Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: S-spant versus rondspant

S-spant versus rondspant 20 dec 2015 02:40 #690687

  • muk
  • muk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik was op zoek naar een trailer sailor, en had mijn zinnen gezet op een dehlya 25. maar die dingen zijn duur en een wagen die hem kan trekken kost ook geld. Langzaam aan kwam ik tot de conclusie dat dat nog even op de lange baan moest.

Ik heb afgelopen zomer een hurley 700 gekocht, min of meer om dat ik een volwaardige boot voor de prijs van een jaar havengeld met winterstalling niet kon laten liggen, en je kan beter een boot hebben dan geen boot. Geen moment spijt van gehad, ik ben intens gelukkig met mijn bootje!

Nu blijf ik dromen van een dehlya om te zeilen waar ik normaal niet kom(europa buiten friesland), waar je gewoon thuis aan kan werken (mijn hurley ligt 250 km verderop). Met een trailerbare boot in het achterhoofd staat er inmiddels een wagen voor de deur die 1800 kilo mag en kan trekken.

En daar zal je het hebben, m'n hurley heeft me aan het twijfelen gebracht... de dag dat we hem ophaalden was het rukweer, en hij moest naar de overkant van het ijsselmeer... en oud en afgetrapt als hij was vloog hij door de de golven op een manier die ik nog nooit heb gezien... mijn ervaring beperkt zich tot huurboten, en die stuiteren over elke golf die ze tegenkomen.
De Hurley is een volle S-spant, en met 2200 kilo is het ongeveer het lompste wat je kan kopen onder de zeven meter. Maar als je casual vaart, vaar je alles voorbij en er zit een ongeloofelijke rust in de boot.

Een ding is zeker, er komt op een gegeven moment een grotere boot, of een trailerbare boot, maar met een grotere S-spant zit je direct aan de limiet qua diepgang in friesland, en met een trailerbare stuiter je volgens mij alle kanten op, wat ruim vaarwater meteen tot een no-no maakt. Ik had nooit gedacht dat ik op groter water zou zeilen dan de friesche meren (ik ben zeeman en wordt op mijn werk al genoeg door mekaar gesmeten om dat niet ook nog eens in mijn vrije tijd op te gaan zoeken) maar met die hurley krijg ik er zin in.

Dan hier de vraag om ervaringen, hoe verhoud een moderne rondspant zich tot een S-spant, en in het bijzonder een dehlya 25. Naast de mijne ligt een dehlya 22 op de wal, en als ik naar het onderwaterschip kijk wordt ik al zeeziek... mooi, vast wel snel, maar er een goede golf mee koppen... non merci. Ik vrees dat ik me vanaf nu dood erger aan elk zeetje wat ik tegenkom met een normale boot, omdat ik van binnen weet dat je er ook doorheen kan in plaats van er overheen.

Dus bij deze een schreeuw om ervaringen, ik ben vast niet de eerste die hier tegen aan loopt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

S-spant versus rondspant 20 dec 2015 04:20 #690688

Mooi neergeschreven; ik denk dat je gelijk hebt - zeker in de lengte <7 m. Een Dehlya dien je veel aktiever te varen. Bij licht-weer en ruime koersen uit zich dat is een hoge funfactor: surfen en bijna glijden zelfs bij de Dehlya. Aan-de-wind met veel wind is een heel ander verhaal ;)

Maar niet elke rondspant is hetzelfde: een Dehlya is bv veel "platter" dan een IOR achtige rondspant zoals een Loper, Spirit etc. Die doen het ook erg goed adw.

Qua trailerbaar heb je m.i. Niet veel keus: diepgang dient laag te zijn (plat) en gewicht ook (meestal een voordeel tenzij te licht (als in "te zwak") voor de omstandigheden). Met een Dehlya zou ik niet zondermeer een meerdaagse zeetocht willen maken.
Laatst bewerkt: 20 dec 2015 10:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

S-spant versus rondspant 20 dec 2015 07:34 #690700

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Je verhaal lezend, zou ik je aanraden lekker die Hurley te houden en de Dehlya uit je hoofd te zetten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

S-spant versus rondspant 20 dec 2015 11:39 #690762

Ik vaar een Marieholm IF, een volbloed S-spant. Tref met enige regelmaat een Dehlya 25, die we er in ieder geval van halve- tot aan de wind met een behoorlijke vaart uitlopen, ook bij weinig wind. Ook de hoogte van die boot valt me tegen. Niet helemaal onderbouwd, maar ik heb de indruk dat bijvoorbeeld ook een- eveneens rondpant - Fox 22 hoger en harder loopt dan de Dehlya. Ruime wind zal de Dehlya met zijn platte onderwaterschip en genoeg zeiloppervlak (een dikke spi) misschien wel willen halfglijden en dan zijn de rollen omgedraaid. De IF begint ruime wind hekgolven te trekken en te rollen.

Wat betreft het vergelijk S-spant/rondspant: een S-spant heeft doorgaans weinig vormstabiliteit en gaat dus snel hellen. De eindstabiliteit is door een hoog ballastpercentage wel hoog. Een (brede) rondspant blijft langer rechtop. Daar staat tegenover dat een brede rondspant eerder uit het roer loopt en eigenlijk ook rechtop moet blijven om dat te voorkomen (tenzij 2 roeren). Een IF kan praktisch plat varen zonder uit het roer te lopen en ik gok dat je hurley ook aardig in de buurt komt.

De ervaring in (IJsselmeer-)golfslag die je beschrijft herken ik wel. In de (ca. 7 m lange) rondspant boten die ik daar heb gevaren val je van de golf in het dal, valt stil, accelereert weer enz. De IF glijdt/snijdt er veel rustiger doorheen en houdt vaart.

Aan de andere kant is zo'n S-spant volgens sommigen hopeloos ouderwets en dat is het misschien ook wel. Maar ouderwets hoeft niet gelijk te zijn aan minder ;) Uiteraard ben ik iets bevooroordeeld ....

Traileren met een grotere S-spant lijkt me inderdaad lastig, ook vanwege het hogere gewicht. Een Dehlya is door de waterballast, lichte mast en ophaalbare kiel dáárvoor ontworpen. Als je wél groter wilt maar toch in de hurley-achtigen wilt blijven zou je kunnen kijken naar folkboat-achtigen als een Marieholm 26 of Contessa 26, die zijn net een slagje groter dan je Hurley.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Laatst bewerkt: 20 dec 2015 11:50 door Stockpaert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl