Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vragen over centaur

vragen over centaur 20 sept 2006 20:28 #9517

  • Treamos
  • Treamos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1962
Het achterdek zou ik proberen te repareren met epoxy, als dat tenminste lukt, ook wat polyester matjes aan de onderkant voor erxtra steun kan helpen. Een steun plaatsen kan ook maar zou beginnen met epoxy
Jeroen

Jeanneau SO 24.2 KMZ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over centaur 21 sept 2006 06:56 #9519

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Is het mogelijk om een (of meer) foto('s) te nemen en hier te plaatsen, dan is het antwoord wat gerichter te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over centaur 21 sept 2006 08:31 #9522

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Ik weet precies wat je bedoelt. Het schuim wat in het dek tussen de 2 lagen polyester zit, is losgelaten, en waarschijnlijk ook gekruimeld.

Dit is op 3 manieren op te lossen:

1.
Gat boren in onderkant, hier slangnippel in draaien.
Gat boren in bovenkant, hier ook slangnippel in draaien.

Onderste nippel voorzien van slang en slang dichtknijpen.
Bovenste nippel voorzien van slang, en vacuumtrekken.
Als je geluk hebt lekt er nu geen lucht, en wordt de boel vacuumgetrokken. Kleine lekkages (doorvoertjes etc) zijn meestal wel dicht te krijgen.
Dan dunne epoxyhars (geen polyester) in de holle ruimte trekken, net zo lang tot het uit het vacuumpunt loopt.

Dit is echter een klusje voor een specialist.

2. Bovenlaag verwijderen, schuim vervangen en goed verlijmen, oude of nieuwe bovenlaag teruglijmen / lamineren.
Is redelijk zelf te doen, maar randen moet je netjes afwerken.

3. Onderlaag verwijderen, schuim vervangen, nieuwe onderlaag aanbrengen.
Afwerkingstechnisch het makkelijkst, maar werken onder het achterdek is een lastige klus. Het is een voordeel als je de boot ergens op zijn zijkant kan zetten, of op de kop. Reken op veel schuurwerk langs de randen. Afwerking is verder niet van belang, dus dat scheelt.

Optie 3 wordt het meeste uitgevoerd.

Kijk ook even hoe het er met het voordek aan toe is, goede kans dat...

Over de motor: gewoon links of rechts hangen. Je stuurt toch met het roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over centaur 23 sept 2006 07:26 #9559

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Achterdek: loszittende delen aan de onderkant eruit halen met een haakse slijper en verfkrabbers; draag bril en adembescherming en plak de mouwen van de overal en halsdeel dicht met afplakband. Schuim gewoon weghalen en niet vervangen. Plaat multiplex 12mm met epoxy vastlijmen, vastzetten met RVS schroefje vanaf bovenkant. Aflamineren met mat en epoxy.
Achterstag: 2 rvs strips op de spiegel bevestigen met RVS bouten 6mm. RVS contraplaat aan de binnenkant zetten. Strip 25x2mm is prima en te koop bij diverse bedrijfjes. Is zelf te boren mits je een zeer scherp boortje gebruikt met niet veel toeren en boor smeren met olie. Gebruik RVS-316 kwaliteit.
BB-steun: spiegel versterken met een plaat multiplex aan de binnenzijde en die erop plakken met epoxy. Bouten van de steun met een flinke contraplaat op het multiplex zetten. 2,5-4 pk meer dan zat voor een centouer. Een 50pk zal zeker spiegelschade geven.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vragen over centaur 11 okt 2006 00:34 #10132

  • pol
  • pol's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Schuim gewoon weghalen en niet vervangen. Plaat multiplex 12mm met epoxy vastlijmen, vastzetten met RVS schroefje vanaf bovenkant. Aflamineren met mat en epoxy.
Pieter
Multiplex? Ik zie toch meer in de werkwijze van Herman (en geloof me, die jongen heeft er verstand van :wink: ). Hout lijkt me dé garantie voor rot, je krijgt het (in ieder geval als amateur) nooit dusdanig afgesloten dat er nooit vocht bij komt.
Let wel op welk schuim je gebruikt. Je hebt harde schuimsoorten die niet of slecht impregneren, je laminaat kan dan op het schuim los scheuren. Gebruik schuim dat goed impregneert, of prik of boor er gaatjes in. In de gaatjes krijg je een soort kleine staande ribjes van hars die je onderplaat met je bovenplaat verbinden.

Paul

"Door een veelheid van raadgevers komt wijsheid tot stand" 8O
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl