Wauw, een bootje om direct verliefd op te worden.
Dit is een overnaads gebouwde spiegelsloep. Het idee achter de overnaadse bouwwijze is een reddingssoep te bouwen die bij tewaterlating zo min mogelijk lek is...
Een karveel gebouwde sloep, hiervan liggen de huidgangen tegen elkaar aan, lekt door uitdroging. Als de boot te water gaat zet het hout uit en stop de lekkage. Door de overnaadse bouwwijze is dit probleem voorkomen.
De koperen klinknagels door zowel de gangen als de dunne houten spanten en door de gangen onderling moesten het probleem met uitdrogen en dicht trekken voorkomen.
De krachten die vrijkomen met drogen van hout zijn enorm. Deze scheepjes hebben relatief dunne gangen en dunne flexible spanten. Mijn eiken spiegelsloep had gangen van een half duim (13mm) een vergelijkbare overnaadse sloep rond de 8 mm.
Oke, tot zover de theorie
Een boom is niet gemaakt om omtezagen! Na kap zal een boom verrotten, wij mensen doen er alles aan om dit proces te vertragen en dat lukt ons aardig.
Een methode is het inkapselen dmv polyester, modern epoxy. In de begintijd van Botter restauratie heten het aan de buitenzijde bekleden met polyester een doodskleed. Nieuwe houten schepen zoals bv een Draak worden lat voor lat in droge toestand in de epoxy gezet en afgewerkt met een polyurethaan lak. Bij een bestaand schip is het naar mijn idee niet mogelijk om een 100% hechting en 100% afdichting te krijgen. Maw denk goed na over deze methode.
Methode twee: de traditionele methode, lakken, lakken en het jaar daarop weer lakken. Slechte stukken verwijderen en nieuw hout aanbrengen en weer lakken. Het hout moet kunnen werken en wordt slecht met de jaren, fact of live!
Een houten boot keur je met een schroevendraaier, oke de expert met een priem... Die steek je in het hout, en dat doet zeer, en je voelt hoe zacht het hout is, dit werkt voornamelijk met de dikkere stukken.
De gangen bij een overnaads sloep doe je met je vingers en nagel. Door de bouwwijze kunnen de overlappingen beschadigen, kijk dus uit.
Naar mijn idee is een overnaadse huidgang moeilijker te vervangen als een karveel huidgang. Weer hier dus op bedacht. Spanten maakt niet uit, vaak lichte latten.
Conservering is een verhaal apart, lastig advies over te krijgen met name vanwege milieu eisen... Ik gebruikte kopernaftanaat, werkte perfect maar zal nu niet meer toegestaan zijn. Ook iets voor te zeggen.
Kitten zijn prima, hou er wel rekening mee, toen deze boot gebouwd werd er geen kit bestond. Het hout moest dichttrekken. Kit kan je dan ook alleen maar helpen en is geen permanenten oplossing.
Afijn, een bootje om verliefd op te zijn.
Als ik iets voor je kan doen, met alle plezier.
groet
Hans