Wel grappig: ketting wordt daar als nadelig genoemd betreft verhindering van het ingraven van het anker. Dat ingraven is niet zoals bij ons net het anker onzichtbaar, maar meters diep. Er bestaat het catenary mooring principe, maar ook het taut-mooring principe. Dat laatste omdat het gewicht van al die ketting het design van het platform nadelig kan beinvloedden!
Heb, voor ons soort "new generation" ankers ergens een tabel gevonden met, per ankertype, de uitbreekkracht in percentage van max (zuiver horizontaal belast) als functie van trekhoek aan het anker. Je kunt je anker hierop overdimensioneren - dit kost minder extra gewicht dan dat je aan kettingkant wint... Je kunt de verhouding ketting/anker/lijn dus optimaliseren naar het totaalgewicht / totale kosten.
Hier nog wat interessant (en onderbouwd) leesvoer...
...The poorer the design of anchor, the more chain it requires. For some anchors, the chain is an essential part of its design, providing a low angle of pull required to "set" the anchor...This low angle of pull caused by the catenary, is only good when the anchor is under no tension or very little tension, or when a scope of 10:1 is laid out, but it serves to embed the anchor initially before any real tension is applied...
...with winds over 30 knots, the tension on any anchor rode can be anything from 100 to 500 kg for boats with only a few square metres of windage. With tensions of this order, and with the reduction of weight of chain in seawater, the catenary effect almost disappears. It's then when you need the spring effect provided by a catenary most, that you are left with a taut rigid member transferring all the shocks of wave and wind gusts directly on to the anchor and the deck cleats of your vessel.
...With many common anchors, such as the CQR (Plow) or Danforth, the use of chain is essential, for they are designed to function only with a horizontal pull on the shank. They cannot tolerate any uplift and must be well bedded in before any tension is exerted on the anchor rode....