Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sadler 25

Re: Sadler 25 05 apr 2011 16:42 #187485

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou eerst de mogelijkheid voor een meer geschikte schroef laten onderzoeken. Scheelt een boel gedoe, en een boel (honderdduizenden) centen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 17:05 #187494

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
jccoenen schreef :
6 pk een beetje weinig is voor deze boot, maar deze motor zit er origineel vanuit de werf in. Er is mij verteld dat de boot met de motor een gemiddelde snelheid haalt van 7 a 8 km/h.

3 pk per ton is echt niet verkeerd. het is nog steeds de vuistregel voor motorvermogen.
zoals anderen ook schreven: de schroef speelt een grote rol. Je kan een kleine schroef met weinig spoed eronder hangen, en dan haal je vanzelangzalzeleven nooit de rompsnelheid. En omgekeerd kun je er een te grote schroef (diameter, spoed) onder zetten en dan ga je bij minder dan de max toeren van de motor (zonder wind) ruim boven je rompsnelheid.

Eerst maar eens proberen, zou ik zeggen, en dan, afhankelijk van de ervaringen met toerentallen, snelheid etc eerst denken over een andere schroef.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 19:00 #187530

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor de informatie Beewee en Capolavoro.
Dit had ik zelf ook in gedachten, want misschien is 6 pk wel gewoon voldoende voor deze boot. Vandaar dat het mij ook verstandig lijkt om eerst een proefvaart te maken alvorens te oordelen over de motor.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 06 apr 2011 13:10 #187620

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Weet iemand of het mogelijk is een maststrijkinstallatie op deze boot te monteren? Ik weet in ieder geval dat de mast op de boot gemonteerd zit en volgens mij in een scharnierbare mastvoet. De mast zelf is 9.00m excl. toplicht, maar de totale hoogte boven water is 11.00m.
Ik hoor het graag.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 06 apr 2011 13:22 #187621

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Indien de mast inderdaad kan scharnieren kan dit.
Middels een omgedraaide V, je moet dan de stagen inkorten tot het scharnierpunt, zodat de mast ook niet zijdelings kan bewegen.

Ik ga het zelf ook laten maken, aangezien vorige week het zetten van de mast zwaar tegenviel. Wat ontzettend zwaar en lomp. Ik heb wel 10,5 meter, maar het viel me echt tegen.

Verder over de motor, tsja als de verhoudingen met de schroef goed zijn dan is het prima. Ik heb zelf een lombardini 13PK 2-cilinder. Erg fijn, omdat je altijd genoeg vermogen hebt. Maar zelfs op de ijssel moet hij hard werken om hem door de stroom te duwen. Maar kijk gewoon hoe het bootje presteert en wat je vaargebied wordt.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 06 apr 2011 15:13 #187631

Ik heb voor mijn Liesure 27 een maststrijkinstallatie gemaakt.
Er is ook een verhaaltje van, wel in het Engels.
Hier de link:
docs.google.com/viewer?a=v&pid...QxNWY3YjNkYzU3&hl=en

Functioneerd prima . Wel heb je ondanks de 6 schijfs takel nog een twee snelheden lier op de laagste stand nodig om de mast omhoog te krijgen.De krachten zijn aanzienlijk. Wat ok heel goed gaat is een ankerlier met spil gebruiken.
Maar misschien is dit www.compass24.nl/web/catalog/s...g_mastlifter/4966283 wel iets voor je?
Ad
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 15:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 06 apr 2011 16:37 #187644

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
@YELLOW BOAT: ik denk dat het systeem van compass niet zo geschikt is, omdat ik de mast graag wil laten zakken voor bijvoorbeeld een brug. Ik kom namelijk een brug tegen van ongeveer 9.00m hoogte. En dan lijkt het mij niet handig om het systeem van compass te gebruiken. Je hebt trouwens pb, want ik kan de link naar het maststrijkinstallatie verhaal niet openen.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 05:22 #187727

jccoenen schreef :
@YELLOW BOAT: ik denk dat het systeem van compass niet zo geschikt is, omdat ik de mast graag wil laten zakken voor bijvoorbeeld een brug. Ik kom namelijk een brug tegen van ongeveer 9.00m hoogte. En dan lijkt het mij niet handig om het systeem van compass te gebruiken. Je hebt trouwens pb, want ik kan de link naar het maststrijkinstallatie verhaal niet openen.

Groet,
Jeroen

Zo zou de link moeten werken.
Zo niet , gebruik dan de tweede. Dat is het verhaal op de Engelse site.


docs.google.com/viewer?a=v&pid...=en&authkey=COa45ugG

leisureowners.memberlodge.org/..._lowering_device.pdf
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 05:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 09:48 #187753

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
@YELLOW BOAT: ik heb het gelezen, bedankt ervoor.

Wat ik alleen nog niet zo goed begrijp is hoe het inkorten van die zijstagen gebeurt. Wordt dit gedaan d.m.v. van een extra want aan de mast te bevestigen en deze vervolgens op de boot te bevestigen zodat de mast precies kan scharnieren, zeg maar op het draaipunt. Of zit ik er nou helemaal naast?
Ik hoor het graag.

Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 09:54 door kelt_620.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 10:52 #187761

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Je moet een strijkwant maken, dus de RVS puttingen waar de stagen aan vast zitten, moeten worden verhoogd tot ze precies in één lijn met het draaipunt van de mast zitten.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 12:22 #187767

jccoenen schreef :
@YELLOW BOAT: ik heb het gelezen, bedankt ervoor.

Wat ik alleen nog niet zo goed begrijp is hoe het inkorten van die zijstagen gebeurt. Wordt dit gedaan d.m.v. van een extra want aan de mast te bevestigen en deze vervolgens op de boot te bevestigen zodat de mast precies kan scharnieren, zeg maar op het draaipunt. Of zit ik er nou helemaal naast?
Ik hoor het graag.

Groet,
Jeroen

No , het is iets anders , maar dat hangt gewoon van de betreffende boot af.
In mijn geval zijn er een extra bevestigingspunten ( pijpjes) op de toerail bevestigd (op de twee kleine foto's op pagina 5 resp 3 op de eerste en de tweede link) met aan de bovenkanten een oog dat in het verlengde van de bout zit waarom de mast draait bij het strijken. Aan dat oog wordt het onderwant bevestigd dat dus eerst van de normale wantputting wordt losgenomen. Omdat dat onderwant te lang is heb ik een eindje bovende terminal een lange rvs sluiting vastgezet
die je op het linker foto'tje aan het oog ziet zitten.
De zo ingekorte onderwanten houden de mast bij het strijken en zetten recht.
Omdat mijn boot gepijlde zalingen heeft kon ik het hoofwant niet gebruiken, dat kan alleen als de zalinen precies haaks op de scheepsas staan. In principe kun je de mast indrdaad ook rechthouden met twee huilplijnen vanaf de top van de mast naar de beide ogen in het verlengde van de mastbout.
Wat wel belangrijk is is datalls vrij precies zit anders komen de betreffende lijnen of wanten bij het strijken òf te slap òf (wat veel erger is) te strak te staan en kan de mastvoet kapotgedrukt worden. De krachten op de masvoet zijn nl. behoorlijk groot!

Ad
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 12:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 12:23 #187768

beewee schreef :
Je moet een strijkwant maken, dus de RVS puttingen waar de stagen aan vast zitten, moeten worden verhoogd tot ze precies in één lijn met het draaipunt van de mast zitten.


Klopt helemaal .Dit is inderdaad ook een erg fraaie oplossing.
In mijn geval heb ik de onderwanten dus niet ingekort maar er een extra bevestigingspount opgezet in de vorm van een lange harpsluiting.

Ad
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 12:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 07 apr 2011 19:43 #187880

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik concludeer uit de reacties dat ik dus een strijkwant moet maken om de mast te kunnen strijken.
Dit strijkwant is te realiseren door een extra want te bevestigen aan de mast en vervolgens op de boot, of zit er naast? Want het is nog niet helemaal helder. Misschien heeft iemand foto's met uitleg van een iets groter formaat, zodat het goed zichtbaar is.
Ik zie alle reactie's graag tegemoet.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 08 apr 2011 04:42 #187889

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
www.leisureclubholland.nl/maststrijkinrichting.htm

Zie opmerking/waarschuwing onderaan!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 08 apr 2011 04:55 #187892

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De link van Beauty over een sprenkel (waarvoor je ook de spinnakerboom kunt gebruiken) als strijkinrichting is prima, al zou ik dat niet op wat ruwer water proberen. Mbt het strijkwant: bij een Sadler dien je dus wat RVS te laten lassen zodat het aangrijppunt van het hoofdwant in één lijn met het scharnierpunt van de mast zit. Je laat in feite een extra soort scepter maken, met een steunpootje naar achteren.

De voorste zijstagen dien je bij het strijken los te halen. Zie ook het inzetje:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 08 apr 2011 18:44 #188021

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
@Beat: Bedankt voor de tip, alleen ik denk inderdaad net als Beewee dat dit systeem lastig te gebruiken is op ruw vaarwater.

@Beewee: Bedankt voor de duidelijk foto. Het is tot me doorgedrongen hoe het systeem precies in elkaar zit. Bedankt er voor.

Nou nog even kijken waar ze zo'n RVS V-beugel kunnen maken en wat dit zal gaan kosten. Heeft iemand misschien een tip of een idee waar ik dit zou kunnen laten maken.
Ik heb wel gehoord dat Krijgsman Watersport het volgens mij ook maakt, dus ga daar alvast even informeren. Maar als er mensen zijn met goede tips, ik hoor ze graag.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 08 apr 2011 19:05 #188024

  • Maxi
  • Maxi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Hallo,

Ik heb ook zo'n RVS beugel op mijn Maxi. Deze bestaat uit twee delen rechte buis, waarbij de uiteinden machinaal tegen elkaar geperst zijn. Een gat er door geboord ten behoeve van een bout en moer en je hebt je V-beugel. Uiteraard ook aan de andere kant ten behoeve van montage op het dek. Het voordeel van de twee delen is het transport. Het blijft een onding op het voordek en tot mijn verbazing paste de beugel net in mijn auto. Dat was met een vaste constructie niet gelukt.

Groet,

Eugen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 09 apr 2011 06:31 #188051

Hallo,

Ik heb ook zo'n RVS beugel op mijn Maxi. Deze bestaat uit twee delen rechte buis, waarbij de uiteinden machinaal tegen elkaar geperst zijn. Een gat er door geboord ten behoeve van een bout en moer en je hebt je V-beugel. Uiteraard ook aan de andere kant ten behoeve van montage op het dek. Het voordeel van de twee delen is het transport. Het blijft een onding op het voordek en tot mijn verbazing paste de beugel net in mijn auto. Dat was met een vaste constructie niet gelukt.

Groet,

Eugen[/quote]

Ik neem aan dat je met "V beugel" het A-frame bedoelt dat vanaf de buitenkant gangboorden naast de mast naar de boeg loopt?
De scharnierpunten in het gangboord hoeve trouwens niet naast de mast te ziten hoor.
Ze kunnen ook verder naar voren. Daardoor wordt het A-frame bij gestreken mast minder hoog zodat je er bij kunt om e.e.a. te (de)monteren .Bij mijn boot zou anders het A-frame ruim 3 meer hoog worden! Daarom heb ik het maar 2,5 meter gemaakt.De draaipunten staan dus ruim 50 cm vóór de mast in de gangboorden.

Het frame is net onder de rolreef bevestigd met een doorgestoken borstbout. Die kun je er zo uittrekken en dan zakken A-frame de rolgenua op het dek waardoor de doorvaarthogte 2,5 meter wordt.
Extra voordeel is nu dat de beide buizen vrijwel langs de zeereling lopen en feitelijk een soort verlenging van de preekstoel zijn. Daarom zitten ze niet in de weg en kunnen blijven zitten. Omdat ik ook in de vakanie wel eens de mast strijk( bijvoorbeeld om bij nslecht weer binnendoor van Brunsbuttel naar Delfzijl te komen) is zoiets wel handig.
Ad
ps. Zorg dat de buizen voldoende diameter hebben anders kunne ze gaan knikken bij de toch wel forse belasting. 25 mm zoals van een preekstoel is voor jouw boot echt te klein, tenzij het dikwandige buis is.Neem minimaal 35 mm ( 1,5").
Laatst bewerkt: 09 apr 2011 06:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 15 apr 2011 06:33 #189249

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik vind dit trouwens ook een heel creatieve oplossing, maar dat lukt lang niet bij iedere boot:



(op volledig scherm bekijken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl