Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bieden, maar onder welke voorwaarden?

Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 05:32 #288009

Als we een bod willen uitbrengen op een schip, dan willen we dat doen onder voorwaarde dat het schip goed door de keuring komt. Maar hoe verwoord ik zoiets exact?

"Behoudens goede keuring" is mij te algemeen en vaag. Ik wil graag zien dat er ook in genoemd wordt dat bepaalde grote gebreken verdisconteert worden in mijn bod.

Hoe pak ik zoiets aan?
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 05:44 #288013

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Bel Olav en je weet het!
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 05:58 #288016

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
GeorgeIIPetraI schreef :
Als we een bod willen uitbrengen op een schip, dan willen we dat doen onder voorwaarde dat het schip goed door de keuring komt. Maar hoe verwoord ik zoiets exact?

"Behoudens goede keuring" is mij te algemeen en vaag. Ik wil graag zien dat er ook in genoemd wordt dat bepaalde grote gebreken verdisconteert worden in mijn bod.

Hoe pak ik zoiets aan?

Allereerst: Olav Cox bellen lijkt me inderdaad een goed plan, heb een aantal goede verhalen over hem gehoord en hij heeft vaker met dit bijltje gehakt.

Je gaat er nu vanuit dat je eerst een bod doet, en daarna het schip laat keuren. Dit kan natuurlijk ook andersom. Degene die de keurig uitvoert zal het hele schip onderzoeken en elk gebrek noteren plus een indicatie van de kosten. Je kan dit ook eerst doen en je bod hierop baseren. Een verkoper zal dat veel eerder accepteren dan dat het oorspronkelijke bod na de keuring verlaagd wordt.

Over het algemeen zijn er twee constructies:
1.) Doe een bod onder de voorwaarde dat het schip osmosevrij is (bij twijfel geeft jullie expert de doorslag bijv.). Als het schip osmose heeft dan vervalt de overeenkomst. Je kan dan opnieuw onderhandelen, met in je achterhoofd de kosten van reparatie. Dit kan ook voor andere grote gebreken die je misschien niet zelf meteen kan opsporen.
2.) Doe een bod en spreek daarbij af dat de kosten voor bepaalde reparaties van de koopprijs worden afgetrokken.

Maar goed, ik zou je aanraden eerst het schip zelf grondig te bekijken en te bedenken of je het in principe wilt hebben. Dan een keuring aan te vragen en tot slot over de prijs te onderhandelen. Dat kost even tijd en investering, maar in deze tijden zal het schip niet zomaar voor je neus verkocht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 06:08 #288017

Thnx Sealover en Pjetrow :)

We bieden pas als we een schip willen hebben, daar we niet houden van loze biedingen. En inderdaad hadden wij zelf ook al het idee gehad eerst het schip te laten keuren. Ik vind dat we dan wel heel gedegen een bod kunnen doen, waarbij het ook fijn is dat een bod nog meer fundatie heeft, dan alleen gebaseerd op onze waarnemingen.

En zo voorkom ik ook dat ik het enge gevoel heb dat ik de voorwaarden aan het bod niet goed genoeg geformuleerd heb.
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 06:21 #288018

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Ik zou toch echt eerst onderhandelen onder voorwaarden van keuring. Als je het hier over eens wordt kan je de voorwaarden en concequenties van de keuring in het contract opnemen. Als het schip dan o.k. is kan de verkoper er niet meer onder uit. Alleen bij een bepaalde hoogte van de kosten van reparaties. De kostengrens waarbij het contract ontbonden kan worden kan je ook over onderhandelen. Geen idee over wat voor schip het gaat maar het komt nogal eens voor dat bij een eigenaarsechtpaar er slechts 1van de 2 wil verkopen en dat nadat jij een keuring hebt laten doen de andere persoon inmiddels ook niet meer wil verkopen. Als alles dan nog niet op papier staat kan je hoog en laag springen maar de koop kan je dan niet meer afdwingen. Zonde van keuringskosten......zeker als na keuring blijkt dat het schip geen enkel gebrek heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 06:21 #288019

Hoi,

In de meeste goede koopcontracten is dit verwerkt, zelfs dwingend voorzien dat er een onafhankelijke survey plaats moet vinden (kosten zijn wel voor de koper). Je moet zelf bewust (als je van jezelf overtuigd bent) aangeven dat je dit niet nodig vind. Alles wat de surveyor vindt en wat niet van tevoren aangegeven is door de verkoper moet afdoende gerepareerd worden of de kosten van reparatie van de geboden prijs afgetrokken worden. Bij niet nakomen kan de koop ontbonden worden (is in een goed contract opgenomen).
Het kan dus zelfs beter zijn zelf niet eerst tot in detail de zaak te bekijken (in ieder geval niets zeggen van je bevindingen) omdat dan beargumenteerd kan worden dat deze zaken al bekend waren voor het bod.
Je bod moet a.h.w. gebaseerd zijn op het leuke schip dat je wel aanstaat in de goede staat die de verkoper aanbiedt.
Een onafhankelijk onderzoek van te voren doen voor het bod lijkt me wat overdone, omdat het je mogelijk veel onafhankelijke onderzoeken kan kosten zonder dat je een boot hebt
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 07:03 #288034

Wij zitten nu precies in deze fase..

wat ik gedaan heb:
eerst per mail beeld vormen over wat is de staat van het schip (mening van de verkoper)
wat zit er bij aan spullen en in welke staat van onderhoud/ functioneren is dit (complete inventarislijst (welke zeilen, welk scheepsinventaris, zwemvesten, bijbootje losse navigatie apparatuur, kaarten etc..)
dan kijken en zelf onderzoek doen. (alle vlonders lichten, kiel, wrangen spantjes inspecteren op beschadiging/ scheurtjes etc..) alle luiken open ruiken en voelen, check of alles nog vast gelamineerd zit etc..)
de lijst van tegenvallers noteren

Toen heb ik aan gegeven wat voor mij essentieel was om de hoogte van een bod uit te brengen.. deels aanvullende specificatie van zaken zoals GPS, stuurautomaat die er op dat moment niet bij zaten.

We zijn het ens geworden over de prijs onder voorwaarden dat het schip getakeld en schoongespoten zou worden (takelkosten voor de koper)
dan inspectie oderwaterschip: osmose, beschadigingen aanvaring/ grondingen aan de kiel, schroef en roer inspectie (speling en staat van het roerblad...
is dat goed dan is de koop rond, zie ik daar mankementen dan wordt dat hetzij verwerkt in het bod of het bod vervalt.
Tot aan dat moment heb ik de optie op het schip en moeten anderen wachten.. (dat zal meestal wel meevallen maar in ons geval stonden er een aantal voor mij die en bod hadden gedaan dat onvoldoende was en zich nog aan het beraden waren op een hoger bod...)
Ik heb dat niet formel in contracten gevat maar in de mail vastgelegd.
Een koopcontractje kun je zo downloaden volgens mij en met de verkoper in vullen..
denk daarbij aan BTW veklaringen/ hypotheek inschrijvingen etc...
succes... klinkt als dat je en stap verder aan het denken bent..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 07:23 #288040

Ik vind het zo moeilijk te bedenken hoe ik de voorwaarden moet stellen. Het schip wat ik nu op het oog heb, wordt verkocht door een makelaar. Dat zijn natuurlijk ervaren en gehaaide lui en dus moet ik de boel wel goed dichttimmeren voor mezelf.

De eerder genoemde bepaling dat als er osmose geconstateerd wordt, dat de koop dan ontbonden is, is een goede tip. Zodat ik dan wel eerst kan voor mezelf kan bepalen wat voor mogelijke kosten hieraan verbonden zouden zijn.

In de tips op de site van Yachtfocus vond ik het volgende:
Een gebruikelijke mogelijkheid tot ontbinding is als de benodigde reparaties na de keuring meer dan 10% van de waarde van de boot blijken. Ook dan kunt u echter verder onderhandelen en korting bedingen. Zijn de reparaties minder dan 10%, dan is het gebruikelijk dat de verkoper die kosten draagt en de boot levert conform afspraak.

Nu ben ik een echte mierenneuker en wil ik niet dat de verkoper reparaties uitvoert. Ik heb liever dat ik deze zelf uitvoer of laat uitvoeren. Dus zou ik willen bedingen dat de kosten van reparaties van de prijs afgaan.

We hebben ook al een lijst met tegenvallers, gebreken (gebrekjes) en dergelijke gemaakt. Naar aanleiding van die lijst wil ik dan ook al een bod uitbrengen. Dat zijn de dingen die op eerste oog al direct zichtbaar zijn. Die kan ik niet van een keuring af laten hangen.

Natuurlijk wil ik nu graag zekerheid over het schip en dus sprak de optie het schip eerst laten keuren mij erg aan. Nadeel daarvan is dat als het schip aardig vlekkeloos door de keuring komt, mijn onderhandelingspositie ondermijnd is. De verkoper staat dan -veel- sterker dan ik, en daar zit ik niet echt op te wachten natuurlijk :whistle:

En ja, inderdaad Hans, ik ben al verder aan het denken :woohoo: Al krijg ik wel buikpijn van dit soort geregel hoor :sick:
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 07:24 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 08:22 #288062

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
niet teveel specifieke dingen als voorwaarden opnemen!
Straks heeft de boot geen osmose maar blijkt de motor rot, en dat stond nu net niet in je voorwaarden......

Heel algemeen houden dus.
- kosten van reparatie te schatten door de keurmeester en bindend voor beide partijen
- vooraf afspreken dat de verkoper mee wil betalen aan de reparaties
- na de keuring per reparatie af te spreken hoeveel de verkoper daaraan bijdraagt door de prijs te verlagen

Dan kun je altijd nog NIET kopen als de bijdragen van de verkoper niet naar je zin zijn.

En niet te hoog 1e bod doen!!!!!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 08:44 #288074

Capolavoro schreef :
niet teveel specifieke dingen als voorwaarden opnemen!
Straks heeft de boot geen osmose maar blijkt de motor rot, en dat stond nu net niet in je voorwaarden......

Heel algemeen houden dus.
- kosten van reparatie te schatten door de keurmeester en bindend voor beide partijen
- vooraf afspreken dat de verkoper mee wil betalen aan de reparaties
- na de keuring per reparatie af te spreken hoeveel de verkoper daaraan bijdraagt door de prijs te verlagen

Dan kun je altijd nog NIET kopen als de bijdragen van de verkoper niet naar je zin zijn.

Ik denk dat ik het bod schriftelijk zal doen, dus bij deze ter jullie aller goedkeuring de tekst hiervoor:

Dit bod doen wij onder de volgende voorwaarden:
-behoudens keuring door een door ons ingehuurde keurmeester;
-de kosten van de reparaties worden geschat door de keurmeester en zijn bindend voor beide partijen;
-na de keuring zal per reparatie besproken worden hoeveel de verkoper hieraan financieel bijdraagt door het bod c.q. de prijs te verlagen
-bedragen de kosten van de reparaties meer dan 5% van het bod c.q. de prijs dan hebben wij het recht de overeenkomst te ontbinden.

Hoe vinden jullie dit? Ik wil niet zeggen dat we het dan ook gelijk doen, maar ik gooi het maar eens in de groep alias de denktank ;)
En niet te hoog 1e bod doen!!!!!

Helemaal mee eens. Alleen word ik dan weer van de wijs gebracht bij het volgende te lezen (op Yachtfocus):
De prijzen van gebruikte boten zijn in 2009 en 2010 al zo'n 30% gedaald. De prijsdalingen komen nu, in 2011, langzaam aan een einde maar verdere daling met nog eens 10% is voorzien. Vooral als de economie slecht blijft draaien. Door deze prijsdalingen is de kans kleiner dat u door heel laag te bieden een koopje treft. Die ruimte is wel uit de markt verdwenen. Alleen bij grote boten en superjachten lukt het nog wel eens om heel veel van de prijs af te krijgen en ook bij goedkope bootjes tot € 5.000,- of met achterstallig onderhoud is alles mogelijk.

Een redelijk bod varieert van 85% tot 100% van de vraagprijs. Is de boot echt helemaal wat u wilt, dan hoeft u zich niet te schamen als u gewoon de vraagprijs biedt. Bij minder dan 85% is de kans groot dat de verkoper van de boot u niet meer serieus neemt en – diep beledigd – niet eens verder wil onderhandelen. Aan u om de situatie in te schatten. Overigens hoeft u bij professionele verkopers (jachtmakelaars, dealers, werven) uw bod niet met al teveel redenen en mooie verhalen te omkleden. Zij geven uw bod 'kil' door aan de eigenaar.

Ik vind zelf 85% van de vraagprijs een te hoog bod gezien de lijst met defecten. Is het dan echt zo erg lager te bieden? Of is het zaak 85% te bieden en dan de lijst te verdisconteren met wat de keurmeester vindt? Dat laatste is dan wel weer extra spannend :dry:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 08:51 #288075

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
GeorgeIIPetraI schreef :
de tekst hiervoor:

Dit bod doen wij onder de volgende voorwaarden:
-behoudens keuring door een door ons ingehuurde keurmeester;
-de kosten van de reparaties worden geschat door de keurmeester en zijn bindend voor beide partijen;
-na de keuring zal per reparatie besproken worden hoeveel de verkoper hieraan financieel bijdraagt door het bod c.q. de prijs te verlagen
-bedragen de kosten van de reparaties meer dan 5% van het bod c.q. de prijs dan hebben wij het recht de overeenkomst te ontbinden.

de 3e streep is een beetje dubbelzinnig; ik zou alles na 'bijdraagt' eruit halen, dat voegt niets toe.

de 5% is te laag, je zit zomaar aan 3000 eur reparaties (3 defecte instrumenten....)

Bedenk bij je bod dat je zomaar voor 5000 eur of meer gaat repareren en vervangen:
- een beurt voor de motor 500 eur
- hier en daar nieuwe kussens 1000 eur
- wat luchtbellen in de gelcoat 500 eur
- een nieuw zeiltje: paar duizend eur.

Voorzichtig beginnen dus, en niet op die leuterpraat van de makelaars letten. Hoe ging het ook weer met de huizenprijzen volgens de makelaars? en in het echt?
65% a 70% van een redelijke vraagprijs bieden is echt niet gek.
groet
t
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 08:54 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:00 #288078

OK mensen, ik ga het doen. Bieden met voorwaarden. Sjesus, ik ben er nerveus van :sick:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:02 #288079

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Yachtfocus heeft als grootste bron van inkomsten de advertenties van de jachtmakelaars. Dus trek je niet te veel aan van wat daar wordt geschreven...
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 09:04 door beewee. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:03 #288080

beewee schreef :
Yachtfocus heeft als grootse bron van inkomsten de advertenties van de jachtmakelaars. Dus trek je niet te veel aan van wat daar wordt geschreven...

Ik had dat vermoeden al :evil: Thnx!
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:06 #288082

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Via de ANWb kan je een standaard koopcontract voor gebruikte boten downloaden. Daar staan al wat voorwaarden in, volgens mij ook keurings voorbehoud.

Keuren voordat je tot ene bod overgaat zou ik niet doen, Dan ben je nl dat geld altijd kwijt. ik zou een bod met voorbehoud uitbrengen, en daarin opnemen dat e kosten voor keuring volledig voor jou zijn indien het schip goed is, maar dat je de kosten deelt indien er gereken zijn, of de koop dan dus niet door gaat (dan heeft de verkoper een keuringsrapport voor een evt volgende koper, dus kan hij ook wel meebetalen)

Tevens de communicatie over de koop allemaal schirftelijk (e-mail valt daar ook onder) doen zodat alles vastligt en je evt "bewijslast" hebt.

Schriftelijke communicatie geeft zoiezo de mogelijheid om emotie (meer) uit te schakelen. Dan kan je niet "bewerkt" worden door de verkoper en hou je het initiatief bij jezelf. Zo heb ik het bij min boot en huis (was een tip van VEH) ook gedaan en dat is erg goed bevallen.

Succes en groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:12 #288084

OK, nieuwe versie voor de ZF-denktank:
Dit bod doen wij onder de volgende voorwaarden:
-behoudens keuring door een door ons ingehuurde keurmeester;
-de kosten van de reparaties worden geschat door de keurmeester en zijn bindend voor beide partijen;
-na de keuring zal per reparatie besproken worden hoeveel de verkoper hieraan financieel bijdraagt;
-bedragen de kosten van de reparaties meer dan 10% van het bod c.q. de prijs dan hebben wij het recht de overeenkomst te ontbinden;
-de kosten van voornoemde keuring komen voor onze rekening als het schip goed gekeurd wordt, echter worden de keuringskosten gedeeld door verkoper en koper als de koop niet doorgaat.als de overeenkomst wordt ontbonden.

En mag ik hier copyright op? :woohoo:

van manlief moet ik het "light" houden, maar de zenuwen gieren in de rondte :sick:
Greetingzzz van Petra
Laatst bewerkt: 24 mei 2012 09:14 door GeorgeIIPetraI.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:14 #288086

Spirit of Mary schreef :
kosten zijn wel voor de koper
Dat is een van de dingen die je kunt onderhandelen met de verkoper. Het is inderdaad gebruikelijk dat jij als koper de kosten van de keuring (+ eventueel op de wal zetten) op je neemt. Echter zou ik als verkopende partij zelf zowieso al een keuringsraport in handen willen hebben. In het geval dat een verkoper ook graag een rapport heeft, zou je kunnen overleggen dat je allebei de helft betaald. Indien je niet koopt heeft de verkoper een onafhankelijk keuringsrapport in handen.

Een contract is iets dat je opsteld tussen twee partijen, en beide partijen moeten het eens zijn met de inhoud EN moeten inbreng hebben op de inhoud. Zolang een contract niet tegen de (grond)wet is, dan is het rechtsgeldig. En als zowel de koper als verkoper bepaalde voorwaarden willen inbrengen dan kan dat gewoon, een koopprocedure is namelijk niet bij wet geregeld, met dien verstanden dat je wel bepaalde verplichtingen hebt die je na moet komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 09:24 #288092

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Inderdaad, alle communicatie schriftelijk doen. Daar houdt men in de (jacht)makelaardij evenwel niet van, maar dat is niet jouw probleem.

Flink laag bieden, ook de bootjesmarkt staat bijna stil.
Ik heb vorig jaar gemotiveerd 25% onder de (te hoge) vraagprijs voor een schip van een paar maanden oud geboden. Dat schip staat nu nog steeds te koop. Een vergelijkbaar schip dat toen verkocht zou zijn, staat ook nog steeds te koop.

Pas na overeenstemming over de koopsom en de aankoopvoorwaarden een keuring laten doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 10:04 #288105

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Verder kan je na prijsovereenkomst in het contract opnemen dat normale slijtage niet tot de reparatiekosten horen en dat een eventuele verbetering t.o.v. hoe het schip standaard is uitgerust voor rekening van de koper komen. Dit om ook over deze punten onenigheid te voorkomen. Slijtage aan zeilen etc. vallen natuurlijk niet onder gebreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 10:12 #288107

Ja zeg, maak jij een verkoper even wijzer dan hij is ;) :laugh:
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 24 mei 2012 10:26 #288116

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Ik lees dat je via een makelaar koopt en dat het dus niet om een nieuw schip gaat. Er zullen dus sowieso gebreken zijn. Afhankelijk van de leeftijd van het schip kunnen deze in meerdere of mindere mate ernstig zijn. Wat is "normaal " te noemen? Dat kan eigenlijk alleen een keuringsexpert beoordelen. Huur die dus in (kosten: zie advertentie Olav Cox in de marge links). Verder moet alles waarvan de makelaar zegt dat het aanwezig is en/of werkt, ook aanwezig zijn en werken. Reparatie daarvan op kosten van de verkoper of in mindering op de prijs. Als je het schip echt wilt hebben, word je het over de prijs ook wel eens. Een keuring vooraf helpt je ook van de onzekerheid over mogelijke toekomstige reparaties af en dat vaart een stuk rustiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 25 mei 2012 14:16 #288407

Tijdje geleden heb ik ook een bod gedaan op een elan 434 uit het jaar 2007. (prijs van de elan € 135000) Ik had al een overeenkomst met de eigenaar voor dit bedrag, dit alleen via email. De dag dat we naar de boot zouden gaan kijken kregen we een bericht dat de boot was verkocht voor een hoger bedrag. Daar stonden we dan met de auto gepakt en geen boot meer om te bezichtigen. Wat is dan een overeenkomst op email, je kan dit wel aanvechten maar dan maak je volgens mij veel kosten en weinig kans dat het wordt teruggedraaid. Boot lag in engeland, dus engelse eigenaar.
Nu heb ik een boot op het oog van € 170000, wat voor bedrag zou ik dan kunnen bieden, zodat het voor beide partijen interessant wordt.
Wat gaan de prijzen doen van het jaar, zullen ze nog zakken of is de rek er toch wel uit.
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 25 mei 2012 14:33 #288411

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Beste Frank,

Daar kan niemand een zinnig woord over zeggen. Behalve dan 180.000,00 ;)
Bij een koop is het heel simpel. Als jij een voor jou acceptabel bod uitbrengt en de verkoper accepteert het dan is iedereen gelukkig en is het per definitie een goede deal.
Niemand kan hier zeggen of de vraag prijs correct is.
De info die we hebben is:
170.000,00 en dat het een boot betreft.....
En of de prijs nog verder zakt hangt af van de noodzaak tot verkoop. De handel zal niet direct aantrekken dus een stijging verwacht ik zeker niet inflatie vast wel. Dus snel kopen straks kan je alleen nog maar een fiets kopen voor dat geld ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 25 mei 2012 14:35 #288412

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Of een nieuwe boot kopen, dan is er geen gedoe over de prijs (wel een mattenset afdingen natuurlijk :P).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bieden, maar onder welke voorwaarden? 26 mei 2012 04:47 #288476

GeorgeIIPetraI schreef :
Dit bod doen wij onder de volgende voorwaarden:
-behoudens keuring door een door ons ingehuurde keurmeester;
-de kosten van de reparaties worden geschat door de keurmeester en zijn bindend voor beide partijen;
-na de keuring zal per reparatie besproken worden hoeveel de verkoper hieraan financieel bijdraagt;
-bedragen de kosten van de reparaties meer dan 10% van het bod c.q. de prijs dan hebben wij het recht de overeenkomst te ontbinden;
-de kosten van voornoemde keuring komen voor onze rekening als het schip goed gekeurd wordt, echter worden de keuringskosten gedeeld door verkoper en koper als de overeenkomst wordt ontbonden.
[/quote]

Gisteren heeft de makelaar -en naar zijn zeggen, tezamen met de verkoper- de voorwaarden in combinatie met het bod van 65% van de vraagprijs afgewezen. Verder was onderhandeling hier niet over mogelijk.

De makelaar kon voorwaarden onder voorbehoud van keuring en financiën wel waarderen, maar niet dergelijke strenge voorwaarden.
Het ging met name om het punt dat er na de keuring nog van de prijs af moest. Een keuring was volgens hem om te zien of het schip goed is of niet; dus de koop gaat door of niet.

Verder viel hij over de voorwaarde dat de verkoper mee moest betalen aan de keuring als de koop niet doorging. Nou had ik deze voorwaarde nog wel willen schrappen, die was niet heel hard voor mij.

Vervolgens vertelde hij dat hij streefde, en dat ook altijd haalde, naar 5-10% van de vraagprijs af te halen. Dan zat mijn bod -van 65% van de prijs- inderdaad ver ervan af.
Ik heb nog gezegd dat het een openingsbod was, maar hij wilde verder niets omdat hij dacht dat we toch niet tot elkaar zouden komen.

Ik sprak de makelaar telefonisch in de middag en kreeg toen deze deur tegen mijn neus. De bevestiging heb ik later per email ontvangen en daarin werd ik nog wel uitgenodigd tot een verbeterd bod.

Afijn, de opgestelde voorwaarden werden niet gewaardeerd. Dus wees gewaarschuwd als je een makelaar als verkopende partij tegenover je hebt ;)
Greetingzzz van Petra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl