Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.??

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 13:13 #779816

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi allen,

Al een tijdje lees ik zo nu en dan mee op het forum hier, maar van een post was het nog niet eerder gekomen.

Mijn vriendin en ik zitten aan het eind van onze studie, en hebben beiden in die jaren veel met wedstrijdjes op het water gezeten. Beetje variërend van een dingy, tot de ARC. Nu we richting het werkende leven gaan overwegen we -op termijn- samen een jachtje aan te schaffen. Voor een (voordelige) ligplek staan we reeds op de wachtlijst, en het aanbod van bootjes is groot. Maar te gelijk heel variabel en met grote prijsverschillen. Daarom gooien we maar eens een balletje op in de hoop op jullie advies!

Het balletje is hier aan het rollen geraakt doen we een Marieholm 26 op de kant zagen, en dat eigenlijk wel een héél leuk en bereikbaar bootje vonden. Toen we echter gingen nadenken over wat we zoeken in een boot, moesten we concluderen dat we liever een groter vaargebied zouden hebben, en net iets meer comfort aan boord. Iets wat voor niet héél veel meer geld bereikbaar lijkt. Waar we naar op zoek zijn:
  • Allereerst een zeewaardige boot. Eentje waarmee we op vakantie kunnen naar de Kanaaleilanden, Schotland, Ierland, de Oostzee en Noorwegen (bijv. met de CAM-race). En waarbij we ons niet al te veel zorgen hoeven te maken als er iets zwaarder weer aankomt;
  • Goede zeileigenschappen zijn een pré, maar de focus ligt wat ons betreft op veiligheid;
  • Eerlijk is eerlijk, het oog wil ook wat, en we hebben op dit ogenblik gevoelsmatig een voorkeur voor een klassiek gelijnde langkieler. (Hij valt op dit moment buiten het budget, maar de originele Swan 36 vinden we prachtig, en net iets minder klassieke lijnen: maar hetzelfde geldt voor de Vindö 45);
  • De lengte: voldoende om veilig te zijn op open water en ook wat bezoek op mee te kunnen nemen. In ons hoofd is langer beter op dit moment;
  • Het budget: een interessante. Zo laag mogelijk om aan het bovenstaande te kunnen voldoen. Mocht dat nog niet direct haalbaar zijn wachten we nog even. De realistische vraagprijs van boten waar we nu naar kijken varieert tussen 6000,- en 13.500,-. We zoeken een zo compleet mogelijke boot qua uitrusting en zijn ons ervan bewust dat hier nog kosten overheen komen.
Wat we nu op het oog hebben:
  1. Vindö 40 (31 ft.; 40m2 zeiloppervlak). Staan er meerdere van in de markt, overwegend in goede staat.
  2. Carena 33 (de uitvoering met de houten opbouw), bij deze boot moet het houtwerk in de kuip echter opnieuw ingetimmerd moeten worden. Nog 'wat' (?) ander lakwerk. En hij heeft twee jaar op de kant staan drogen wegens osmose.
  3. Albin Singoalla: relatief veel boot voor relatief weinig geld. Dit lijk je wel terug te zien in de bouwkwaliteit?
  4. X-yachts X-95: niet de klassieke lijn, maar een kwalitatief goed gebouwd jacht. We zijn ons (helaas) bewust van de downwind-prestaties van IOR boten. Voor eerder genoemde langkielers geldt natuurlijk wel min of meer hetzelfde.
  5. Van de Stadt 34, in de stalen uitvoering: een héél ander schip dan allereerst op grond van ons lijstje verwacht zou worden, zwaar, maar betaalbaar, degelijk en ruim. Indien we deze weg zouden inslaan zouden we ook naar Koopmans gaan kijken.
Wat is jullie mening over bovenstaande schepen, met onze wensenlijst in gedachte? Zouden deze voldoen, heeft één van jullie ervaring met de genoemde schepen? En Hebben jullie eventuele andere suggesties? Voor mijn gevoel zitten we wel op de ondergrens qua lengte / zeewaardigheid, maar dat is ook niet meer dan een gevoel, als je ziet wat er allemaal de grote plas oversteekt.. Wat is jullie objectieve mening als buitenstaander? Ook zijn we benieuwd naar jullie mening over het 'downwind nadeel' van een langkieler en een IOR boot t.o.v. de voordelen.

Binnenkort willen we de Vindö's, Carena en Albin gaan bezichtigen. Voordat we tot een eventuele aankoop zouden overgaan, willen we tenminste ook de van de Stadt bezichtigen. Om ons in ieder geval extra bewust te zijn van het verschil tussen de boten, welke elk zo eigen voor- en nadelen hebben. Als we gaan kijken, waar moeten we extra op letten? Om enkele punten alvast aan te stippen:
  • Teak: hier heb ik verschillende horrorverhalen over gelezen qua vervangingsprijs en de hoeveelheid tijd die er in zit om dit zelf op te pakken. Wat is de meest makkelijke manier om een realistische inschatting te doen over de resterende levensduur?
  • De Vindo's en de Carena hebben veel hout. Niet voor niets worden boten met achterstallig onderhoud op dit vlak tegen een grote discount aangeboden. De combinatie van verschillende materialen (hout-poliester) is natuurlijk niet ideaal, maar is dit een reden om deze boten te mijden? Of gewoon een kwestie van elk jaar goed en braaf blijven lakken 'en dan komt het wel goed'? Al blijft het natuurlijk een boot ;). Veel van deze scheepjes staan in de winter in de binnenstalling. Is dat een sterke aanrader, of zou een goede dektent ook een optie zijn?
  • Osmose vs Roest. Over osmose heb ik hier veelal gelezen dat 'er nog nooit een boot door gezonken is'. Toch wil je graag dat jouw bootje het niet heeft. We hebben tot nu toe relatief weinig ervaring met de 'wat oudere' bootjes waar we nu naar kijken. Hoe verhoud het verhelpen / voorkomen van dit probleem zich t.o.v. een iets ouder stalen bootje?
  • Ik heb best enig verstand van bootjes, maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee waar ik naar zou moeten kijken bij de motor. Veel van de motoren in de advertenties van de bovenstaande bootjes zijn al wat ouder, toch staat er soms iets bij in de trant van 'onverwoestbaar'. Lijkt me sterk. Waar zou je op moeten letten bij het inspecteren van de motor? En wat is een realistische levensduur?
  • Andere punten, onderwaterschip, etc.?
De meeste boten hebben natuurlijk gewoon onderhoud gehad en zijn de nodige vervangingen ondergaan. Wanneer we tussen twee boten zouden moeten kiezen welke op verschillende punten onder handen genomen zijn, stel ik de prioriteiten dan als volgt -bij benadering- goed vast? 1) Romp / opbouw 2) Staand want 3) Motor en besturing 4) Staat van teak 5) Aanwezige uitrusting 6) Staat zeilen? Meer specifiek: als we zouden moeten kiezen tussen een Vindö met een nieuwe motor, en eentje met goede zeilen, kunnen we beter die met de nieuwe motor kopen gok ik zo. (NB: wat kost een setje dracon zeilen voor een dergelijke boot ongeveer?)

We zijn héél benieuwd naar jullie mening en alle tips zijn uiteraard meer dan welkom! Hartelijke groet! :laugh:
Laatst bewerkt: 30 okt 2016 13:17 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 13:49 #779828

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Ik vermoed dat met jullie budget, deze maat schepen niet in al te beste staat van onderhoud zijn. Daar zal dus heel veel tijd en geld in gaan zitten om deze in een acceptabele staat te kregen om jullie plannen veilig te maken.

Denk ook eens aan een maatje kleiner: standfast loper, spirit 28, jeanneau aquila.

Doordat deze wel wat kleiner zijn (maar over het algemeen prima te doen zijn met 4 personen voor een niet te lange tijd, en uitstekend met z'n tweeen) maar dan krijg je dus voor het zelfde budget wel een boot in betere staat, en/of uitrusting.

Succes met jullie mooie plannen!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 14:38 #779847

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi Johnnie,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Het budget zoals ik dat aangaf is gebaseerd op de vraagprijzen van de genoemde boten, en m.u.v. de Carena (en één van de Singoalla's) is ons verteld dat ze in goede staat zijn. De meeste boten hebben alleen geen radar, iets wat we eigenlijk wel zouden willen. Verder zijn ze veelal verassend compleet, tot en met een reddingsvlot aan toe.

We gaan de bootjes binnenkort bekijken, en mocht het dan in der daad tegenvallen zullen we qua bezichtigingen de scope vergroten, bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 15:22 #779865

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Je bericht is even te lang en uitputtend om overal op te reageren.

Als ik je 1 raad mag geven: Laat een goede expertise uitvoeren. Je kunt dit gewoon niet allemaal zelf beoordelen.

MBT je laatste lijstje:

Dat is, denk ik, niet correct.

1) Romp / opbouw 2) Staand want 3) Motor en besturing 4) Staat van teak 5) Aanwezige uitrusting 6) Staat zeilen

Romp,check,
Daarna zou ik zeggen: besturing.

Motor en zeilen op een gedeelde plek: Vergis je niet: een set zeilen is bijna net zo duur als een motor. Het is alleen minder gedoe.

Staand want komt daarna.

Je kiest een boot zonder teak dek. Ben je daar vanaf. In mijn opinie: het is wel mooi, maar ook duur, en t voegt feitelijk niks toe. Als je wel een teak deak wilt, staat het veel hoger in de lijst; het is eindeloos gekloot om t er af te krijgen, wat je dan ziet te repareren, en er weer iets anders voor terug te krijgen. Bij een aankoop is een teakdek een liability: je hebt geen idee wat er onder zit. Voor een stalen schip is t een "HELL NO!" De staat van het staal daaronder is waarschijnlijk slecht, en bij het repareren daarvan verkloot je een flink deel van je interieur! Als je me niet gelooft, moet je de blog van SY Duende er maar eens op na lezen.

Uitrusting kun je in stapjes aanschaffen.

Eerlijk gezegd, zou ik een schip kiezen mèt osmose er in. Kun je eindeloos over zeiken tijdens de koop, en verder zou ik t fijn laten zitten. Een stalen schip zou ik niet zomaar durven, zeker niet als t oud is. Het risico hier is zeker wel dat t zinkt als t mis gaat. Mocht je twijfelen, ook dan verwijs ik je naar de blog van Duende. Zeker de begin periode, toen ze hun scheepje klaar aan t maken waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 16:03 #779875

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi Joop,

Ook jij bedankt voor je advies! Een expertise twijfelden we nog over, dat is hier nog een relatief grotere kostenpost t.o.v. de aankoopprijs. We hebben wat rapporten gedownload van andere schepen en dan lijkt het op het eerste oog een kwestie van een lijstje met vinkjes afwerken. Al is dat natuurlijk erg versimpliceerd en waarschijnlijk vooral een kwestie van ervaring.. We gaan het zeker overwegen op dat moment dat we serieus zijn over een bepaald schip. Olav Cox staat hier geloof ik erg goed aangeschreven?

Voor wat betreft het lijstje, dat is natuurlijk casuïstisch, maar je hebt denk ik gelijk. Het ging me met name om de voor ons nu concrete afweging tussen een boot met een nieuwe motor maar oude zeilen, en een boot met de originele motor maar voor toeren nog afdoende zeilen. Dat zou qua 'gedoe' dus nog wel in het voordeel van de motor uitvallen.

Teak i.c.m. staal hadden we idd al lang afgeschreven! Bij polyester gaan we er nog eens goed over nadenken. Het is wel mooi ;)

We hebben "blijven drijven" van de Duende gelezen overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 16:37 #779883

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Lennert,

Leuke plannen!
Kijk ook eens naar een Contest. Oerdegelijk gebouwd, zeewaardig en niet duur. Blijf weg van opknappen, tenzij dat een deel van de pret is. Anders is opknappen altijd duurder dan je denkt. Bovendien kost het ook heel veel tijd.

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 19:07 #779946

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi Jurriën,

Bedankt, wat ik er over gehoord heb zeker degelijke boten. Polyester, en (meestal?) zonder teak, dus in lijn met de vorige tips!

In Scheveningen ligt een 30 te koop welke al eens de tropenroute gevaren heeft. Daardoor is o.a. het interieur al wel wat afgeleefder, maar de volgende x dat we daar zijn toch eens kijken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 20:30 #779970

In de prijsrange die je noemt:
Ik zou niet denken aan radar...
wat genoemd is: basics first.
Osmose: ik heb ervaring mee... er is prima mee te leven en wanneer je wil ook lowbudget en evt gefaseerd op te lossen... Het kan ook groots en meeslepend... heb je geld doe je dat.. heb je het niet: doe je ieder jaar een stuk (tenzij delaminatie dan moet je versneld aan het werk)
Wij hebben een voormalige teakdek schip: daar kwam een hoop dek gedoe onder vandaan.. Heb je een balsa hout dek dan ben je de sjaak... bij ons niet.. dat is dan dus ook op te lossen... maar ons dek is wel een zorgen kindje en was een bron van onbegrepen lekkage.
Een goede motor is een zegen... een reden ok in diet prijs segment een boot te laten lopen of juist een risico te nemen... Een zeiltje kun je nog wel ergens op pikken.. en wil je het goed doen kun je altijd een zeil in laten meten.
Apparatuur: in dit segment: oude meuk.. alles zit er op maar doet het soms wel en soms niet... Wij hebben een com plee set ST50 er op: dat hebben we de afgelopen jaren vervangen met andere (wel werkende) ST50 meters... dan ben je in totaal voor een paar honderd euro klaar... doe je het goed en nieuw: een nulletje erbij (zal niet in je aankoop budget passen)..
Maw: het is net als een huis: lokatie lokatie lokatie: met een boot: een goede basis is de basisradar, meters zeilen wat schilderwerk is luxe: Romp, motor, mast en staand want.. maakt dat je kan varen of moet klussen.
Electronica kun je faseren.. of verdrievoudig je budget.. dan kun je in 30-33 ft een goede boot vinden...

Ik ben benieuwd waarmee je komt: Verkijk je niet op de specs in de advertentie ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanschaf kajuitbootje: vindo, carena, x, etc.?? 30 okt 2016 22:32 #779997

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi Hans,

Bedankt voor de nuttige toevoeging! We zullen ons nog maar eens wat verder inlezen in osmozebehandeling, tot nu toe lag de focus bij het hierbij vandaan blijven. Heb via je profiel even doorgeklikt en daar ook gezien welk werk je aan jullie Jouet 920 hebt gedaan, daar heeft in der daad een hoop werk in gezeten! Het eindresultaat van het dek kon ik geen foto's van vinden, maar de romp is mooi geworden!! B)

De dekkern kan bij teak als ik het goed heb van schuim, multiplex of balsahout zijn, waarom is balsahout zoveel problematischer dan de andere twee?

Op basis van de advertenties die we gevonden hebben lijkt een scheepje met redelijke apparatuur / uitrusting nog wel te doen te zijn, zo heeft deze Koopmans 32 welke voor iets meer dan 15.000,- in de markt staat bijvoorbeeld Radar, ST60, reddingsvlot, een relatief jonge motor, etc. Het is alleen wel teak op staal, mede daarom had ik hem initieel niet meegenomen in de opties. Maar je hebt gelijk, vrijwel geen boot in deze prijsklasse heeft radar, en het is eerst zien & dan geloven v.w.b. de betrouwbaarheid van (verouderde) uitrusting..

Overigens zie ik wel meerder tweedehands radar-sets aangeboden, dus mogelijk is die zelf relatief voordelig na te plaatsen. Of verleg ik dan alleen het probleem haha.. :unsure:

De kern is duidelijk: wat je ook koopt, zorg dat de basis van het schip goed is! :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl