Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerenpoort

Meerenpoort 25 sept 2012 16:31 #323057

Kent iemand de meerenpoort 9.15 m ? Hoe zeilt dat?

Sowiezo, wat zijn de voor en nadelen van een stalen jacht?

Groet bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 25 sept 2012 16:44 #323072

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
wij noemden de merenpoort altijd gekscherend Bananenboot. dat door het banaanvormige dekrand.

er is een merenpoort club zie www.merenpoortclub.nl/

het is gewoon een knikspant met doos kiel a la domp en wibo. verwacht er qua zeileigenschappen dus niet al te veel van. wel zijn het hele leuke familieschepen.

qua interieur kan ik je niet veel zeggen, ze zijn veelal casco afgeleverd en door de eigenaar zelf ingetimmerd. de kwaliteit verschilt dus heel erg.

motorisch eigleijk hetzelfde. er kan van alles in staan, mijn advies is wel om niet onder een 2 cylinder te gaan, de schepen zijn vrij zwaar en 18 pk is nog geen luxe. de meesten in de verkoop hebben (al) 2 of 3 cylinder motoren.

leuke aan het schip is dat ze er met en zonder achterkajuiten zijn.

en over staal... het heeft voordelen en nadelen. dat hangt van de vorrige eigenaar af. als het schip behandeld is met een 2 componenten epoxy en/of goed bijgehouden is kan het reuze meevallen. is wederom niet veel over te zeggen. hangt af van de kennis/wil van de vorrige eigenaar. en natuurlijk hoe serieus jij dat onderhoud oppakt.

kijk maar eens naar de domp zeilers op dit forum, daar zitten echte juweeltjes tussen.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 16:46 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 25 sept 2012 17:49 #323121

Ze zijn veel zwaarder dan Wibo's doordat ze van dikker staal gemaakt zijn. Je moet ze niet kopen vanwege de zeileigenschappen, hij komt echter wel gewoon vooruit.
Bedenk dat de verf al heel erg vaak overschilderd is, net als roestplekken. Het jaarlijkse gevecht tegen de roestduivel zal veel tijd gaan kosten.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 17:50 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 25 sept 2012 18:08 #323140

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat je op een roestbak kan rekenen is wat kortaf, want in hoeverre de roestduivel toe slaat valt of staat bij het onderhoud wat de vorrige eigenaar heeft gedaan. als deze het gewoon bijgehouden heeft kan het reuze meevallen.

ben je daar bang voor? er zijn gegalvaniseerde wibo's..

en idd een merenpoort (930 neem ik aan) is door de 5 mm die het staal dik is zwaarder als bijvoorbeeld een Domp 860 welke 4 mm is. wel is hij 70 cm langer.

qua zeileigenschappen met een zeiloppervlak van 29 m2 op die rompvorm met een gewicht van 4.5 ton hoef je niet te raden.

echter als familieschip blijft het een oerdegelijke bak die een stootje kan hebben. ook qua windkracht.

de domp 860 heeft ongeveer hetzelfde zeiloppervlak staan en weegt zo'n 600 kilo minder. of je dat merkt weet ik niet. met de meerenpoort heb ik nooit gezeilt. met de wibo en de domp wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 25 sept 2012 19:24 #323189

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
de meerenpoort is ontworpen en gebouwd door de fam. wind in echtenerbrug, van de werf meerenpoort.oerdegelijk gebouwd kan niets zeggen over de zeileigenschappen, weet wel dat de meeste eigenaren er wel tevreden mee zijn en ze liggen gunstig in de markt vind ik.
en wat de bouwer zegt er zijn ook oversteken mee gemaakt.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 19:24 door grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 25 sept 2012 22:29 #323215

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Onlangs sprak ik een Meerenpoorter die idd. wat grotere trips met de boot had gemaakt. Zuidkust engeland met oversteken frankrijk. De boot kon het goed hebben, aldus de schipper, echter de gemiddelde snelheid was zodanig dat de oversteken te lang duurden. Hierdoor raakten de opvarenden oververmoeid en zakte de motivatie.

Als je toekomst doel is om heen en weer naar Zweden te varen dan heb je de verkeerde boot denk ik. Wil je met 4 personen leuk op vakantie in Nederland incl. kustwater dan lijkt een Meerenpoort nog steeds te voldoen.

De Meerenpoort in kwestie wordt voor volgend seizoen 'ontmast' en gaat een nieuw groot avontuur tegemoet; varen op het 'canal du midi'.
Laatst bewerkt: 25 sept 2012 22:30 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 03:16 #323217

Bedankt allemaal, Jachten compleet nieuw voor mij dus ben me aan het orienteren.

Zie mijn andere post voor nog wat opties die me opvielen.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 04:23 #323233

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
We maken blijkbaar allemaal dezelfde hersenkronkels bij de aankoop van een eerste jacht :-)
Heb nog gekeken naar een Wibo 930...

Ik zou zeggen: niet doen. Het onderhoud is echt wel veel meer dan een tupperware. Zelfs bij een oudere tupperware in jouw prijsklasse ga je meer dan gewenst de handen uit de mouwen moeten steken. En je wil er toch mee zeilen, niet?

Daarom, als eerste boot des te meer: zorg dat je zeilplezier beleefd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 05:13 #323247

Ilex schreef :
We maken blijkbaar allemaal dezelfde hersenkronkels bij de aankoop van een eerste jacht :-)
Heb nog gekeken naar een Wibo 930...

Ik zou zeggen: niet doen. Het onderhoud is echt wel veel meer dan een tupperware. Zelfs bij een oudere tupperware in jouw prijsklasse ga je meer dan gewenst de handen uit de mouwen moeten steken. En je wil er toch mee zeilen, niet?

Daarom, als eerste boot des te meer: zorg dat je zeilplezier beleefd!

Ja, goede tip. Ik wil best iets doen natuurlijk (ben niet geheel naief) maar minder werk = meer zeilen = beter ! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 05:19 #323249

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
als het schip goed onderhouden is, in een goed verf systeem staat en er een aluminium mast op staat is het onderhoud niet meer als bijhouden.

datzelfde geld voor een oude polyester boot.

in bijde gevallen hangt het af van de staat van het schip.

ja de meerenpoort zeilt bij minder wind wat slechter, maar met harde wind waar het andere spul moet gaan reven/niet meer uit vaart kan jij doorgaan.

elk nadeel heeft zn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 06:23 #323298

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8435
Dat zijn veel "als'jes" op een rij: ALS het goed onderhouden is, ALS het verfsysteem goed is, ALS...
Uiteraard hangt het van de staat van onderhoud af, niemand die dat in twijfel getrokken heeft.
Je weet echter evengoed als ik, dat wanneer niet van bij de bouw rekening gehouden is met die als'jes er in de meest onbereikbare hoekjes roestvorming zit.
Bij een goed onderhouden boot zal de prijs hoger liggen dan het bedrag welke de topicstarter voor ogen heeft..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 26 sept 2012 06:46 #323308

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
zoals ik al zeg geld dat voor alle schepen.

het onderhoud hangt af van wat er al aan gedaan is. en daar is inderdaad de prijs naar.

en onderhoud gaat idd juist om die onbereikbare hoekjes. dat ben ik met je eens

bijvoorbeeld de holle stootlijst die bovenop het gangboord roest van binnen uit door als je deze van binnen niet conserveert.

er zijn talloze middelen welke juist die roest stoppen en omzetten in een harde beschermende laag. zo als fertan.

dit kan je prima toepassen in dat soort onbereikbare hoekjes of in buizen.

maar als je er een vind welke met liefde vertroeteld is door de vorrige eigenaar valt het bijhouden heel erg mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 12:17 #323961

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6612
Helemaal eens met Hypervisor. En hetzelfde geldt voor polyester schepen: ALS elke eigenaar zorgvuldig met epoxy heeft afgedicht bij het gaten boren door een sandwich dek, ALS de bouwer voldoende netjes heeft gemengd om osmose-risico te minimaliseren, etc...
Onderhoud heb je aan elke oudere boot, de verschillen tussen de materialen uiten zich meer in de mate waarin gebrek aan onderhoud zichtbaar wordt. Het is goed mogelijk een polyester schip te kopen dat eigenlijk total loss is, terwijl de verkoper nog denkt een goed schip te hebben. Bij een houten of stalen schip is de schade duidelijker zichtbaar, maar je moet in alle gevallen een aankoop gewoon goed (laten) beoordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 12:23 #323963

Apae schreef :
Helemaal eens met Hypervisor. En hetzelfde geldt voor polyester schepen: ALS elke eigenaar zorgvuldig met epoxy heeft afgedicht bij het gaten boren door een sandwich dek, ALS de bouwer voldoende netjes heeft gemengd om osmose-risico te minimaliseren, etc...
Onderhoud heb je aan elke oudere boot, de verschillen tussen de materialen uiten zich meer in de mate waarin gebrek aan onderhoud zichtbaar wordt. Het is goed mogelijk een polyester schip te kopen dat eigenlijk total loss is, terwijl de verkoper nog denkt een goed schip te hebben. Bij een houten of stalen schip is de schade duidelijker zichtbaar, maar je moet in alle gevallen een aankoop gewoon goed (laten) beoordelen.

Bedankt. En hoe beoordeel ik dat dan bij een polyester schip? Of laten doen begrijp ik? Waar moet ik op letten?

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 12:29 #323966

Apae schreef :
zichtbaar, maar je moet in alle gevallen een aankoop gewoon goed (laten) beoordelen.

en ook dan nog kun je het schip in gaan. hier wordt een 12 meter 15 jaar oude polyester verkocht. eigenaar wou naar de overkant maar vrouw heeft medische klachten en de boot gaat weg. in mijn ogen te goedkoop. er waren reparaties nodig , oa een gescheurd grootzeil en boven in de mast wat kapotte onderdelen.

het ging handje contantje, keurmeester van de verzekerings mij had de keuring gedaan. toen moest het schip uit het water. daar bij moet hier de achterstag los anders kan de krab kraan er niet bij. we halen de achter stag los en zien zo de top van de mast voor overkomen, gescheurd bij de tweede zaling. verkoper was al vertrokken, boot was al verzekerd. mast is gerepareerd. maar toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 14:51 #324051

hypervisor schreef :
bijvoorbeeld de holle stootlijst die bovenop het gangboord roest van binnen uit door als je deze van binnen niet conserveert.
Een holle stootlijst die afgelast is kan niet van binnenuit roesten, zeker niet als de lassen ook nog eens dik in de verf staan en gehouden worden. Een afgesloten (lees: dichtgelaste) ruimte is binnen een paar dagen zuurstof vrij en zal niet meer verder roesten. Pas als er weer lucht in kan komen zal het roesten verder gaan. En dat kan alleen van buitenaf komen en is dus altijd zichtbaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 15:06 #324057

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
klopt, alleen worden er op die rand altijd appendages gezet als scepter potten, verhaalklemmen, preekstoelen e.d. kans is heel groot dat er dus ergens zuurstof en water in kunnen komen op een plek die je niet zo 1-2-3 ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 15:08 #324058

hypervisor schreef :
kans is heel groot dat er dus ergens zuurstof en water in kunnen komen op een plek die je niet zo 1-2-3 ziet.
Die kans is zeer klein omdat er binnen een paar dagen een mooie bruine streep onder het gaatje hangt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 15:22 #324068

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1195
Erikdejong schreef :
hypervisor schreef :
Die kans is zeer klein omdat er binnen een paar dagen een mooie bruine streep onder het gaatje hangt.

ooooohhhh komt dat van de roest? ik dacht dat dat ergens anders van kwam. :whistle: :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 18:32 #324183

  • Dennis s
  • Dennis s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
dat hoeft niet hoor eric, dat is alleen als het water tot op het randje van het gaatje is, en hij daardoor "zweet" door beweging.
een voorbeeld voorste staander van een preekstoel is slecht gelast waardoor er een gaatje in de scepterpot is ontstaan , slecht zichtbaar voor het oog. Dan zal er toch echt een liter of 2 a 3 in de scepterpot moeten zitten , voor je een bruin streepje begint te zien.

heb het zelf een aantal x gezien met lassen en opkappen van "m`n projecten"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 27 sept 2012 20:53 #324222

laat ik voorop stellen dat ik het erg dom vind om in een dergelijke lijst gaten te gaan boren voor het monteren van van alles en nog wat.

Maar in al die jaren dat ik nu met stalen boten bezig ben (zelfs al heel wat Russische boten onder handen gehad!) heb ik nog nooit een holle ruimte gezien die van binnenuit aan het dooroesten was en waar je van buiten NIETS kon zien. De praktijk wil dat kleine gaatjes waar zuurstof door naar binnen kan gelijk vrij snel weer dicht roesten en dan lost het probleem zich zelf weer op.

Ik zou me meer orienteren op plekken onder de vloer of achter de motor fundatie waar water zich kan verzamelen en waar het altijd vochtig blijft. Dat zijn potentiele doorroest plekken. De buitenkant is zelden iets mis mee, en als dat wel zo is dan is de boot waarschijnlijk heel erg veel heen en blijf je er beter bij weg!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Meerenpoort 28 sept 2012 03:57 #324230

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
Bij de domp van mijn pa was bij aankoop de stootrand door gerot omdat er rvs scepters opgelast zaten . Vermoedelijk hebben ze dat met een verkeerde elektrode gedaan Onderin die scepters was een gat geroest. Dat hebben we nadat we er helemaal klaar mee waren opgelost door de plasmasnijder er onderdoor te trekken. De overgebleven rand weg geslepen en het geheel in de epoxy Coating vezet en daarna er een rvs voetlijst met ruim sikaflex opgeplakt. De nieuwe scepterpotten en verhaalklemmen zitten op de voetlijst.

Ipv de plasmasnijder kan je natuurlijk ook gewoon een slijptol nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerenpoort 02 okt 2024 11:22 #1588726

  • Emile
  • Emile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo,
ik heb pas met een paar vrienden een merenpoort 930 ak gekocht, maar onze houten giek is volledig weggerot. weet er iemand hoe ik aan een nieuwe giek zou kunnen komen en wat dit ongeveer zou kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerenpoort 02 okt 2024 11:27 #1588727

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1237
Ik heb nog een houten giek liggen. Kompleet met lummelbeslag ed. Komt van een Nienke 2 AK. Giek is 4m lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerenpoort 03 okt 2024 06:27 #1588863

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1237
Emile schreef :
Hallo,
ik heb pas met een paar vrienden een merenpoort 930 ak gekocht, maar onze houten giek is volledig weggerot. weet er iemand hoe ik aan een nieuwe giek zou kunnen komen en wat dit ongeveer zou kosten?

Ik heb jou een PB gestuurd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl