Hi allen,
Al een tijdje lees ik zo nu en dan mee op het forum hier, maar van een post was het nog niet eerder gekomen.
Mijn vriendin en ik zitten aan het eind van onze studie, en hebben beiden in die jaren veel met wedstrijdjes op het water gezeten. Beetje variërend van een dingy, tot de ARC. Nu we richting het werkende leven gaan overwegen we -op termijn- samen een jachtje aan te schaffen. Voor een (voordelige) ligplek staan we reeds op de wachtlijst, en het aanbod van bootjes is groot. Maar te gelijk heel variabel en met grote prijsverschillen. Daarom gooien we maar eens een balletje op in de hoop op jullie advies!
Het balletje is hier aan het rollen geraakt doen we een Marieholm 26 op de kant zagen, en dat eigenlijk wel een héél leuk en bereikbaar bootje vonden. Toen we echter gingen nadenken over wat we zoeken in een boot, moesten we concluderen dat we liever een groter vaargebied zouden hebben, en net iets meer comfort aan boord. Iets wat voor niet héél veel meer geld bereikbaar lijkt. Waar we naar op zoek zijn:
- Allereerst een zeewaardige boot. Eentje waarmee we op vakantie kunnen naar de Kanaaleilanden, Schotland, Ierland, de Oostzee en Noorwegen (bijv. met de CAM-race). En waarbij we ons niet al te veel zorgen hoeven te maken als er iets zwaarder weer aankomt;
- Goede zeileigenschappen zijn een pré, maar de focus ligt wat ons betreft op veiligheid;
- Eerlijk is eerlijk, het oog wil ook wat, en we hebben op dit ogenblik gevoelsmatig een voorkeur voor een klassiek gelijnde langkieler. (Hij valt op dit moment buiten het budget, maar de originele Swan 36 vinden we prachtig, en net iets minder klassieke lijnen: maar hetzelfde geldt voor de Vindö 45);
- De lengte: voldoende om veilig te zijn op open water en ook wat bezoek op mee te kunnen nemen. In ons hoofd is langer beter op dit moment;
- Het budget: een interessante. Zo laag mogelijk om aan het bovenstaande te kunnen voldoen. Mocht dat nog niet direct haalbaar zijn wachten we nog even. De realistische vraagprijs van boten waar we nu naar kijken varieert tussen 6000,- en 13.500,-. We zoeken een zo compleet mogelijke boot qua uitrusting en zijn ons ervan bewust dat hier nog kosten overheen komen.
Wat we nu op het oog hebben:
- Vindö 40 (31 ft.; 40m2 zeiloppervlak). Staan er meerdere van in de markt, overwegend in goede staat.
- Carena 33 (de uitvoering met de houten opbouw), bij deze boot moet het houtwerk in de kuip echter opnieuw ingetimmerd moeten worden. Nog 'wat' (?) ander lakwerk. En hij heeft twee jaar op de kant staan drogen wegens osmose.
- Albin Singoalla: relatief veel boot voor relatief weinig geld. Dit lijk je wel terug te zien in de bouwkwaliteit?
- X-yachts X-95: niet de klassieke lijn, maar een kwalitatief goed gebouwd jacht. We zijn ons (helaas) bewust van de downwind-prestaties van IOR boten. Voor eerder genoemde langkielers geldt natuurlijk wel min of meer hetzelfde.
- Van de Stadt 34, in de stalen uitvoering: een héél ander schip dan allereerst op grond van ons lijstje verwacht zou worden, zwaar, maar betaalbaar, degelijk en ruim. Indien we deze weg zouden inslaan zouden we ook naar Koopmans gaan kijken.
Wat is jullie mening over bovenstaande schepen, met onze wensenlijst in gedachte? Zouden deze voldoen, heeft één van jullie ervaring met de genoemde schepen? En Hebben jullie eventuele andere suggesties? Voor mijn gevoel zitten we wel op de ondergrens qua lengte / zeewaardigheid, maar dat is ook niet meer dan een gevoel, als je ziet wat er allemaal de grote plas oversteekt.. Wat is jullie objectieve mening als buitenstaander? Ook zijn we benieuwd naar jullie mening over het 'downwind nadeel' van een langkieler en een IOR boot t.o.v. de voordelen.
Binnenkort willen we de Vindö's, Carena en Albin gaan bezichtigen. Voordat we tot een eventuele aankoop zouden overgaan, willen we tenminste ook de van de Stadt bezichtigen. Om ons in ieder geval extra bewust te zijn van het verschil tussen de boten, welke elk zo eigen voor- en nadelen hebben. Als we gaan kijken, waar moeten we extra op letten? Om enkele punten alvast aan te stippen:
- Teak: hier heb ik verschillende horrorverhalen over gelezen qua vervangingsprijs en de hoeveelheid tijd die er in zit om dit zelf op te pakken. Wat is de meest makkelijke manier om een realistische inschatting te doen over de resterende levensduur?
- De Vindo's en de Carena hebben veel hout. Niet voor niets worden boten met achterstallig onderhoud op dit vlak tegen een grote discount aangeboden. De combinatie van verschillende materialen (hout-poliester) is natuurlijk niet ideaal, maar is dit een reden om deze boten te mijden? Of gewoon een kwestie van elk jaar goed en braaf blijven lakken 'en dan komt het wel goed'? Al blijft het natuurlijk een boot . Veel van deze scheepjes staan in de winter in de binnenstalling. Is dat een sterke aanrader, of zou een goede dektent ook een optie zijn?
- Osmose vs Roest. Over osmose heb ik hier veelal gelezen dat 'er nog nooit een boot door gezonken is'. Toch wil je graag dat jouw bootje het niet heeft. We hebben tot nu toe relatief weinig ervaring met de 'wat oudere' bootjes waar we nu naar kijken. Hoe verhoud het verhelpen / voorkomen van dit probleem zich t.o.v. een iets ouder stalen bootje?
- Ik heb best enig verstand van bootjes, maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee waar ik naar zou moeten kijken bij de motor. Veel van de motoren in de advertenties van de bovenstaande bootjes zijn al wat ouder, toch staat er soms iets bij in de trant van 'onverwoestbaar'. Lijkt me sterk. Waar zou je op moeten letten bij het inspecteren van de motor? En wat is een realistische levensduur?
- Andere punten, onderwaterschip, etc.?
De meeste boten hebben natuurlijk gewoon onderhoud gehad en zijn de nodige vervangingen ondergaan. Wanneer we tussen twee boten zouden moeten kiezen welke op verschillende punten onder handen genomen zijn, stel ik de prioriteiten dan als volgt -bij benadering- goed vast? 1) Romp / opbouw 2) Staand want 3) Motor en besturing 4) Staat van teak 5) Aanwezige uitrusting 6) Staat zeilen? Meer specifiek: als we zouden moeten kiezen tussen een Vindö met een nieuwe motor, en eentje met goede zeilen, kunnen we beter die met de nieuwe motor kopen gok ik zo. (NB: wat kost een setje dracon zeilen voor een dergelijke boot ongeveer?)
We zijn héél benieuwd naar jullie mening en alle tips zijn uiteraard meer dan welkom! Hartelijke groet!