De dubbele isolatie die Erik beschreef is cruciaal. De motor moet dus volledig massa vrij zijn, vaak is dat toch niet zo als het startrelais aanspringt, maar da's maar een paar seconden. Toch worden die motoren wel als massa vrij verkocht.
Iets wat ook vaak vergeten wordt is dat elke antenne via de massa wordt geaard.
Zet je bijvoorbeeld de marifoon antenne met een metalen beugeltje tegen de mast, dan heb je een mooie massa plaat, prima ontvangst en 12v op je romp en mast. (Voor alle polyester eigenaren met alu mast, denk hier maar eens over na) De oplossing is een grote metalen beugel als massaplaat die goed is geïsoleerd van de mast.
Als er nul spanning op de romp staat gaat er dus niets mis. Let er wel op dat ooit goede isolatie door zout en vuil zijn isolerende werking kan zijn verloren.
Overigens kun je een eerste test op lekstroom zelf doen. (Als er niet al een alarm systeempje is ingebouwd daarvoor. Dit stukje heeft ook al eens in de bootbits gestaan en komt van een kundig ovni-zeiler.
Teun schreef :
Passieve isolatietest
Deze test meet de weerstand tussen romp en positieve en negatieve bedrading met
een multimeter met ohm-uitlezing.
1.. Zet de hoofdschakelaars uit. (Voor het 230 V systeem: trek de
walstroomstekker er uit.)
2.. Zet alle apparatuur etc. aan zodat alle elektrische circuits met elkaar
verbonden zijn.
3.. Verbindt de positieve meetkabel met de positieve bedrading en de negatieve
met de romp. Lees de weerstand af.
4.. Verbindt de positieve meetkabel met de negatieve bedrading en de negatieve
met de romp. Lees de weerstand af.
Resultaten;
1.. 10k ohm of meer betekent een afdoende isolatie
2.. Een aflezing tussen 1k en 10k ohm betekent dat er ergens een klein lek
zit. Niet direct schadelijk, maar het moet wel opgespoord en hersteld worden.
Opsporen door stelselmatig de verschillende circuits uit te schakelen totdat de
weerstandmeting weer normaal is.
3.. Een aflezing van minder dan 1k ohm betekent mogelijk een ernstige
lekstroom. Onmiddelijke actie is vereist.
Isolatietest onder spanning
De aanwezigheid van een spanningsverschil tussen bedrading en romp kan de
weerstand tussen bedrading en die romp drastisch verminderen. Voor een echt
grondige controle is daarom het meten van de weerstand met spanning op de
bedrading nodig. Voor het 230 V systeem zou de test met een 500 V isolatietester
uitgevoerd moeten worden. Alle metingen moeten meer dan 1000k ohm bedragen.
Voor een 12/24 V systeem is die spanning te hoog, de isolatie is daar niet op
berekend. Een redelijk alternatief gaat als volgt:
1.. Schakel alle apparatuur in zodat alles met elkaar is verbonden.
2.. Met een multimeter op de DC Volt stand, verbindt de positieve meetkabel
met de positieve bedrading, en de negatieve meetkabel met de romp.
3.. Er behoort geen voltageverschil te zijn. Als dat er wél is, dan lekt de
negatieve bedrading.
4.. Meet nogmaals, maar nu met de negatieve meetkabel verbonden met de
nagatieve bedrading en de positieve met de romp.
5.. Er behoort geen voltageverschil te zijn. Als dat er wél is, dan lekt de
positieve bedrading.
6.. Het vinden van het lek gebeurt ook nu weer door stelselmatig alle circuits
uit te schakelen.
Toevoeging:
Wil je met zware zendapp werken, dan moet er een massaplaat van koper onderwater komen. Dit kan wel. De schepen van de KNRM hebben dat bijvoorbeeld. Ik meen dat de firma Schiptron uit Enkhuizen daarvoor de oplossing in huis had.