Apae schrijft:De twee grote fout is de plaats van de schroef. Zonder hulproer wat ook als noodroer gebruikt kan worden is manouvreren een ware kunst. Je ziet dan ook dat vega's met hulproer vaak voor een sluis kunnen blijven "ronddobberen" en de vega's zonder direct naar een steiger snellen als er wat meer wind staat.
Het is inderdaad een echte zeilboot. Je moet je voorstellen dat de boot gebouwd is in Zweden, in een tijd dat er ruimte zat was. De motor werd alleen gebruikt om even de haven uit te varen. Geen drukke kanalen en sluizen. Ik vind het echter best meevallen in de praktijk. Ja, voor een sluis pakken wij meestal een steiger, maar is dat een probleem? Ik zie de meeste boten dat eigenlijk doen. Wat ik mezelf niet zo gauw zie doen is bijvoorbeeld bij Lemmer binnendoor gaan. Het is daar superdruk, drie kleine bruggen, dat doe ik niet voor mijn plezier. Als je dus vaak dat soort dingen doet zou ik of investeren in een hulproer (dan is dit probleem helemaal opgelost), of een ander type boot kiezen.
De zeilkwaliteiten zijn gewoon goed, het is een degelijke boot. Kan goed hoog aan de wind zeilen en veel zeil voeren. Ik vind het zelf fijn dat hij redelijk ondiep steekt (1.20) en toch zeewaardig is. Of dit belangrijk voor je is hangt natuurlijk af van je vaargebied.
Er is hier op het forum vaker een topic over de Albin Vega geweest, zie o.a.
dit topic.
Als er geen duidelijke gebreken zijn (het is altijd wat onduidelijk wat men bedoelt met "enig onderhoud vereist") lijkt het mij voor die prijs een heel mooie boot.