Opnieuw bedankt voor jullie nuttige antwoorden!
Olav schreef :
Kijkend naar de foto's lijkt het erop dat de scheurtjes zijn ontstaan door corrosie van het eindstuk (en dus toename in omvang van het aluminium gietstuk) van de mast dat deels in het profiel is geschoven, of door de compressie van de mast die onvoldoende is overgedragen op het eindstuk, bijvoorbeeld doordat de rand waarop het profiel afsteunt niet mooi haaks aansluit op het mastprofel (iets wat mogelijk weer komt door corrosie). Was dit ook de conclusie na jullie bezichtiging?
In eerste instantie dachten we aan galvanische corrosie met een niet-aluminium eindstuk of voetstuk. Later hebben we dit bijgesteld naar een soortgelijke conclusie als hetgeen je noemt, waarbij we het vermoeden hadden dat de afwatering op een gegeven moment gebrekkig is geweest en er daardoor corrosie bij het eindstuk ontstaan is.
iFolkboot schreef :
Realiseer je dat elke boot van deze leeftijd (meestal meerdere) mankementen heeft. Als dit het enigste euvel is wat je tegenkomt en de rest van het schip aan al je wensen voldoet, mag je in je handen knijpen... en zou ik je beslissing zeker heroverwegen.
Meerder reparatie manieren zijn mogelijk, en is inderdaad geen rocket science, en geeft een mooie onderhandelings positie
Om enige context te geven: de eigenaar heeft een nieuw jacht gekocht en de boot in principe reeds ingeruild. De tijdspanne waarin onderhandse verkoop nog mogelijk was, was zeer beperkt. Vanmorgen zijn ze begonnen met de eerste etappe van de delivery naar de broker. Ik heb de boot donderdag voor het eerst gezien, waarna mijn vriendin zaterdag meeging. Toen die het ook een leuk bootje bleek te vinden hebben we haar -in hoeverre we het konden- volledig binnenste buiten gekeerd. Naar aanleiding van jullie advies hebben we afgesproken maandag de mast nog beter te bekijken, maar daarbij moesten we eigenlijk on the spot beslissen. Vlak nadat we de drie (voor ons nieuwe) scheurtjes hadden ontdekt.
We hebben maandag nog wel de foto's van de vier scheurtjes naar twee tuigers doorgestuurd: waarbij de één een een RVS strip om het onderste deel van de mast voorstelde, maar de mast volgens de ander op de midden-lange termijn door galvanische corrosie hier alleen maar sneller door afgeschreven zou zijn. De andere optie die ons voorgelegd werd was 1 cm inkorten, maar daarbij was het probleem ook slechts tijdelijk opgelost.
Lang verhaal kort: onder tijdsdruk, en een poging van je ratio om de roze zonnebril af te zetten durfden we het niet on the spot aan. Er was geen tijd meer om verder advies in te winnen, een keuring aan te vragen, überhaupt de boot te liften voor het onderwaterschip, en het professionele advies wat we hadden gekregen was niet volledig positief.
Roze zonnebril weer op: de boot was reeds gunstig geprijsd, alle zeilen waren voor een toer-boot nog in keurige staat, de spi knisperde zelfs een beetje, hij had om het jaar op de kant gestaan, de motor was reeds vervangen eind jaren '90, en de eigenaar had duidelijk hart voor de boot gehad. Iets waar we veel waarde aan hechten. En nu twee roze zonnebrillen: de boot moet nog een tweede etappe maken naar de broker..
Olav schreef :
En wanneer dat zo is, is dat dan werkelijk een reden om de boot, mits deze verder in prima staat is en aan jullie eisen voldoet, te laten liggen? Lijkt me met een relatief klein budget (paar honderd euro) en wat handigheid aardig op te lossen: (...) Even puzzelen, maar lijkt me al met al geen rocket science. Of mis ik iets?
zeekraal schreef :
Het simpelst is waarschijnlijk de mastvoet te verhogen door er een blokje onder te leggen. Schetsje nodig?
Zeekraal had het plaatsen van een sokkel / voetstuk ook al als optie geopperd en was zelfs zo vriendelijk een schetsje te willen maken. Maar omdat de tuigers dit niet geopperd hebben (als iets wat ze zouden kunnen doen), durfden we daar, on the spot, niet op onze eigen kennis mee door te gaan. Een exacte inschatting van de benodigde verhoging durf ik nu niet te maken, maar toch wel een stuk. (zie de bijlage, de vallen gaan overigens gewoon naar achteren.) Als ik het goed begrijp zou je aanraden van aluminium koker-profiel (verticaal geplaatst) een soort van brede ondermast maken, met daarop de originele mastvoet? Snap het nog niet 100%, maar het concept klinkt logisch.
Denken jullie in der daad dat we er beter mee door hadden kunnen gaan? In theorie kan het nog tot de boot bij de broker is.
Het was voor ons gewoon een verschrikkelijk lastige keuze in een kort tijdsspan. (Het gesprek in de auto moet voor outsiders hilarisch zijn geweest: wel/niet wel/niet...) Dat een boot mankementen heeft hoort er bij, zolang je ze met niet al te exorbitante kosten kan oplossen. Met de op dat moment bij beperkte / conflicterende informatie hebben we gisteren uiteindelijk het oordeel van de minst positieve tuiger gevolgd.