Hallo,
Ik heb ook zo'n RVS beugel op mijn Maxi. Deze bestaat uit twee delen rechte buis, waarbij de uiteinden machinaal tegen elkaar geperst zijn. Een gat er door geboord ten behoeve van een bout en moer en je hebt je V-beugel. Uiteraard ook aan de andere kant ten behoeve van montage op het dek. Het voordeel van de twee delen is het transport. Het blijft een onding op het voordek en tot mijn verbazing paste de beugel net in mijn auto. Dat was met een vaste constructie niet gelukt.
Groet,
Eugen[/quote]
Ik neem aan dat je met "V beugel" het A-frame bedoelt dat vanaf de buitenkant gangboorden naast de mast naar de boeg loopt?
De scharnierpunten in het gangboord hoeve trouwens niet naast de mast te ziten hoor.
Ze kunnen ook verder naar voren. Daardoor wordt het A-frame bij gestreken mast minder hoog zodat je er bij kunt om e.e.a. te (de)monteren .Bij mijn boot zou anders het A-frame ruim 3 meer hoog worden! Daarom heb ik het maar 2,5 meter gemaakt.De draaipunten staan dus ruim 50 cm vóór de mast in de gangboorden.
Het frame is net onder de rolreef bevestigd met een doorgestoken borstbout. Die kun je er zo uittrekken en dan zakken A-frame de rolgenua op het dek waardoor de doorvaarthogte 2,5 meter wordt.
Extra voordeel is nu dat de beide buizen vrijwel langs de zeereling lopen en feitelijk een soort verlenging van de preekstoel zijn. Daarom zitten ze niet in de weg en kunnen blijven zitten. Omdat ik ook in de vakanie wel eens de mast strijk( bijvoorbeeld om bij nslecht weer binnendoor van Brunsbuttel naar Delfzijl te komen) is zoiets wel handig.
Ad
ps. Zorg dat de buizen voldoende diameter hebben anders kunne ze gaan knikken bij de toch wel forse belasting. 25 mm zoals van een preekstoel is voor jouw boot echt te klein, tenzij het dikwandige buis is.Neem minimaal 35 mm ( 1,5").