Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82

Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 13:06 #201066

  • Paultje
  • Paultje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
We willen zo'n zeilboot aanschaffen.
Zijn er nog zaken waarop we moeten letten als we een boot gaan bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 13:15 #201069

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Paultje, welkom op het Zeilersforum.

Let vooral op je portemonnee, de HR's zijn vaak overvraagd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 13:16 #201070

Paultje schreef :
We willen zo'n zeilboot aanschaffen.

Ja, wie niet? :woohoo:

Sorry, ik kon het niet laten :blush:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 13:29 #201073

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Of hij drijft ;) .

Je vraag is vrij algemeen, er zijn zoveel dingen waarop je moet letten bij de aanschaf van een boot, als je daar niks van weet zou ik een kenner meenemen.
Of bedoel je soms specifieke zwakke en aandachtspunten van dit type schip ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 16:39 #201139

HB 352 zijn zeer degelijke schepen. Wel zijn ze inmiddels behoorlijk gedateerd qua interieur. Een kleine kombuis, wat weinig licht, een smalle doorgang naar achteren etc.
Ik schrijf dit, omdat de prijzen voor HR 352 behoorlijk hoog zijn. Vrijwel alle HR uit die tijd zijn op een paar punten kritiek. Vaak heeft het dure teakdek zijn houdbaarheidsdatum overschreden, of komt daar dicht bij in de buurt. Ook zijn de motoren vaak al flink voorzien van een goede hoeveelheid draai-uren.
Gas-installatie ook even goed nalopen, evenals de verstagingen.

En indien je zon groot bedrag gaat investeren, zou ik altijd een professionele keuring laten doen!
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 16:44 #201142

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
alleen op Botenbank al worden er 12 aangeboden, dus in NL alleen zijn er vast meer dan 20 te koop, en dan Duitsland en scandinavië nog, de keus moet gigantisch zijn, over de 100 zeker!
Dat geeft overigens wel te denken, waarom doen al die mensen hun bootje weg? Veel 'eerste eigenaars' waarschijnlijk, 1985 of zo eindelijk hun luxe HR gekocht, en inmiddels 75 jaar oud geworden en klaar met varen. (zo'n Rassy koop je pas als je 50 bent en alleen nog maar langzaam wil zeilen....) Nu maar hopen dat ze door hebben dat het een kopersmarkt is. Ik ben bang dat ze dat niet weten, anders lagen er niet zoveel voor zo hoge prijzen te koop.
groet
t
Laatst bewerkt: 13 juni 2011 17:32 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 16:48 #201144

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het gaat om een heleboel geld... Al is het nog zo'n goed gebouwd en degelijk schip, je weet niet of er bij het onderhoud dingen zijn vergeten of genegeerd. Neem dus gewoon een expert in de arm (zie de banner van Olav Cox hiernaast), goede kans dat die dingen vindt waar jij nooit op zou zijn gekomen, en die dingen zijn vaak interessant in de laatste onderhandelingen. Ook schetst dat een aardig beeld van de onderhoudskosten voor de eerste periode, die je beslissing wel eens zouden kunnen beïnvloeden.

Bij de aankoop van mijn huis had ik de kosten van het onderzoek er 4 maal uit...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 17:21 #201151

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Paultje schreef :
We willen zo'n zeilboot aanschaffen.
Zijn er nog zaken waarop we moeten letten als we een boot gaan bekijken.

Nog alternatieven overwogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 13 juni 2011 17:28 #201152

  • Sil
  • Sil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Ik kan het advies om een (aankoop)keuring te laten uitvoeren onderschrijven. Een aantal jaren geleden hebben wij een Aphrodite gekocht (zusje van de Najad, ook een stevige Zweedse, net als HR).
De basis van dit soort schepen is in de regel degelijk, maar een kenner / keurmeester heeft oog voor zaken die wij normaal gesproken over het hoofd zien. Ook wij hebben de keuringskosten er zeker uitgehaald. Wij kozen destijds voor een keuring via de ANWB maar er zijn vast meer goede adressen.

Succes,
Sil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 09 juni 2012 07:49 #292642

  • Brasil
  • Brasil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
uiteraard moet je een schip laten keuren, kijk ook even naar de aanbiedingen vanaf 1986 daar is de stahoogte wat royaler aangezien tussen 1978 en 1989 er drie keer een vernieuwing in het model is geweest wat iedere keer een iets hoger dek meebracht. Verder kan ik mezelf alleen maar zeer gelukkig voelen dat ik de eigenaar van een 352 ben sinds 7 jaar, ofwel onvoorstelbaar blij met mijn HR 352
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aankoop van een Hallberg-Rassy 352 bj 82 26 aug 2012 12:32 #313168

Misschien al te laat maar wellicht heb je er nog wat aan. Ik heb in een jaar tijd 6.500 mijl met een 352 gevaren en heb best een aardig idee wat de pro's en con's zijn van dit schip.

De voordelen hoef ik je niet te beschrijven, dat spreekt denk ik voor zich. Aandachtspunten hebben ze ook:
- het eerder genoemde teak dek is bij slecht onderhoud vaak ingewaterd (geschroefd ipv wat tegenwoordig vaak gelijmd wordt)
- lekkage aan wantputtings (goed in de kasten kijken bij het toilet en de hangkast voor)
- bekend zwak punt is het onderste roerlager aan de skeg, niet heel erg als er speling op zit maar geeft bij zware zeegang wel irritant gebonk
- het eerder genoemde 'probleem' van motoren met veel uren kan ik niet beamen. De eerste serie MD21 is onverwoestbaar. De latere 2003 Turbo's zijn ook heel goed, echter wel goed op toeren houden om te turbo niet vol te laten roeten.
- er zijn schepen afgeleverd met ramen die geopend kunnen worden, goed controleren op lekkage! Zeer dure ramen
- de RVS schroeven in het vaste windscherm zorgen er na al die jaren voor dat de aluminium lijsten gaan corroderen. Opnieuw monteren met kunststof cupjes of Durlac is de oplossing, echter indien het aluminium zo ver is aangetast zit er niets anders op dan de lijsten te vervangen. Erg prijzig.
- hetzelfde geldt voor de kikkers op het voordek. Deze zijn vaak met zout water in contact, tel daarbij de chemische reactie op die optreedt bij rvs/alu en je kent het resultaat.

Voor alles geldt wel dat het goed te controleren/op te lossen is. Petje af voor de werf, ik stond op de wal op de Azoren vanwege het roerlager. Een telefoontje met Zweden resulteerde in uitgebreide reparatiebeschrijving met tekeningen en al. Tevens zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar, ze hebben zelfs een eigen webshop.

Ik ben het er mee eens dat deze schepen vaak prijzig aangeboden worden, maar ik snap ook wel waarom. Het zijn werkelijk fantastisch gebouwde schepen. Op zee wil je niks anders meer. In 3 dagen de Biscay over met windkracht 7 en die boot geeft geen krimp. By the way, de exemplaren met de hogere mast (te herkennen aan dubbele zalings) zeilen beduidend beter. Neem vooral géén rolgrootzeil).

Voor het vermaak nog maar een fotootje erbij dan ;-) Dit was overigens een '89 exemplaar (bouw nr. 755, een van de laatste). Krijg zelf weer kriebels als ik de foto's terugkijk :blush:



Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 12:34 door lfwjansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl