Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schip laten uitwasemen op de kant

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 12:47 #55815

Garantie hangt van de fabrikant/werf af. De meeste vereisen inderdaad een reguliere drogings interval op de wal (zie kleine lettertjes).
Bij en voor het aanbrengen kan er veel mis gaan.
De blazen, waar bevonden die zich ?. In het laminaat, onder de gel-coat, tussen epoxy en gelcoat of in de epoxy, of antifouling.?
Lokaal of verspreid. Wat kwam er uit de blazen

Overigens is de oorzaak al jaren bekend, en het verbaast mij nog steeds dat er bij nieuwe jachten, als extra een anti-osmose behandeling wordt aangeboden. Je mag toch gewoon een dicht schip verwachten voor je geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 13:04 #55818

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Waar het aan licht weet eigenlijk niemand het is zo dat bij de bouw word bepaald of het gebeurd of niet, het is ook zo dat het ene merk er meer last van heeft dan het andere.

Ze zijn nu aan het uitzoeken of het aan de verharder licht maar mijn zal het de pet niet meer drukken.

Het is toch raar mijn maxi is 34 jaar oud en is in die tijd maar 5 winters op de kant geweest, en is nog spiegel glad.

Tel de keren dat ik hem in het voorjaar even afspoot niet bij, want dat is een nacht en de volgende dag vroeg antifouling erop en na 6 uur er weer in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 13:49 #55827

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Garantie hangt van de fabrikant/werf af. De meeste vereisen inderdaad een reguliere drogings interval op de wal (zie kleine lettertjes).
Bij en voor het aanbrengen kan er veel mis gaan.
De blazen, waar bevonden die zich ?. In het laminaat, onder de gel-coat, tussen epoxy en gelcoat of in de epoxy, of antifouling.?
Lokaal of verspreid. Wat kwam er uit de blazen

Overigens is de oorzaak al jaren bekend, en het verbaast mij nog steeds dat er bij nieuwe jachten, als extra een anti-osmose behandeling wordt aangeboden. Je mag toch gewoon een dicht schip verwachten voor je geld.

Echte garantie wordt nooit gegeven, zelfs niet bij de HotVac methode waarvan toch beweerd wordt dat dat de ultieme methode (met ditto prijs) is. Hooguit 5 jaar garantie, ieder jaar minimaal 6 maanden op de kant... gaat dus helemaal nergens over.
De reden dat ant-osmosebehandelingen als optie worden aangeboden is heel simpel: het is big business. En daarom wordt de mythe ook stevig in stand gehouden ondanks het feit dat er nergens echte expertise bestaat.
Wat mij dus ook nog steeds verbaast is het feit dat een groot deel van de botenbezitters totaal in paniek raakt en meteen diep in de portemenee duikt op het moment dat het O-woord valt. En dat terwijl er nagenoeg altijd sprake is van een puur cosmetisch verschijnsel wat absoluut geen kwaad kan. Denk je toch eens in dat we net zo hysterisch zouden reageren op de gele aanslag op de waterlijn....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 13:51 #55828

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
De blazen, waar bevonden die zich ?. In het laminaat, onder de gel-coat, tussen epoxy en gelcoat of in de epoxy, of antifouling.?Lokaal of verspreid. Wat kwam er uit de blazen

De blazen zaten voor 95% op de middennaad: de mal bestaat uit 2 helften (voor het kunnen lossen) en kennelijk steken er wat glasvezeltjes uit in die middennaad. Een enkel blaasje op een andere plek; 98% van de romp zonder probleem. Blaasjes zaten soms tussen epoxy en gelcoat, soms ook in de gelcoat. Wel zuur.


groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 13:57 #55829

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De blazen, waar bevonden die zich ?. In het laminaat, onder de gel-coat, tussen epoxy en gelcoat of in de epoxy, of antifouling.?Lokaal of verspreid. Wat kwam er uit de blazen

De blazen zaten voor 95% op de middennaad: de mal bestaat uit 2 helften (voor het kunnen lossen) en kennelijk steken er wat glasvezeltjes uit in die middennaad. Een enkel blaasje op een andere plek; 98% van de romp zonder probleem. Blaasjes zaten soms tussen epoxy en gelcoat, soms ook in de gelcoat. Wel zuur.


groet
t

Waarom zo'n drukte om een paar blaasjes in de toplagen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 14:03 #55830

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik maak geen drukte om blaasjes; heb al 3 boten met blaasjes gehad en goed verkocht :lol:

een foto:
blauw = AF, zwart=VCtar, groen en grijs=gelshield, wit=gelcoat
de naad is goed te zien


groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 18:00 #55865

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Waar het mij om gaat:
- 9 lagen gerenommeerde epoxy zijn kennelijk niet genoeg
- hoeveel dan wel? of is epoxy gewoon niet dampdicht genoeg?
- en als dat zo is, wat voor nut heeft een osmosebehandeling dan?
- uitdampen werkt, gezien mijn eerdere ervaringen, goed
- elke winter op de wal dus vanaf nu.
Als het binnen in de boot warm is en het buitenwater is koud zal het vochttransport van binnenuit gebeuren, daarbij trekt de damp in het kunststof en condenseert daar waar het dauwpunt is bereikt. Een epoxylaag aan de buitenkant doet daar niets tegen.

Om dit een beetje tegen te gaan zul je de boot van binnen goed droog houden en op de goede manier moeten ventileren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 18:11 #55867

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Als het binnen in de boot warm is en het buitenwater is koud zal het vochttransport van binnenuit gebeuren, daarbij trekt de damp in het kunststof en condenseert daar waar het dauwpunt is bereikt. Een epoxylaag aan de buitenkant doet daar niets tegen.

Om dit een beetje tegen te gaan zul je de boot van binnen goed droog houden en op de goede manier moeten ventileren.

deze boot is van binnen kurkdroog. Onder de vlonders ligt stof dat ik er met een veger en blik af en toe uit haal.
dat is in dit geval echt niet de oorzaak.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 22 jan 2009 19:51 #55886

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Oei, als ik dit zo lees zet ik mijn bootje maar snel op de kant. En niet meer in het water, anders wordt ie nat!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 23 jan 2009 14:01 #55987

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ja inderdaad... levensgevaarlijk dat water al sik het zo zie. Hoe zou de marine dat toch doen met die polyester mijnenvegers van ze? :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 23 jan 2009 14:44 #55990

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5157
die gaan elke 2 jaar 3 maanden op de kant en worden op en top verzorgd.
en voor die paar cm polyester gaan delamineren zit de 25 jaar marine tijd er allang op :P
Polyester is gewoon goedkoop, en voldoet prima, Maar door rekening te houden met de eigenschappen van het spul kun je prima een net zo goedkoop, of goedkoper osmose proof product maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 24 jan 2009 13:45 #56094

  • van Dort
  • van Dort's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Het was de eerste keer dat ik de vraag in dit forum uitzette. Geweldig bedankt voor de reacties. Het "uitwasemen" kan ik in een betere context plaatsen.

Al de opinies en advies over staal, (de)laminaat, 900 epoxie lagen, mijnenvegers en de doorlaatbaarheid van een vergiet, steek ik mooi in mijn zak!

Humor hebben ze die zeilers.

Groet,

Martijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 25 jan 2009 10:23 #56149

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Elk materiaal heeft wel wat. Alu en staal electrolitische corrosie, hout rot, polyester neemt vocht op. Vraag gewoon een bedrijf om een offerte voor afdoende reparatie cq bescherming en trek dat van de prijs af.... Alles is te repareren tegenwoordig.
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 25 jan 2009 11:24 #56156

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Humor hebben ze die zeilers.

Tja, al die boten op de kant. Dan gaan ze zich vervelen ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 01 feb 2009 12:33 #57238

Elk materiaal heeft wel wat. Alu en staal electrolitische corrosie, hout rot, polyester neemt vocht op. Vraag gewoon een bedrijf om een offerte voor afdoende reparatie cq bescherming en trek dat van de prijs af.... Alles is te repareren tegenwoordig.

Sprak afgelopen vrijdag nog een jachtschilder.. een groot fan van polyester. Ik moest me ook zeker niet druk maken om die paar blaasjes. Hij liet me een stuk romp zien van een aluminium schip wat hij had geschilderd. Het schip was 7 jaar oud, zag er perfect uit. Vlak voor de oplevering zag hij een klein hobbeltje onder de waterlijn. Dit wilde hij bijwerken.. schuurmachine erop en binnen 1 minuut was hij door de romp heen. Dit schip had al vele rondjes UK erop zitten!
Wat bleek, de romp was als anode gaan werken. Ik heb de stukken romp met eigen ogen gezien. Aan de buitenkant niks te zien, de binnenkant helemaal aangevreten en op sommige punten gewoon door!

Niet alles is te repareren, in het geval van polyester gelukkig wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 04 feb 2009 14:47 #57602

  • Duke
  • Duke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Dat klinkt als het watertank probleem. Ik was daar ook alert op bij de aankoop. Het schijnt dat in bepaalde gebieden er iets aan het drinkwater wordt toegevoegd dat de tank van een alu schip van binnenuit opvreet. Meestal zijn de tanks in de romp gebouwd. Gelukkig in mijn geval geen problemen, ze hebben er wel uit zekerheid een anode in de watertank gezet.

Men vertelde mij dat ze in geval van dit soort schade gewoon een stuk uit de romp snijden en er een nieuwe plaat inzetten. Als je een buts hebt zal het wel wat anders liggen, maar nog repareren ze gewoon hoor.

Als je electrolytische corosie hebt (het schip als anode) zit dat aan de buitenkant, putten in het aluminium. Ik had dat, maar slechts oppervlakkig nog. De antenne van de GSM, die de vorige eigenaar had laten plaatsen, zat aan massa en daardoor liep er een lekstroom.

De electroman attendeerde me wel erop om geen afgeknipte stukjes koper op het vlak te laten vallen, dat gaat ook rotten kennelijk.

Ach, zo hebben we allemaal wat. Het perfecte schip moet nog bedacht worden .... oh nee, dat varen we allemaal zelf al natuulijk ;)
Koopmans 45 \"Freeway\" uit 1988 in refit. Ligplaats Warns, Frl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Schip laten uitwasemen op de kant 04 feb 2009 15:00 #57603

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm..dan toch maar ferrocement. Het is een beetje zwaar maar het kost niks en je kan voor een habbekrats een 55- of 60-voeter kopen. En als je een beetje kan stucen kan je ook alles repareren... 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl