakanties op hollandse en friese meren, ijsselmeer en waddenzee, noordzeekust en belgie, Oostzee rondom Funen, je komt overal met het waarschip.
Zoals het hoort als je jong bent: beetje spartaans, improviseren, veel plezier maken met je eigen schip dat je zelf ook nog eens pico bello in topconditie houdt.
Als je je niet herkent in dat laatste, koop dan geen boot, huur er dan een.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 15 okt 2009 22:11 #94105

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Gelukkig nog meer houtliefhebbers :wink: Ik ben nu ook aan mijn tweede Waarschip (870) na eerst een Kwarttonner gehad te hebben. Die eerst gerestaureerd en toen kwam ik mijn huidige schip tegen. Onderhoud, tja elke boot heeft onderhoud nodig, ook polyester! Ik zie bij ons genoeg schepen in de winterberging staan die gewoon verwaardeloosd worden. Het onderhoud is gewoon anders. Ja, ik moet elk jaar lakken, vind ik dit erg? Nee, ik doe het graag, geniet er ook elk jaar weer van als de boot weer als een speigeltje het water in glijdt. Kwarttonners zijn prima scheepjes, stevig en zeilen goed. Menig Kwarttonner heeft grote reizen gemaakt en zijn ook met regelmaat te vinden op Noordzee en Wadden. Ik heb met mijn Kwarttonner ook onder de meest barre omstandigheden gevaren en nooit het gevoel gehad dat de boot het niet aan kon. Altijd een veilig gevoel. Komt ook door jaarlijk goed onderhoud te plegen, mast en lopend en staand want elk jaar grondig inspecteren (doet iedereen dat wel met een polyester boot in het water??? Gaan we massaal de mast in om dit te controleren???? Gewetensvraag........). Wel zal je inderdaad goede afspraken moeten maken bij gedeelde eigenaars over kosten en werkzaamheden bij onderhoud, of dit nu hout of ander materiaal betreft....Maar een Waarschip is gewoon een fijn schip waarmee goed langer gevaren mee kan worden. Bedenk ook dit, toen de Kwarttonner uitkwam was het een boot die ineens voor veel mensen bereikbaar werd. Hele gezinnen zijn er langdurig mee op vakantie geweest......de moderne tijd eist misschien andere zaken, maar ik blijf erbij dat wat toen goed was nu niet slecht is :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 07:29 #94134

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Osmose is gewoon te zien en (prijzig) te behandelen.

Het hoeft echt niet prijzig te zijn hoor! en het is zelfs prima zelf te doen!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 09:23 #94152

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6706
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een complete osmose-behandeling betekent dat je ofwel de gelcoat laat schillen, ofwel die zelf verwijdert. Darna moet het schip drogen, meestal dus toch een seizoen dat je niet kunt varen. Daarna moet het schip voorzien worden van een epoxy laag ter vervanging van de gelcoat. Al met al hebben we het toch gauw over een investering van 2000-3000 euro op de scheepsmat waarover we praten als je het laat doen, of veel ellebogenstoom en materiaal- en stallingskosten van 1000-1500 euro als je het zelf doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 09:35 #94155

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Terug naar de uitgangsvraag. Waarship of Maxi 77.

Ik heb een Waarschip gehad (weliswaar Waarship 600) en nu een plastic Etap 22. Een wereld van verschil:
Houten boot meer uitstraling, zeilt ook sneller bij lichte wind.
Etap: Vergevingsgesinder bij fouten. Je vaart niet meteen een gaat in de romp aan de stijger (bij wijze van). Winteronderhoud... nou... een keer met de schrober overheen en klaar.


Als ik jou vraag lees, jongens van 17,18,19... zeker voor de plastic boot gaan. Kan me voorstellen dat jongens van die leeftijd in de winter niet ieder weekend onder de boot willen hangen voor onderhoud, schuren, lakken, etc... Als je dat niet altijd doet word je houten boot heel gauw wardeloos.
Daarom plastic boot... wel het plezier van zeilen (oke iets minder dan met een waarschip misschien) maar minder plichten.


Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 09:42 #94158

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Als ik jou vraag lees, jongens van 17,18,19... zeker voor de plastic boot gaan. Kan me voorstellen dat jongens van die leeftijd in de winter niet ieder weekend onder de boot willen hangen voor onderhoud, schuren, lakken, etc... Als je dat niet altijd doet word je houten boot heel gauw wardeloos.
Daarom plastic boot... wel het plezier van zeilen (oke iets minder dan met een waarschip misschien) maar minder plichten.

Waarom zou dit waar zijn? Ik ken genoeg jonge kerels die het prachtig vinden om aan (oude) houten boten te klussen. Niet iedere tiener hangt doelloos ergens rond :wink: Het ligt er maar net aan waar de passie ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 09:46 #94162

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een complete osmose-behandeling betekent dat je ofwel de gelcoat laat schillen, ofwel die zelf verwijdert. Darna moet het schip drogen, meestal dus toch een seizoen dat je niet kunt varen. Daarna moet het schip voorzien worden van een epoxy laag ter vervanging van de gelcoat. Al met al hebben we het toch gauw over een investering van 2000-3000 euro op de scheepsmat waarover we praten als je het laat doen, of veel ellebogenstoom en materiaal- en stallingskosten van 1000-1500 euro als je het zelf doet.

Ach, je boot hoeft niet tijdens het drogen binnen te staan, buiten kan ook, dat scheelt weer kosten. Daarnaast kan je tijdens het drogen mooi andere klusjes aanpakken.
De epoxy die erop gaat hoeft je ook de kop niet te kosten. Wij hebben zelf gelshield erop gezet in een laag of 7. Daarna simpel 1 of 2 laagjes anti-fouling er je bent er. Al met al waren we denk ik een paar 100 euro kwijt ipv een paar duizend!

En zoals ik al eerder heb gezegd, waarom zou osmose een probleem zijn?
Je boot zinkt er echt neit van hoor!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 12:19 #94201

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Als ik jou vraag lees, jongens van 17,18,19... zeker voor de plastic boot gaan. Kan me voorstellen dat jongens van die leeftijd in de winter niet ieder weekend onder de boot willen hangen voor onderhoud, schuren, lakken, etc... Als je dat niet altijd doet word je houten boot heel gauw wardeloos.
Daarom plastic boot... wel het plezier van zeilen (oke iets minder dan met een waarschip misschien) maar minder plichten.

Waarom zou dit waar zijn? Ik ken genoeg jonge kerels die het prachtig vinden om aan (oude) houten boten te klussen. Niet iedere tiener hangt doelloos ergens rond :wink: Het ligt er maar net aan waar de passie ligt.

Nee Wallaby, dat hoeft niet waar te zijn. Heb je helemaal gelijk. Is een veronderstellende aanname. Moet ik niet doen... ik moet niet invullen zijn mijn vriendin maar.
Even voor de duidelijkheid.... houten boot zijn mooi. Bloedmooi soms. Hebben een uitstraling waar menig plastic caravan bij lange naar niet bijkomt. Ik blijf zelden voor een container staan, mestal zijn het de mooie boten, hout of staal.

Ik heb ook al respect voor mensen die er elk jaar plezier aan hebben om elk weekend onder de boot te liggen. Alleen, ik merk dat ik zaterdags ook nog andere dingen te doen had dan naar de stalling. Maarfij... ieder wat wils.
Nogeens, plastic boten kunen misschien minder voldoening geven bij het varen in de zomermanden.... maar misschien meer vrije tijd in de winter.

En tja... ook al vond ik klussen altijd leuk.... fiets... motor... hout... bootje...etapje... kan me ook voorstellen dat er dagen zijn waar die jonge lui liever lekker achter de meiden aanzitten dan in de loods onder de boot te liggen. Maar... daar heb je weer gelijk... ik moet niet invullen, natuurlijk.
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 13:05 #94204

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zoeken die jongens trouwens niet wat sportievers? Er staat ook nog een E-Boat op Marktplaats, in diezelfde prijsklasse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 18:17 #94258

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Het in de winter onderhoud moeten plegen zou voor broers nog wel een een pre kunnen zijn. In de hal zijn het altijd de houten bootjes mensen die het gezellig maken.
En met zijn drieen een waarschip onderhouden, als je een beetje kan samen werken dan kan je 'm misschien zelfs compleet strippen en overnieuw schilderen in een winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 18:52 #94266

Nadat we vijf jaar met veel plezier met onze waarschepen gezeild en geklust hebben (eerst de 570 en daarna de kwarttonner), hebben we de overstap naar een polyester zeilschip gemaakt.

Zoals reeds door Durk-Jan gemeld, kun je het lakwerk echt niet een jaartje overslaan. Het is niet zo dat een Waarschip meer onderhoud vergt, echter moet je het elk jaar wel goed bijhouden want anders gaat het Waarschip snel van je af.

De reden dat wij geen Waarschip meer zeilen is omdat we graag de mogelijkheid wilden creƫren in de winter door te kunnen zeilen, tevens zagen we tegen het onderhoud van een Waarschip groter dan 9 meter op.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarschip of maxi 77 16 okt 2009 21:20 #94281

  • clipper
  • clipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Ik kan jullie verzekeren dat de bijdragen ademloos worden gevolgd, en vervolgens steeds weer aanleiding zijn voor nieuwe discussies over soms weer heel nieuwe aspecten, en ook voor het opzoeken van nadere informatie. Want een E-boat zoals beewee aandroeg, was bij twee van de broers niet bekend, en dan wordt de (engelse) site daarover geraadpleegd, net zo als het geval was bij de Dehler die Lagendijk noemde (die valt overigens buiten hun financieel bereik).

Het lijkt er overigens inmiddels wel op dat de diepgang een belangrijke rol gaat spelen, omdat de jongeheren ook frieslandtochten willen kunnen maken. Dat zou dus toch om die reden de uiteindelijke keus voor een Waarschip zwaar kunnen beinvloeden. Want, zo verzekerde een van de drie aan de twee anderen, ook al kun je bij een E-boat het zwaard omhooghalen, om er mee te kunnen zeilen aan de wind, moet het ding wel omlaag. En dan zit je ook op 1.45 m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl