Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Light, semi, heavy displacement

Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 10:20 #313118

  • BJKA
  • BJKA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hallo,

Het is mij duidelijk wat een heavy displacement jacht is. En ook wat een ultra-light is, maar het gebied ertussen niet.

Wanneer is een schip een light, of semi-displacement jacht? En wat zijn de snelheden waar ik ongeveer op rekenen?

Wat zijn enkele voorbeelden van dit soort jachten (in de 30 tot 40 voets categorie)

Groet,

Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 10:24 #313121

Denk dat het weinig met de lengte te maken heeft maar meer met de waterverplaatsing.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 10:26 #313122

Hangt dis van het gewicht en het planerend oppervlak af... Pogo, die nieuwe first 30....
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 10:32 #313125

Displacment is gewoon het gewicht van het water dat het schip verplaatst. Dat is dus heel simpel:
Als je een grote stalen langkieler hebt is dat heavy displacement, heb je een licht snel planeer(ge)bakje dan heb je light displacement. Alles wat daar tussen inzit varieert van een klassieker polyester tourjacht tot de wat serieuzere cruiser-racers.. Vind het ook een wat rare vraag, wat voor snelheden kan je verwachten.

Snelheid is of:
A. Afhankelijk van rompsnelheid en daarmee van de waterlijnlengte.
B. Het planerend vermogen.

Bij planerende boten is de limiterende factor het zeildragend vermogen vs hoe snel gaat de boot in plané.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:03 #313141

  • BJKA
  • BJKA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Wat zijn enkele schepen in deze categorie (30 - 40 ft) die kunnen planeren? Ik neem aan dat de rompvorm daar het meeste mee te maken heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:09 #313144

@BJKA, leg eerst eens uit waarom je de vraag stelt?
Het is nou niet direct iets waar je je zo op het eerste gezicht druk om maakt als je een boot aanschaft. Dan is dat gewoon 1 van de heel veel eigenschappen die onderdeel zijn van de criteria om een boot uit te zoeken.

En er zijn VEEL, HEEL VEEL schepen die kunnen planeren in de categorie 30-40 ft..

Toch een paar:

FF110
J109
X99
JOD 35
Beneteau Figaro

Een heel willekeurig lijstje maargoed je stelt ook een heel open vraag..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:10 #313145

Ja kunnen schepen in die order van grootte planeren? Ik heb eens iemand vol trots horen vertellen dat zijn Hanse 37 kan planeren dus dat hij geen "last" heeft van zijn rompsnelheid. Of beter hij vertelde dat z'n Hanse na z'n rompsnelheid ging planeren.

Wat ik wel eens lees is semi-planeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:12 #313146

waverider82 schreef :
@BJKA, leg eerst eens uit waarom je de vraag stelt?
Het is nou niet direct iets waar je je zo op het eerste gezicht druk om maakt als je een boot aanschaft. Dan is dat gewoon 1 van de heel veel eigenschappen die onderdeel zijn van de criteria om een boot uit te zoeken.

En er zijn VEEL, HEEL VEEL schepen die kunnen planeren in de categorie 30-40 ft..

Toch een paar:

FF110
J109
X99
JOD 35
Beneteau Figaro

Een heel willekeurig lijstje maargoed je stelt ook een heel open vraag..

Ik hoorde Eric hier wel eens zeggen dat er juist maar weinig kajuitjachten planeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:18 #313148

Ik zou zeggen, ga ze eens tellen.. Ik heb er net een paar genoemd maar ik kan nog wel ff doorgaan..

Dehler 39
Max Fun 35
Elan 350
Waarschip 1010
Winner 10.10
X34
Grand Suprise
Volgens mij zelfs de Bavaria 35 Match.
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 11:20 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:19 #313149

waverider82 schreef :
Ik zou zeggen, ga ze eens tellen.. Ik heb er net een paar genoemd maar ik kan nog wel ff doorgaan..

Dehler 39
Max Fun 35
Elan 350
Waarschip 1010
Winner 10.10
X34

Het is ook een vraag. Mede omdat Erik dit wel eens had aangegeven:
http://www.zeilersforum.nl/index.php/Forum/90-ervaringen-eigenschappen-a-specificaties/259963-te-verwachten-snelheid?limit=25&start=50#260959

Ik denk namelijk dat hij daar wel eens gelijk in heeft. En dat er gewoon veel boot eigenaren denken dat hun boot planeert.
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 11:28 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:52 #313154

  • BJKA
  • BJKA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
waverider82 schreef :
@BJKA, leg eerst eens uit waarom je de vraag stelt?
Het is nou niet direct iets waar je je zo op het eerste gezicht druk om maakt als je een boot aanschaft. Dan is dat gewoon 1 van de heel veel eigenschappen die onderdeel zijn van de criteria om een boot uit te zoeken.

En er zijn VEEL, HEEL VEEL schepen die kunnen planeren in de categorie 30-40 ft..

De vraag is ontstaan omdat we bezig zijn ons te oriënteren om over enkele maanden een leuk zeiljacht te kopen. Waarbij snelheid wel een van de belangrijke punten is.

Verder vond ik weinig informatie over dit soort type schepen, en hoe je een planerende, of light-displacement boot kan herkennen.

Het lijkt mij zelf vrij lastig voor een 35 voets kajuitzeiljacht met 5 ton gewicht om goed te planeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 11:59 #313156

Gewicht is wel belangrijk maar zegt ook weer niet alles. Een boot van 8 ton kan ook prima planeren. Als er maar genoeg zeil op staat en als het onderwaterschip maar vlak genoeg is.

Wat voor eisen stel je aan het schip naast dat het snel moet
zijn?
Met wie ga je er op varen, met welk weer, waarheen, ga je wedstrijden varen?

En heb je weleens op zo'n planeerbak gevaren?

Als je niet behoorlijk ervaren bent op racers zou ik het je afraden om direct een 40 ft planeerbak te kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 12:13 #313161

waverider82 schreef :
Ik zou zeggen, ga ze eens tellen.. Ik heb er net een paar genoemd maar ik kan nog wel ff doorgaan..

Dehler 39
Elan 350
Volgens mij zelfs de Bavaria 35 Match.
deze drie planeren absoluut niet. Er is een verschil tussen "surfen" en "planeren".
Een surf is met een snelheid hoger dan de rompsnelheid van een golf af varen. Als je die techniek een beetje goed beheerst kun je de bovenstaande boten enkele 10 tallen seconden tot soms enkele minuten (oceaan golven) boven hun rompsnelheid houden. Planeren betekend dat de boot begint te glijden en geen golven nodig heeft om boven zijn rompsnelheid te komen. Dat zijn twee wezenlijk andere zaken. Bovenstaande drie boten zijn te zwaar om te kunnen paneren.

Iedere boot kan surfen, niet iedere boot kan planeren. Zelfs onze 22 ton zware bak kan boven zijn rompsnelheid varen, als er maar voldoende winddruk is en de golven maar hoog genoeg zijn.

En zelfs onder de planeerboten zijn grote verschillen. Sommige boten hebben wel 30 knopen wind nodig om in een planee te komen (ook planeer boten surfen over het algemeen voordat ze in planee komen) daar onder zijn oa de FF110, FF95, Waarschip 1010 en nog wat andere (de meeste planerende boten met accomodatie vallen in die categorie). Maar er zijn ook planeer boten die bij 10 knopen wind en zonder golven al boven hun rompsnelheid kunnen varen. Dit zijn bijvoorbeeld bijna alle open catamarans, Class 40, mini 650, open 60. Kortom pure racers waar je ook niet veel anders mee kunt dan lekker hard knallen.

De topic starter stelt hier wel degelijk een legitieme vraag om boten te evalueren.
De displacement factor is boot lengte gedeeld door het gewicht. er zijn verschillende 'standaard" methodes voor. Sommige ontwerpers gebruiken LWL, sommige LOA. Weer anderen delen het gewicht door de lengte etc. De waarde die uit dit forl=muletje komt geeft een indicatie over wat voor soort displacement je praat en dus ook wat voor eigenschappen mogelijk zijn.

In de maat die jij opgeeft zou ik zeggen dat je grofweg kunt stellen dat een 30 voeter die meer weegt dan 4000 kg niet kan planeren. Hoe lichter de boot, hoe hoger de snelheid en hoe makkelijker de boot in een surf kan komen. Of de boot ook daadwerkelijk kan planeren hangt van meer zaken af dan alleen het gewicht. Maar een 30 voeter die minder dan 4 ton weegt moet je zonder al te veel poespas boven zijn rompsnelheid kunnen krijgen (surfen).

Voor een 40 voeter schuift dit gewicht wat meer richting de 7 ton. Hoe minder gewicht, hoe hoger de surfsnelheden en hoe makkelijker de boot in een surf/planee terecht kan komen.

Maar een andere factor is ook zeer belangrijk om deze eigenschap te kunnen beoordelen. Dat is het zeildragend vermogen. de boot kan nog zo licht zijn, maar als er niet veel zeil gevaren kan worden omdat de helling dan te groot word (denk bijvoorbeeld aan het Waarschip 1010) dan heb je er nog weinig aan. Over het algemeen geld dat hoe breder de boot hoe groter het zeildragend vermogen, hoe makkelijker de boot in planee komt.

Resumerend voor monohulls:
40 voet meer dan 7 ton = heavy displacement, reken niet op surfen
40 voet tussen 5.5 en 7 ton = medium displacement, heeft niet al te veel moeite om in een surf te komen met veel wind
40 minder dan 5.5 ton is light displacement , kan planeren maar heeft vrij veel wind nodig
40 minder dan 4 ton is ultra light displacement > planeerd makkelijk

30 voet meer dan 4 ton = heavy displacment, reken niet op surfen
30 voet tussen 2.5 en 4 ton = medium displacment, heeft niet al te veel moeite om in ene surf te komen met veel wind.
30 voet minder dan 2.5 ton = light displacment, kan planeren, maar heeft vrij veel wind nodig
30 voet minder dan 1.8 ton = ultra light displacment > planeerd makkelijk
Voor tussenliggen de waardes kun je interpoleren

Uiteraard zijn er ook nadelen aan een lichte en brede boot. Een erg brede boot vaart over het algemeen slecht aan de wind. En een lichte boot kan nogal hard op de golven klappen en beweegt nogal schokkerig en word daardoor soms als erg oncomfortabel aangemerkt.
Op de moderne koolstof oceaan racers heb je bijvoorbeeld oordoppen nodig om te kunnen slapen, zelfs voor de wind. Zo ghard zijn de klappen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 12:24 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 12:21 #313163

BJKA schreef :
Het lijkt mij zelf vrij lastig voor een 35 voets kajuitzeiljacht met 5 ton gewicht om goed te planeren.
Dat heb je helemala goed gezien, dat kunnen ze namelijk niet. Een surfje eruit persen zo nu en dan zal geen probleem zijn, maar dat is niet substantieel.
Jij bent op zoek naar een 35 voeter die minder dan 3.5 ton weegt en een brede kont heeft. Let wel dat dergelijke boten aan de wind vaak wel wat moeten inleveren tov een wat zwaardere boot. Dat is eventueel met waterballast in een dubbele bodem nog wel goed op te lossen. Al is het niet aan te raden om dat achteraf aan te brengen zonder de ontwerper van de boot te raadplegen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 13:26 #313194

Wat is het gewicht/displacement van een boot ? D.w.z met of zonder zeilen, lege of volle tanks, met of zonder motor, etc. Gaan de leveranciers en botenbouwers hier uniform mee om, of zitten we aan de hand van de fabrieksopgaven appels met peren te vergelijken ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 13:46 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 26 aug 2012 14:39 #313216

Dat is inderdaad een goed punt om te controleren als je gaat vergelijken.

Echter meeste bouwers en of ontwerpers geven een zeilklaargewicht op en uitrusting zoals voorgeschreven door de CE voor de betreffende ontwerp categorie, maar verder leeg, zelfs geen bemanningsgewicht.
Dwz de standaard zeilen en basis veiligheidsuitrusting voor die categorie is aanboord. Dit zijn grootzeil, genua en spinnaker, maar ook brandblussers, EHBO doos, zwemvesten, motor etc.
Overige zeilen, bemmanning, bagage, bevoorrading, water en diesel, maar ook reddingsvlot etc. zijn extra's.

Dat kan een hoop uitmaken.
Op een rond de boeien racer zet je zo 6-8 man (=makkelijk 600 kg) Voordeel van dat gewicht is dat het aan loef zit en dus bijdraagd aan het zeildragend vermogen en dus bijna altijd bijdraagd aan de snelheid.

Op een lange afstandstoerboot voeg je zomaar een hoop gewicht toe in de vorm van voedsel, water, diesel, gas, uitrusting etc. Over een expeditie boot nog maar niet gesproken... Dat komt de snelheid niet tengoede.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 aug 2012 14:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 27 aug 2012 16:02 #313605

  • BJKA
  • BJKA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt Erik, met zo'n antwoord kan ik wat!

Ik zou graag wat meer willen leren over o.a. dit onderwerp, heb jij nog een tip voor een interessant boek? Kan zowel NL als Engels zijn.

Groet,

Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Light, semi, heavy displacement 27 aug 2012 16:12 #313614

Dit is een nuttig boek:
www.abebooks.com/servlet/BookD...Bof%2Byacht%2Bdesign

en ook deze:
www.bol.com/nl/p/aero-hydrodyn...16148a785cf600002468

Mocht je het te ver vinden gaan om dergelijke boeken aan te schaffen (zonder voorstudie zijn sommige dingen daarin nog best lastig te begrijpen) dan stuur je me maar even een berichtje via de PB met je email adres, dan stuur ik je wel wat documenten toe die hier betrekking op hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 aug 2012 16:13 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl