ReneK schreef :
Mbt de betaling schrijf je René “bij daadwerkelijk overhandigen”. Bedoel je dat je de 90% overmaakt wanneer je daar in de haven de overdracht wenst t doen? Internationale betalingen nemen wat tijd in beslag dacht ik...
Internationale oversschrijvingen is ook dezelfde dag ?
Maar de laatste 90% zou ik pas betalen als aan alle contract voorwaarden is voldaan , wat je daarin opneemt is geheel aan jezelf
Voorbeeld: ik kocht onze Ovni 435 in Zuid-Spanje. (zelf) gekeurd en daarna 10% aanbetaald. Een overdrachtsdatum afgesproken (2 dagen voor het afvaren naar NL) met toezegging betaling ter plekke bij overhandiging door de makelaar van bewijs van doorhalen registraties van boot en apparatuur. Vervolgens een spoed-buitenlandbetaling gedaan voor de resterende 90%. Kost je iets van 50 euro aan bankkosten maar dat is peanuts vergeleken met de risicoreductie en de totale transactiesom.
Wat mogelijk nog lastiger is dan de feitelijke aankoop is om het schip verzekerd te krijgen voor de reis naar huis: wil de Nederlandse maatschappij het schip accepteren zonder het zelf gezien te hebben? Dit was toentertijd voor mij de reden om over te stappen van Unigarant naar Pantaenius.
N.b. let ook op als je je schip (deels) over de weg gaat vervoeren: de verzekering van de transporteur dekt vaak maar een vast bedrag per kilo wat nog niet in de buurt komt van de vervangingswaarde van de boot. Ook dit moet door je eigen verzekeraar gedekt/aangevuld zijn.