Omdat de boot op de beulakker ligt en het daar niet overal even diep is vaar ik bijna altijd met de kiel op een meter. Dat gaat heel erg goed. Natuurlijk loopt de boot iets hoger aan de wind met de kiel op 140 maar het verschil is kleiner dan ik verwacht had.
Bij wedstrijden en op het ijsselmeer vaar ik met de kiel op zijn diepst. Tenminste: aan de wind. Voor de wind trek ik de kiel wel eens helemaal in; dat scheelt toch een halve knoop.
Het verschil in een goed setje zeilen zet hier veel zoden aan de dijk. De standaard zeilen van de clever zijn vrij bol en het doek is niet echt dik. Gezien de leeftijd van sommige boten zijn ze eigenlijk wel aan vervanging toe. Ik heb een grootzeil en fok van laminaat gekocht en daarmee is de listo veel hoge aan de wind gaan varen.
Een boot met een hefkiel is een concept met vóór en nadelen. Ik ben er erg tevreden mee. Het grootste voordeel vind ik dat nooit bang ben om vast te lopen, droogvallen erg goed gaat en dat een strandje bezoeken met de kids vrij goed te doen is:
Ander groot voordeel: ik ben nogal een rustzoeker en met deze boot kan ik ankeren en overnachten op plekken waar een ander niet kan komen. Lekker stil.
Met de kiel omlaag is het vaargedrag vergelijkbaar met een boot met diepe kiel, al merk je dan wel dat je wat gewicht te kort komt onderin. dat is te verhelpen door een zwaar bemanningslid aan de hoge kant te zetten. Je moet dan wel heel erg goed trimmen want daar is deze boot heel erg gevoelig voor; staat ook in de zeilen.
nadelen zijn oa de meer kwetsbare kielconstructie en minder zware kiel.
Boot met trailer weegt volgens de papieren 1600 kg. Daar moet je wel een passende auto bij hebben. Traileren is makkelijk omdat de kiel helemaal ingetrokken kan worden. De mast is goed strijkbaar (ook handig als de brug niet bediend wordt). Er is een clever-vaarder die de boot stalt op de trailer met de mast rechtop. Dat is ook weer zo'n keuze met voor- en nadelen.
Je bent uitgenodigd voor een avondje op de beulakker.
Gr Rob