Keerkoppeling (achteruit) op zo'n kleine pruttel is niet nodig.
Met één simpele draai ga je achteruit en kan je ook gewoon gas blijven geven.
Vanaf 4 pk hebben echter vrijwel alle "grote" merken standaard een achteruit op de motor gemonteerd, dus mocht wil je een dergelijk vermogen, hoef je je daar al geen drukte meer over te maken!
Als je, zoals je aangeeft, wat grote tochten met het bootje gaan varen, is een externe tank wl handig. Standaard hebben die kleine motortjes maar een tankinhoud van 1 á 1,5 ltr en die zijn echt vrij snel leeg. Zeker met kleine motortjes zul je vrij veel vol gas varen en dan draai je er wel een litertje per uur door.
Je kan zo'n externe tank vaak bevestigen onder het zitplankje van de bijboot, dus met het in de weg staan valt het wel mee.
Nadeel is wel, dat het weer een extra item in je Etap is en dat moet je natuurlijk wel allemaal kwijt kunnen...
Alternatief is om de tank en motor aan/in de bijboot te laten zitten. Dan hoef je ook niet steeds de motor te monteren/ demonteren, waardoor het gebruiksgemak omhoog gaat. zo'n zware sleep gaat echter wel weer ten koste van je snelheid onder zeil. Allemaal afwegingen die je eerst zal moeten maken voordat je een verantwoorde koop kan doen..
Tot slot: een kleine 4-takt motor maakt zonder uitzondering een hele berg herrie en ik kan je uit ervarting vertellen dat dit zeer snel irritant wordt.
Als ik aan een ander motortje toe ben ga ik op zoek naar een goede gebruikte 5pk 2-takt Yamaha Malta. Sterk, zuinig, vrijwel onverwoestbaar, redelijk eenvoudig zelf te onderhouden en heerlijk rustig....