Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheurtje mastvoet & kielbouten

Scheurtje mastvoet & kielbouten 26 nov 2016 17:39 #787677

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi allen,

We zijn nu een tijdje op zoek naar een eerste zeiljachtje en overwegen een bod te doen op een Pionier 930. De boot heeft goede zeilen en de eigenaar is er veel mee bezig geweest. Bij het bezichtigen zijn ons twee dingen opgevallen:

1. Onderin de mast lijkt een gat te hebben gezeten voor het doorvoeren van een kabel, deze is zowel omlaag als omhoog uitgescheurd. Moeten we ons hier zorgen over maken?





2. Die kiel zit met 12 bouten in sets van 2 verbonden met een plaatje vast, maar bij de 2e (bout 3-4) en 6e (bout 11 en 12) set (van voor naar achter) is het plaatje gebroken. Bij set 3 (bout 5-6) lijkt dit gelast. De boot is gekeurd in 2004, maar in het rapport is hier niets over te vinden. De eigenaar heeft nooit een grounding met meer dan 2 knopen gehad en de bouten zitten goed vast / geven geen raar geluid als je er met de hamer op tikt. Opnieuw: moeten we ons hier zorgen over maken?







Mocht het meevallen overwegen we morgen een bod te doen. Zijn benieuwd naar jullie reacties!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 nov 2016 17:40 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 26 nov 2016 18:44 #787692

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Die plaatjes zijn niet gebroken hoor. Ze zijn zo gemonteerd. Geen constructie die mijn voorkeur heeft. Liever onder elke bout een vierkante plaat van twee keer de breedte van de bestaande strip.
Ook bij de niet "gebroken" strips. Die doen in het midden helemaal niks bij die dikte.
Aan de andere kant; als er nooit wat aan gemankeerd heeft...............?

En dan die mast. Als een klein stukje er zo uit ziet, zou er dan aan de rest niks mankeren?. Alles is te repareren. Hoe? Valt vanuit zo'n foto niet zo makkelijk te beoordelen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 26 nov 2016 18:47 #787694

Die plaatjes van de kiel zou ik me niet al te veel zorgen om maken. Die zijn eventueel ook vrij makkelijk te vervangen.

Het scheurtje in de mast zou, zoals zeekraal terecht opmerkt, best meer als alleen dat scheurtje kunnen zijn. Dit scheurtje moet je even voorzien van een mooi rond gaatje aan het einde van de scheur zodat deze niet verder gaat. Maar ik zou de mast even erg goed bekijken om te zien of dit scheurtje het enige probleem is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 26 nov 2016 21:47 #787741

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Bedankt voor de reacties!

De mast is uit 1980 en had over de gehele lengte wat oppervlakkige corrosie, maar zag er verder redelijk netjes uit. Het was de plek aan de onderkant die er uit sprong. Er zijn wat andere oude boorgaten die geen verdere gevolgen lijken te hebben. In de bijlage een impressie.

Bij het gaatje aan de voorkant van de mastvoet kan een mooi rond gaatje boren natuurlijk aan de bovenkant, maar aan de onderkant zit je aan het einde van de mast. Kan dat niet ook de breedte in gaan / verdere gevolgen hebben?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 26 nov 2016 23:09 #787754

Erikdejong schreef :
Die plaatjes van de kiel zou ik me niet al te veel zorgen om maken. Die zijn eventueel ook vrij makkelijk te vervangen.

Het scheurtje in de mast zou, zoals zeekraal terecht opmerkt, best meer als alleen dat scheurtje kunnen zijn. Dit scheurtje moet je even voorzien van een mooi rond gaatje aan het einde van de scheur zodat deze niet verder gaat. Maar ik zou de mast even erg goed bekijken om te zien of dit scheurtje het enige probleem is.

Dat denk ik niet is de zelfde kiel constructie als mijn pion, bouten lopen door de flens naar buiten, en zijn met polyesterhars in gedoopt voor het vast draaien, en om het zaakje waterdicht te krijgen.

Zie mijn topic, even losdraaien kan maar het is zeker een zorgen ding :whistle:

Verder horen volgens mij die schetsplaten niet zo, al een keer vervangen, op de originele tekening staan andere maten.

Of ooit zelf afbouw geweest, dat er voor gekozen is , dat zou nog kunnen
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 26 nov 2016 23:11 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 00:38 #787762

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Mast lijkt er inderdaad nog goed uit te zien.
Het lijkt er op dat het profiel in een groef steunt en er aan de binnenkant een opstaande rand zit. Is net door het gat te zien.
Maakt reparatie wat lastiger. Als er ruimte genoeg zou zijn zou ik er wel een plaatje op durven popnagelen maar ik denk dat de rand aan de binnenkant dat niet toelaat.
Andere optie is de mast iets inkorten maar dan moet op alle spanners nog (veel) ruimte zitten en dat zal wel niet. In dat geval kun je wel het afgezaagde stuk vervangen door een ring. Als je die in dezelfde maat maakt als het mastprofiel en aan de binnenzijde daarvan nog een ring die een paar cm boven de buitenste ring (of een rij strippen) zit, kun je daarin een paar popnagels of boutjes zetten. Nog makkelijker zou zijn als je een stukje van hetbzelfde mast profiel te pakken kunt krijgen. Leuk klusje.
Je kunt een rvs strip om de onderkant van de mast klemmen. Die kun je dan samenstellen uit 4 delen die je met bouten aantrekt.
Het simpelst is waarschijnlijk de mastvoet te verhogen door er een blokje onder te leggen.

Schetsje nodig?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 11:31 door zeekraal. Reden: Voortschrijdend inzicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 06:38 #787765

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Vwb de mast ben ik het met Erik eens. Je meot hem verder beoordelen. Ik begrijp dat je in de veronderstelling bent dit gedaan te hebben, maar hij is hoger dan je foto´s aangeven en de belangrijkste delen zitten boven en ongeveer halverwege.
Mast lijkt er goed uit te zien, is een opmerking die niet de lading dekt.
Als het dat ene scheurtje is en verder (tot in de top) helemaal niets, dan lijkt hij er goed uit te zien.


Maw, hij moet plat, zeker na het zien van dat kleine scheurtje.

Maar een total lost mast is nog geen afrekening van zo´n boot. Een nieuwe mast kost je ongeveer €3700 / €3900 (incl. 1 set zalingen en alle beslagen). Bij een totall los mast is dat iets wat je moet meenemen in je bod.
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 06:50 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 09:32 #787789

Er zijn denk ik weinig mensen die de mast laten zakken voor een gedegen inspectie bij het kopen van een boot in deze prijsklasse. (Zelfs aan de oppervlakte is niet alles te zien..)
Ik zie in zo'n klein scheurtje geen aanleiding om dat wel te doen. Waarschijnlijk een ondeskundige boor of montage actie. Klein gaatje aan het einde van de scheur boren of evt de mast paar cm inkorten.
In geval van nood, gebruikte masten genoeg te koop voor weinig :)

100% zekerheid heb je nooit, dan moet je nieuw kopen.
Succes!
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 10:26 #787805

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Mooi he, een verschil van mening. Ik zie bij mijn eigen boot (los van verkoop) dan ook direct een aanleiding tot nadere inspectie (wat er niet fris uit ziet, is dat vaak ook niet).

Zeker bij aankoop zou ik de mast dan verder inspecteren. Misschien zijn er ter hoogte van de zalingen of de top ook wel dat soort kleine foutjes gemaakt.

Bij aanschaf heb je de enige mogelijkheid om dat uit te sluiten of te onderhandelen.

Aankopen is hetzelfde onderhoud: voorbereiden op gebruik.
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 10:27 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 11:36 #787819

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
iFolkboot schreef :
Er zijn denk ik weinig mensen die de mast laten zakken voor een gedegen inspectie bij het kopen van een boot in deze prijsklasse. (Zelfs aan de oppervlakte is niet alles te zien..)
Zo drastisch hoeft het nou ook weer niet, denk ik. Even de mast in levert voldoende informatie op.
100% zekerheid heb je nooit, dan moet je nieuw kopen.
Succes!
Was dat maar waar. :(
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 14:16 #787845

Jedre schreef :
Een nieuwe mast kost je ongeveer €3700 / €3900 (incl. 1 set zalingen en alle beslagen).

Daarvoor heb je hooguit het kale profiel. Het huidige profiel zal niet meer gemaakt worden, waardoor je ook je mastvoet aan moet passen/nieuw kopen. Verder dient beslag overgezet te worden, waarbij je huidige lummel en neerhouderfitting wellicht óók niet passen. IS dit een verjongde mast? Dat vraagt dan een profiel wat nabewerkt dient te worden. Verstaging wil je bij deze gelegenheid ook vast vernieuwen dus je komt al snel ik een "nu ik toch bezig ben..." spiraal.

Ik zou dus eerder rond 6k rekenen...

Goed inspecteren dus ter hoogte van de stag terminals, zalingen etc. Dát zijn de kritische punten. Waarschijnlijk is er weinig aan de hand daar overigens...

Vervangen van vallen, schijven etc is normaal onderhoud en mag je ook verwachten - kan op termijn en heeft niets met je post temaken.

Mooie boot overigens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 18:07 #787898

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Bedankt voor alle tips!

We hebben vandaag in Scheveningen staan praten met wat eigenaren en tuigers, en daar werd ook nog gesuggereerd het scheurtje dicht te lassen. Wat denken jullie daarvan?

Als ik het nu mag samenvatten:
1. De mast verder inspecteren bij zalingen e.d., dan wel door de mast in te gaan, dan wel door te strijken.
2. Als het scheurtje onder het enige is een klein gaatje aan het einde boren zodat het niet verder gaat. (meer rigoureuze opties zijn inkorten of een RVS strip), of eventueel dus lassen?

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 18:16 #787900

Lassen zou ik niet doen, alu verzwakt tot wel 50% door de hitte van het lassen. Daar moet de mast wel op uitgelegd zijn.

Persoonlijk zou ik de mast niet in gaan van een boot waar je de tuigage (nog) niet van vertrouwd. Strijken dus die mast, of jezelf omhoog laten takelen in de mastenkraan van de haven, dat kan ook natuurlijk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 18:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 19:51 #787921

Erikdejong schreef :

Persoonlijk zou ik de mast niet in gaan van een boot waar je de tuigage (nog) niet van vertrouwd.

Die waarschuwing is inderdaad wel op zijn plaats.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 27 nov 2016 19:52 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 27 nov 2016 21:45 #787957

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De mast gaat er morgen van af! B) We gaan extra kijken rond de zalingen en stagen, en daarbij letten op corrosie en scheurtjes. Nog meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 28 nov 2016 05:43 #787981

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Nachtvlinder schreef :
Jedre schreef :
Een nieuwe mast kost je ongeveer €3700 / €3900 (incl. 1 set zalingen en alle beslagen).

Daarvoor heb je hooguit het kale profiel. Het huidige profiel zal niet meer gemaakt worden, waardoor je ook je mastvoet aan moet passen/nieuw kopen. Verder dient beslag overgezet te worden, waarbij je huidige lummel en neerhouderfitting wellicht óók niet passen. IS dit een verjongde mast? Dat vraagt dan een profiel wat nabewerkt dient te worden. Verstaging wil je bij deze gelegenheid ook vast vernieuwen dus je komt al snel ik een "nu ik toch bezig ben..." spiraal.

Ik zou dus eerder rond 6k rekenen...

Goed inspecteren dus ter hoogte van de stag terminals, zalingen etc. Dát zijn de kritische punten. Waarschijnlijk is er weinig aan de hand daar overigens...

Vervangen van vallen, schijven etc is normaal onderhoud en mag je ook verwachten - kan op termijn en heeft niets met je post temaken.

Mooie boot overigens!

Voor dat geld heb je inderdaad geen verjongde mast. Voor de uitvoering gaarne even verder lezen...Prijs is geen schatting, die haal ik hier uit een boekje die in mijn toeleveranciers bibliotheek staat. En inderdaad, mastvoet moet mogelijk aangepast worden, kosten aanschaf circa €250.
Laatst bewerkt: 28 nov 2016 05:45 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 11:23 #788324

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
De mast is er gisteren vanaf gehaald. In de hoogte zaten geen bijzondere plekken, bij de mastvoet zaten echter naast het eerder ontdekte scheurtje nog drie scheurtjes die we eerder gemist hadden door kabels, vallen, etc. Twee daarvan waren ernstig (achter, op de hoeken), en na met twee tuigers de impact van mogelijke oplossingen (strip er omheen, inkorten) te hebben doorgesproken, hebben we er helaas van afgezien.

Dat is jammer, want de eigenaar had er veel passie voor en de boot was verder goed verzorgd..

Dank voor jullie advies! We zoeken verder.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 29 nov 2016 11:27 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 13:19 #788367

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
Kijkend naar de foto's lijkt het erop dat de scheurtjes zijn ontstaan door corrosie van het eindstuk (en dus toename in omvang van het aluminium gietstuk) van de mast dat deels in het profiel is geschoven, of door de compressie van de mast die onvoldoende is overgedragen op het eindstuk, bijvoorbeeld doordat de rand waarop het profiel afsteunt niet mooi haaks aansluit op het mastprofel (iets wat mogelijk weer komt door corrosie). Was dit ook de conclusie na jullie bezichtiging?

En wanneer dat zo is, is dat dan werkelijk een reden om de boot, mits deze verder in prima staat is en aan jullie eisen voldoet, te laten liggen?
Lijkt me met een relatief klein budget (paar honderd euro) en wat handigheid aardig op te lossen:
- mast er af.
- eindstuk in onderzijde mast demonteren en corrosievrij maken. Indien nodig de steunrand van het profiel mooi haaks vijlen.
- schijven bij de voet van de mast demonteren.
- mastvoet afzagen tot net boven de gaten van de schijven.
- nieuwe gaten maken voor de schijven die op dezelfde hoogte als voorheen komen te zitten, maar nu ten opzichte van de nieuwe onderzijde van het mastprofiel (er vanuit gaan dat de vallen op de mast worden belegd en niet naar achteren worden geleid, zou dit weinig problemen op moeten leveren; tenzij er uiteraard nog andere zaken in de mastvoet verwerkt zijn die niet zichtbaar zijn op de foto's).
- eindstuk weer monteren met Lanocote of Duralac zodat corrosie wordt tegen gegaan.
- en dan zal de mast aan de onderzijde ca. 10 tot 15 cm. korter zijn geworden. Het meest uitdagende zal nu zijn om een soort voetstuk te maken dat deze lengte overbrugt, maar wanneer de oude mastbasis die op het dak is geplaatst wordt gedemonteerd dan moet het niet al de ingewikkeld zijn om bijvoorbeeld een eenvoudig stuk RVS kokerprofiel aan de onderzijde te voorzien van een flens waarmee dit op het kajuitdak kan worden bevestigd, en aan de bovenzijde van een plaat waarop de oude mastbasis kan worden gemonteerd, uiteraard weer met Duralac of Lanocote (alu op RVS).

Even puzzelen, maar lijkt me al met al geen rocket science. Of mis ik iets?
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 29 nov 2016 13:23 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 14:36 #788395

Lennert schreef :
De mast is er gisteren vanaf gehaald. In de hoogte zaten geen bijzondere plekken, bij de mastvoet zaten echter naast het eerder ontdekte scheurtje nog drie scheurtjes die we eerder gemist hadden door kabels, vallen, etc. Twee daarvan waren ernstig (achter, op de hoeken), en na met twee tuigers de impact van mogelijke oplossingen (strip er omheen, inkorten) te hebben doorgesproken, hebben we er helaas van afgezien.

Dat is jammer, want de eigenaar had er veel passie voor en de boot was verder goed verzorgd..

Dank voor jullie advies! We zoeken verder.

Realiseer je dat elke boot van deze leeftijd (meestal meerdere) mankementen heeft. Als dit het enigste euvel is wat je tegenkomt en de rest van het schip aan al je wensen voldoet, mag je in je handen knijpen... en zou ik je beslissing zeker heroverwegen.

Meerder reparatie manieren zijn mogelijk, en is inderdaad geen rocket science, en geeft een mooie onderhandelings positie :)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 29 nov 2016 15:03 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 17:45 #788440

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Opnieuw bedankt voor jullie nuttige antwoorden! :laugh:

Olav schreef :
Kijkend naar de foto's lijkt het erop dat de scheurtjes zijn ontstaan door corrosie van het eindstuk (en dus toename in omvang van het aluminium gietstuk) van de mast dat deels in het profiel is geschoven, of door de compressie van de mast die onvoldoende is overgedragen op het eindstuk, bijvoorbeeld doordat de rand waarop het profiel afsteunt niet mooi haaks aansluit op het mastprofel (iets wat mogelijk weer komt door corrosie). Was dit ook de conclusie na jullie bezichtiging?

In eerste instantie dachten we aan galvanische corrosie met een niet-aluminium eindstuk of voetstuk. Later hebben we dit bijgesteld naar een soortgelijke conclusie als hetgeen je noemt, waarbij we het vermoeden hadden dat de afwatering op een gegeven moment gebrekkig is geweest en er daardoor corrosie bij het eindstuk ontstaan is.

iFolkboot schreef :
Realiseer je dat elke boot van deze leeftijd (meestal meerdere) mankementen heeft. Als dit het enigste euvel is wat je tegenkomt en de rest van het schip aan al je wensen voldoet, mag je in je handen knijpen... en zou ik je beslissing zeker heroverwegen.

Meerder reparatie manieren zijn mogelijk, en is inderdaad geen rocket science, en geeft een mooie onderhandelings positie :)

Om enige context te geven: de eigenaar heeft een nieuw jacht gekocht en de boot in principe reeds ingeruild. De tijdspanne waarin onderhandse verkoop nog mogelijk was, was zeer beperkt. Vanmorgen zijn ze begonnen met de eerste etappe van de delivery naar de broker. Ik heb de boot donderdag voor het eerst gezien, waarna mijn vriendin zaterdag meeging. Toen die het ook een leuk bootje bleek te vinden hebben we haar -in hoeverre we het konden- volledig binnenste buiten gekeerd. Naar aanleiding van jullie advies hebben we afgesproken maandag de mast nog beter te bekijken, maar daarbij moesten we eigenlijk on the spot beslissen. Vlak nadat we de drie (voor ons nieuwe) scheurtjes hadden ontdekt.

We hebben maandag nog wel de foto's van de vier scheurtjes naar twee tuigers doorgestuurd: waarbij de één een een RVS strip om het onderste deel van de mast voorstelde, maar de mast volgens de ander op de midden-lange termijn door galvanische corrosie hier alleen maar sneller door afgeschreven zou zijn. De andere optie die ons voorgelegd werd was 1 cm inkorten, maar daarbij was het probleem ook slechts tijdelijk opgelost.

Lang verhaal kort: onder tijdsdruk, en een poging van je ratio om de roze zonnebril af te zetten durfden we het niet on the spot aan. Er was geen tijd meer om verder advies in te winnen, een keuring aan te vragen, überhaupt de boot te liften voor het onderwaterschip, en het professionele advies wat we hadden gekregen was niet volledig positief.

Roze zonnebril weer op: de boot was reeds gunstig geprijsd, alle zeilen waren voor een toer-boot nog in keurige staat, de spi knisperde zelfs een beetje, hij had om het jaar op de kant gestaan, de motor was reeds vervangen eind jaren '90, en de eigenaar had duidelijk hart voor de boot gehad. Iets waar we veel waarde aan hechten. En nu twee roze zonnebrillen: de boot moet nog een tweede etappe maken naar de broker..

Olav schreef :
En wanneer dat zo is, is dat dan werkelijk een reden om de boot, mits deze verder in prima staat is en aan jullie eisen voldoet, te laten liggen? Lijkt me met een relatief klein budget (paar honderd euro) en wat handigheid aardig op te lossen: (...) Even puzzelen, maar lijkt me al met al geen rocket science. Of mis ik iets?
zeekraal schreef :
Het simpelst is waarschijnlijk de mastvoet te verhogen door er een blokje onder te leggen. Schetsje nodig?

Zeekraal had het plaatsen van een sokkel / voetstuk ook al als optie geopperd en was zelfs zo vriendelijk een schetsje te willen maken. Maar omdat de tuigers dit niet geopperd hebben (als iets wat ze zouden kunnen doen), durfden we daar, on the spot, niet op onze eigen kennis mee door te gaan. Een exacte inschatting van de benodigde verhoging durf ik nu niet te maken, maar toch wel een stuk. (zie de bijlage, de vallen gaan overigens gewoon naar achteren.) Als ik het goed begrijp zou je aanraden van aluminium koker-profiel (verticaal geplaatst) een soort van brede ondermast maken, met daarop de originele mastvoet? Snap het nog niet 100%, maar het concept klinkt logisch.

Denken jullie in der daad dat we er beter mee door hadden kunnen gaan? In theorie kan het nog tot de boot bij de broker is.

Het was voor ons gewoon een verschrikkelijk lastige keuze in een kort tijdsspan. (Het gesprek in de auto moet voor outsiders hilarisch zijn geweest: wel/niet wel/niet...) Dat een boot mankementen heeft hoort er bij, zolang je ze met niet al te exorbitante kosten kan oplossen. Met de op dat moment bij beperkte / conflicterende informatie hebben we gisteren uiteindelijk het oordeel van de minst positieve tuiger gevolgd.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 19:30 #788464

Als jullie de boot geschikt en juist vinden voor jullie situatie, dan zou ik de koop zeer zeker niet van deze scheurtjes af laten hangen.
Gewoon de mast een beetje inkorten, en indien nodig een blokje er onder zodat de verstaging niet vervangen hoeft te worden. Dat is een klusje dat je in een middag gedaan kunt hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 nov 2016 19:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 19:36 #788465

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
En anders eens kijken naar een gebruikte mast?Er staat er nog 1 op speurders voor 650 met zeilen er bij...Ik weet niet hoe lang die mast is maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 21:08 #788483

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
In mijn ogen heeft TS toch juist gehandelt door de koop niet te doen. Tijdsdruk door verkoper, geen nadere inspectie mogelijk, onvoldoende eigen kennis/ervaring en "on the spot" moeten beslissen.
Geen goede basis voor de aanschaf van een boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 21:28 #788491

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 837
Volledig mee eens.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 29 nov 2016 21:33 #788495

Ook volledig mee eens.
Altijd nog de mogelijkheid om in alle rust verder te onderhandelen met de broker.
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl