Zeer belangrijk aandachtspunt is de bevestiging van de wantputtings onderdeks. Het aangrijpingspunt van de zijstagen zitten vast op het dek, onderdeks loopt een rvs versteviging schuin naar de romp en is daar ingelamineerd in de romp. Het wil nog wel eens gebeuren dat die ingelamineerde bevestiging los komt te zitten. Dat kun je controleren door op die plek aan de buitenkant op de romp te kloppen met een hard voorwerp, maar soms kun je het ook gewoon zien, omdat de romp dan een lichte verdikking heeft op die plek. Je moet een dof, "hard" geluid horen, eigenlijk niet afwijkend van de rest. Als het duidelijk anders klinkt, kun je de boot beter laten liggen.
Het kan sowieso geen kwaad om de hele boot te "bekloppen", ook het dek. Hol geluid betekent vaak delaminatie en dat is lastig repareren.
Binnen moet je opletten of de onderkanten van de hoofdschotten niet door vocht zijn aangetast, typisch Friendship-probleem. Je ziet het snel genoeg aan verkleuring of verrotting van het hout.
De schuifkeuken loopt soms slecht, omdat bij ruig gebruik de geleiders beschadigd kunnen zijn, is wel vrij simpel te herstellen.
Verder is vaak de verf van de sierbies op opbouw verkleurd en zo niet, dan is die vast een keer geschilderd. Dat geeft niet, maar het moet wel goed gebeurd zijn.
Ook ophanging aangehangen roer controleren, vooral onderste roerpen. Als het roer een keer flink de grond heeft geraakt, kan de bevestiging wat los zijn geraakt.
De benzinemotor moet een uitstekende ventilatie hebben, anders is het een gevaarlijk ding. Flens van de saildrive controleren, de rubber band is vaak aan vervanging toe.
Je kunt je ook aanmelden op
www.friendshipclub.nl/site/ en daar verder vragen. En het boek van Blonk kopen over het (zelf) keuren van een polyester boot.
Maar bovenal: een erg leuke boot! Succes!