Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoeveel duurder is een langer schip?

Hoeveel duurder is een langer schip? 25 mei 2015 21:33 #628377

ik denk dat dat redelijk klopt al kun je je statistiek niet op de oude en de nieuwe boot loslaten...
heb je goede zeilen kosten ze voorlopig niks. Bij vervanging ben je daar wel aan de beurt.
Onze oude 27 ft boot had een oude 1 cylinder die aan vervanging toe was. onze 30 voeter heeft een nagenoeg nieuwe motor... En dat prijsverschil kwam niet volledig in de prijs tot uitdrukking... Maar het zou wel eens kunnen zijn dat gemiddeld genomen de prijs meer dan evenredig oploopt... (zeker bij de grotere boten)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 00:19 #628409

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Ook : tijd = geld, dus grotere boot is langer schoonmaken,dus meer uurloon...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 00:20 #628410

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Oja en dus meer bedden = meer vrouwen aan boord = meer kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 06:34 #628446

ISO788 Hans schreef :
heb je goede zeilen kosten ze voorlopig niks. Bij vervanging ben je daar wel aan de beurt.
Aan goede zeilen heb je nu ook kosten, alleen je hoeft er voorlopig geen geld aan uit te geven. Dat noemen ze afschrijving. De bedoeling is dat je het bedrag van de afschrijving apart legt, zodat je nieuwe zeilen kunt kopen als de oude zeilen zijn afgeschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 06:40 #628450

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Volgens mij haal je afschrijving en sparen door elkaar.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 06:56 #628460

Nee hoor. Als je zegt dat je kosten hebt op het moment dat je geld uit geeft dan hanteer je het kasstelsel. Dit zorgt voor een heel ongelijkmatig kostenverloop, aangezien je een aantal grote uitgaven (nieuwe zeilen, motor(revisie), verstaging) maar eens in de zoveel jaren doet. Door rekening te houden met afschrijvingen (baten en lasten stelsel) zorg je voor een gelijkmatigere verdeling van de kosten. Toepassing van baten en lasten stelsel is ook verplicht voor alle ondernemingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:02 #628462

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Je hoeft mij niet het verschil uit te leggen tussen uitgaven en kosten. Maar geld apart zetten voor toekomstige uitgaven is toch echt sparen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:25 #628466

Alleen is dat wel de gedachte achter afschrijven financieel.infonu.nl/administr...-afschrijvingen.html
"Wat is een afschrijving?
Heel simpel is een afschrijving een waardedaling van een voorwerp die wat waard is. Door met de afschrijving geld opzij te zetten, spaar je in principe voor een vervanging als het voorwerp onbruikbaar is geworden of aan vervanging toe is. Zo hoef je niet in één keer een groot bedrag te betalen, maar heb je er al voor gespaard."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:29 #628469

Bedankt voor de reacties.
Ik ga niet in discussie over het verschil tussen sparen en afschrijving, maar uiteraard snap ik dat een boot met goede zeilen in het begin minder kosten zal geven, aan de andere kant zal je dat terug zien in de aanschafprijs.

Mijn vraag ging idd over de 'running cost' en daar hoort volgens mij eens in de zoveel jaar nieuwe zeilen bij. En uiteraard kan je pech hebben met motor of osmose of zo, das weer wat anders.

Ach, voorlopig droom ik nog even door en ben ik heel blij met mijn SP28.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:29 #628470

friendlyfire schreef :
Ook : tijd = geld, dus grotere boot is langer schoonmaken,dus meer uurloon...

Schoonmaken?? :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:33 #628473

Ik denk niet dat er veel zullen zijn, die vanaf het eerste bezit van een boot, geld apart gaan zetten voor onderhoud en vervanging van delen.
gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 07:57 #628479

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Dit is een moeilijke vraag. Het antwoord is waarschijnlijk: 'meer dan je verwacht'. Je kunt het boekhoud,undig benaderen, zoals een eerdere reactie. Maar je stelt zelf dat de aanschaf niet telt. Voor een boekhouder is dat lastig want de aanschaf is een uitgave en dat is wat anders dan kosten.

Hoewel het absoluut nuttig is om eens op een derbelijke manier naar je hobby te kijken is het ook vervelend, omdat je je dan bewust wordt dat het allemaal bepaald niet gratis is. De vraag moet dan ook zijn: kan ik het me veroorloven? Als je nu iedere maand spaart, kun je erover denken, anders lijkt het onverstandig.

En we hebben een hobby waar je met DHZ veel kunt besparen. Maar ik heb getallen gezien van 70% stijging van kosten per meter lengte meer. Neem bijvoorbeeld verstaging. Op mijn 22 voeter is een complete verstaging een paar honderd euro. Dat ziet er heel anders uit op een 10 meter jacht. Enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 08:28 #628495

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Vraag me wel af of 30% meer voor de zeilen voldoende is. Zouden we een zeilmaker moeten vragen. De zeilen worden namelijk niet alleen 30% groter, maar het doek wordt ook steviger, dus duurder.

Mijn grootzeil (34 voeter) was ongeveer 2500 euro. Mijn vorige nieuwe grootzeil voor de Friendship 28 was meen ik rond de 1500. Verschil dus een stuk meer dan 30%...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 08:47 #628502

Ik zei niet dat de aanschaf niet telt...
Ik zei dat dat ik daar de vraag niet over stelde, omdat ik de prijzen van grotere schepen zelf wel kan opzoeken :-) En het is wat onzinnig om te vragen hoeveel een langer schip meer kost omdat het van zoveel andere dingen af hangt.


canuma schreef :
Dit is een moeilijke vraag. Het antwoord is waarschijnlijk: 'meer dan je verwacht'. Je kunt het boekhoud,undig benaderen, zoals een eerdere reactie. Maar je stelt zelf dat de aanschaf niet telt. Voor een boekhouder is dat lastig want de aanschaf is een uitgave en dat is wat anders dan kosten.

Hoewel het absoluut nuttig is om eens op een derbelijke manier naar je hobby te kijken is het ook vervelend, omdat je je dan bewust wordt dat het allemaal bepaald niet gratis is. De vraag moet dan ook zijn: kan ik het me veroorloven? Als je nu iedere maand spaart, kun je erover denken, anders lijkt het onverstandig.

En we hebben een hobby waar je met DHZ veel kunt besparen. Maar ik heb getallen gezien van 70% stijging van kosten per meter lengte meer. Neem bijvoorbeeld verstaging. Op mijn 22 voeter is een complete verstaging een paar honderd euro. Dat ziet er heel anders uit op een 10 meter jacht. Enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 09:23 #628522

Afschrijven om de winst in de tijd te stabiliseren..
Maar goed. Ik schrijf in 1 keer af, ik spaar niet. Koop iets als het nodig is en tot heden ben ik nog niet failliet.

Terug naar topic:
Ik denk dat er ergens een exponent in de kosten zit gerelateerd aan de lengte.. meer dan evenredige toename.
Dat is wat ik zie wanneer ik de kosten vergelijk van onze 30 ft met een vriend met een 36 ft. Dat is meer dan een factor2-3. Dat ligt deels aan het streefniveau maar zeker ook aan het exponent.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 09:28 #628526

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Lijnen, stagen, zeilen en meer van dat soort dingen gaan niet linear omdat ze naast langer ook dikker worden. Verstaging bijvoorbeeld, van 6 naar 7mm is 1,5x zo duur per meter plus duurdere terminals plus de extra lengte. Dat is geen 30% duurder maar 100% of zo.

Mijn huidige boot (10,3 meter) is echt véél véééél meer dan 2x zo duur als mijn vorige boot (5,60 meter) :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 09:50 #628531

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
een langer schip is ook breder. En alles is een maatje dikker. En je ligt in havens die vaak naar verhouding duurder zijn. En je hebt meer ruimte voor spullen en gadgets.

Als rekenmodel lijkt kwadratisch mij niet gek.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 11:18 #628543

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
de grote kosten kun je makkelijk voorspellen, maar in de kleine "dingetjes" gaat ook veel meer budget.
Een blokje hier en daar dat je vervangt, is een maatje groter, kost wat meer, wat meer lijn, kost wat meer, meer opvarenden, meer veiligheidsuitrusting.
dus om daar een factor op te plakken lijkt mij "moeilijk"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 11:47 #628552

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
ErikSnel schreef :
Vraag me wel af of 30% meer voor de zeilen voldoende is. Zouden we een zeilmaker moeten vragen. De zeilen worden namelijk niet alleen 30% groter, maar het doek wordt ook steviger, dus duurder.

Mijn grootzeil (34 voeter) was ongeveer 2500 euro. Mijn vorige nieuwe grootzeil voor de Friendship 28 was meen ik rond de 1500. Verschil dus een stuk meer dan 30%...
Ben het met Erik eens. Die 30% bij zeilen klopt niet. Mijn grootzeil voor mijn 26 voeter was €800. Ik hoor van kennissen inderdaad bedragen boven de €3000 voor een grootzeil voor en 40 voeter. Ik heb de indruk dat het verloop exponentieel is.
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 11:48 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 11:51 #628555

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Sturgeon22 schreef :
Alleen is dat wel de gedachte achter afschrijven financieel.infonu.nl/administr...-afschrijvingen.html
"Wat is een afschrijving?
Heel simpel is een afschrijving een waardedaling van een voorwerp die wat waard is. Door met de afschrijving geld opzij te zetten, spaar je in principe voor een vervanging als het voorwerp onbruikbaar is geworden of aan vervanging toe is. Zo hoef je niet in één keer een groot bedrag te betalen, maar heb je er al voor gespaard."

Klopt helemaal niet, ben ik bang.

Een afschrijving is puur boekhoudkundig en heeft NIETS met fysieke geldverplaatsing te maken. Sparen daarentegen wel.

Een afschrijving is het reduceren van de waarde van een item op je balans zodat je het minder waard worden van je roerend goed als kosten kan opvoeren. Dat geeft bijv. een belastingvoordeel. Het is ook een manier om de waarde van je roerende goederen beter te representeren; iedereen weet dat een bedrijfsbus van 5 jaar oud niet dezelfde waarde heeft als een nieuwe.

Indien je het roerend goed na de afschrijfperiode vervangen wilt kun je de afschrijving tijdens die periode boeken en tegelijkertijd ook het geld sparen dat je nodig hebt voor vervanging.

Even een simpel voorbeeld:

Je koopt een nieuwe auto van €70.000. Na 5 jaar is hij €35.000 euro waard. Je hebt een afschrijving gehad op je bezit van €7.000 per jaar.

Als je niks gespaard hebt in de tussentijd (dus geld overgemaakt naar een spaarpot), ben je dus €35.000 armer geworden. DAT is afschrijving.

Nu weer terug naar het onderwerp.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 11:52 #628556

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
roblisto schreef :
een langer schip is ook breder. En alles is een maatje dikker. En je ligt in havens die vaak naar verhouding duurder zijn. En je hebt meer ruimte voor spullen en gadgets.

Als rekenmodel lijkt kwadratisch mij niet gek.

Gr Rob

Ik ga bij soortgelijke boten uit van de verhoudingen van het gewicht als vuistregel.
De toename zal wel ergens tussen kwadratisch en tot de derde macht liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 12:06 #628559

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
D.A.Houtman schreef :
Ik hoor van kennissen inderdaad bedragen boven de €3000 voor een grootzeil voor en 40 voeter. Ik heb de indruk dat het verloop exponentieel is.

Moeilijk om in dit geval te weten of je niet peren met appels vergelijkt.

De offertes voor mijn grootzeil voor mijn 38 voeter van 1 en dezelfde maker varieerden van 2500 tot 10000 euro, als ik het me goed herinner. Het is ook maar net wat je wilt. Die ik koos was bijna 6000 euro, volledig doorgelat. Niet goedkoop voor 35 m2 maar wel uitstekend doek.


Onno
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 12:19 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 12:28 #628571

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Bas van Dijk schreef :
friendlyfire schreef :
Ook : tijd = geld, dus grotere boot is langer schoonmaken,dus meer uurloon...

Schoonmaken?? :blink:
Ow ik maak zelden echt wekenlijke totaal schoon, maar als je nu een persoon bent die dat leuk / lekker vind? Dan is ook het schoonmaken van een groter schip arbeids intensief, en ik reken dat altijd om in manuren, omdat je zeg maar als je niet zou schoonmaken, je in die zelfde tijd bijv bij je baas kon werken voor een bepaald uurloon, bijv twintig per uur. Tijd = dus ECHT ook geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 13:35 #628613

friendlyfire schreef :
Bas van Dijk schreef :
friendlyfire schreef :
Ook : tijd = geld, dus grotere boot is langer schoonmaken,dus meer uurloon...

Schoonmaken?? :blink:
Ow ik maak zelden echt wekenlijke totaal schoon, maar als je nu een persoon bent die dat leuk / lekker vind? Dan is ook het schoonmaken van een groter schip arbeids intensief, en ik reken dat altijd om in manuren, omdat je zeg maar als je niet zou schoonmaken, je in die zelfde tijd bijv bij je baas kon werken voor een bepaald uurloon, bijv twintig per uur. Tijd = dus ECHT ook geld.

niet als je het leuk vindt :->
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel duurder is een langer schip? 26 mei 2015 20:29 #628880

JazzyO schreef :
D.A.Houtman schreef :
Ik hoor van kennissen inderdaad bedragen boven de €3000 voor een grootzeil voor en 40 voeter. Ik heb de indruk dat het verloop exponentieel is.

Moeilijk om in dit geval te weten of je niet peren met appels vergelijkt.

De offertes voor mijn grootzeil voor mijn 38 voeter van 1 en dezelfde maker varieerden van 2500 tot 10000 euro, als ik het me goed herinner. Het is ook maar net wat je wilt. Die ik koos was bijna 6000 euro, volledig doorgelat. Niet goedkoop voor 35 m2 maar wel uitstekend doek.


Onno

Terug naar het topic: ik heb altijd begrepen dat het vergroten van je schip leidt tot een exponentiele toename van de kosten. Je hebt zwaarder materiaal nodig en misschien zit het ook tussen de oren dat je op een groot schip ook gewoon een mooier set zeilen hoort. Tot zekere hoogte verklein je ook nog je vaargebied door bijvoorbeeld een hogere mast (meer last van bruggen), meer diepgang en daardoor aangewezen op dieper water. Ik vraag me daarom af of een groter schip in de praktijk ook tot meer gebruik leidt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl