Ik heb jaren een 24 gehad (zie
www.mooistebootvan.nl) en er met veel plezier in gevaren.
Ik had zelf geen dubbel bed achter, omdat ik een inboard diesel had... Wat ons in ieder geval goed beviel waren de zeileigenschappen en de relatief ruime kuip. Ook het interieur is goed leefbaar en een apart natte cel. Mooie zeiltjes schelen een hoop qua snelheid, met name het hebben van een high aspect en een grote genua (of bollejan of spinaker) helpen om de snelheid bij weinig wind wat op te krikken (dan heb je toch relatief weinig zeil staan).
Grootste min-punt (maar dat heb je op bijna alle boten in deze maat) was voor ons het gebrek aan sta-hoogte;
Punten om op te letten;
- Er zijn first 24 met een gelige en witte opbouw, de witte oogt wat moderner;
- de stickers op de kajuit en romp verkleuren maar kun je gemakkelijk vervangen;
- Kijk op algensporen achter de plexiglas ramen welke op de opbouw zitten gelijmd. Deze kunnen lekken;
- Eventuele lekkage gaat achter de binnenbekleding zitten waardoor het foam achter het skai oplost. Het opnieuw bekleden kan een vervelend klusje zijn;
- Kijk naar de bevestiging van de septers op het dek. Deze staan niet op de voetrail en kunnen daardoor het dek stukdrukken (haarscheuren of erger);
- De elektrische installatie is vaak wat achterhaald, dus wellicht wat updaten kan nodig zijn.
Ik heb geen ervaring met de kielmidzwaard-versie. Wij hadden een vaste kiel.
Importeren vanuit Europa is geen probleem, uiteraard wel een BTW-verklaring of een originele aankoopnota mee krijgen. Overigens is dat geloof ik voor boten van 25 jaar of ouder niet meer nodig maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Boten in het buitenland worden vaker via een makelaar verkocht, maar mijn ervaringen over de kwaliteiten daarvan wisselen nogal. Boten in het buitenland liggen vaak op zout, gaan minder vaak uit het water en hebben veel UV-licht te verduren (als ze in het zuiden hebben gelegen). Vraag voor dat je een eind gaat rijden zeker van te voren gedetailleerde foto's op, en vraag of de boot niet verhuurd is geweest.
Zelf vervoeren kan dan natuurlijk, maar je zult er een flinke auto voor moeten zetten. Vergeet alleen niet dat de mast natuurlijk flink lang is.