Bij verkoop aan een buitenlandse partij moet er m.i. op een paar dingen gelet worden:
a. een betaling bij levering, of vooraf.
b. schriftelijke vastlegging van de koopovereenkomst inclusief bijkomende bedingen
c. expliciete rechtskeuze voor Nederlands recht
d. expliciete forumkeuze voor een Nederlandse rechter.
Ad b. niet alleen omschrijving van de boot en de prijs, maar ook plaats van aflevering, eventueel zaken die wel of niet meeverkocht worden, staat waarin het schip zich bevindt, en eventuele bekende gebreken aan het schip, en verder een clausule dat het schip wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Deze laatste clausule bevrijdt de verkoper overigens niet als men opzettelijk bekende gebreken verzwijgt.
Ad b. en c. Alle EU landen hebben een verdrag gesloten waarin elkaars rechterlijke beslissingen worden erkend, omdat de rechtspleging in alle EU landen aan onze minimum standaarden voldoet. Een Pools, Lets, Hongaars, of Deens vonnis, maar zelfs een vonnis uit landen met een zeer afwijkend rechtssysteem als Groot-Brittannië worden in Nederland dus erkend en omgekeerd Nederlandse vonnissen ook in den vreemde.
Het is daarom zaak om te bedingen dat op de transactie en Nederlands recht van toepassing is en de Nederlandse rechter van de woonplaats van de verkoper bij uitsluiting bevoegd is van geschillen kennis te nemen.
Dit voorkomt dat als de koper later vindt dat er iets niet deugt aan de boot er geprocedeerd moet worden bij een Poolse, of nog veel erger en veel kostbaarder bij een Engelse rechter. Let op dat zowel de rechtskeuze als de forumkeuze er beide in staan. Voorkomen moet worden dat of een Poolse rechter Nederlands recht moet toepassen, of een Nederlandse rechter Pools recht moet toepassen. Dat kan wel maar is niet erg handig.
Als een contract tweetalig is, neem dan op de Nederlandse versie bij verschillen doorslaggevend is. Kiest men voor een eentalig contact, kies dan voor Nederlands, of Duits of Frans, maar niet voor Pools, want dat moet in geval van een procedure weer vertaald worden.
Met deze maatregelen en het geld binnen voor of bij de aflevering van het schip kan men best aan EU onderdanen verkopen. Als er dan problemen komen speelt men in elk geval een thuiswedstrijd bij de Nederlandse rechter. (Waarmee ik niet zeg dat dit beter is dan de Poolse, maar het is wel eenvoudiger)
Als men de boot brengt pas dan op met contante betaling. Bij de overschrijding van grenzen moeten bedragen van meer dan 10.000 contant geld worden gemeld.