Zo, dat is een hoop aan reacties, slechts uren na mijn eerste post!
Dank voor alle meedenken en ik had zo ook weer aardig wat te puzzelen.
Ik loop de reacties even langs.
Het is al geraden, we hebben nu wel geld om een boot te kopen, maar het sparen houdt daarna op. Met wat we kopen wil ik eigenlijk 20 jaar vooruit kunnen (moet makkelijk kunnen), maar tussendoor veranderen is doorgaans een extra kostenpost. Dus eerst kleiner of eenvoudiger starten, kost uiteindelijk meer geld en dat kunnen we niet genereren, als je aan liggeld en onderhoud denkt (ook daar al behoorlijk op gepuzzeld, weet inmiddels dat het een hobby is, waar je echt voor moet kiezen, anders is het water naar … ja waar dragen)… Nu geduld hebben, is wel geld waard, ben ik wel bewust.
Goed om te lezen dat er veel meer mensen zijn, die zoals wij zijn begonnen, kriebels en dan wel vaak via een bootje doorgegroeid, dat geeft de onzekere kant moed, ook dat groot groot kan zijn, maar niet direct lastiger hoeft te zijn dan kleiner.
Ook de waarschuwing niet onbezonnen een boot te kopen, zijn we ons zeker bewust. Ook dat de boot van onze keuze goed in de markt moet liggen, zodat er een beetje dekking is, mocht verkoop toch nodig zijn. Ik ga er niet vanuit, maar heb daar ook over nagedacht en dat hebben we ook meegenomen in het type boot. Ik ben zelf net 40 en misschien kunnen we over 20 jaar nog eens op zoek naar een droomboot (met die loterij in de zak), maar nu weten we maar al te goed dat we goed op moeten letten.
Dus geen boot tussendoor dus, maar het gevoel moet wel goed zijn, ook dat hebben we meegenomen en nemen we ook mee (ik ben nog niet aan het bieden, hoop ook eerst te huren om zeker te weten dat het type echt bij ons past).
De diepgang is dus een kwestie van smaak. Er worden boten verkocht met net een meter diepgang en die gaan dus sneller op één oor, of je kiest voor 1.80 en je hebt meer stabiliteit (een langkieler kan wel weer stabiel zijn, weet ik met weinig diepgang). Smaak dus en vaargebied. Als ik de keuze van gebied dus breed wil houden, is een kortere of hefkiel wel slim. Ik zie veel schepen met een diepgang van 1.40-1.50, zou dus eigenlijk ook al goed genoeg moeten zijn (al roept die kaart toch wel wat alarmerende dingen in Friesland en de randmeren (ik ben op een electronische kaart een middag wezen speuren, ook leerzaam).
Motorvermogen is dus ook lastig. Ik zie een aantal boten met 10 PK, ik lees over 3 pk per 1000 kg en dat zou dan net passen, maar dat is bijna nét op zijn Fries. Me daar door laten leiden als ik weet dat ik dat IJsselmeer ook een keer wil bedwingen (niet direct, hier de negatieve verhalen ook gelezen tav IJsselmeer)? Bij het Markermeer zit overigens een betaalbare haven, dat zou nog wel eens een ligplek kunnen worden (Blocq van Kuffeler). Dus dan meer richting de 20 PK kijken en daardoor anderen af laten vallen?
Ik kom ook een aantal ex- huurboten tegen, zijn dat grote afraders, of zijn ex- huur boten ook mee te nemen in de afweging (waar daar op letten).
Ik ben duidelijk nog niet door de vragen heen, wel heel gaaf dat jullie zo meedenken (als ik nu nog korter van stof leer worden….
)