Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict

dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 03 mei 2007 10:00 #16506

  • hansetapdehler
  • hansetapdehler's Profielfoto
Mijn vrouw en ik willen een andere boot. :D
Graag uw ervaringen om ons conflict op te lossen. Zij wilt de etap 28i, ik wil de dehler28. Nog even en er komt geen schip meer :evil: . We zien door de bomen het bos niet meer. Het gaat om deze situatie. Geef ons jullie ervaring en info om te kiezen en dit jaar nog te zeilen.

budget 35000 euro met nog een reserve voor onderhoud enz.
We zijn samen met een klein kindje 1 jaar oud.
We zijn beide lang, 1.95 en 1.85 beide 29 jaar.
Vorige boot etap 22i, die te klein werd om goed te slapen en geen afgescheiden toilet ruimte had.
Zeilgebied. Zeeuwse wateren, met in de toekomst ook vakanties naar engenland en franse kust.

Haar motivatie, weinig afschrijving, mooie frisse kleuren, veilig gevoel, en eens een etap altijd een etap, motor stiller dan andere schepen, grotere kooi, (Is dit wel juist?)
Zijn motivatie voor de dehler, sneller voor kleinere vakanties verderop, minder dan drie meter breed dus op trailer thuis te stallen en in de toekomst zelf te vervoeren evt naar kroatie, (Auto mag 3500 KG voorhanden en wegtrailer 3500kg nog niet voorhanden),

Beide willen we geen oud ding. dus zo rond 1990. Inderdaad kan groter voor dit budget maar oud is werk, en we willen varen en niet werken.

bedankt voor jullie reacties. Hans en Marleen[/b]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 03 mei 2007 11:47 #16508

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Tsja, een boot is altijd een compromis (en dan bedoel ik niet het merk) maar welke dingen zijn echt belangrijk, dat is per persoon verschillend, dat blijkt maar weer uit jullie "conflict".

Met jullie lengte (ben zelf ook 193) is zoveel mogelijk stahoogte en de lengte van de bedden best belangrijk en daarin scoort volgens mij de etap beter, maar in goede zeileigenschappen kan ik me ook heel goed vinden.

Het is zeker mogelijk om deze boten te huren, ik denk dat dit het plaatje meer compleet maakt dan de meningen van mensen met weer hun specifieke wensen, en iemand die een van deze schepen beschikt is ook minder objectief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 03 mei 2007 17:54 #16517

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Moeilijk conflict.
Beide boten kunnen het door jouw beschreven vaargebied zonder meer aan. Beide boten hebben gewoon goede zeileigenschappen waarbij de Etap meer naar de toerkant neigt en de Dehler meer naar de cruiser-racers gaat. In potentie zal de Dehler iets sneller zijn en daarmee in potentie grotere afstanden kunnen afleggen per tijdseenheid. Alleen verwacht hiervan geen grote verschillen.
Voordeel van de Etap is de dubbelwandigheid met schuim, dit geeft goede isolatie (minder condens aan boord bij wat kouder weer) en heeft eigen drijfvermogen ook als de boot in tweeën breekt. En is hiermee dus een veilige boot (volgens diverse nationale wetgevers!). Echter de dubbelwandigheid is ook een nadeel, je verliest binnenruimte.
De Etap heeft de naam goede kooien te hebben voor lange mensen, de Dehler scoort gemiddeld.
Een boot van rond de 15 jaar oud zal bij goed onderhoud zijn waarde blijven behouden, dus aan afschrijving zullen de boten weinig hebben. Vraag jezelf echt af of je gaat traileren naar het buitenland, vaak is dat wel de gedachte maar komt er niets van.
Vraag jezelf af wat de bezwaren tegen zijn keus en omgekeerd en probeer dit rationeel te benaderen. Mogelijk komen dan zaken boven tafel zoals de looks van de boten die de een meer aanspreekt dan de ander. Dit zijn echter subjectieve zaken.

Kortom, beide boten zijn geschikt voor jullie doelen, tenzij traileren echt een zeer harde eis is. Anders is het een gevoelsmatige keuze, de objectieve beoordeling zal niet veel verschillen.

Succes met het puzzelen en hopelijk komen jullie er uit!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 03 mei 2007 18:00 #16518

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Heb je voor de 3500 kg dan ook een bijpassend rijbewijs? Als het totaal van auto en aanhanger boven de 3500 komt, zal je een groot rijbewijs moeten hebben, met een bijpassend 'groot E' Anders kan je dat argument vast wegstrepen.

Daarnaast zal je ook budgettair rekening moeten houden met de aanschaf van een trailer, financieel zie ik dan niet echt een voordeel meer voor het stallen naast de woning.

Mocht je in Kroatie willen zeilen (persé met de eigen boot) kan je ook informeren bij een vervoerder. Dan rekenen of de kosten en moeite opwegen tegen het offertebedrag.

Daarnaast sluit ik mij aan bij Jouzers, probeer ze beide uit. Misschien is er toevallig een handelaar die beide modellen heeft staan?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 03 mei 2007 20:46 #16535

Ik ga hier weinig aan toevoegen, er lijkt me genoeg gezegd. Zo'n keuze kun je het beste zelf maken.

Een trailer hoeft echt geen probleem te zijn. Wanneer je naar Kroatië zou willen kun je altijd een trailer huren, zoveel kost dat niet. Als je de boot 's winters zou willen stallen zal je hem wel moeten laten ophalen/brengen of beschikken over een grote lier/vriendelijke buurman met kraan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 04 mei 2007 10:05 #16540

  • hansetapdehler
  • hansetapdehler's Profielfoto
bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad is traileren geen keiharde eis. meer een extra comfort, de boot bij huis te kunnen stallen en evt. Tijdens een slechte zomer naar het zuiden te kunnen. We hebben nu een 2tons tandemasser die ik dan wil inruilen tegen een zwaardere en ook EBrijbewijs. Ik denk 2000 euro bij te leggen. en dan ook geen werk met het verzetten van de steunen bij huren. Gister hebben we een praatje gemaakt met een makelaar die de keuze meer richting etap stuurde (Marleen werd er helemaal blij van :roll: )
ik vind het vervelend ons geld te geven aan een boot gebaseerd op een gevoel. ( dan werd het een nieuwe dehler 29 met een fikse financiering :wink: )Dus gaan we de tip opvolgen en dit wekend kijken waar er een boot te huur ligt voor een dag of twee. Dat is inderdaad een goede tip.
Zijn er nog mensen die gebruikers ervaringen hebben?

bedankt hans en marleen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bootgevoel 04 mei 2007 15:19 #16545

Beste Hans en Marleen,

een boot kiezen op gevoel is een groot gedeelte van de aankoopmotivatie. Je kunt het nog zo goed beredeneren, als voor je gevoel een boot niet bij je past (of juist wel) kies je toch vaak voor het goede gevoel en daar is niets mis mee.
Helaas lopen jullie gevoelens hierbij uiteen, maar mocht jij je (Hans) toch wel prettig voelen in een ETAP dan is daar ook niets mis mee. Mijn gevoel spreekt meer voor de Dehler, meer boot en minder plastic.
Toch hangt het vaak van kleine dingetjes af die je niet zo 1,2, 3 kunt benoemen en daarom is proefvaren helemaal niet zo'n slecht idee, kun je ook het vaargedrag meenemen. Mijn gevoel zegt me dat de Dehler een stuk stabieler zal varen maar dat moeten jullie zelf maar uitmaken.

Succes met de keuze.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 06 mei 2007 11:08 #16572

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
als met de breedte boven de 2,60 meter uitkomt mag je niet zo maar de weg op en diverse lande hanteren nog 2,50 breedte. Ook de totale lengete kent beperkingen tot 18,5 meter dacht ik. met mast erbij zit je daar snel in de buurt. Gewoon een normale 28 voeter achter de auto hangen gaat dus niet of het moet een hele smalle zijn.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 06 mei 2007 19:18 #16589

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
als met de breedte boven de 2,60 meter uitkomt mag je niet zo maar de weg op...
Een ondeelbare lading mag (in Nederland) maximaal 3,00 meter breed zijn met een maximale lengte van de combinatie van 22,00 meter. Daarboven gaat het met speciaal transport e.d. Wat de regels hiervoor in het buitenland zijn weet ik niet.

link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 10 mei 2007 09:56 #16820

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
met een lading tot 3 meter mag je met een speciale ontheffing rijden onder bepaalde voorwaarden en op bepaalde tijden. Tot 2,60 mag gewoon altijd. Hetzelfde geldt voor overlengtes. Je mag dus niet zomaar met een boot van 3 meter de weg op.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 10 mei 2007 17:55 #16859

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De afmetingen die in de link zijn aangegeven zijn de wettelijk toegestane maximale afmetingen van voertuigen en ladingen die je zonder ontheffing over de openbare weg mag vervoeren. Voor een ondeelbare ladig is de grens 3,00 meter.

Pas als je daar boven gaat moet je een ontheffing aanvragen. In de ontheffing worden dan aanvullende voorwaarden aangegeven voor het transport. Zo moet je boven de 4,00 meter begeleidingswagens laten meerijden. Enkele richtlijnen hiervoor zijn ook via de link te vinden.

"Bij het vervoer van ondeelbare lading kan het noodzakelijk zijn dat deze maximale waarden worden overschreden. Ook het gebruiksdoel van een voertuig kan dit vereisen. In al deze gevallen is een ontheffingsaanvraag noodzakelijk."

Op zich kan een wat breder jacht dus wel over de weg vervoerd worden, maar bedenk wel dat niet alle wegen even geschikt zijn om met een lading van 3,00 meter rond te rijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 28i vs Dehler 28 12 mei 2007 12:39 #16975

  • John Etap28i
  • John Etap28i's Profielfoto
Dag Hans,

Wij stonden 3 jaar geleden voor dezelfde keuze. We hebben een 10-tal Dehlers bezichtigd, en ongeveer net zoveel Etaps. Uiteindelijk is het een Etap28i van '88 geworden, waar we nog steeds met veel plezier mee varen.
Vwb mijn ervaring met de genoemde criteria:
Kooi; Achterkooi van de Etap is ruimer, met name in hoogte en breedte. Vwb lengte ben ik niet zeker; zou je de specificaties op na kunnen lezen. De hodere (dek en kuipbanken/vloer zijn een stuk hoger, en bovendien is de Etap breder, hetgeen zich in duidelijk in kooi en kajuit presenteert. Kooi van Dehler herrinner ik me als laag, donker en beklemmend tov Etap.
Kajuit: Ook hier meer ruimte in de Etap. De Dehler biedt echter met de doorlopende banken (opklapbare rugleuning) 2 alternatieve slaapplekken met ongekende lengte. Nadeel natuurlijk dat je apart slaapt, en de kooi dan niet gebruikt. Etap heeft een dubbel bed in de voorpunt, wat te kort is voor 2 personen 1.80m.
Dehler geeft met de open punt, ondanks minder binnenruimte, toch een goede ruimtelijke beleving.
Etap heeft meer ramen met veel lichtinval, en 5 raampjes + vluchtluik kunnen open voor ventilatie.
Sta hoogte is met 1,85m meer dan Dehler.
Omdat ik veel in Friesland vaar, was de diepgang van 1.35 van dehler ook een beperking tov 1.15 van onze Etap.
Qua zeileigenschappen zou volgens mijn onderzoek de Dehler ietsje beter scoren, met name bij scherp aan de windse koersen ivm slankere romp en diepere kiel. Praktijk is dat de Etap veel zeil voert, en ik de meeste boten van dezelfde lengte doorgaans achter me laat. Ik knapte enigszins af op Dehlers' keerfok, welke niet zo in verband breng met sportiviteit. Sommige Dehlers hebben ook niet de extra lieren voor een spinnaker/halwinder, hetgeen weinig variatie met voorzeilen mogelijk maakt. Ik heb zelf echter nooit met keerfok gevaren, dus 't is persoonlijk.
Een andere opmerking over Dehler 28 "minder plastic" gaat m.i. niet op; aan buitenzijde hebben beide boten nagenoug alleen plastic, aan binnenzijde is bij de dehler veel minder van de binnenmal afgewerkt.
Dehler schijnt ook wat scherper naar het roer te luisteren; dat pleit voor zn sportiviteit.
Beiden kunnem met hun hoogte niet onder de Hollandse brug door, maar waarschijnlijk geen beperking voor jullie.
Ook vonden we de 9pk 1 cilinder van Dehler aan de krappe kant, en hoorden we vaker van vroegtijdige revisies. De Etap heeft een motor met dubbel vermogen (maar dat is dan weer minder sportief;-)
De veel lagere gangboorden en kuipranden en slankere romp van de Dehler geven het schip een duidelijk sportiever uiterlijk. Ik weet niet of dit nadelig is mbt overslaand (buiswater).
Grootste nadeel van Dehler28 vanden we condens; veel boten hadden schimmel onder matrassen, in de gordijntjes, en er stond een vochtvreter in. Wat dat betreft is de Etap uniek; nooit klam of muf.

Wij zij blij met onze keuze, maar die blijft persoonlijk.
Het is aan jullie waar de prioriteiten gelegd worden.

Het zijn beide schepen met een goede reputatie.

Veel succes!

Groet, John
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 01 juni 2007 19:10 #17682

  • hansetapdehler
  • hansetapdehler's Profielfoto
Het wordt een etap!!
we zijn de laatste weekenden regelmatig wezen kijken in en rond de haven. We gaan voor een etap omdat het waardevaster is en meer stahoogte. De iets mindere ziel eigenschappen nemen we voor lief. Bovendien hebben we een paar Dehler 28s gezien die er voor hun jonge leeftijd al echt afgeleefd uitzagen, terwijl de etap met zelfde leeftijd er beter uitzien. Nu dus eens zien welke. Ons budget blijft 35000 euro. Helaas zijn de meest 28i s duurder. Voor deze zomer gaan we naar kroatie met vrienden op een gehuurde boot zeilen, dus de koopstress voor deze zomer te kunnen varen is er niet meer. Bedankt voor jullie antwoord.

PS. voor vervoer over de weg. De dehler mag zonder voorwaarden over de weg (info van rdw) ondeelbare lading tot 300 cm. We denken dat toch heel zelden te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dehler 28 of Etap 28i zorgt voor conflict 04 aug 2007 18:46 #19877

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Goede keuze!
(ben wel Etap liefhebber en dus bevooroordeeld ;-) )

Mijn uit te geven budget gaat net niet ver genoeg (of ik moest mijn vrouw over de streep kunnen halen); bij ons zal het dus eerder een oude 28 worden...

Heb hier nog een Duitse test van een Dehler 28 liggen, waar ze vergelijken met een 28i. Moest je die nog niet gevonden hebben op het internet dan mail ik hem wel even.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl