Sportief en minder sportief??? Dat begrijp ik niet goed. Kun je me uitleggen wat je daarmee precies bedoeld? Bij ons op het meer zeil ik elke polyvalk met aangehangen roer er op hoogte en snelheid uit. Of is dat niet sportief... :?
Een andere boot voorbij racen is altijd mooi natuurlijk. maar ik denk dat het snelheidsverschil vooral te maken heeft met jou zeilkunde en de onkunde van anderen. Qua snelheid zou het niet veel uit moeten maken, maar hetgeen dat uitmaakt: zie hieronder
Het verschil tussen doorgestoken roer en aangehangen zit hem vooral in zaken als koersvastheid (is bij aangehangen veel groter).
En om even heel theoretisch in te gaan op het snelheid aspect: het doorgestoken roer heeft een kortere helmstok en dus is de roerbeweging automatisch sterker is (helemaal bij onervaren zeilers). Deze te sterke beweging met het roer heeft als gevolg dat de stroming van het water dat het roerblad volgt, het roerblad niet meer kan volgen (te scherpe hoek) en als het ware je boot afremd.
En dan terug naar waar dit topic echt om gaat: Welke polyvalk
Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met de zeileigenschappen van de Geuzenvalken. Ik vaar ook regelmatig alles en iedereen op snelheid en hoogte voorbij, iets wat ik met een "aanzienlijk" zwaardere boot toch best knap vind) praat me niet over de levering van nieuwe boten, etc. daar ben ik minder over te spreken... Maar het ging hier om 2e hands boten.
De 'standaard' polyvalk (ottenhome e.d.) zijn de meest voorkomende valken in NL. Mijn ervaring leert dat deze echter na verloop van jaren (10-15) kwalitatief wat minder worden. Zeiltechnisch zijn ze beduidend minder als de nu moderne geuzenvalken en hoora valken.
De nieuwe polyvalken van Ottenhome zitten vol met allerlei leuke, maar dure extra's
De revolution (ottenhome). Dit is een vrij nieuw type, zal 2e hands niet veel te krijgen zijn. Maar dit type is onzinkbaar, zelfrichtend, snel en vooral: ONpraktisch. Dat komt door de te kleine gangborden en beperkte ruimte in het vooronder etc.
En dan is er nog de Hoora Valk. Hoora is altijd een zeer innovatieve botenbouwer geweest, en dat is wel te zien in deze valk. Dingen zoals de gasveer-strijkinstallatie zijn echt geniale vindingen. Zeileigenschappen zijn wel prima. Details kan ik je niet vertellen.
Erg belangrijk bij het kopen van een 2e hands valk is om te kijken door wie en hoe hij gebruikt is. Polyvalken zijn de meest gebruikte boten voor verhuur en les. Koop je van een verhuurder of zeilschool een oude valk, dan weet je een ding heel zeker: hij is héél intensief gebruikt. Van Huurders mag duidelijk zijn dat hij dan vrij Gaar is. Dit wordt vaak door de verhuurder gecompenseerd door de boot relatief jong (ca 3 jaar oud) te verkopen. Bij de zeilscholen is het verhaal iets anders, daar wordt de boot over het algemeen wel stukken minder misbruikt, maar is de leeftijd vaak anders.
Kortom: Ik zou geen boot bij een verhuurder of zeilschool kopen. Tenzij je het valkje hier voor een dusdanig lage prijs kan krijgen. Mocht je je valk particulier kopen, vraag dan naar het verleden (is dit de 1e eigenaar?)
Succes!
P.s. Zo.... dit is een heel verhaal geworden