Wemeldingske schreef :
Er is altijd wel wat op een tweedehands boot! De vorige eigenaar weet dat misschien niet, of misschien wel, maar zegt hij/zij dat niet. Garantie bij de goedkopere boten houdt vaak op op het moment dat jij de motor start om hem mee te nemen.
Gefeliciteerd met je boot!
Je laatste opmerking is deels waar echter, ik neem aan dat wanneer je een boot aanschaft, je ook een koopovereenkomst maakt. Of het nu een particuliere verkoop is of niet, maak altijd een koopovereenkomst.
Zet hierin duidelijk onder welke voorwaarden je de boot koopt. Als de boot wordt aangeboden "in perfecte staat" dan zet je dit ook letterlijk in de koopovereenkomst. Uiteraard is de verkoper verplicht 'alle zichtbare en onzichtbare gebreken' te vermelden. Nou ja, er zijn genoeg standaard verkoopcontracten te vinden. Je blijft echter ook nog een eigen verantwoordelijkheid en onderzoeksplicht houden als koper, en je koopt in een markt met risico's. Zeker wanneer de aanschafprijs laag is.
Toch ben je niet zonder rechten hoor, als het fout gaat (er gebreken zijn). Dan komt wel de vraag: hoe verhouden zich eventuele juridische kosten tot je 'aankoopschade'?
Zoals jij doet, je repareert het zelf en had al rekening gehouden met de kosten bij aankoop. Dat zou ook mijn aanpak zijn. Maar wat nu als de boot bijvoorbeeld een ernstig gebrek heeft aan de motor en de verkoper bezworen heeft - ook contractueel - dat de motor in prima conditie was?