Ik vaar een Marieholm IF, een volbloed S-spant. Tref met enige regelmaat een Dehlya 25, die we er in ieder geval van halve- tot aan de wind met een behoorlijke vaart uitlopen, ook bij weinig wind. Ook de hoogte van die boot valt me tegen. Niet helemaal onderbouwd, maar ik heb de indruk dat bijvoorbeeld ook een- eveneens rondpant - Fox 22 hoger en harder loopt dan de Dehlya. Ruime wind zal de Dehlya met zijn platte onderwaterschip en genoeg zeiloppervlak (een dikke spi) misschien wel willen halfglijden en dan zijn de rollen omgedraaid. De IF begint ruime wind hekgolven te trekken en te rollen.
Wat betreft het vergelijk S-spant/rondspant: een S-spant heeft doorgaans weinig vormstabiliteit en gaat dus snel hellen. De eindstabiliteit is door een hoog ballastpercentage wel hoog. Een (brede) rondspant blijft langer rechtop. Daar staat tegenover dat een brede rondspant eerder uit het roer loopt en eigenlijk ook rechtop moet blijven om dat te voorkomen (tenzij 2 roeren). Een IF kan praktisch plat varen zonder uit het roer te lopen en ik gok dat je hurley ook aardig in de buurt komt.
De ervaring in (IJsselmeer-)golfslag die je beschrijft herken ik wel. In de (ca. 7 m lange) rondspant boten die ik daar heb gevaren val je van de golf in het dal, valt stil, accelereert weer enz. De IF glijdt/snijdt er veel rustiger doorheen en houdt vaart.
Aan de andere kant is zo'n S-spant volgens sommigen hopeloos ouderwets en dat is het misschien ook wel. Maar ouderwets hoeft niet gelijk te zijn aan minder
Uiteraard ben ik iets bevooroordeeld ....
Traileren met een grotere S-spant lijkt me inderdaad lastig, ook vanwege het hogere gewicht. Een Dehlya is door de waterballast, lichte mast en ophaalbare kiel dáárvoor ontworpen. Als je wél groter wilt maar toch in de hurley-achtigen wilt blijven zou je kunnen kijken naar folkboat-achtigen als een Marieholm 26 of Contessa 26, die zijn net een slagje groter dan je Hurley.