lodewijk stegman schreef :
Voor iemand met kennis van en ervaring met het ontwerpen van jachten vind ik dit een nogal ongenuanceerde uitspraak. Impliciet staat er toch eigenlijk dat je met een 40-voeter met een diepgang van 1.60 m. niet naar Noorwegen kan..
Dat staat er toch echt niet, wel staat er dat ik zeker weet dat r consessies gedaan zijn aan de veiligheid, en dat dit zeker een aspect is dat je moet onderzoeken voor je tot aankoop over gaat. Er staat dat ik me eens achter mijn oren zou krabben of ik dat acceptabel zou vinden. Dat is toch echt iets anders dan "ongeschikt zijn".
Uit het verhaal van TS blijkt totaal niet waar het gewichtszwaartepunt ligt en ook niet bij hoeveel graden kentering de positieve stabiliteit van de de boot in kwestie eindigt. Zonder die info loopt bovenstaande mening van Erik nogal voor de muziek uit, lijkt me..
Ik kan het je garanderen dat het hoog ligt, en ik weet ook bijna zeker dat dit informatie is die bijna geen enkele boot eigenaar van zijn boot weet, maar wat wel voor 90% de veiligheid van je boot bepaald. Ook weet ik dat 99.9% dit niet onderzoekt voor de aanschaf van een boot.
Voor de muziek uit? Kan best wezen, maar ik zou toch het rapport van de Ocean Madam maar eens lezen, velen denken dat hun boot meer hebben kan dan deze in werkelijkheid aan kan. En een ondiepe kiel is een enorme consessie, veel en veel groter dan stowaway masten etc. Maar niemand blijkt dat te weten.
Nogmaals, voor dag tochten waarbij je het slechte weer kunt ontlopen is het prima, voor meerdaagse zee tochten zou ik me toch serieus vragen gaan stellen, en een 40 voeter met 1.60 diepgang zou ik zelf niet aan boord stappen voor een oceaan oversteek.
Dit is een aspect van schepen die valt in de categorie: "hoe minder je weet, hoe beter je slaapt".
En ik ben me er van bewust dat dit niet in het straatje past van vele zeilers, maar het is 100% de waarheid.