boarderbas schreef :
Sorry Eclips, maar een mac is getekend om een concessie te zijn tussen een zeilboot en een (planerende) motorboot. Het is daarmee een uniek ding, maar behelst wel enig risico mocht je uiteindelijk plezier gaan beleven in het zeilen zelf. Dan loop je snel tegen wat beperkingen aan.
Toegegeven, als je die concessie wilt doen is het een prima spelevaar dobber, maar ik vind het wel ver af staan van wat de meeste mensen zoeken in een zeilboot. De ruimte is door de motorbootromp natuurlijk enorm en dat kan erg aantrekkelijk zijn.
Ik heb van een eigenaar gehoord dat hij niet uitvaart aan lagerwal op het ijsselmeer ivm de golven. Als ik er een inhaal zie ik ze erg sterk verleieren. Dat beperkt toch wel snel je mogelijkheden om uit te varen.
Who Is This the Right Boat For?
The MacGregor 26M is an inexpensive boat and is often a starter boat for new sailors. Aside from those tempted by the lower cost, who might buy the 26M?
This may be an ideal boat for a powerboater becoming interested in sailing or the rare sailor looking for a powerboat. It’s also a good choice for someone who wants to trailer to distant places, stay onboard a few nights, and be able to race back into port if the weather starts to look iffy. If that’s you, you might add it up this way:
Pros
Less expensive than most sailboats its size
Lightweight and easily trailerable
Capable of motoring very fast
Acceptable sailing characteristics
Roomy interior
Attractive (to those who like “Euro-styling”)
Cons
Less stable than traditional keelboats in rough conditions, and less forgiving of mistakes
Planing “powerboat” hull compromises optimum sailing performance
Not as strongly constructed as heavier sailboats
Ugly (to those with traditional salty tastes)
Bron
Kijk, dat is dan weer een inhoudelijkere reactie.
Het klopt dat hij onder bepaalde omstandigheden sterker kan verlijeren dan een tradioneler gebouwd zeiljacht. Iets wat overigens behoorlijk gecompenseerd kan worden bij de modellen met een klapzwaard. Daar staat tegenover dat hij bijna overal kan komen. "Less forgiving of mistakes" is gewoon niet waar. Ik denk dat vastlopen in Nederland met afstand de meest gemaakte "fout" is en juist daarin is de Mac zeer vergeeflijk. Stap uit, duw hem los en je kunt weer verder. En "not as strongly constructed as heavier sailboats" is nogal een open deur. "Als er had gestaan "not as strongly constructed as comparable sailboats", was het een ander verhaal geweest.
Dat de latere Mac's een planerende romp hebben, betekent niet dat het speedboten met een mast zijn. Planerende motorboten en speedboten hebben een totaal ander onderwaterprofiel.
En dat een individuele schipper niet wil uitvaren op het Ijsselmeer is zijn of haar individuele keuze. De boot kan het uitstekend hebben. Ik ben begin augustus van Ditzum naar het Ra gevaren bij NW4-5, wind tegen stroom. Je komt gewoon droog over en er is niks stuk. Nee, het is geen pretje. Maar dat is het op een schip onder 30 voet überhaupt niet onder die omstandigheden.
Het door jou aangehaalde artikel slaat trouwens op de MacGregor 26M en die boot is ver boven het gestelde budget van Ventouxengine.