Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: nieuwe boot betalen in het buitenland

nieuwe boot betalen in het buitenland 29 aug 2012 20:13 #314570

Wij hebben een boot gekocht via een makelaar uit engeland. De boot is nieuw en ligt nog op de werf in frankrijk. De boot wordt opgeleverd in frankrijk. Nu hebben we een prijs afgesproken, hoe gaat dit nu verder. Ze vragen bij contract ondertekening een voorschot van 15%. Hoe weet ik of dit goed komt. Het betalen zal wel goed gaan naar engeland maar ik wil er wel graag een boot voor terug hebben. Heeft er iemand ervaring met dit soort dingen. Allen tips zijn welkom, waar ik eventueel op moet letten en aan moet denken. Kan ik het voorschot misschien rechtstreeks naar de werf overmaken, kan dit dan voor de makelaar. Ik heb ook al gehoord dat je het op een aparte rekening moet zetten, dat als de makelaar falliet gaat je je geld nog hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 29 aug 2012 20:31 #314571

bank garantie of geblokkeerde rekening.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 29 aug 2012 22:18 #314578

bankgarantie is lastig om vanuit nederland dit te regelen,kan wel via een notaris die er verstand van heeft en is ook niet geheel vrij van commissie. Geblokkeerde rekening ?? leg eens uit aub.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 03:03 #314581

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
als je 't niet vertrouwt een notaris of advocaat alle betalingen laten regelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 03:10 #314582

Hele domme vraag: waarom niet gewoon bij die werf kopen maar via een makelaar in een ander land?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 04:13 #314585

Een geblokkeerde rekening is een manier om te borgen dat de werf weet dat het geld er is en alleen door middel van facturen voor het schip leeg getrokken kan worden.
Voor de koper is dat de mogelijkheid om te borgen dat er ook alleen voor zijn schip geld vanaf wordt gehaald en dat hij niet de bouw van andere schepen (voor)financiert.
Lijkt me dat dat via de notaris moet lopen (bouwdepot)
Ik zou die makelaar idd ook uit de flow halen (extra risico/ kosten).. tenzij je hem als kopende makelaar een bouwtoezichthouders rol toedicht (maar daar zou ik dan liever iemand neer zetten die daadwerkelijk bij die werf kan kijken en en verstand van dat proces heeft...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 04:31 #314587

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Een makelaar heeft in het gunstige geval een bedrijf en een stichting. (stichting derdengelden).

Het geld uit de stichting kan enkel voor de betaling van de boten die hij verkoopt dienen.

Echter niet alle makelaars hebben het zo geregeld, waardoor je geld kan worden gebruikt voor de lopende bedrijfsvoering, ipv de betaling naar de werf.
Pasgeleden is een makelaar in NL failliet gegaan, en vanwege het ontbreken van een dergelijke constructie, en het niet doorbetalen van aanbetalingen naar werven, is de eigenaar van de BV hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schade (enkele tonnen). Wat overigens ook niet betekent dat je je geld terugkrijgt, iets met een kale kip...

Het beste is dus een E-Scrow service, al dan niet via de makelaar, een notaris of een derde partij.

Het is, zeker bij wat grotere boten, ook verstandig om notarieel (kadaster) te laten vastleggen wat je aan de werf hebt aanbetaald, en dus eigenaar bent van de boot in aanbouw. Stel immers dat de werf halverwege de bouw failliet gaat. Krijg dan maar eens je (half afgebouwde) boot terug...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 04:43 #314588

Vraag het je bank, die doen wel vaker iets met betalingen schijnt.
Zit waarschijnlijk meer kennis dan hier, over dat onderwerp.:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 04:50 #314592

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Via een makelaar in Engeland een nieuwe boot in Frankrijk kopen die nog op de werf ligt. Vreemd dat je op deze manier een boot koopt en je niet eerst verdiept in de betaling. Kijk maar uit dat je er niet ingeluisd wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 05:48 #314609

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik vraag me af waar het schip wordt afgeleverd ,gaat ze nade afbouw naar engeland moet je haar daar ophalen of moet je ze in frankrijk op halen warom dan via een engelse makelaar die zijn er in frankrijk ook en zo als gesteld warom niet via contact persoon bij de werf zelf veel vragen ben benieuwd hoe dit afloopt vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 06:13 #314630

Frank
kun je wat context geven van je aankoop proces?
Normaalgesproken zou het proces van aankoop tot aflevering neem ik aan bekend moeten zijn (eerder zou ik zelf iig niet willen tekenen)
Een wanneer je al getekend hebt... evt ook ff met een jurist kijken waar nu de risico's liggen die je nog af kan dichten.. Misschien klopt het allemaal gewoon en is het netjes afgetimmerd (ook vanuit jou perspectief.. en niet alleen vanuit het perspectief van de makelaar)
Naiviteit en onbekendheid met het proces spelen niet in je voordeel denk ik... Ik zou iemand mee laten kijken (inhuren) die je wel echt gaat helpen.. van die engelse makelaar ben ik daar niet op voorhand zeker van...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 06:28 #314635

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Ik zou van de deze constructie heel wantrouwend worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 06:51 #314645

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
aanbetalingen doe ik NOOIT.
en nog nooit heeft een winkel geweigerd mij iets te verkopen.....
In dit geval zou ik pas betalen bij het ophalen van de boot.
Gewoon met internetbankieren ter plaatse een SEPA-overboeking doen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 07:31 #314661

Mijn advies: ga naar je eigen bank, die kunnen dit voor je regelen en van advies voorzien.

vooruitbetaling, wees uiterst terughoudend als er verder geen zekerheid is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 07:42 #314666

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Betaal via de kwaliteitsrekening van een Engels en bij voorkeur ook Frans sprekende Nederlandse notaris. Fransen begrijpen wat een notaris is en doet. In Engelenad doet men dergelijke transacties via een sollicitor (= een soort advocaat).
De Nederlandse notaris bevestigt aan de verkoper dat hij het geld onder zich heeft. Zodra de boot aan jou is afgeleverd, bevestigen jij en de verkoper dit aan de notaris. Vanaf dat moment houdt die het geld onder zich voor de verkoper en handelt daarmee overeenkomstig diens instructies.

Bespaar je de moeite van het inschakelen van een bank. Die kan slechts geld overmaken van A naar B, zonder dat zij het voordeel van het tijdelijk stallen op een kwaliteitsrekening (= rekening die buiten faillissement blijft van de houder met kwaliteit van notaris of deurwaarder) kan bieden.

Om wat voor boot gaat het eigenlijk?
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 07:43 door Tilia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 11:53 #314774

Natuurlijk heb ik eerst onderzoek gedaan voor de betaling, maar het betrof een 2e hands boot, we hebben via dezelfde makelaar een aanbieding gehad voor een nieuwe boot, de laatste van de serie jeanneau sun odyssey 44i. Deze wordt vervangen door de 439. De laatste 44i ligt in frankrijk bij de fabriek, en is dus nu voor mij. De aanbieding was zo aantrekkelijk dat we dit niet konden laten schieten, dus spreken we nu over een geheel nieuwe situatie van betaling. De meeste notarisen hebben geen of weinig kennis van botenbouwers en de betaling hiervan. Het kan ook via een escrow account(derdenrekening) de betaling laten uitvoeren. Het is alleen maar dat ik dacht dat er misschien iemand op het forum hetzelfde heeft meegemaakt en dit zou willen delen met mij en anderen. Natuurlijk moet je een aanbetaling doen op een nieuwe boot, dat zegt iedereen die wel eens een nieuwe boot heeft gekocht. Voor de rest doe ik ook nergens een aanbetaling voor. Het contract is nog niet getekend dus ik heb nog even de tijd om mezelf in deze materie te verdiepen. De fabriek heeft wel bevestigd dat de boot in bestelling is voor mij en dat ze wachten op een aanbetaling om het proces te laten verlopen.
Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb verschaft over de vraag die ik heb gesteld aan het begin van de topic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 30 aug 2012 13:42 #314821

Duidelijk. Ik adviseer: bankgarantie van de werf voor je aanbetaling en vervolgens casco zo snel mogelijk teboek laten stellen bij het kadaster.
Verder informatie kun je daar opvragen.



nb: je zult vermoedelijk te maken krijgen met Frans en Engels recht.

Wellicht kan een watersport advocaat zoals mr Hommersom te Utrecht je hierin verder helpen of doorverwijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 04 okt 2012 17:35 #326698

Is allemaal goed gekomen hoor, boot is ondertussen van ons. Wat ik nog wel wil vragen is het volgende dat je als je onder een nederlandse vlag vaart in het buitenland moet je dan een ICP hebben of ingeschreven staan in het kadaster??. Nu moet ik de boot gaan halen in frankrijk op 17 oktober aanstaande en vaar ik naar nederland, maar ik heb nog geen ICP en ben nog niet ingeschreven bij het kadaster. Dit kan pas als de boot in nederland is omdat ik dan alle gegevens heb en er iemand het kenteken kan aanbrengen op de boot. Waarschijnlijk zitten er wel papieren bij van frankrijk maar ik ben nederlander dus hoe werkt dit dan. Kan iemand dit uitleggen aub.

Frank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 04 okt 2012 20:50 #326762

Hoi,
Als je de boot in het kadaster wilt laten registreren kan dit ook in het het buitenland. Normaal in Nederland brengt het kadaster zelf het nummer aan (brandmerk), een merk dat niet zonder beschadiging verwijderd kan worden. In het buitenland laten ze toe dat je dit zelf doet, maar je moet er een autoriteit bijhalen (b.v havenmeester) die het aanbrengen verifieerd en certificeerd, zodat het kadaster zekerheid heeft.
Registratie via ICP kan ook en is veel gemakkelijker. Je verstrekt gewoon alle noodzakelijke gegevens aan de ANWB en je krijgt een ICP met registratienr. Het registratienr breng je ergens op het schip aan en is niet voorgeschreven qua plek of grootte.
Heb je een hypotheek op je schip, dan is registratie via het kadaster noodzakelijk. De kosten zijn ook veel hoger dan een ICP registratie. Ook de verkoop van een schip onder kadaster registratie is complexer en moet via een notaris verlopen.
Ik zou eerst registreren voor er mee gaan te varen om problemen met het nieuwe schip in het buitenland te voorkomen.
Ook moet de BTW voldaan zijn als je als EU ingezetene binnen de EU gaat varen. deze kan ook in het buitenland (mogelijk lager tarief) voldaan zijn. Het bewijs van betaling moet aan boord zijn!
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 05 okt 2012 05:30 #326795

Ik heb al meer dan 20 jaar een ICP maar ik heb er nog nooit van gehoord dat je het nummer van die ICP ergens op je boot moet aanbrengen.
In de ICP staan wel bijv. bouw of zeilnummer en motornummer .
Het ICP is bedoeld om in het buitenland het eigendom te kunnen aantonen. dat is echter ook altijd mogelijk met de originele( geen kopie) aankooppapieren maar die zijn nu eenmaal niet meertalig.
Eea neemt niet weg dat je in Nederland ergens binnen of buiten op de boot naam en woonplaats moet zetten. een simpel dymo stripje binnen is dan al genoeg.Dat is inderdaad bedoeld om bij bijv ongevallen of wanneer er tijden niemand op een boot is die ergens in een gracht ligt de eigenaar te kunnen achterhalen.
Kadaster registratie is inderdaad wat anders maar zeker in europa absoluut niet nodig. dat is echter wel "levenslan"geldig terwijl je het ICP elke paar jaar moet vernieuwen. Uiteindelijk is dus een kadaster registratie meestal goedkoper ( behalve als je de boot na een paar jaar weer verkoopt)..
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 08 okt 2012 06:12 #327630

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ yellow boat

Binnen alleen is niet genoeg. De letterlijke BPR tekst weet ik niet maar de eigenaar gegevens moeten buiten en herkenbaar zijn aangebracht. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je de bootnaam en ligplaats / woonplaats op de spiegel moet hebben. Een plaatje in de kuip is voldoende bijvoorbeeld.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 08 okt 2012 06:29 #327639

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Artikel 2.02 BPR Kentekens van kleine schepen
1. Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.
2. Op een bijboot van een schip behoeft echter, aan de binnen- of de buitenzijde, slechts een zodanig kenteken te zijn aangebracht, dat daaruit kan worden opgemaakt wie de eigenaar is.
3. Het eerste lid is niet van toepassing op snelle motorboten, waarop het registratieteken bedoeld in artikel 8.02 is aangebracht, en op een door spierkracht voortbewogen schip noch op een zeilschip met een lengte van minder dan 7 m.

Zoiets!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 08 okt 2012 06:30 #327641

Dat klopt dus niet. Er staat in altikel 2.02 BPR letterlijk:

"1.Een klein schip mag niet deelnemen aan de scheepvaart, indien hierop niet zijn aangebracht:
a. hetzij de naam van het schip die ook een kenspreuk kan zijn, hetzij het registratieteken voor snelle motorboten, bedoeld in artikel 8.02, hetzij de naam van de instelling waaraan het schip toebehoort of de gebruikelijke afkorting daarvan, al dan niet gevolgd door een nummer, aan de buitenzijde van het schip in lichte kleur op donkere ondergrond of in donkere kleur op lichte ondergrond in goed leesbare en onuitwisbare Latijnse letters en Arabische cijfers; en
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.
Hier na te lezen: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...eidsdatum_10-05-2011
"
het is inderdaad heel vroeger anders geweest maar toen vanwege protesten ( iedereen kan zien wie ik ben , waar ik woon en dat ik niet thuis ben(!!)) gewijzigd naar binnen of buitenkant.
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 06:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 08 okt 2012 06:33 #327642

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Proost schreef :
b. de naam en de woonplaats van de eigenaar op een in het oog vallende plaats aan de binnen- of de buitenzijde van het schip.

Alleen binnen is dus wel genoeg!
Ik heb mijn adresgegevens dus met een sticker op de navigatiehoek aangebracht. Ik ben nog wel van plan om mijn gsm-nummer ergens zichtbaar buiten aan te brengen, maar dat is dus niet verplicht.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe boot betalen in het buitenland 08 okt 2012 06:35 #327643

Misschien nog een aardige hint.
Je kunt het hele BPR op die website ook als PDF opslaan . kun je hem in je smartphone of laptop zetten.
Volgens mij mag dat tegenwoordig ook.
Nu de ANWB Wateralmanak nog als E-boek. :unsure:
Ad

Sorry alweer off-topic...... :blush: ?
Laatst bewerkt: 08 okt 2012 06:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl