Misschien al te laat maar wellicht heb je er nog wat aan. Ik heb in een jaar tijd 6.500 mijl met een 352 gevaren en heb best een aardig idee wat de pro's en con's zijn van dit schip.
De voordelen hoef ik je niet te beschrijven, dat spreekt denk ik voor zich. Aandachtspunten hebben ze ook:
- het eerder genoemde teak dek is bij slecht onderhoud vaak ingewaterd (geschroefd ipv wat tegenwoordig vaak gelijmd wordt)
- lekkage aan wantputtings (goed in de kasten kijken bij het toilet en de hangkast voor)
- bekend zwak punt is het onderste roerlager aan de skeg, niet heel erg als er speling op zit maar geeft bij zware zeegang wel irritant gebonk
- het eerder genoemde 'probleem' van motoren met veel uren kan ik niet beamen. De eerste serie MD21 is onverwoestbaar. De latere 2003 Turbo's zijn ook heel goed, echter wel goed op toeren houden om te turbo niet vol te laten roeten.
- er zijn schepen afgeleverd met ramen die geopend kunnen worden, goed controleren op lekkage! Zeer dure ramen
- de RVS schroeven in het vaste windscherm zorgen er na al die jaren voor dat de aluminium lijsten gaan corroderen. Opnieuw monteren met kunststof cupjes of Durlac is de oplossing, echter indien het aluminium zo ver is aangetast zit er niets anders op dan de lijsten te vervangen. Erg prijzig.
- hetzelfde geldt voor de kikkers op het voordek. Deze zijn vaak met zout water in contact, tel daarbij de chemische reactie op die optreedt bij rvs/alu en je kent het resultaat.
Voor alles geldt wel dat het goed te controleren/op te lossen is. Petje af voor de werf, ik stond op de wal op de Azoren vanwege het roerlager. Een telefoontje met Zweden resulteerde in uitgebreide reparatiebeschrijving met tekeningen en al. Tevens zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar, ze hebben zelfs een eigen webshop.
Ik ben het er mee eens dat deze schepen vaak prijzig aangeboden worden, maar ik snap ook wel waarom. Het zijn werkelijk fantastisch gebouwde schepen. Op zee wil je niks anders meer. In 3 dagen de Biscay over met windkracht 7 en die boot geeft geen krimp. By the way, de exemplaren met de hogere mast (te herkennen aan dubbele zalings) zeilen beduidend beter. Neem vooral géén rolgrootzeil).
Voor het vermaak nog maar een fotootje erbij dan
Dit was overigens een '89 exemplaar (bouw nr. 755, een van de laatste). Krijg zelf weer kriebels als ik de foto's terugkijk