lodewijk stegman schreef :
Spirit of Mary schreef :
Als de boot niet in Europa gebouwd is onder CE keur heb je een groot probleem en waarschijnlijk zeer veel onzekere kosten om de boot CE gekeurd te krijgen hetgeen in Europa voor een Europeesche ingezetene verplicht is.
Is dat zo?
Is dat niet afhankelijk van het jaar waarin de boot gebouwd is, bijvoorbeeld? Als ik binnen de EU een boot koop uit 1980, bijvoorbeeld, zonder CE-keur, geldt die regel dan ook?
Als dat niet zo is, lijkt het me onbillijk als het wel voor boten van buiten de EU zou gelden.
Inderdaad ben ik niet volledig geweest wat bouwjaar betreft.
Als de boot buiten Europa verblijft is er ook geen CE keur vereist.
Ik heb ervaren dat een Beneteau gebouwd in USA en die een tijd op de VI is verbleven en vervolgens naar Nederland is gevaren een groot probleem had om de CE keur te verkrijgen. De boot moet geinspecteerd worden door een inspecteur en alle zaken die niet voldoen aan de CE richtlijnen moeten aangepast worden. Het is nu eenmaal zo dat een Europeesch ingezetene alleen mag schipperen binnen Europeesche wateren op een schip met CE keur. De Europeesche werven geven inderdaad een verklaring af dat hun Europees geproduceerde producten onder CE richtlijn gebouwd zijn. De kosten van een keuring naderhand zijn vooraf niet goed in te schatten of je moet de CE op je duimpje kennen. Verder komt er natuurlijk de BTW bij. Ik heb toen van de aankoop afgezien, ondanks dat de prijs zeer aantrekkelijk was (om bekende reden). De betreffende Beneteau is vervolgens naar Turkije verkast. Er was tijdelijk uitstel van BTW betaling verleend.
Iedereen die anders meent mag graag zijn woordje doen
gr,
Ger