web schreef :
Ik zie dus eigenlijk het voordeel niet zo, ik vind aluminium een niet bijzonder geslaagd compromis tussen polyester en staal. Maar een hoop jachtbouwers zien dat anders en die weten er echt meer van dan ik
Je kunt jezelf inderdaad afvragen of aluminium een goed compromis is tussen staal en polyester.
Ik vraag me ook ernstig af of een aluminium jacht als geheel veel sterker is dan een goed gebouwde polyester boot. Ik heb wat ervaring bij de verwerking van aluminium en het kan inderdaad maar een beperkte vervorming verdragen voor het scheurt. Nou is de ene aluminium-kwaliteit de andere niet, maar toch.
Je kritiek dat je snel in knikspanten terechtkomt wil ik wel relativeren. Zo erg is dat nu ook weer niet. Er wordt nog teveel aangenomen dat rondspanten hydrodynamisch veel beter functioneren dan een goed ontworpen multi-knikspant, maar in de praktijk is dat verschil niet zo heel groot.
Dat van die AF lijkt me oplosbaar. OVNI's zijn ontworpen voor het zoute water. Alleen op getijdewater komt de boot echt tot z'n recht. Ik zie ze regelmatig liggen op het Wad en baarden hangen er nooit aan.
Desondanks vind ik de OVNI's tweedehands tamelijk duur voor wat je krijgt. Buiten probleemloos droogvallen ook een hoop zorgen over het welbevinden van je aluminium romp. In theorie is het een kwestie van alles één keer goed regelen, maar mij zou de complicatiegraad te hoog zijn.
Daar komt nog bij dat als het over droogvallende boten gaat, er tegenwoordig genoeg goedkopere polyester alternatieven zijn. Misschien toch ook even goed naar kijken..?
--
stegman