Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Sadler 25

Sadler 25 21 mrt 2011 13:21 #184494

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Beste Forumleden,

Ik ben momenteel nog in het bezit van een Valiant 18 kimkieler.
Maar deze staat momenteel te koop, omdat ik graag iets groter wil.

Nou kan ik voor een redelijke prijs een Sadler 25 kopen.
Hier zit een Petter 6 pk inboard diesel in.
Nu was mijn vraag eigenlijk of iemand misschien meer weet over deze boot en mij kan vertellen wat de zeileigenschappen en aandachtspunten van deze boot zijn.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 21 mrt 2011 13:37 #184495

The Sadler 25 is a 7.42 meter (24 ft 4in) fiberglass sailing yacht, designed in 1974 by David Sadler of Great Britain as an evolution of his earlier Contessa 26 which was in turn an evolution of the Nordic Folkboat. Although both the Folkboat and the Contessa 25 had relatively narrow long keel hulls, Sadler's new design utilised a wider hull to give more form stability and the (then) new finkeel together with a skeg-mounted rudder. Built between 1974 and 1981, the Sadler 25 was normally rigged as a masthead sloop, and was offered with the option of deep or shallow fin keels, twin bilge keels or a centre plate. In its deep-fin configuration, the Sadler 25 was a successful cruiser-racer which quickly became popular in yacht clubs throughout the U.K, and had many successes in longer events such as the Round Britain and Single-handed Trans-Atlantic races
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 21 mrt 2011 14:47 #184518

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Specifiek voor de sadler 25 weet ik het niet, maar sadler jachten staan voor zover ik weet bekend als goede zeilers. En degelijke Engelse boten.

Groeten,
johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 06:57 #187360

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Zijn er misschien nog meer forumleden die iets van een Sadler 25 weten? Is een Petter 6 pk een goede, betrouwbare motor?

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 08:26 #187374

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
volgens mij wel een stevig bootje, en met een spimaker erop niet te stoppen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 08:50 #187379

De Sadler 25 is ontwikkeld uit de Contessa 26 en dat zegt denk ik genoeg! Staat in Engeland hoog aangeschreven.
Wel lijkt me 6 Pk voor een boot van bijna 2 ton erg weinig, vooral op zee!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 10:06 #187393

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
nardus schreef :
volgens mij wel een stevig bootje, en met een spimaker erop niet te stoppen !

Cool filmpje B)

Herkenbaar dat af en toe 'vastgezogen' worden wanneer een golf onderdoor raast. Attent varen. 'Zelfs' op het Ijsselmeer.
Lijkt me een lekkere boot.
6 PK lijkt mij ook te weinig. Ik heb 10 PK op mijn 25voeter (echter 2,5 ton zwaar met ruim 900 kg kiel) en daarmee kan ik precies uit de voeten. 4 PK minder zou een stuk lastiger worden bij golven/stroom tegen.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Laatst bewerkt: 05 apr 2011 10:10 door Bindrif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 10:31 #187398

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27557
YELLOW BOAT schreef :
Wel lijkt me 6 Pk voor een boot van bijna 2 ton erg weinig, vooral op zee!
Hoezo, vooral op zee? Op zee gebruik je alleen een motor bij windstil weer. En in die omstandigheden is die 6 pk ruim voldoende.
Als je een boot wilt die snel reageert en acceleert, bijvoorbeeld tijdens manouevreren op binnenwater of in havens, dan is die 6 pk misschien aan de krappe kant.
Als de boot met die 6 pk de rompsnelheid haalt, dan doet 'stroom tegen' ook niet terzake. Wel kan windvang en de weerstand die daaruit voortkomt een rol spelen. Kortom: als de TS echt geinteresseerd is in de boot, gewoon een keer een proefvaart maken, bij voorkeur op een winderige dag en dit soort dingen 's even uitproberen. Als de schroef een exacte match is bij boot en motor, waardoor het vermogen optimaal benut wordt, kan het meevallen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 11:07 #187407

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
lodewijk stegman schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Wel lijkt me 6 Pk voor een boot van bijna 2 ton erg weinig, vooral op zee!
Hoezo, vooral op zee? Op zee gebruik je alleen een motor bij windstil weer. En in die omstandigheden is die 6 pk ruim voldoende.
Als je een boot wilt die snel reageert en acceleert, bijvoorbeeld tijdens manouevreren op binnenwater of in havens, dan is die 6 pk misschien aan de krappe kant.
Als de boot met die 6 pk de rompsnelheid haalt, dan doet 'stroom tegen' ook niet terzake. Wel kan windvang en de weerstand die daaruit voortkomt een rol spelen. Kortom: als de TS echt geinteresseerd is in de boot, gewoon een keer een proefvaart maken, bij voorkeur op een winderige dag en dit soort dingen 's even uitproberen. Als de schroef een exacte match is bij boot en motor, waardoor het vermogen optimaal benut wordt, kan het meevallen.

--
stegman

Inderdaad moet de TS zeker grondig gaan testen, want het gaat hier om een leuke boot.

En stel dat TS een lichtweer zeiler pur sang is, die bovendien alleen binnenwater doet, dan is 6 PK bij voorbaat geheel prima. Geen enkel probleem, ook niet in de haven.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 11:09 #187408

lodewijk stegman schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Wel lijkt me 6 Pk voor een boot van bijna 2 ton erg weinig, vooral op zee!
Hoezo, vooral op zee? Op zee gebruik je alleen een motor bij windstil weer. En in die omstandigheden is die 6 pk ruim voldoende.
Als je een boot wilt die snel reageert en acceleert, bijvoorbeeld tijdens manouevreren op binnenwater of in havens, dan is die 6 pk misschien aan de krappe kant.
Als de boot met die 6 pk de rompsnelheid haalt, dan doet 'stroom tegen' ook niet terzake. Wel kan windvang en de weerstand die daaruit voortkomt een rol spelen. Kortom: als de TS echt geinteresseerd is in de boot, gewoon een keer een proefvaart maken, bij voorkeur op een winderige dag en dit soort dingen 's even uitproberen. Als de schroef een exacte match is bij boot en motor, waardoor het vermogen optimaal benut wordt, kan het meevallen.

--
stegman

Met een dergelijke relatief kleine boot is hoog aan de wind van lagewal wegkruisen of een haven aan lagerwal binnenvaren met hoge zeegang nogal problematisch. Dan is een flinke motor toch echt wel nodig hoor.
En ook op een rivier isextra vermogen bij oge hekgolven echt wel nodig.
Bovendien haalt een boot van leeg 1,84 ton ( met bemanning >>2 ton) gegaandeerd nit de rompsnelheid.
En ik weet waarover ik spreek. Ik had een Leisure 23 van 2 ton met een MD5A (theoretisc 7,5 pK maar gezien de leeftijd wel wat minder) maar was blij toen ik een 11 pK Vetus had gekocht.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 11:37 #187416

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
6pk is te weinig voor dit schip, maar ligt eraan wat je van plan bent.
Wellicht voldeed dit wel aan de eis van de huidige eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 11:38 #187417

YELLOW BOAT schreef :
Bovendien haalt een boot van leeg 1,84 ton ( met bemanning >>2 ton) gegaandeerd nit de rompsnelheid.
En ik weet waarover ik spreek. Ik had een Leisure 23 van 2 ton met een MD5A (theoretisc 7,5 pK maar gezien de leeftijd wel wat minder) maar was blij toen ik een 11 pK Vetus had gekocht.

Ad

Mijn Sturgeon 22 heeft een leeggewicht van 1650kg en haalt met een 4pk buitenboordmotor al rompsnelheid op vlak water. Met de 8pk buitenboordmotor die er achter hangt kan ik ook met meer wind/golven een zeer acceptabele snelheid bereiken. Mij is altijd verteld dat een diesel sterker is, dus lijkt die 6pk mij niet echt een probleem.
Laatst bewerkt: 05 apr 2011 11:39 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 11:54 #187421

Sturgeon22 schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Bovendien haalt een boot van leeg 1,84 ton ( met bemanning >>2 ton) gegaandeerd nit de rompsnelheid.
En ik weet waarover ik spreek. Ik had een Leisure 23 van 2 ton met een MD5A (theoretisc 7,5 pK maar gezien de leeftijd wel wat minder) maar was blij toen ik een 11 pK Vetus had gekocht.

Ad

Mijn Sturgeon 22 heeft een leeggewicht van 1650kg en haalt met een 4pk buitenboordmotor al rompsnelheid op vlak water. Met de 8pk buitenboordmotor die er achter hangt kan ik ook met meer wind/golven een zeer acceptabele snelheid bereiken. Mij is altijd verteld dat een diesel sterker is, dus lijkt die 6pk mij niet echt een probleem.

Het verhaal dat een diesel sterker is dan een benzinemotor met dezelfde pk valt in de categorie "broodje aap".
Één pk is één pk ofwel 75 MkG/sec ofwel het vermopgen dat nodig is om 75 kG in één seconde 1 meter omhoog te tillen.
Wel loopt de vermogenscurve en de koppelcurve van een diesel gunstiger waardoor je bij minder toeren wat meer vermogen hebt als een benzinemotor bij dezelde toerenvermindering.
Maar een Diesel bij max toeren van 8pk heeft precies evenveel vermogen als een benzine(buitenboordmotor) van 8 pk bij max toeren.
Wel hebben buitenboordmotoren meestal een standaard chroef die lang niet altijd ( lees meestal niet) past bij de boot.
Daardoor is het rendement van die schroef vaak slecht.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 13:49 #187439

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27557
nardus schreef :
6pk is te weinig voor dit schip, maar ligt eraan wat je van plan bent.
Wellicht voldeed dit wel aan de eis van de huidige eigenaar.
Het moet me van het hart dat jij en Ad wel heel zeker weten dat het te weinig is.
De boot is 30 jaar oud. Kennelijk is er al die tijd met 6 pk gevaren. Dat lukte dus aardig, mag je aannemen. In de laatste zin van de quote zit natuurlijk de crux. Wel raar dat dit pas wordt geopperd nadat is geconstateerd dat 6 pk te weinig is.
Weten we al wat de TS met de boot van plan is? Ad lijkt er vanuit te gaan dat ie zich binnen de kortste keren bij 8 bft op zee vrij zal moeten varen van een lager wal. Mag het een onsje minder?
En hoezo weten we zeker dat een Sadler 25 met 6 pk geen rompsnelheid haalt? Omdat de Leisure 23 van Ad het met 7,5 pk niet redde?

Je kan de vraag stellen of die 6 pk te weinig is, maar er spelen zoveel factoren mee dat ie vanachter een toetsenbord niet te beantwoorden is.
In ruil daarvoor dan maar je eigen normen opleggen zou niet mijn keus zijn, maar dit terzijde.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 14:27 #187445

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
In mijn boot, een 25 ft Dufour 1800 (1800 = gewicht) zit een 7pk Hatz (BMW) dieseltje. Ook ik was bij aanschaf aan het twijfelen over het vermogen, want die bootjes werden ook aangeboden met een 12 pk diesel.

Op de motor vaar ik hooguit 4,5 kts. Harder kan wel, maar dan voel ik me niet meer prettig bij het toerental. Bij harde wind tegen zet ik er een gereefd grootzeiltje bij en zorg ik voor een koers dat het zeil ook nog wat doet, zo kom ik wel op de plek waar ik heen wil en kom ik ook van lagerwal weg.

Het is maar wat je van de motor verwacht. Ik in ieder geval niet dat ie me met 7bft tegen naar de UK pruttelt. Dat is niet mijn idee van zeilen.



Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 14:30 #187447

lodewijk, sterk verhaal maar waar, in de san blas eilanden hield mijn motor er mee op, dan zit je tussen 360 eilanden en tig bijna eilanden.
mooi hoor maar niet bij windstil weer in de nacht.
dus bijboot overboord met een 4 pk motortje, langszij vast gemaakt en daar gingen we weer, 3 knopen en we kwamen op een veilige ankerplaats.

de boot was een stalen collin archer van ZESTIEN TON. NORMAAL HAD IK DE BESCHIKKING OVER 25 PK DIE NOOIT VOL TOEREN HEEFT GELOPEN, HET IS EN BLIJFT TOCH EEN ZEILBOOT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 14:31 #187448

lodewijk stegman schreef :
nardus schreef :
6pk is te weinig voor dit schip, maar ligt eraan wat je van plan bent.
Wellicht voldeed dit wel aan de eis van de huidige eigenaar.
Het moet me van het hart dat jij en Ad wel heel zeker weten dat het te weinig is.
De boot is 30 jaar oud. Kennelijk is er al die tijd met 6 pk gevaren. Dat lukte dus aardig, mag je aannemen. In de laatste zin van de quote zit natuurlijk de crux. Wel raar dat dit pas wordt geopperd nadat is geconstateerd dat 6 pk te weinig is.
Weten we al wat de TS met de boot van plan is? Ad lijkt er vanuit te gaan dat ie zich binnen de kortste keren bij 8 bft op zee vrij zal moeten varen van een lager wal. Mag het een onsje minder?
En hoezo weten we zeker dat een Sadler 25 met 6 pk geen rompsnelheid haalt? Omdat de Leisure 23 van Ad het met 7,5 pk niet redde?

Je kan de vraag stellen of die 6 pk te weinig is, maar er spelen zoveel factoren mee dat ie vanachter een toetsenbord niet te beantwoorden is.
In ruil daarvoor dan maar je eigen normen opleggen zou niet mijn keus zijn, maar dit terzijde.

--
stegman

Ik heb niet gezegd dat mijn Leisure23 niet de rompsnelheid van ca. 5,8 knopen haalde want dat deed hij op vlak water en zoder tegenwind wel degelijk. Maar er hoefde maar wat flinke golfslag of wind pal tegen te komen en de snelheid viel al gauw terug met 1,5 tot soms 2 knopen.
Natuurlijk hangt alles af van vaargebied en omstandigheden maar het lijkt me beter dat je van tevoren de beperkingen kent.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 14:40 #187449

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Moderne zeiljachten worden vaak uitgerust met Mickey Mouse schroeven om onder zeil dat extra halve knoopje sneller te lopen. Is een keuze maar dan heb je minder motorrendement. Als onder die Sadler een degelijke driebladsschroef zit dan kom je er wel met die 6 pk. Dat doet die Sadler al drie decennia. Drie pk per ton lijkt mij genoeg.
De kleine kustvaarders in de vijftiger jaren hadden vaak niet meer dan 85 pk. Tegenwoordig gebruiken schepen met dezelde tonnage zo'n motor als agregaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 14:46 #187452

Dat met die kustvaarder is ook een slecht voorbeeld. Die haalde echt bij 50 meter niet zijn rompsnelheid van 17 knopen hoor. En het benodigd vermogen voor een bepaalde lagere snelheid daalt met meer dan het kwadraat van de snelheid!
En datverhaal van die kleine schroefjes is echt onzin als je een schroef hebt die is uiterekend voor je sboot en motor.

Ik heb de zaak eens nagerekend met een programa van een Canadese schroevenfabrikant en kom met deze motor/boot combinaie op ca. 5,6 knoop snelheid en 7,5 pk benodigd voor de rompsnelheid van 6,1 knoop.


Ad
Laatst bewerkt: 05 apr 2011 14:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 15:04 #187455

nee, ad, die kust vaarder is juist een heel goed voorbeeld. waarom zou elke boot zijn rompsnelheid moeten halen, voor donker binnen zijn.
jij bent een ingenieur en je kunt vast wel uit reken wat elke knoop meer extra kost aan brandstof? als die boten allemaal waren blijven varen met die volgens jou te kleine motoren hadden we nu ook geen ais nodig :evil:

maar nog een paar jaar(30 of zo) en we hebben alleen nog maar zeilschepen, is die peut op. die sadler heeft zijn hele leven met dat torretje geleefd, dus waarom al dit lawaai. maar dat vroeg de ts eigenlijk niet, hij wou graag inlichtingen over de BOOT.
Laatst bewerkt: 05 apr 2011 15:11 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 15:08 #187456

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Snelheid en kracht is twee. Als je achter een aanhangmotor een werkschroef hangt ga je (veel) minder snel maar je wint aan kracht. Aan mijn vorige bootje -1600 kg- hing een Hondaatje van 6 pk. Geen snelheid maar veel kracht. Bij iedere aanlandige wind moeiteloos uit de havens. Niet snel misschien, maar bedrijfszeker en ik hoef geen 17 knopen te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 15:20 #187460

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Die Sadler is ontworpen door een gerenommeerde ontwerper, en is gebouwd voor de Engelse kustwateren. Stroom, ondiepten en golfslag genoeg. Als die werf vindt dat 6 pk genoeg is, heb ik geen reden om te twijfelen. Onze 25 voets Snapdragon van 2000 kg had een 8 pk Yanmar, en die was ruim overbemeten. Windkracht 8, zuidwest, pal tegen op de Fluessen, aan lagerwal, geen enkel probleem. Liep (bij wat normaler weer) op de motor bijna harder dan zeilend bij een lekkere bries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 15:34 #187468

beewee schreef :
Liep (bij wat normaler weer) op de motor bijna harder dan zeilend bij een lekkere bries.

Zegt dat iets over de motor of over het zeilen :P

Gr. Ruben






ZOnder gekheid, ken de snapdragon niet uit eigen ervaring hoor maar was een inkoppertje ...
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 15:44 #187470

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ruben, die Snapdragon kun je qua zeileigenschappen vergelijken met een Westerly (met vinkiel). Een boomstam is dus bijna sneller, maar met veel wind konden we grotere boten aardig bijhouden doordat die Snapdragon wel erg lekker door de golven liep. Maar nogmaals, als die een 5 pk ipv 8 pk had gehad was dat ook genoeg geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sadler 25 05 apr 2011 16:23 #187478

  • kelt_620
  • kelt_620's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Bedankt voor alle reacties die ontstaan zijn op mijn vragen.

Ik zelf denk ook dat 6 pk een beetje weinig is voor deze boot, maar deze motor zit er origineel vanuit de werf in. Er is mij verteld dat de boot met de motor een gemiddelde snelheid haalt van 7 a 8 km/h.
Dit is dus niet de maximale rompsnelheid vermoed ik.

Binnenkort wil ik een proefvaart gaan maken met de boot, zodat ik kan bekijken hoe de boot op de motor loopt, hoe de boot reageert en zeilt.

Tevens bestaat er de mogelijkheid om er een andere motor in te leggen. Het is een motor met een aandrijfstang onder water. Hoeveel pk zouden jullie mij aanraden om er dan in te leggen, 8 pk?

Groet,
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl