Dag zeilers...
Afgelopen jaar meer inde openboten categorie gekeken maar nu eens wat anders....
Het kan eigenlijk niet maar wij zijn aan het denken aan de aanschaf van een kajuitzeilboot...
Voor de lol, de speed en wedsrijden hebben we een ISO skiff (Mijn zeilmaat en ik). Voor de kids een simoun 445 en mijn dochter nu in een optimist (2 gezinnen met elk 2 kids).
de discussie startte met behoefte aan een drijvende caravan aan het water voor de koude (winter) dagen (warme chocomel en een biertje wanneer de vereniging verlaten is) bij ons in de jachthaven. Wewillen die gezamenlijk aanschaffen omdat wat ik zie in de haven, de boten meestal ongebruikt liggen. Denkend over drijvende caravans een licht onrustig gevoel... dat gaat nieyt de goede kant op...
Schoonouders hadden een Westerly centaur kimkieler en daarvoor een Warwick. Dat is wel erg weinig zeilen... De eisen worden daarom verrijkt met de behoefte aan fatsoenlijke zeileigenschappen)
Tevens is ons budget voor deze aanschaf beperkt. ca 10.000 is de bovenkant.
Wat we willen is een boot die goed handelbaar waar met 4 personen goed voor weekenden en evt een vakantie (1-2 weken) in Zeeland oid goed te vertoeven is (Wanneer we kamperen slaapt het hele gezin in 2 rugzak tentjes, we zoeken dus geen 40ft) maar een meter of 8 moet ie wel zijn denk ik ivm slaapruimte/ pleetje en de inboard (diesel) motor. Veel ouder schepen zijn vrij smal... en dat heeft voordelen met zeegang volgens mij maar om te leven op de binnen wateren is dat voordeel beperkt
We zeilen denk ik in hoofdzaak op de maas en zeeland. Evt kustvaren is achter de horizon maar het zou leuk zijn wanneer een boot hiervoor al wel geschikt is.
Keuze 1:Qua prijs is een piewiet/ kiviet 820 een goede koop (tussen de 5-10.000)... Het lijkt echter of deze onverkoopbaar is terwijl qua gewicht (en de recenties die ik lees) toch een redelijk betrouwbare boot is.
Keuze 2: De jaguar 27 zag ik bij ons in de haven te koop liggen (verlengd met een achterkajuit). Wat me opvalt is dat op dit type wel snel biedingen (marktplaats) komen (10-15 k) ... wat is het verschil?.. Wat weet de markt wat ik niet weet?
Het kan toch niet alleen aan het bolle hoedje liggen van de piewiet?
En courante boot heeft als groot voordeel dat je er weer vanaf kan wanneer je toch wat groters wil... (of er vanaf wil).
Je kan zeggen ik koop voor 5k en na 3 jaar heeft ie zich terug verdiend... wat de gek er voor geft is meegenomen. Ik zou zelf liever zien dat een boot wat waarde houdt (een investering met een positief financieel rendement is het nooit, al is het niet zo erg als een auto)... Dat maakt het makkelijker om er in te blijven investeren voor het noodzakelijke onderhoud)
Keuze 3: Ecume de Mer heeft een mooie kont. Zie je verder weinig in Nederland volgens mij. (op de vereniging lopen wel fans van deze boot). Hetzelfde geldt feitelijk voor een Dufour Aperge.
Vaak hoor je ook de opmerking: waarom geen waarschip (en niet alleen van mensen die er een te koop hebben).. hout schrikt mij als tupperwarezeiler een beetje af.
Keuze 4: Daarom in mijn lijstje een boot in de buitencategorie (voor de discussie, maar ook omdat er dan misschien ook nog echt gezeild wordt..): een kwarttonner van 7,65 meter en 3,10 meter breed.... Dat is breed... en snel (planeren voor zover dat gaat met een kajuitboot (tenzij het een Volvo 70 betreft) IS dit nog een familieschip of gaat het daarbij om een racer (ik ben er nog niet ingeweest... stahoogte is wel fijn maar niet echt haalbaar in deze klasse.. (1,85 jaguar, 1,80 voor de piewiet, 1,70??? voor een Robber)
Schiet maar eens op dit lijstje...
Groet Hans