Dekaag schreef :
• Op de totale som komt BTW 21% en invoerrechten 1,9 %. Alleen zeeschepen boven de 12,5 meter en zeewaardig boven windkracht 7 zijn vrij van invoer. De richtlijn hiervoor is niet geheel duidelijk.
• Controleer of de schepen HYPOTHEEK vrij zijn. De meeste schepen zijn van de bank. Je kunt het schip alleen uitvoeren en er zeker zijn van zijn dat jij niet de resthypotheek in je schoenen geschoven krijgt met een VRIJBRIEF van de COASTGARD.
• Betalingen via een notaris zullen ook voorkomen dat er een hypotheek op de boot blijft staan ten laste van de nieuwe eigenaar.
• Laat de boot keuren ter plaatse op CE norm. Dit is belangrijk voor Europa. De CE geeft aan dat het schip voldoet aan Europese richtlijnen. In Amerika is dit ter plaatse geen moeilijke zaak. Invoer in landen als Zweden en UK is moeilijk zonder CE
Wij hebben onze boot in Florida (Tampa) gekocht rechtstreeks van een particulier nog wel. De punten hierboven zijn inderdaad een mooie start van uitgangspunten. Uiteraard ook de normale zaken die je hier ook zou doen, keuren enzo.
Je moet er ook aan denken dat het certificate of title (kenteken) over geschreven moet worden, hier staan volgens mij ook de hypotheeklasten of andere eigenaren op geregistreerd. De mevrouw achter de balie destijds vond dat wij belasting moesten betalen, ik meen iets van 12% ofzo. Uiteindelijk is dat niet gebeurt uiteraard, maar was wel een hele discussie. En inderdaad bij de notaris langs. Verder moet je er aan denken hoe je gaat exporteren. En of jij dat wel mag doen. Ik meen dat de eigenaar / verkoper hier ook een deel in moet onderteken omdat jij geen amerikaan bent.
Verder is verzekeren daar erg lastig! Ik kreeg er in ieder geval niet een, wij hebben de verzekering van de eigenaar door laten lopen. Dit heeft vooral te maken met de enorme WA claim die je daar aan je broek kan krijgen. Hij is meegevaren naar ft Lauderdale, daar hebben we de zaken verder afgehandeld. Sevenstar heeft onze boot ook vervoerd en dat ging prima, erg professioneel. Ik was al weer thuis (vrachtschip had 2 weken vertraging) toen de boot opgeladen werd. Ik ben tijdens het laden 3 keer gebeld over de status van het laden. Vanaf het moment van laden was de verzekering geldig die je in Nederland kan regelen.
Ook de liggelden daar zijn niet te betalen. Tussen de 70 en de 150 dollar per nacht voor 14 meter.
Wij hebben de BTW en import zelf geregeld via een bedrijf, BTW en nog wat kleine kosten. Het vrachtschip kwam aan, Duane er bij, papieren werden even doorgekeken en binnen een half uur was de boot er af getakeld.