Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: oriënteren ander kajuitjacht

oriënteren ander kajuitjacht 12 juni 2016 12:54 #744413

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Aangezien wij wat ouder worden zijn we aan het bekijken voor een meer comfortabel kajuit zeiljacht.
En de wens dan het met een elektrische lier is uitgerust of over bemeten lieren.
Zodat het wat makkelijker te beheersen is.

Zo kwam ik op internet een Dehler 39 op het spoor die op de veiling te koop stond.
De kijkdag was net voorbij en niet al te ver uit de buurt.
De veiling start en na 3 dagen sluiting was er niet geboden.
De boot was makkelijk op te sporen met de huidige eigenaar en heb daar contact mee opgenomen.
Dit is een handelaar in bedrijf vaartuigen die deze boot ingenomen had en aan de de vorige Dehler eigenaar een 26 meter motorboot verkocht had.
Afspraak gemaakt en daar aangekomen de boot geïnspecteerd.
Werd medegedeeld dat af en toe het motor alarm te heet zich melden, zal wel een impeller schoep zijn?
Als het allemaal zo simpel zou zijn.
De boot was duidelijk verwaarloosd romp en bovenbouw polyester waren behoorlijk dof en al jaren niet gepoetst.
DE tbs matten versleten.
stuurwiel zat los.
speling op roer niet kunnen testen.
Zou een een volgende stap duidelijker worden.
Instrumenten bij stuurwiel total loss.
De zeilen waren nieuw en 2 maal gebruikt en zo zag het er ook uit.
De vries sails.
Binnen was het een vies stinkend ruimte.
alles maakte een zeer onverzorgde en flink gebruikte indruk.
kussens waren versleten en ingezakt.
Keuken was licht beschadigd en overal het houtwerk gesleten en stukjes kaal.
En nog veel meer zaken die mij opvielen.
Er waren al diverse mensen wezen kijken die geen interesse hadden.
En dan begrijp je het.
Op de foto's ziet het er redelijk uit.
De prijs was ook laag maar zoals de staat van de boot nu is nog veel te hoog.
Maar wel wijzer geworden met de keuze van een andere boot.
Ik kwam tot de conclusie dat onze boot zo slecht nog niet is.









Laatst bewerkt: 12 juni 2016 21:21 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 12 juni 2016 19:11 #744569

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Als je de ellebogenstoom kunt opbrengen om zoiets weer netjes te krijgen, heb je natuurlijk wel een heleboel schip. Maar: 39 voet, en goed met twee ouder wordende mensen te bemannen: moet je dat willen? Zo'n groot schip lijkt me altijd zwaarder werken dan een wat kleinere maat.
Als je Optima 101 in de basis goed bevalt, kan je misschien beter investeren in die betere lieren voor je eigen boot?
Laatst bewerkt: 12 juni 2016 19:12 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 12 juni 2016 20:55 #744624

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ja betere lieren op de Optima, daar heb ik over nagedacht.
De 39 voeter leek aantrekkelijk om zijn elektrische lier en zijn ruimte.
Het varen met een 39 voeter is het probleem niet.
Vooral het achter slaap gedeelte was belangrijk, maar met de bezichtiging was dit erg laag en benauwd.
Ik had het ruimer voorgesteld.
Het opknappen is geen probleem dat heb ik wel meer gedaan maar dit was een behoorlijke waslijst met veel risico!
En wat ik eerder beschreef, er mankeerde veel aan deze boot.
TE veel om op te noemen.
Ik bekijk een boot in diverse fase,

(1) Oppervlakkige visuele inspectie zowel buiten als binnen
romp. dek, verstaging luiken, eventuele schade, scheuren, craquelé in ramen,zeilen eerste indruk,
instrumenten, stuurwiel en CWS systeem, lijnen, TBS staat, buiskap en eventuele overgebleven gaten
blokken schijven liepen zwaar

binnen: staat algeheel, eerste indruk, kussens totoloss, keuken slechte staat slijtsporen houtwerk,
koelkast totoloss, water onder in de bilg, nogmaals alle ramen en luiken craquelé ,
radar plaatsing met kabels prutswerk met bijbehorende gaten in houtwerk, wc stonk verschrikkelijk,
motor werd te warm (mededeling van degene die ons de boot liet bezichtigingen.

Na interesse volgt fase 2

(2) Uitvoerige inspectie en testen
zeilen uitvoerig bekijken met bijbehorende huiken en hoezen.
rol systeem testen, blokken testen, mast en voet met verstaging controle op schade en op put
corossie, giek controleren
Gehele romp op zij steiger controleren, stuur wiel controleren op speling en overbrengingen.
CWS winch testen en val stoppers, controle scheuren gehele CWS standaard en kuip
achterstag en blokken controle.
Afsluiters testen en controle op ontzinking, accu's bekijken en eventuele juiste werking accu lader
motor olie peil bekijken en op water sporen testen en kleur. water of olie onder de motor
steunen, koelvloeistof, uitlaat slangen, lock, ontluchter,schroefas en afdichting.
motor starten en luisteren en kijken naar de uitlaat gassen , motor paneel, laad spanning testen,
werking meters betreffende de motor en koelwater temperatuur, trillingen en onbalans.
Motor in de box voor en achteruit gas geven en bekijken en voelen wat er gebeurt.
weer controle motor tijdens draaien. stuurautomaat werkend en juist functionerend
Controleren fornuis,koelkast, lader, omvormer niet gezien,schakel paneel. bedrading indien mogelijk,
verlichting, water systeem, nat gedeelte werkend, weg pompen douche, radar werkend,instrumenten
binnen werkend, achter schakel paneel inspectie,
hierna testen varend en zeilend, speling roer en schroef en motor en eventuele instrumenten.

nog steeds interesse

fase 3
boot op de wal en inspectie expert.

dit was het aanschaf stappenplan voor de Dehler 39
Laatst bewerkt: 12 juni 2016 21:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 04:14 #744659

Die tips en je stappenplan; zet het op een A4-tje en maak het als download beschikbaar.

Als jij geen interesse hebt, waar ligt het schip en wat is de vraagprijs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 05:20 #744663

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 08:54 #744718

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
ja dat klopt.
Prijs is vast.
Geschatte onderhoud en reparatie's ongeveer:

Valt mee: € 10000,--
Valt tegen € 14500,--

Gebaseerd op te veel vraagtekens en sterk verwaarloosd.
De motor is een risico en alles wat je ziet mankeert wat.
Dan de vraag hoeveel tijd wil je er in steken?
Kijk eens op diverse site's naar een 36 voeter in uitstekende conditie, dan ben je net zo veel kwijt.
En gelijk varen.
Wat ik begrepen heb gaat deze boot weer opnieuw onder de veiling.
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 08:55 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 09:25 #744730

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik twijfel zeer of dit wel een 39 is. Zou zo maar een "marketing truckje" kunnen zijn om associatie met de j&v 39 op te roepen.
Kleine zoektocht zegt indd dat het als een 39 CWS verkocht is, maar dat zal alleen in het zwemplatform zitten! Dus voor een 39 voeter is deze wel wat klein ;)

De indeling (met uiztdering van de kaartentafel, mast, dekindeling zijn identiek aan de 36 CWS, maar dan met een platformpje achterop. Volgens mij werd deze wel als 37 CWS verkocht... Maar goed, naam terzijde... Het is natuurlijk een boot van 25 jaar oud. Als daar niets structureels aan gebeurd is in het verleden kan je dit verwachten. Als je de boot dan ook nog een paar jaar te koop hebt liggen (en dus geen goed onderhoud pleegt) is het snel slecht.

Nog wat tips (ADHD de 36 CWS van mn ouders):
Het CWS systeem werkt niet! Teveel keerblokken, slechte elektromotor onder de lier en standaard gaat je grootschoot ok over die lier, dus is die dan niet beschikbaar voor ander trimwerk.
Oplossing: vallen aan de mast hijsen en alleen met de lier laatste spanning erop zetten. (Keerblokken onderdek vervangen voor ingelegerd, die zijn sterker). Grootschoot niet over de lier maar niet een dubbel systeem zoals van easyblock of harken, evt met fijntrim. Overloop is niet te bedienen onder zeil door de pin-stop stoppers, en bovendien te kort.
Interieur is makkelijk op te frissen. Nieuwe kussen en je bent al een eind. De bekleding aan het plafond hebben mijn helemaal weggelaten. Scheelde ik weer een hoop mufheid.
Bijna alles in de boot is afgewerkt met polyester binnenmal, dus een beetje water in de bilge maak je makkelijk schoon.

Qua apparatuur, dat is te verwachten dat het vervangen moet worden na 25 jaar. Grote servicebureau van de motor lijkt me ook niet raar. Evenals het roer (inwateren is een bekend probleem) en de bijbehorende stuurstand en lagers.

Succes met je overwegingen!

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 13 juni 2016 09:27 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 09:55 #744749

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Johhnie, bedankt voor je ervaring met een soortgelijke boot en opbouwende kritiek.

Met dit type heb ik geen ervaring en inderdaad de boot heeft zonder onderhoud een paar jaar stil gelegen.

Nog een paar punten van onderzoek.
Ik ben zelf gestopt met deze dehler omdat er te veel manco's aan zitten.
Het financiële risico is te groot.
Je kan deze boot opknappen maar dan kom je aardig in de buurt van een goed onderhouden.
En 39 voeter is 12 meter en dat was deze wel.

IK verbaasde mij wel dat in je verhaal dat de CWS niet goed werkt met de grootschoot en andere trim lijnen.
Vooral het hijsen bij de mast staat ik verbaasd over en de slechte elektromotor.
Is deze motor te zwak?
Er liggen qua oppervlak veel kussens en vervanging is een dure aangelegenheid.
roer inwateren en de stuurstand met lagers doe je ook niet even.
OP de Dehler site is er al eens een beschrijving geweest en dat gaat niet eenvoudig.
Mijn overwegingen gemaakt hebben zeg ik niet doen.
Het is een leuk project voor een € 10000 lager en heel veel tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 10:11 #744753

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Herkenbaar van die CWS systemen. Let wel, in het concept zie ik voordelen, ik heb er echter in de praktijk veel feedback over gehoort. Capo Momo hier op ZF weet er alles van, die kan je er meer over vertellen mocht je dat willen weten.

Je kan een groot deel voorkomen door inderdaad gelagerde blokken te gebruiken en beter nog, dunne verjongde dyneema vallen. Met een karren systeem op je grootzeil loopt het dan wel. Er zit gewoon teveel wrijving in het systeem door alle bochten die de lijnen moeten maken, de kwaliteit blokken, de grootte van de blokken, de dikte van de vallen etc. Zeker na een paar jaar zonder wassen van je lijnen wordt het een boel trek en huis werk. Dat laatste is natuurlijk te verhelpen maar zoiets sluipt erin. Net zoals een as van een blok welke krom is, die houdt de boel wel tegen en dat is niet iets wat je direct merkt.

Karren systeem, alle vallen vervangen, alle blokken vervangen .... zou ik doen. Anders is het ergeren.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 10:18 #744758

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Er zit een door gelat grootzeil op en verder in de eerste fase dat niet verder bekeken.
Dat zou in fase 2 uitvoerig beken worden zoals veel andere zaken.
Kijk dit bedoel ik nu alle blokken vervangen voor gelagerde blokken, andere vallen en wat ik ook zou doen Dyneema.

Als Capo Momo zijn ervaringen wil weer geven graag.
Trouwens hij heeft sinds kort een 36 CWS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 10:25 #744764

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het concept is inderdaad wel goed, maar de uitvoering....

Een ander nadeel is dat het brugdek heel erg veel ruimte inneemt in de kuip!
Je kunt niet languit op een kajuitbank liggen bijvoorbeeld! En je moet altijd over het brugdek klimmen om bij de stuurstand te komen.

Wij hebben er nog heel even over nagedacht het brugdek weg te halen en dan met een elektrische lier per kant te werken. Uiteindelijk niet gedaan omdat het een wel erg ingrijpende verbouwing zou zijn, en dat geld beter in iets anders gestoken kon worden (goede karren voor het doorgelatte grootzeil indd!)

Inmiddels zou je met dunnere vallen misschien ook een stuk verder komen, maar destijds was dat nog " top off the Bill" en zodanig niet ter sprake.
Ook gelagerde blokken hebben we geprobeerd, maar die spatte binnen de kortste keren juist elkaar.

En die twaalf meter, dat was de dehler 36 van mn ouders ook! Het enige verschil in lengte zit hier echt in het zwemplatform!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 11:10 #744784

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Nog eens goed de foto's onderzocht en is een Dehler 39.
De afmetingen kloppen voor een 39.
Een 36 heeft de afmetingen 11 x 3,5 x 1.9 meter met een gemiddelde motor van 27 pk
Een 39 heeft de afmetingen 12,1 x 3,8 x 1,9 meter met een gemiddelde motor van 43 pk

Tevens staat er 39 CWS op de striping

dus dat is nu wel duidelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 juni 2016 15:01 #744876

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een 36 CWS gevonden die er schijnbaar netter uit ziet.
Prijs is nog lager.
Die paar voet verschil ;)

www.botenbank.nl/Zeiljachten/D...CWS-TOP-1991/1786046
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 06 jan 2017 19:46 #797863

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
dehler schreef :
Een 36 CWS gevonden die er schijnbaar netter uit ziet.
Prijs is nog lager.
Die paar voet verschil ;)

www.botenbank.nl/Zeiljachten/D...CWS-TOP-1991/1786046

Kent iemand deze boot? Heb mogelijk interesse (kan ook via PB).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 07 jan 2017 08:25 #797942

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja die ken ik, die wil je niet. Ligt al lang te koop. Een bijna koop heeft er een expertise op los gelaten en wegens de hoge kosten van reparaties niet gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 12:24 #799755

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Is een 35 cws niet wat dan? Lekker ruim en ook het cws systeem, maar dan met gewoon een lier aan elke kant. Werkt op mijn schip uitstekend! De lier trekt zo het hele grootzeil omhoog.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 14:35 #799784

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Meestal zijn er flink wat manco's, heb vorig jaar dus een D 36 CWS gekocht waar echt alles aan mankeerde
(was de prijs ook naar) boot is weer op niveau.

Je moet zelf je eigen broek ophouden= alles zelf doen anders trek je aan een dood paard.
de boot blijft nu eenmaal in waarde verminderen.

Hele uitzoekerij heb nu weer de stuurstand in mijn bureau liggen, dus die gaan we uit elkaar peuteren.
Voor de rest zijn het prima boten het enige vervelende is dat Dehler er van uit ging dat sommige onderdelen
100 jaar zouden meegaan d.w.z. zeer moeilijk bereikbaar.

Lid worden van de Dehlerclub is het eerste wat je moet doen :woohoo: , staat alle ellende mooi uiteengezet.
Succes en betaal niet teveel..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 18:16 #799816

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Neem het bovenstaande niet te serieus ;)

Als je de tijd hebt en goed zoekt, dan zijn er echt hele nette boten te vinden. Ik zelf bijvoorbeeld heb ook een schip gekocht wat een grote refit heeft gehad de afgelopen 4 jaar en waar zeer netjes mee om is gegaan. Zo'n boot kost dan natuurlijk wel wat meer... :)
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 19:04 #799828

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Corazon schreef :
Neem het bovenstaande niet te serieus ;)

Zou ik wel doen, aspirant koper bevind zich in de markt van dehlers met veel vlieguren, manco's
staan eigenlijk al een beetje vast, lijkt gewoon op een mercedes bestelbus met 250.000 km op de teller :woohoo:

Het leuke is dat deze manco's over het algemeen vrij eenvoudig zijn op te lossen je zal wel behoorlijk wat technisch inzicht moeten hebben.

Natuurlijk kan je de vraagprijs aardig drukken als je deze boten door en door kent
Die Dehler 36 CWS zeilt super en een heel fijn zeiljacht.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 19:38 #799831

In lemmer staat/stond een mooie dehler 36cws te koop bij een makelaar. Vraagprijs was fors maar zag er erg mooi uit met veel vernieuwingen. De eigenaar heeft al een ander schip dus wellicht goed te onderhandelen
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 19:54 #799841

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
@Kapiteinmomo.
Dat geldt uiteindelijk voor alle zeilboten. Net als bij auto's.
Wanneer je een auto met 1 2 0.0 0 0 km op de teller koopt, kun je er voorzichtig rekening mee gaan houden dat er het een en ander aan groot onderhoud aan zit te komen.
Wanneer je er een met slechts 2 5.0 0 0km koopt, weet je dat het nog wel even duurt. (Als het goed is, afgetrapte koeriersbusjes en macho-golfjes daargelaten)
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 19:56 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 23:00 #799870

Bij auto's schijnen 100k vertegenwoordiger-kilometers weer gunstiger te kunnen zijn dan 50k boodschappen-kilometers ;) Gelukkig vertelt een boot z'n eigen verhaal -als je kunt luisteren... Ik denk dat kmomo dat bedoelt.
Laatst bewerkt: 13 jan 2017 23:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 23:12 #799876

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
En niet elke boot heeft ook na 100.000 mijl dezelfde manco's... Ligt er echt aan hoe de boot is onderhouden. En bij twijfel altijd keuren!
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 13 jan 2017 23:38 #799885

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Alles valt of staat met hoe het onderhouden wordt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oriënteren ander kajuitjacht 23 jan 2017 16:55 #802510

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Dehler>

2 tips maar naar aanleiding van je verhaal -

1) overweeg eens een dubbel-gevoerde grootval. Onze nieuwe boot heeft dit, scheelt een wereld bij een zwaar doorgelat grootzeil. Dat is denk ik ook makkelijk te realiseren op een oudere boot die er niet voor bedoeld is, mits je aan de masttop een bevestigingspunt voor de val kunt maken (harp of zo). Neem een dunnere dyneema val en een goed blok voor bovenaan het zeil.

Het grootzeil van onze DF 920 (40+ m^2 met 8 latten) vind ik met die oplossing nog steeds te zwaar om in mijn eentje zonder lier op te hijsen, maar alles naar verhouding.

2) kleinere boot! Alles wordt zwaarder met grootte. Als je qua ruimte met een 34-37 voeter uit kunt zou ik dat zeker niet laten ...


Ten slotte kan ik alleen maar onderschrijven wat jij (en anderen) zeggen over onderhoud - het kan financiëel en qua werk akelig snel oplopen met een boot in zo'n staat. Los van het feit dat je het interieur (houtwerk) misschien nooit meer helemaal mooi krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl