Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden?

Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 14 mrt 2013 19:44 #378465

Hallo iedereen. Ik heb iik zeiljacht gekocht dat vaart onder belgische vlag. Ik heb geen idee waar ik rekening mee moet houden als ik de boot in voer? Welke instanties? Keuringen? Papierwerk? Kosten?

En heeft het voor/nadelen om een boot in nederland dan wel belgie te registreren?

Iemand ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 14 mrt 2013 19:58 #378479

  • 0000
  • 0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 917
Invoeren tussen twee EU landen?

Heb je een BTW verklaring, cq. originele factuur incl. btw?

Was de boot geregistreerd in België? Zo ja, heb je een uitschrijvingsverklaring erbij gekregen?

Niet geregistreerd, dan is er niks in te voeren. Gewoon varen lijkt mij.

Of heb ik het mis?
Laatst bewerkt: 14 mrt 2013 19:59 door 0000.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 14 mrt 2013 20:06 #378485

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 14 mrt 2013 20:07 #378488

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Voor invoer vanuit UK wil je graag een BTW verklaring hebben. Mogelijk dat het vanuit België ook geld?
Ik zou haast denken van wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 14 mrt 2013 20:57 #378520

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
In België is 't simpel.
Vorige vlaggebrief laten doorhalen (normaal moet vorige eigenaar dat doen ) en dan kan jij kiezen waar je'm inschrijft. In België gewoon vlaggebrief aanvragen. In nl, geen idee.
Qua papieren voor het schip zelf ( in België ) that's basically it. Ook je zendvergunning aanpassen etc, maar dat weet je wss wel.

Wil je' m zelf liefst in België of nl inschrijven? Als je in b'berge wil liggen, misschien best Belgisch? Is wel zo eenvoudig qua paperassen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 08:25 #378616

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
En los van de registratie/vlagvoering moet je een BTW bewijs hebben. Dat is of een bewijs dat de BTW betaald is of een BTW vrijwaring die zegt dat toen de boot voor het eerst op de markt kwam er nog geen BTW over betaald hoefde te worden.
Als je geen BTW bewijs hebt, dan loop je een keer tegen de lamp en da's (in NL) wel 21% van de waarde. Ik ben vorig jaar bijvoorbeeld 2x gecontroleerd, dus de pakkans is best aanwezig.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 09:07 #378648

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
als je boot ouder is dan een bepaalde leeftijd hoef je geen btw verklaring te hebben, als ik jou was lekker Belgisch laten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 09:19 #378652

Ber schreef :
als je boot ouder is dan een bepaalde leeftijd hoef je geen btw verklaring te hebben, als ik jou was lekker Belgisch laten

Dat geldt voor boten die ouder zijn dan 1985.
Maar het schijnt dat tot 1989 ook gaat.
Desondanks heb ik voor mijn huidige en ook vorige boot uit 1978 een BTW verklering aangevraagd en probleemloos gekegen.
Over het hoe en waar van dat aanvragen zijn al diverse draadjes geschreven.
Aanvraagformulier ( voor Noord Nederland!) zie beneden
Voor andere plaatsen even bellen met het nummer op het formulier.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: BTWVERKLARING.pdf
Bestandsgrootte:599 KB
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 09:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 09:36 #378658

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ber schreef :
als je boot ouder is dan een bepaalde leeftijd hoef je geen btw verklaring te hebben, als ik jou was lekker Belgisch laten

Heb geen idee hoe dit in Belgie zit, maar in Nederland heb je wel degelijk een verklaring nodig als de boot ouder is, namelijk een BTW vrijwaring. Als je die niet hebt, dan moet je alsnog betalen...

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 09:54 #378669

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Lijkt me handig om het nummer van de Belgische Vlaggenbrief of een copie van de vlaggenbrief bij te houden.
En indien gekend de datum van schrapping van die vlaggenbrief.
Misschien even vragen aan de vorige eigenaar.


m.v.g.

Tony
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:12 #378698

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Tony2920 schreef :
Lijkt me handig om het nummer van de Belgische Vlaggenbrief of een copie van de vlaggenbrief bij te houden.
En indien gekend de datum van schrapping van die vlaggenbrief.
Misschien even vragen aan de vorige eigenaar.


m.v.g.

Tony

Geen idee voor nl maar voor België absoluut niet nodig.
Bij verkoop gaat de inschrijving als volgt.

Verkoop (met fractuur) komt tot stand.
Oude eigenaar stuurt vlaggebrief in en ontvangt een attest van schrapping.
Nieuwe eigenaar vult aanvraag vlaggebrief in en voegt attest van schrapping, kopie van factuur en evt ce-keuringsbewijs toe (laatste enkel nodig als 't schip jonger is dan ... (Weet effe niet uit mijn hoofd))
Nieuwe eigenaar ontvangt na betaling de vlaggebrief.

Met die vlaggebrief kan je dan zendvergunning, verzekering etc in orde maken.

Ook in België moet de btw eens betaald zijn, maar als de originele factuur aanwezig is en die is incl btw en een verklaring van de invoerder, hebben ze bij mij nooit moeilijk gedaan bij controle.

Goeie raad, zie dat je 't zowiezo kan aantonen en dat je zaakjes zeker op orde zijn, want ze zijn laatste jaren echt op strooptocht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:26 #378713

Ik zou zeggen, ga eens zoeken naar de diverse draadjes die er over dit onderwerp al in dit forum zijn geschreven.
Want om nou weer opnieuw te beginnen..... :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:29 #378715

Dank jullie wel voor de tips iedereen.

Ik heb bij de aankoop btw betaald en dat staat ook netjes op de factuur dus dat zit goed. Ik zal de komende tijd nog in belgie blijven en voor een ligplaats daar heb je zowiezo n vlaggenbrief nodig dus dan gaan we dat maar eens in gang zetten. Kan altijd nog schrappen en naar NL komen. Heeft iemand nog meer info over registratie in nl? Het lijkt me zo sterk dat er totaal geen registratieplicht is. Accepteert een verzekeringsboer dat uberhaupt wel?

Raar dat rood geel zwart achter op je schip....grrrr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:33 #378721

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Foute boel man :)
Het is niet de btw die jij betaalt, maar de btw die op het schip verschuldigd is (geweest).

Is niet omdat jij een factuur incl btw betaald hebt, dat de btw op het schip ook effectief betaald is.
Typisch kom je dit probleem tegen bij boten die "op firma" gekocht geweest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:35 #378722

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13624
bij de aankoop BTW betaald?
is het een nieuw of 2e hands schip?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 11:57 #378726

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ts heeft de foxy lady uit de veiling gekocht.
Ik vermoed dat hij de btw van de veilingmeester betaald heeft en niet die op het schip.
Natuurlijk niet nodig als die al voldaan is, maar om dat te weten zijn papieren nodig natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 12:00 #378727

Vertrekkert schreef :
Heeft iemand nog meer info over registratie in nl? Het lijkt me zo sterk dat er totaal geen registratieplicht is.

er is geen enkele registratieplicht in NL (tenzij je boot een groot schip of een snelle motorboot is, quod non.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 12:19 #378739

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik haalde een prinsses 25 uit engeland hier heen zonder enige registratie werdt echter wel door de rivier politie en de douane langs de kant gelegd voor controle,, er stond met grote letters londen op der kont,, eigendom en dergelijke zo ook werdt het schip even nagelopen op mogelijke contra banden,gelijk geinformeerd hoe het zit volgens zeggen was dat allemaal ok.nu moet ik wel zeggen dat het schip op naam stond van een nederlander die in engeland werkt mogelijk heeft dat er mee te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 12:23 #378740

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Mijn Victoire komt uit de UK en is van voor de BTW. Zoals gezegd ben ik al verschillende keren gecontroleerd, terwijl Victoire een nederlands merk is. Ik heb een BTW vrijwaringsbewijs uit de UK. Dat is gewoon geldig, maar de controleurs kennen dat papiertje uit de UK natuurlijk niet, dus dat heeft al ettelijke telefoontjes naar het hoofdkantoor opgeleverd. Met telkens als resultaat dat ik door mag varen :-)

Maar als ik dat papiertje niet had, dan zou me dat zo een paar duizend euro kosten, dus het belang om dit goed te regelen is er wel!

Mocht het papiertje nog geregeld moeten worden, er is een ander draadje waarin ik dat voor een vorige boot precies beschreven heb. Titel is iets van 'hoera, ik heb m'n BTW bewijs'

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 12:31 #378741

vanpupi schreef :

Verkoop (met fractuur) komt tot stand.

Oei , wordt er bij jullie met de knuppel op tafel onderhandeld? :ohmy: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 15 mrt 2013 12:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boot invoeren... Waar moet je rekening mee houden? 15 mrt 2013 14:10 #378774

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Nee hoor, maar je hoeft geen vrienden te maken hè.
Voor de koper is't altijd te duur en de verkoper vindt 't altijd te weinig. Verkoop is altijd 'n compromis waar we hopelijk allemaal een beetje beter van worden.

Ik betaal niet graag, vandaar dat ik het fracturen noem. Trouwens die van de aankoop van de boot is toch altijd effe pijnlijk als je dat van je rekening ziet gaan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl