Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: gebruikte boot kopen in het buitenland

gebruikte boot kopen in het buitenland 20 aug 2007 18:52 #20381

  • h.kes
  • h.kes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hallo
Al surfend op het net naar altijd leukere\snellere boten kwam ik bij de heren botenmakelaars in Frankrijk terecht.
Zoekende naar een Jeanneau Sun Fast zag ik dat het in FR wel goedkoper is dan ik NL.
Vraag: Als je een gebruikte boot koopt in de EU moeten daar dan invoerrechten/BPM e.d voor betaald worden?
Dus heeft het zowiezo zin om elders eens te "neuzen"?
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 20 aug 2007 19:10 #20384

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
BPM lijkt me érg onwaarschijnlijk, dat geldt voor auto's. Dus tenzij je een soort amfibiezeilboot zoekt lijkt me dat toch niet van toepassing.

Voor invoerrechten zou ik even de douane bellen als ik jou was. Op de site van de douane (www.douane.nl, hoe verrassend) kon ik zo snel niets vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 20 aug 2007 19:13 #20385

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Hallo Hans,

Dit kwam ik tegen op de ANWB site voor je:

Vaardocumenten
Btw
Sinds de regeling Omzetbelasting Binnenmarkt van de EU in januari 1993 in werking is getreden, mogen boten zonder opnieuw invoerrechten- en btw-afdracht in een ander EU-land ingevoerd en gebruikt worden. Ook mag u uw boot voor onbeperkte duur in een ander EU-land laten. Voorwaarde is dat het schip in het land van herkomst is geregistreerd en dat de btw aantoonbaar in de EU is voldaan.
Als bewijs dat de btw over het schip is voldaan kan de oorspronkelijke rekening dienen. Daarop moet apart het bedrag en percentage van de btw staan. Ook kunt u een zogenoemde btw-vrij verklaring van de douane gebruiken. Dit is een officieel douanedocument (het model is in heel Europa bekend), waarop de gegevens van het schip staan. De douane verklaart hiermee dat het genoemde schip vrij is van btw-heffing. Er staan geen namen van eigenaars op en geen bedragen. Voor de adressen van de douaneposten kunt u terecht bij de ANWB-afdeling Watersport, telefoon: (070) 314 50 20, of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Koop en verkoop
Vraag bij aankoop van een (gebruikt) schip altijd het bewijs dat de btw is voldaan. Als u uw schip verkoopt, geeft u dit bewijs door aan de koper.


Controles
Bij de binnengrenzen van de EU vindt doorgaans geen controle meer plaats. U hoeft zich daar niet te melden voor grenspassage. Wel vindt steekproefsgewijze controle door de douane plaats. Overigens kan de douane overal controles houden, niet alleen aan de (lands)grenzen.

Aan de buitengrenzen van de EU (Schengenlanden) vindt normaal controle plaats en moet u zich melden voor controle van papieren en goederen. Daarbij is in Schengen-landen (en veel andere landen) een Bemanningslijst verplicht.


En inderdaad, even checken bij de douane. Bellen gaat denk ik sneller, ik heb ook op de site zitten neuzen, maar kom niet veel tegen.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 20 aug 2007 22:23 #20403

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Als je er wijs uit kunt worden staat er op deze pagina van de douane vast iets waaruit het invoertarief zou moeten blijken.

Maar na het lezen van de abracadabra op die pagina, zou ik acuut de douane zelf bellen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 06 jan 2009 22:04 #53994

  • Leerling
  • Leerling's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Eric,
Als je vragen hebt gekregen op een van deze vragen dan horen wij dat graag. Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een J130 (is Amerikaanse boot) en zijn op zoek naar dingen waar we tegenaan gaan lopen. Invoeren, BTW-afdracht e.d.. Wat ik hoorde van de Amerikaanse importeur in Nederland is de volgende tip: Laat de aankoopnota in tweeën splitsen.
1. De kale boot (zo kaal mogelijk), hier betaal je invoerrechten over.
2. Alle additionele kosten (zeilen electonica) hier betaal je geen invoerrechten meer over.

Ik heb dit niet gecontroleerd bij de duoane overigens.

Graag blijf ik op de hoogte van jouw vordeingen.

Groet, Bart
- de horizon heeft 360 graden aan mogelijkheden -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 06 jan 2009 22:25 #53997

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Hallo Bart,

Ik denk dat je Hans moet vragen hoe hij verder gekomen is. Ik heb hier niets in gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 06 jan 2009 22:58 #53998

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Ik heb zeer onlangs een 40 voeter uit zuid-Frankrijk gehaald. Hij is over de weg naar Nederland gebracht. Ik ben dus een ervaringsdeskundige.... Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar het is uitstekend te doen.

Je vraag ging over extra kosten, maar die zijn er eigenlijk niet. Je hebt natuurlijk de transportkosten (ca ¤ 5000,- voor een 40 voeter). Dit moet je bij de aanschafprijs optellen en dan kijken of het nog uitkan. Bij mij was dat zeker het geval (vervoer over water was voor mij eigenlijk geen optie). Er hoeven geen invoerrechten o.i.d. betaald te worden. Er moet op de boot uiteraard ooit wel BTW betaald zijn en dat moet je aan kunnen tonen met een origineel document. Zeker ook als je er later zelf internationaal mee wilt gaan zeilen!

Indien je een boot koopt waar nog geen BTW over betaald is (heeft op naam van een bedrijf gestaan o.i.d.), dan zul je dat alsnog moeten doen. In Frankrijk wel te verstaan, en alleen over de huidige restwaarde.

Verder heb je nog kosten met kranen/stallen/transportklaar maken etc, maar dat reken ik onder de transportkosten. Een normale verzekering dekt het transport over de weg ook, dus daar zit ook niks. Verder zul je er zelf minimaal 1x heen moeten, dus daar zit nog wat met vliegen en hotel.

Je echte aandacht moet liggen bij de contracten en aanbetalingen, want dat gaat in Frankrijk echt anders dan hier! Als je meer details wilt weten hoor ik het wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 06 jan 2009 23:09 #53999

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
In ieder geval weet ik wel dat je als je een boot van buiten Europa naar Europa binnen haalt je de betaalde btw van de aankoop terug kan vragen in het land van oorsprong en dat je bij invoer in Europa btw moet gaan betalen. Hoeveel die btw is en over welk bedrag dit gerekend wordt weet ik niet, dat zouden ze bij de douane moeten kunnen vertellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 07 jan 2009 11:48 #54041

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
Een boot van buiten de EEG naar de EEG halen:
Wanneer het gaat over een tweedehands jacht valt er bij mijn weten in het land van aanschaf geen BTW terug te vorderen. Jammer maar helaas. Bij een nieuw gekocht jacht wel, tijdens de bouw wordt er dan 'voor de export' gebouwd.
Wanneer je het jacht dat je hebt gekocht gaat overbrengen naar de EEG komt er een moment dat je de EEG binnenkomt. Je klaart dan in, maar hoeft niet meteen BTW af te dragen, je mag immers een tijd in de EEG varen voordat je BTW moet gaan betalen. Dit is onder meer van belang voor jachten die bijvoorbeeld op wereldreis zijn, anders kunnen ze overal BTW gaan afdragen. Een Amerikaans jacht op doorreis heeft dan immers misschien een BTW verklaring voor America, maar daar hebben we hier in Europa weinig aan wanneer dat jacht hier komt te liggen.

De periode dat je in de EEG mag liggen voordat je BTW-plichtig bent is als ik me niet vergis anderhalf tot twee jaar (te vinden op internet). En dan pas ben je BTW plichtig. Interessant natuurlijk, aangezien de BTW bepaald wordt op basis van de dagwaarde, die dan inmiddels weer anderhalf tot twee jaar minder is geworden. Zaak is dus wel om in te klaren bij binnenkomst in de EEG om aan te kunnen tonen hoe lang je er al bent.

Je mag BTW afdragen in een EEG land naar keuze. Gezien het wel zeer gunstige BTW tarief op de Azoren (13,5% als ik me niet vergis) is dat een aardige plek om aan te lopen vanuit de VS of om na een jaartje in de EEG nog eens op bezoek te gaan, zeker wanneer het om wat kostbaardere jachten gaat. Op wat eilanden op de Middellandse zee hoor je zelfs dat er tegen afdraht van 5% al een papiertje wordt geregeld, maar daar heb ik zelf nog niet mee te maken gehad.

Voor wie een wereldreis gaat maken en niet al te lang op 1 plek blijft, die kan op zich best een jacht kopen waarover nog geen BTW is betaald (je mag immers best een jacht bezitten zonder daar BTW over af te dragen, wanneer het maar niet te lang in de EEG ligt), daar een mooie reis mee maken en na afloop besluiten het jacht zonder BTW door te verkopen of alsnog in de EEG te importeren.

Bij mijn beste weten zag de situatie er een kleine twee jaar geleden als hierboven omschreven uit, mogelijk is een en ander veranderd.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 07 jan 2009 11:56 #54042

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Bij mijn beste weten zag de situatie er een kleine twee jaar geleden als hierboven omschreven uit, mogelijk is een en ander veranderd.

Groet, Olav

Nou... EEG heet sinds de vorige eeuw al de EU... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 07 jan 2009 11:56 #54043

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
Kijk een helder verhaal............bedankt Olav! Ik had ooit ergens gelezen dat iemand een boot in de VS tweedehands had gekocht en daar de btw op terugkreeg in de VS. Maar als dit niet correct dan ben ik blij met jouw verhaal. Heb zelf geen verdere ervaringen op dit gebied, dus ik laat het graag over aan deskundigen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 07 jan 2009 13:43 #54060

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Om te beginnen is BTW een verbruiksbelasting die alleen binnen de EU geheven wordt.

Andere landen, kennen bij verkoop, een zgn "Salestax" - m. name Amerika.
Die salestax geldt alleen voor ingezetenen, niet voor buitenlanders.
Het probleem zit niet in de belasting - want wat Olav daarover bericht is grosso modo correct, behalve dat de termijn aanzienlijk korter is - ik geloof iets van 3 maanden - het probleem zit in de registratie en verzekering. Je gaat niet direct terug naar Nederland, nee je gaat nog eerst naar andere landen. Daarnaast spelen bij de verzekeringsmaatschappijen de vaargebieden een rol waarvoor het schip ontworpen is. Neem bijvoorbeeld het verhaal van de "Brakzand" - die is uiteindelijk onder vreemde vlag en zonder verzekering op eigen kiel naar Ecuador gebracht.
Dus let er er in ieder geval op dat je verzekering en registratie in orde is.
Dat is het eerste waar Douane/havenautoriteiten naar kijken.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 07 jan 2009 14:17 #54062

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
In hoeverre bestaat er een verzekeringsplicht? Voor auto's in Nederland bestaat dit in ieder geval wel, je bent verplicht je auto te verzekeren. Maar voor boten geldt die plicht niet in Nederland. Hoe zit dat in andere landen? Moet je daar wel verplicht je boot verzekeren? En waartegen?
Verzekeren tegen schade aan derden lijkt me heel wat anders dan schade door verlies van je eigen boot............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 08 jan 2009 12:49 #54162

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nee, verzekering is in NL niet verplicht, net zomin als registratie of teboekstelling overigens. Je kan dus gewoon een jacht kopen in het buitenland en daar mee gaan varen. Als je echter onder NL vlag vaart, en daar versta ik voor het gemak even onder dat je er een achterop je boot hebt staan en niet dat het kadastraal ook zo is geregeld, dan moet de BTW voldaan zijn. Dat kan je aantonen middels de originele factuur of via een verklaring die je bij de douane kunt aanvragen.
Een mogelijkheid is misschien om een mooie US-vlag achterop de boot te zetten, de boot over te varen en in de thuishaven te leggen en dan de US vlag omwisselen voor een NL vlag?? Ik weet niet of de douane actief achter 'buitenlandse' boten aan gaat om dat soort zeken te controleren.
eenmaal in NL kun je dan een verzekering afsluiten en de boot bij het kadaster laten registeren, geen van beiden vragen naar een BTW verklaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 08 jan 2009 13:31 #54165

  • Push-Up
  • Push-Up's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
ik ben laatst naar schotland geweest om naar een boot te kijken. helaas waren er geen easyjet of andere goedkopere vluchten alleen KLM, met overnachting en avondeten waren we toch met zn tweeën 750 euro lichter in 1,5e dag, helaas bevond de boot zich ook niet in de staat die we dachten.... mijn tip, vraag zoveel mogelijk foto`s op bij de eigenaar, ook als er plekjes op foto`s er al een beetje raar uitzien "close ups" vragen..
binnenkort willen we naar cowes om een boot te bekijken. de pond is er wel naar.... hij is inmiddels al weer aan stijgen maar ik verwacht dat hij in de loop van het 1e kwartaal weer flink gaat dalen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

noorwegen 15 feb 2009 11:12 #59095

  • tri4live
  • tri4live's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
stel ik koop mijn boot in noorwegen (geen EU) van een particulier, dan is er immers al BTW betaald moet ik dat in nederland dan opnieuw betalen?

en weet iemand hoe ik dat regel want bij de douane kom ik niet veel verder.

gaarne reactie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 15 feb 2009 11:18 #59097

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
BTW betaal je over de factuurwaarde van de boot. BTW is een EU aangelegenheid dus kan die nooit in Noorwegen zijn betaald. Als daar een vorm van salestax is, is dat een andere zaak maar staat buiten de EU BTW. BTW zul je hoe dan ook, altijd moeten betalen bij invoer van een boot buiten de EU.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 15 feb 2009 16:17 #59142

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ook niet vergeten: bij invoer van buiten naar de EU zal er ook een CE markering op de boot moeten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 15 feb 2009 16:32 #59144

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Dat is geen acute vereiste. Daar is enige tijd voor bechikbaar. En er zijn uitzonderingen. Als je een productieschip koopt in de EU gefabriceerd maar geëxporteerd buiten de EU, heb je al een barrière opgeruimd. Het enige probleem is dat je voor een gemiddelde boot 4000 euro moet aftikken voor een CE certificaat.
Wedstrijdschepen hebben al helemaal geen CE certificaat nodig.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 15 feb 2009 16:54 #59152

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
het blijft erg lastig met de BTW verklaring. :evil:
wij hebben twee jaar geleden een dertigjaar oude zeilboot gekocht in Denemarken waardoor we te maken kregen met het BTW verhaal.
dit is een puur Nederlandse zaak.
in andere EU landen heb je geen verklaring nodig.
De Deense Douane begreep het probleem niet en wist ook met grote stelligheid te verklaren dat wij zo,n verklaring niet nodig hadden.
wij hebben inmiddels wel de originele factuur van de eesrte eigenaar ,maar aangezien er dertig jaar geleden nog geen BTW werd geheven staat hier dus ook geen BTW bedrag op vermeld.
de boot is al die tijd wel geregistreerd geweest in Denemarken en ook daar hebben wij papieren van.
De prijs was geen reden om een boot in Denemarken te kopen, die lag gelijk dan wel iets hoger dan in Nederland.
wel het aanbod van dat type zeilboot dat wij zochten.

wat betreft de BTW vrij verklaring, dit is wederom een nederlandse uitvinding en alleen te verkrijgen voor jachten die nieuw verkocht zijn in nederland. :!:
In Denemarken kennen ze dit formulier dus ook niet.
we zijn van het kastje naar de muur gestuurd, door de douane naar de belastingdienst, door de belastingdienst naar de Europese gemeenschap en vice versa. 8O
niemand wist een duidelijk antwoord te geven op dit probleem.
zelfs een vriendin werkzaam bij de Douane is er bij diverse collega,s achteraan geweest en niemand kon ons een duidelijk antwoord geven.
wel de Deense Douane, compleet onzin.
maar daardoor hadden ze dus ook geen papieren om aan ons te geven.
als er geen probleem is hoeven er immers ook geen papieren voor te zijn.
Een medewerker van de ANWB adviseerde ons het gewoon te doen.
Aangezien er voor deze situatie nergens gegevens te vinden zijn denken wij dat we voor de rechter wel sterk staan.

ondertussen ligt de boot in Nederland en hebben wij kopien van alle rekeningen en registratie,s aan boord.
ook hebben wij de boot gelijk laten registreren via de ANWB.

we zijn nog niet aangehouden, dus blijft het afwachten.
wel erg vervelend allemaal en niet goed te praten.

er is binnen de EU een korte periode geweest waarin booteigenaren de gelegenheid hebben gehad om hun boot te laten registreren.
hier is echter weinig aandacht aan gegeven zodat praktisch niemand daar gebruik van gemaakt heeft.

we zijn heel erg blij met onze boot maar de onzekerheid blijft je achtervolgen. :cry:

jammer dat nederland ook op dit gebied weer een uitzonderings positie inneemt binnen de EU.
het gekke is dat het voor het importeren van voertuigen wel veel beter geregeld is.


wordt vervolgd.
veel succes gewenst.

groetjes,
Dirk
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

btw +CE noorwegen 22 feb 2009 11:14 #60174

  • tri4live
  • tri4live's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
lannes,

die CE verklaring waar is dat voor? om de boot te verzekeren is het geen eis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 22 feb 2009 11:40 #60175

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
De CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER: de Europese Unie plus Liechtenstein, Noorwegen en IJsland). CE staat hierbij voor Conformité Européenne, wat zoveel betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving. Bijzonder is op te merken dat deze term nergens in een Europese richtlijn terug te vinden is.

De CE-markering is geen keurmerk. De procedures voor het aanbrengen van de CE-markering zijn gebaseerd op het EU-besluit 93/465/EEG. De aanleiding tot dit besluit vormt "Europa 1992" waarbij het vrij verkeer van personen (Schengen) en goederen wordt nagestreefd. De verschillende nationale eisen die tot dat moment van kracht waren, vormden een de facto handelsbarrière.

Het doel van de CE-markering is dus tweeledig van aard. Enerzijds is het doel de vrije handel binnen de lidstaten te bevorderen terwijl anderzijds de veiligheid in het gebruik van de producten wordt verhoogd.

De CE-markering is een wettelijk verplichte aanduiding op producten die onder een van de Nieuwe Aanpak-richtlijnen vallen.

Met het aanbrengen van de CE-markering geeft de producent of importeur aan dat hij voor het betreffende product een conformiteitverklaring heeft opgesteld. In deze conformiteitverklaring is de producent of importeur verplicht aan te geven dat het product voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen. Daarnaast is de producent of importeur verplicht zich aansprakelijk te stellen voor zijn product.

Het onderzoeken van de conformiteit met de regelgeving voor CE-markering is grotendeels zelfcertificering. Dit houdt in dat de fabrikant of importeur eventueel benodigde metingen en onderzoeken zelf uit moet voeren of ervoor mag kiezen deze metingen uit te besteden bij een instituut naar zijn keuze. In bepaalde gevallen is een EG-typegoedkeuring voorgeschreven en dient gebruikt gemaakt te worden van een door de overheid aangemelde instantie (notified body). De CE-markering van een EG-typegoedgekeurd product is te herkennen aan 4 cijfers achter het CE teken. De viercijferige code verwijst naar de aangemelde instantie die de (conformiteit)beoordelingsprocedure uitgevoerd heeft. Aangemelde instanties worden door de lidstaten aangemeld bij de Europese Commissie.

Het onterecht aanbrengen van de CE-markering en het opstellen en ondertekenen van de conformiteitverklaring valt in Nederland onder de Wet op de economische delicten.

Lidstaten dienen producten waarop de CE-markering is aangebracht op hun markt toe te laten. Slechts in die gevallen dat een lidstaat kan aantonen dat een product niet aan de essentiële eisen van één of meer richtlijnen voldoet, mag het product van de markt geweerd worden.

De regelgeving heeft vooral betrekking op de veiligheids- en gezondheids- en milieuaspecten van de producten. Voor elektrische apparaten geldt bijvoorbeeld dat ze geen storende elektromagnetische straling mogen veroorzaken en ook niet gevoelig voor dergelijke straling mogen zijn. Op het gebied van IVD (In Vitro Diagnostica) gelden weer andere aspecten. De aangemelde instantie kijkt in dit geval op het niveau van ontwerp, fabricage of product of het IVD aan de gestelde eisen voldoet.

Uit: Wikipedia
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 22 feb 2009 12:12 #60178

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Uit: Wikipedia
Ik dacht ook al :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gebruikte boot kopen in het buitenland 26 okt 2020 15:40 #1221669

Beste Wijnja,
Al Google-end kom ik op deze forum post uit 2009. Hopelijk kan jij als ervaringsdeskundige mijn ‘comfortlevel’ voor kopen in het buitenland wat verhogen. Ik heb wel al ervaring met auto’s in het (eu) buitenland kopen maar een boot is toch net wat anders...
Zaken waar ik tegenaan loop zijn bijv.
-hoe weet ik zeker dat de verkoper ook werkelijk de eigenaar is? Hoewel de boot bij een makelaar ligt zou ik op een manier zeker willen stellen dat de verkoop ook een bonafide is. Een gegristreerde boot
-voor ik afreis (sowieso een uitdaging in deze tijd) wil ik een zo goed mogelijk beeld krijgen van de boot via bijv foto’s/video/beschrijving. Heb jij daar nog tips bij?
-ik wil de boot laten keuren. Heb jij ervaring met een internationale organisatie?
-op welke manier heb jij de betaling laten plaatsvinden? Een gedeelte vh bedrag achter de hand gehouden?
-heb jij gebruik gemaakt van een internationaal koopcontract?
BVD! Groet, Martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gebruikte boot kopen in het buitenland 26 okt 2020 17:19 #1221713

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
@Martijn , ondanks dat dit niet aan mij gericht is toch een tussenmenging ;) we kopen nu ons 3e of 4e bootje in het buitenland , misschien heb je ook iets aan mijn antwoorden ?

-hoe weet ik zeker dat de verkoper ook werkelijk de eigenaar is? Hoewel de boot bij een makelaar ligt zou ik op een manier zeker willen stellen dat de verkoop ook een bonafide is. Een gegristreerde boot

de makelaar vragen of alle papieren , incl BTW betaald bewijs (originele aankoop nota's) en registratie aanwezig zijn


-voor ik afreis (sowieso een uitdaging in deze tijd) wil ik een zo goed mogelijk beeld krijgen van de boot via bijv foto’s/video/beschrijving. Heb jij daar nog tips bij?

wij schakelen een onafhankelijke surveyor in voor een eerste bezoek die de 'feel and smell' test doet en 1000 foto's maakt , als dat allemaal bevalt zelf gaan kijken en als dat bevalt door de surveyor een complete check laten doen incl uit het water , rigging etc


-ik wil de boot laten keuren. Heb jij ervaring met een internationale organisatie?

IMSS en YDSA zijn bekende onafhankelijke organisaties , welk land kijk je ? misschien weet ik wel iemand


-op welke manier heb jij de betaling laten plaatsvinden? Een gedeelte vh bedrag achter de hand gehouden?


10% aanbetaling op een 3e rekening (advocaat , notaris etc) of zoals in sommige landen gebruikelijk 10% naar de verkopende broker na het ondertekenen vh contract en de rest bij daadwerkelijk overhandigen

-heb jij gebruik gemaakt van een internationaal koopcontract?

ja, de broker stelt deze op maar je kunt deze zelf natuurlijk aan jouw wensen laten aanpassen

suc6 !
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 26 okt 2020 17:21 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl