Capolavoro schreef :
niet teveel specifieke dingen als voorwaarden opnemen!
Straks heeft de boot geen osmose maar blijkt de motor rot, en dat stond nu net niet in je voorwaarden......
Heel algemeen houden dus.
- kosten van reparatie te schatten door de keurmeester en bindend voor beide partijen
- vooraf afspreken dat de verkoper mee wil betalen aan de reparaties
- na de keuring per reparatie af te spreken hoeveel de verkoper daaraan bijdraagt door de prijs te verlagen
Dan kun je altijd nog NIET kopen als de bijdragen van de verkoper niet naar je zin zijn.
Ik denk dat ik het bod schriftelijk zal doen, dus bij deze ter jullie aller goedkeuring de tekst hiervoor:
Dit bod doen wij onder de volgende voorwaarden:
-behoudens keuring door een door ons ingehuurde keurmeester;
-de kosten van de reparaties worden geschat door de keurmeester en zijn bindend voor beide partijen;
-na de keuring zal per reparatie besproken worden hoeveel de verkoper hieraan financieel bijdraagt door het bod c.q. de prijs te verlagen
-bedragen de kosten van de reparaties meer dan 5% van het bod c.q. de prijs dan hebben wij het recht de overeenkomst te ontbinden.
Hoe vinden jullie dit? Ik wil niet zeggen dat we het dan ook gelijk doen, maar ik gooi het maar eens in de groep alias de denktank
En niet te hoog 1e bod doen!!!!!
Helemaal mee eens. Alleen word ik dan weer van de wijs gebracht bij het volgende te lezen (op Yachtfocus):
De prijzen van gebruikte boten zijn in 2009 en 2010 al zo'n 30% gedaald. De prijsdalingen komen nu, in 2011, langzaam aan een einde maar verdere daling met nog eens 10% is voorzien. Vooral als de economie slecht blijft draaien. Door deze prijsdalingen is de kans kleiner dat u door heel laag te bieden een koopje treft. Die ruimte is wel uit de markt verdwenen. Alleen bij grote boten en superjachten lukt het nog wel eens om heel veel van de prijs af te krijgen en ook bij goedkope bootjes tot € 5.000,- of met achterstallig onderhoud is alles mogelijk.
Een redelijk bod varieert van 85% tot 100% van de vraagprijs. Is de boot echt helemaal wat u wilt, dan hoeft u zich niet te schamen als u gewoon de vraagprijs biedt. Bij minder dan 85% is de kans groot dat de verkoper van de boot u niet meer serieus neemt en – diep beledigd – niet eens verder wil onderhandelen. Aan u om de situatie in te schatten. Overigens hoeft u bij professionele verkopers (jachtmakelaars, dealers, werven) uw bod niet met al teveel redenen en mooie verhalen te omkleden. Zij geven uw bod 'kil' door aan de eigenaar.
Ik vind zelf 85% van de vraagprijs een te hoog bod gezien de lijst met defecten. Is het dan echt zo erg lager te bieden? Of is het zaak 85% te bieden en dan de lijst te verdisconteren met wat de keurmeester vindt? Dat laatste is dan wel weer extra spannend