Dag Pat,
De belangrijkste overeenkomst tussen de First 310 en de First 31.7 is het feit dat de rompmal vrijwel identiek is; ontwikkeld uit de Figaro 1. De First 310 is geproduceerd in de eerste helft jaren '90, daarna kwam de First 300S die in 1999 weer werd opgevolgd door de 31.7. Deze laatste wordt tot op de dag vandaag gebouwd, inmiddels bouwnr. 1300-1400 of zoiets.
De 31.7 werd daarmee een veel groter succes dan de genoemde voorgangers; je zou kunnen zeggen de juiste boot op het juiste moment. In NL en BE zijn er schat ik zo'n 150 verkocht in de afgelopen jaren, reden waarom we (ik was 1 van de initiatoren) in 2004 besloten een klassenorganisatie op te richten waarna de 31.7 begin 2005 door het Watersportverbond werd erkend als eenheidsklasse (zie ook
www.first317.nl).
De verschillen zitten dus niet in de rompmal maar wel in de dekmal, kiel- roerconfiguratie, tuigplan en interieur. Bij de 31.7 is het allemaal wat moderner en beter toegerust op gecombineerd cruise-race gebruik. Verder zit er natuurlijk een verschil in de prijs omdat een 31.7 gemiddeld genomen 10 jaar jonger is, dit betekent ook dat ze al gauw zo'n 25-30% duurder zijn dan een 310. Verder is als ik me niet vergis het ballastaandeel bij de 31.7 wat hoger in vergelijking met de 310; wat leidt tot minder nerveus zeilgedrag.
Wij kochten onze 31.7 ' Big Time' nieuw in 2002 en zeilen het schip tot op heden naar volle tevredenheid.
Gemiddeld zo'n 1.500 mijl per jaar zowel in wedstrijden als toerend met gezin (zie ook:www.big-time.nl). Voor meer info kun je me ook mailen, mailadres tref je op genoemde site.
Succes met je afwegingen.