Die verschillen tussen merken bestaan niet ..... en ook weer wel ..... en ook weer niet .... of toch weer wel. Stel je gaat naar de HISWA en er staan 2 merken tegenover elkaar. Stel het ene merk is een goedkope B en het andere is dure HR.
Vraag 1 die je aan beiden stelt: Welk merk is mooier?
Vraag 2 die je aan beiden stelt: Welk merk is duurzamer?
Vraag 3 die je aan beiden stelt: Welke is zeewaardiger?
Vraag 4 die je aan beiden stelt: Welke is ......
Wat denk je dat beide verkopers gaan zeggen?
Mooi is subjectief.
Duurzaam? Geen van beide schepen vergaat in 50 jaar als je ze vandaag zou begraven.
Zeewaardiger? Er varen meer goedkopere B's rond de wereld dan duurdere HR's.
Staal? Nee hebben ze niet.
Het verschil tussen polyester en staal zou ik een ander topic van maken. De verschillen liggen wat mij betreft voor de hand. En voor de rest heb je zelf al een bepaalde voorkeur. Kan je die met ons delen met de onderbouwing daarvan?
Ik zal je de mijne in basisregels geven voor lange zee reizen al kust hoppend max 2 nachten in een oversteek:
- Koop zo groot als je kan betalen, lengte loopt en ruimte is prettig.
- Koop alleen iets wat jou kan bekoren, het kost geld dus het moet smoelen.
- Buitenruimte is net zo prettig als binnenruimte
- Een goede ergonomie is essentieel
- Hoe minder elektronica hoe minder er kapot kan.
- Voor kusthoppen en grote binnenwateren zou ik voor een licht schip gaan
- Koop een bewezen ontwerp (ontwerper).
- Koop eerder "oud" en pas die aan je wensen aan.
Koop je een bekend schip dan is die duurder, koop je een one off (onbekend) dan is die goedkoper. Koop je een nieuwer schip is die duurder en ouder is goedkoper.
Geef hier een type van een bepaald merk en zet de stelling neer dat er geen betere is en je vindt tegenstanders. Geef de stelling dat precies dat type een slechte keuze is en wederom vindt je tegenstanders. Overal op de wereld zeilen verschillende merken waar wij nog nooit van gehoord hebben. En van Nederland naar Zuid Afrika is qua zeilen niet anders dan van Nederland naar Borkum naar Nordeney naar Kiel naar Rodvig naar Bornholm naar Karslkrona naar Stockholm etc. Kusthoppen is dus 1 manier (met een oversteek van zeg 1 tot 2 nachten) om heel ver te komen.
Oceaan zeilen is echt een ander topic wat mij betreft. Lijstje blijft zo goed als gelijk maar lengte wordt nog belangrijker maar dan ook de massa. 3 dagen 50 knopen wind is echt wat anders dan een bui met even 40 knopen op de Baltic net onder Karlskrona.
Gr Michel