Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: aankoopadvies zeilboot / jacht

aankoopadvies gevraagd 29 aug 2016 15:43 #763295

Ventouxengine,

Goede keus. Mail de verkoper de diepte van je portemonnee, wie weet is hij er mee geholpen en heb je ineens een boot.

EIgenaren staan NU voor de keus: winterstalling huren of snel boot verkopen....dit is dé tijd om te kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies gevraagd 29 aug 2016 15:53 #763300

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
boarderbas schreef :
Ventouxengine,

Goede keus. Mail de verkoper de diepte van je portemonnee, wie weet is hij er mee geholpen en heb je ineens een boot.

EIgenaren staan NU voor de keus: winterstalling huren of snel boot verkopen....dit is dé tijd om te kopen.


De vraagprijs is aan de hoge kant voor een boot van die maat en leeftijd, ondanks de suggestie dat de boot van allerlei recente toeters en bellen is voorzien. Ik zou inderdaad gaan kijken en als het bevalt een bod doen dat strookt met je budget. Als de verkoper vasthoudt aan de vraagprijs is die boot voorlopig nog niet verkocht.
Forumlid Peter1 heeft een paar maanden geleden zo'n Dufour T7 gekocht. Misschien kun je via een pb hem vragen wat hij ervoor betaald heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies gevraagd 29 aug 2016 16:35 #763318

Dag Boarderbas en Lodewijk


Bedankt voor jullie reacties, ik heb de verkoper inmiddels kenbaar gemaakt van mijn interesse.

Het nadeel van deze boot is het behoorlijke gewicht waardoor ik een zwaardere trailer moet aanschaffen (+- €1500/2000?) en door het ontbreken van een E rijbewijs op een vrijwilliger met een behoorlijk trekkend voertuig aangewezen ben.

Maar ik blijf open staan voor tips en suggesties voor een passend model :)
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 16:37 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 29 aug 2016 18:59 #763381

  • paul cr
  • paul cr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 727
De Hunter Formula one van Fer2nand hier op het forum? Geen midzwaard maar wel trailerbaar door hefkiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 29 aug 2016 22:02 #763499

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Als je een lichte maar toch ruime trailerbare boot zoekt, dan zou je kunnen kijken of je ergens een Macgregor tegenkomt binnen je budget. Dat zijn boten die naast een midzwaard ook waterballast hebben. Als ze het water ingaan laat je een compartiment onderin de boot vollopen, en na het varen laat je dat ook weer leeglopen. Tijdens het varen heb je dan meer gewicht, en dus meer stabiliteit en betere zeileigenschappen, en op de trailer heb je dus veel minder gewicht te vervoeren.

Alleen kom je ze meestal niet tegen binnen jouw budget, maar je weet nooit, zoeken ernaar kan altijd.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 29 aug 2016 22:18 #763510

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Dehler Dehlya,met waterballast.Etapp en er stond laatst ook een Aster oid op mp.Ook midzwaard ,op de foto zag je de boot drooggevallen liggen.

Jeroen
Laatst bewerkt: 29 aug 2016 22:18 door sleen42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 08:05 #763559

plusfast schreef :
...meer stabiliteit en betere zeileigenschappen...

...dan een varende piano en/of mud aardappelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 08:17 #763565

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Bas toch....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 09:06 #763588

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
boarderbas schreef :
plusfast schreef :
...meer stabiliteit en betere zeileigenschappen...

...dan een varende piano en/of mud aardappelen.

Daar gaan we weer...spreek je uit ervaring? Zo wordt ieder draadje waarin iemand zoekt naar een trailer- en hanteerbare zeilboot aangegrepen voor een Mac-bash. Zolang je niet de ambitie hebt de Noordzee over te steken voldoet de Mac 26 aan veel van de door TS gestelde eisen. Terecht dus dat plusfast die tip geeft.
En ja, ik spreek uit ervaring. (Zeer) ruw geschat zo'n 200 zeiluren.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 09:14 #763593

Sorry Eclips, maar een mac is getekend om een concessie te zijn tussen een zeilboot en een (planerende) motorboot. Het is daarmee een uniek ding, maar behelst wel enig risico mocht je uiteindelijk plezier gaan beleven in het zeilen zelf. Dan loop je snel tegen wat beperkingen aan.

Toegegeven, als je die concessie wilt doen is het een prima spelevaar dobber, maar ik vind het wel ver af staan van wat de meeste mensen zoeken in een zeilboot. De ruimte is door de motorbootromp natuurlijk enorm en dat kan erg aantrekkelijk zijn.

Ik heb van een eigenaar gehoord dat hij niet uitvaart aan lagerwal op het ijsselmeer ivm de golven. Als ik er een inhaal zie ik ze erg sterk verleieren. Dat beperkt toch wel snel je mogelijkheden om uit te varen.

Who Is This the Right Boat For?

The MacGregor 26M is an inexpensive boat and is often a starter boat for new sailors. Aside from those tempted by the lower cost, who might buy the 26M?

This may be an ideal boat for a powerboater becoming interested in sailing or the rare sailor looking for a powerboat. It’s also a good choice for someone who wants to trailer to distant places, stay onboard a few nights, and be able to race back into port if the weather starts to look iffy. If that’s you, you might add it up this way:
Pros

Less expensive than most sailboats its size
Lightweight and easily trailerable
Capable of motoring very fast
Acceptable sailing characteristics
Roomy interior
Attractive (to those who like “Euro-styling”)

Cons

Less stable than traditional keelboats in rough conditions, and less forgiving of mistakes
Planing “powerboat” hull compromises optimum sailing performance
Not as strongly constructed as heavier sailboats
Ugly (to those with traditional salty tastes)

Bron
Laatst bewerkt: 30 aug 2016 09:22 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies gevraagd 30 aug 2016 09:42 #763601

[quote="Ventouxengine" post=763318

Het nadeel van deze boot is het behoorlijke gewicht waardoor ik een zwaardere trailer moet aanschaffen (+- €1500/2000?) en door het ontbreken van een E rijbewijs op een vrijwilliger met een behoorlijk trekkend voertuig aangewezen ben.

[/quote]

Of je een E rijbewijs nodig hebt voor een T7 betwijfel ik.
Die weegt ca. 1100 kg , met traier dus iets van 1500-1600 kg en je mag tegenwoordig tot 3500 kg totaalgewicht ( auto + aanhanger) rijden met je B-rijbewijs.Veel mensen weten kennelijk niet dat die regels enkele jaren geleden veranderd zijn.
Uiteraard moet de auto het aanhanggewicht wel mogen trekken.
En er zijn al aluminium boottrailers van 270 kg die tot 1230 kg mogen laden.
bijv. www.boottrailers.nl/ultra-ligh...1514-lb-liggers.html
Dat zou zelfs mijn Mondeo nog mogen trekken.
Extra meevaller is dat een T7 een geheel intrekbare kiel heeft en dus geen (dure) speciale zeilboottrailer nodig heeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies gevraagd 30 aug 2016 11:28 #763638

Allen hartelijk bedankt voor de reacties tips en suggesties!.

@ plusfast
De Macgregor is een erg mooie boot maar gaat dik over ons budget :blush:
Het idee echter van een waterballast is wel mooi doordacht moet ik zeggen!.

@ Eclips en boarderbas, zo had ik hem nog net gezien maar heb idd het liefst een boot geheel gericht op zeilen.

@ Paul, de Hunter Formula one had ik al zien staan maar lijkt me best een gedoe met traileren eerlijk gezegd.

@ Sleen, thx houd ik even op mijn lijst van zoekopdrachten.

@ Yellow Boat, dank je voor je opmerkzaamheid,dat de regelgeving is aangepast was mij even ontschoten. Ik heb uit de specificaties van de boot dat deze ledig 1665 weegt.
Mijn auto weegt 1300 kilo, dit zou dus mogelijk moeten zijn.
De vraag is alleen of dit wijs is maar aangezien ik trailer en stal in het dorp zou het zeker mogelijk moeten zijn met weliswaar met een andere trailer.

nogmaals bedankt voor jullie reacties!, erg fijn B)
Laatst bewerkt: 30 aug 2016 11:32 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 11:35 #763640

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
boarderbas schreef :
Sorry Eclips, maar een mac is getekend om een concessie te zijn tussen een zeilboot en een (planerende) motorboot. Het is daarmee een uniek ding, maar behelst wel enig risico mocht je uiteindelijk plezier gaan beleven in het zeilen zelf. Dan loop je snel tegen wat beperkingen aan.

Toegegeven, als je die concessie wilt doen is het een prima spelevaar dobber, maar ik vind het wel ver af staan van wat de meeste mensen zoeken in een zeilboot. De ruimte is door de motorbootromp natuurlijk enorm en dat kan erg aantrekkelijk zijn.

Ik heb van een eigenaar gehoord dat hij niet uitvaart aan lagerwal op het ijsselmeer ivm de golven. Als ik er een inhaal zie ik ze erg sterk verleieren. Dat beperkt toch wel snel je mogelijkheden om uit te varen.

Who Is This the Right Boat For?

The MacGregor 26M is an inexpensive boat and is often a starter boat for new sailors. Aside from those tempted by the lower cost, who might buy the 26M?

This may be an ideal boat for a powerboater becoming interested in sailing or the rare sailor looking for a powerboat. It’s also a good choice for someone who wants to trailer to distant places, stay onboard a few nights, and be able to race back into port if the weather starts to look iffy. If that’s you, you might add it up this way:
Pros

Less expensive than most sailboats its size
Lightweight and easily trailerable
Capable of motoring very fast
Acceptable sailing characteristics
Roomy interior
Attractive (to those who like “Euro-styling”)

Cons

Less stable than traditional keelboats in rough conditions, and less forgiving of mistakes
Planing “powerboat” hull compromises optimum sailing performance
Not as strongly constructed as heavier sailboats
Ugly (to those with traditional salty tastes)

Bron

Kijk, dat is dan weer een inhoudelijkere reactie. :)
Het klopt dat hij onder bepaalde omstandigheden sterker kan verlijeren dan een tradioneler gebouwd zeiljacht. Iets wat overigens behoorlijk gecompenseerd kan worden bij de modellen met een klapzwaard. Daar staat tegenover dat hij bijna overal kan komen. "Less forgiving of mistakes" is gewoon niet waar. Ik denk dat vastlopen in Nederland met afstand de meest gemaakte "fout" is en juist daarin is de Mac zeer vergeeflijk. Stap uit, duw hem los en je kunt weer verder. En "not as strongly constructed as heavier sailboats" is nogal een open deur. "Als er had gestaan "not as strongly constructed as comparable sailboats", was het een ander verhaal geweest.
Dat de latere Mac's een planerende romp hebben, betekent niet dat het speedboten met een mast zijn. Planerende motorboten en speedboten hebben een totaal ander onderwaterprofiel.
En dat een individuele schipper niet wil uitvaren op het Ijsselmeer is zijn of haar individuele keuze. De boot kan het uitstekend hebben. Ik ben begin augustus van Ditzum naar het Ra gevaren bij NW4-5, wind tegen stroom. Je komt gewoon droog over en er is niks stuk. Nee, het is geen pretje. Maar dat is het op een schip onder 30 voet überhaupt niet onder die omstandigheden. :)
Het door jou aangehaalde artikel slaat trouwens op de MacGregor 26M en die boot is ver boven het gestelde budget van Ventouxengine.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 15:01 #763694

Eclips schreef :
Het klopt dat hij onder bepaalde omstandigheden sterker kan verlijeren dan een tradioneler gebouwd zeiljacht.

Bij koersen hoger dan ruime wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 17:55 #763742

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Wellicht boven budget maar dit bootje is opvallend ruim van binnen en voldoet waarschijnlijk aan al je wensen.
www.botentekoop.nl/zeiljachten/Clever-23-2000/1758542
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 19:21 #763783

Goedenavond Sloe,

Inderdaad een erg mooie boot, maar voor mij is dat ver boven budget helaas.
Qua ledig gewicht denk ik een foutje in de advertentie.
Laatst bewerkt: 30 aug 2016 19:22 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 19:44 #763797

deze m.botentekoop.nl/zeiljachten/Jeanneau-1995/1821169 lijkt mij ook wel interessant, helaas weinig gegevens en foto's even een mail gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 30 aug 2016 21:50 #763857

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Wat dacht je van een Etap 22?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 06:43 #763892

XanderB schreef :
Wat dacht je van een Etap 22?

Dag Xander, ik was in begin gefixeerd op de T7, enerzijds gelukkig dat deze nu waarschijnlijk verkocht is omdat ik een beetje last "tunnelvisie" kreeg.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen fan van een hefkiel was, maar als ik naar de nuttige ruimte kijk is de Etap 22 door zijn forse breedte behoorlijk ruim te noemen.
Ik ga me eens verdiepen in deze boot, omdat ik buiten de vaste kielen ook verschillende vormen hefkielen zag, zelfs een met een vorm die mijn inzien traileren bijna onmogelijk maakt.
Verder staat mij het vast toilet ook wel aan, vooral de wederhelft :) maar ook de locatie van de BBM, die bij de Etap meer in het ontwerp is meegenomen.

Misschien ook goed om eens ter plaatse te kijken om een idee te krijgen van de omvang.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 06:44 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 07:11 #763902

Ik vrees dat de etap 22 niet achter jouw auto te traileren is. Weegt ruim 1500kg, meen ik
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 09:27 #763961

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
En binnen zijn ze ook niet echt ruim.Door de zwaardkast die een heleboel ruimte in neemt.Ook de hoogte in de kajuit valt,vind ik, tegen.Ik zou er eens "live" gaan bekijken als ik jou was.
Als je zoekt, kijk dan eens of er bij de boot een trailer zit met een losse slipwagen.Dan kun je namelijk ook een boot hebben waarvan de kiel ongeveer 30-40 cm blijft zitten.Dit scheelt echt enorm in de binnen ruimte omdat het zwaard onder de boot scharniert.Kijk maar eens naar Dehler Varianta/Dehlya of een Neptun 22.Met een losse slipwagen is traileren dan ook geen probleem,maar je moet er eerst wel wat handigheid in krijgen:-)
Mocht je 2 rechterhanden hebben dan kun je ook zelf een slipwagen bouwen,stelt eigenlijk niet veel voor.Het voordeel daarvan is dat je de slipwagen op een gewone aanhanger kunt trekken,het voordeel daarvan is dat die aanhangers niet zo duur zijn.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 09:55 #763977

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Nachtvlinder schreef :
Bij koersen hoger dan ruime wind?

Nee, bij aandewindse koersen, als de diepte het niet toelaat om het zwaard volledig te laten zakken. Noem mij eens een schip met vergelijkbare kiel/zwaardconstructie wat onder die omstandigheden niet verlijert.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 19:56 #764141

captain koek schreef :
Ik vrees dat de etap 22 niet achter jouw auto te traileren is. Weegt ruim 1500kg, meen ik

De Etap weegt 1250 kilo, dit moet op zich lukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 20:00 #764145

sleen42 schreef :
En binnen zijn ze ook niet echt ruim.Door de zwaardkast die een heleboel ruimte in neemt.Ook de hoogte in de kajuit valt,vind ik, tegen.Ik zou er eens "live" gaan bekijken als ik jou was.
Als je zoekt, kijk dan eens of er bij de boot een trailer zit met een losse slipwagen.Dan kun je namelijk ook een boot hebben waarvan de kiel ongeveer 30-40 cm blijft zitten.Dit scheelt echt enorm in de binnen ruimte omdat het zwaard onder de boot scharniert.Kijk maar eens naar Dehler Varianta/Dehlya of een Neptun 22.Met een losse slipwagen is traileren dan ook geen probleem,maar je moet er eerst wel wat handigheid in krijgen:-)
Mocht je 2 rechterhanden hebben dan kun je ook zelf een slipwagen bouwen,stelt eigenlijk niet veel voor.Het voordeel daarvan is dat je de slipwagen op een gewone aanhanger kunt trekken,het voordeel daarvan is dat die aanhangers niet zo duur zijn.

Jeroen

Bedankt Jeroen, ik wil zowieso eens gaan kijken om een idee te krijgen.
Op zich ben ik behoorlijk handig maar ik heb liever geen slipwagen.

Wat ik nu echt niet begrijp is dat sommige fotos op internet een Etap 22 laat zien plat op een trailer (mijn voorkeur) , maar sommige plaatjes een Etap 22 laat zien met een ingetrokken kiel met een enorm uitsteeksel op de kiel, weet iemand hoe dit zit?.
Laatst bewerkt: 31 aug 2016 20:02 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aankoopadvies zeilboot / jacht 31 aug 2016 23:42 #764184

Dehler Sprinta misschien iets?
Hoe meer zeilen, hoe meer vreugd :)
, , (\_ (\_ , , , , , _/) , ,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl