Bedenk dat een goedkope kolibri niet voor niks goedkoop is, en dat achterstallig schilderwerk vaak een hoop rotte plekken betekent want de bescherming is immers weg.
Ik heb zelf een houten waarschip gehad, maar voor alle houten schepen geld hetzelfde.
Bedenk op welke plekken zich water kan verzamelen en waar het naar binnen kan komen, dus hoekjes en balken zoals bij ramen, legplanken, doorvoeren van beslag, verstagingen, etc. Doe dit binnen, in de kuip (afwatering), buitenom en vanonder.
Druk op deze plekken met de vinger, als het hout zacht is dan is zeker een grote plek eromheen ook rot en heb je een klus, als het meerdere plekken zijn dan heb je serieus werk, als het heel erg veel plekken zijn dan is de boot rot en toe aan de schroot of een hele grote renovatie, soort van nieuwe boot maken en een jaren plan.
Neem ook een flinke zaklamp mee en ga op de rug liggen en kruip in alle hoeken en gaten en zoek naar verkleuringen in het hout of kalksporen van waar water gelopen heeft, daar zijn ook rotte plekkken te vinden.