@il Cigno
Ik begrijp je punt wel.
ik tel bij aanschaf van een boot altijd de zinvolle onderdelen op met bijpassende (2ehands, schroot) waarde. Bv voor een 30 voeter:
Lopende ingebouwde diesel 1500€ (?)
tuigage/rondhouten/beslag/blokken/lieren/ restwaarde zeilen/touw 2500€ (?)
Interieur/kussens/stootwillen/ankers/navigatie/electra/diverse zeiltoebehoren 500€ (?)
Rest voor de boot romp/dek/roer/ramen/luiken/ontwerp ...............???
Probleem is natuurlijk dat die "waarde" heel erg subjectief is en nauwelijks te bepalen. Wat mag een stuk alu-profiel met wat gietalu en rvs beslag, dat we "mast" noemen nu kosten; 10k€ nieuw? 250€ oud? En is een 40 jaar oude doffe mast minder mast als een nieuwe?
Uiteindelijk kijk je toch gewoon rond wat vergelijkbare boten kosten, en bij oud spul kosten de onderdelen op marktplaats al vlug meer dan de hele boot.......en dan kun je vlgs mij best overwegen te kopen, mits de basis (romp, ontwerp) goed en heel is.
Ik heb 4 jaar geleden 12k€ afgerekend voor mijn V28 uit 1968 in nette staat incl oude lopende Volvo md2. Ik wist toen al dat ik de zeilen en electronica binnen afzienbare tijd overboord zou gooien (doe ik altijd) en dat vervanging van de motor wel eens net zo duur zou kunnen zijn als de hele boot. Mijn 10jr oude teakdek wordt natuurlijk een drama en mijn balsa-core in het dek is zeker niet meer 100% fris.
Ik heb mazzel met de motor, geloof niet meer zo in osmose en zit nu op 20k€ incl setje nieuwe voorzeilen, vol zinnige en zinloze electronica gadgets, een windpilot en tig upgrades. Waarde, rendement??? Zeilen is nog steeds vergelijkbaar met het lachend doorscheuren van briefjes van dfl1000 onder een koude douche..........(het zijn intussen briefjes van 500 € geworden
)
Ik vaar met die 20k€ wel leuk op zee en waarschijnlijk nog wel 20jaar.......en dan ben ik waarschijnlijk ook zo'n oude chagrijn die zijn boot nog iets waard vind