Hmmm. ik denk dat daar moeilijk een eenduidend antwoord op te geven is omdat het van veel factoren afhangt.
-Hoe ligt de prijs ten opzichte van de markt en dus andere dezelfde boten die aangeboden worden, staat en extra's meegerekend of afgetrokken.
-Met wat in zijn achterhoofd heeft de verkoper de prijs bepaald, laag inzetten en veel reacties, maar weinig zakken, of hoog inzetten en ruimte om te onderhandelen over te houden en natuurlijk de hoop dat iemand toch het hoge bedrag betaald.
-Het aanbod (aantal dezelfde boten) in de markt, denk aan beter te duur als niet te koop.
-De situatie van de verkoper, heeft hij snel geld nodig of zijn er andere redenen waarom hij er snel voor minder vanaf moet.
-De tijd, najaar of voorjaar, of vlak voor de zomerstalling begint die hij dan weer moet betalen.
-Je eigen vermogen om te onderhandelen en die van de verkoper.
-is er een taxatie van geweest.
-en natuurlijk nog veel meer...
Zelf heb ik met mijn boten altijd erg veel geluk gehad, zoals boten die er erg slecht bijlagen, maar als je er doorheen keek viel het mee, of vlak voor de zomerstalling van een paar duizend euro die betaalt moest worden en ben zeker steeds 20 tot 25 % goedkoper uit geweest.
Ik denk dat je zelf gewoon moet bepalen wat je voor de boot over hebt en ga daar wat onder zitten, met het oog dat je na onderhandelen op die prijs uitkomt.
Ik denk dat kopen voor 10 % onder de vraagprijs wel aardig normaal is, dus ik zou zonder bovengenoemde factoren 15 % lager gaan zitten.