Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Peugot Indenor en vraag verstaging

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 12:46 #790821

Beste zeilers,

Ik sta op het punt om een zeilboot te kopen met een Peugot Indenor motor. Ik ben echter niet bekend met deze motoren en vroeg me af of jullie hier iets zinnig over kunnen melden. Ik wil vooral wat informatie inwinnen over het koelsysteem en ben dus op zoek naar de handleiding. Belangrijkste vragen zijn:

1 Is de box aan de rechterkant een warmtewisselaar? Dus er is sprake van intercooling?
2 Weet iemand het exacte type adhv de foto?
3 Ik dacht dat de peugot indenor altijd rood van kleur zijn. Aangezien deze is overgespoten denk ik dat hij ooit is gereviceerd?

Het bouwjaar van de motor is geloof ik 1972, kan zo een motor nog een ronde mee? Of is dit inmiddels echt achterhaalde techniek?

Daarnaast nog een vraag:

Op de tweede foto zie je de koppelging van de zijstagen. Dit lijkt een soort koper/brons-achtig materiaal te zijn, gezien de groene kleur. Heeft iemand hier ervaring mee? Het lijkt allemaal solide maar is inmiddels wel bijna 50 jaar oud... Mijn vraag is dus eigenlijk: kan je hier nog een aantal jaar mee doorzeilen, of is dit aan vervanging toe?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Mvg
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 12:57 #790823

In ieder geval de (Tubano)slangen vervangen....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:05 #790825

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ja dat ding heeft een warmtewisselaar. Alleen lijkt die wisselaar nogal aan roest onderhevig.
Dat ie ooit geverfd is zegt erg weinig. Ik zou maar niet van uitgaan dat die recentelijk een revisie heeft gehad. Als dat al is gebeurt, is dat niet kort geleden.

En of het achterhaalde techniek is? Vast, maar ook genoeg nieuwe motoren maken nog steeds gebruik van die oude, mechanische technieken. Hoe lang ie nog mee kan is onmogelijk te zeggen maar ik zou aan dergelijke oude motor weinig waarde in euro's hangen bij een koop. Wat ie dan nog mee kan is dan mooi meegenomen.

Over die spanners: ik zou mee meer zorgen maken over die knik die de rechtse spanner onderaan lijkt te maken en de verstaging zelf. Bij dit bootje lijkt me de spanners nog de minste kosten die je zo op het eerste oog gaat krijgen.
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 13:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:06 #790826

Hans,

Dank voor de tip. Ik lees nu inderdaad dat dit niet meer gebruikelijk is, met name onder de waterlijn.

Ben nu aan het zoeken naar alternatieven maar kom er nog niet helemaal uit. In elk geval SAE100R4 norm aanhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:09 #790830

Om wat voor schip gaat het als we vragen mogen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:13 #790833

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7523
De rode Peugeot Indenor motoren kwamen van het bedrijf Dieseltechniek in Ridderkerk, DTP motoren genaamd.

Deze motoren hebben losse cilinder voeringen, die door de cilinderkop onder spanning worden gehouden.

Op een bepaald moment gaan deze bussen bewegen en komt er lekkage van koelvloeistof. Eerst denkt men dat de cilinderkop pakking defect is. Dat is echter niet het geval.

De cilinder bussen moeten opnieuw op hoogte gesteld worden. Deze motoren krijgen dit probleem bijna allemaal.

Maar het kan zijn dat een dergelijke ingrijpende reparatie al eerder is uitgevoerd. Die kans schat ik vrij hoog in. Gezien het zeer frequent voorkomen van dit verschijnsel.
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 13:14 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:14 #790834

Philip,

Dank voor je reactie. Toch een warmtewisselaar dus. In principe wel mooi dat er koelvloeistof door het blok zelf loopt, maar inderdaad wel veel corrosie.

Vreemde knik in de spanner inderdaad, geen idee hoe dat is ontstaan.

Het schip is inderdaad oud en er moet veel aan gebeuren. De motor draait nu goed en er zit een keerschroefinstallatie op die ook functioneert. Het tuig is erg verouderd, maar goed ik heb ook een beperkt budget.

Herken jij zo het type indenor? Is dit een XDP 4.90?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:19 #790837

Boarderbras,

Het gaat om een one-off polyester boot uit 1972 10,5 x 3,51 x 1,20 a 8 ton. Zeer zwaar gebouwd op een werf in België.

Het is een vreemd stoer schip en wij zoeken wat groters ter vervanging van onze vd Stadt Bries. De huidige eigenaar heeft wel interesse in inruilen en dat maakt het voor ons ook interessant.

Ik verwacht dat de zeileigenschappen niet fantastisch zijn, maar het schip is van binnen lekker ruim en dat is ook prettig!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:20 #790840

@Brambo: het lijkt me dat ik dat kan controleren als ik de motor een tijd laat draaien.

Er zou dan geen witte rook uit de uitlaat mogen komen, aangezien dat een teken zou zijn dat er koelvloeistof in de cylinders komt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:24 #790841

Onthoudt dat schepen van dergelijke komaf zo veel waard zijn als de helft van de uitrusting. Beperkt budget koopt tegenwoordig ook wat courantere schepen.
het voordeel van klussen aan een courant schip is dat je er bij verkoop nog een klein beetje van je inspanning merkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 13:45 #790848

Boarderbras,

Ik begrijp je standpunt: een werfgebouwd schip ontworpen door een gerenommeerde naam behoudt zijn waarde altijd beter.

Tot nu toe heb ik echter nog geen geschikt alternatief gevonden voor ons beperkte budget. We bespreken nu een deal waarbij ik de Bries (bouwjaar ook 1972 en met alle bijkomende gebreken) inruil en net geen 4.000 euro bijleg. Dit lijkt me een realistische deal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 14:00 #790850

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7523
Je merkt het pas als je koelvloeistof gaat verliezen. En als de motor origineel is, dan is de ervaring dat de problemen er binnen niet al te lange tijd aankomen.

Maar goed, het kan zijn dat de revisie van de motor al eerder stadium is uitgevoerd.

DTP diesels zijn destijds in grote hoeveelheden verkocht. Er is ook nog DTR, dat zijn benzine motoren op basis van Renault blokken.

Ook Volvo Penta heeft gebruik gemaakt van Peugeot Indenor motorblokken.
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 14:00 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 14:52 #790858

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
is dit een goede deal? dat vraag ik me dus af.
als ik ff snel op www rondneus doet een bries tussen de 4000 en 8500 eur
kan je niet beter de bries verkopen en daar die 4000 eur bijleggen?
dan heb je een budget van zeg 8- 10000 eur
daar kan je heel veel voor kopen

aan deze boot ga je denk ik kosten krijgen
een motor van 1972,45 jaar oud dus, wat ga je er aan krijgen, zijn er nog reserveonderdelen?
je zegt dat de tuigage is verouderd, is de verstaging ook van 1972?
daar ging ik persoonlijk niet mee varen.
en de zeilen? welk jaar?, de vallen en schoten, vergis je niet in de eurootjes als het allemaal vervangen moet worden
wat zit er voor plek aan de binnenkant, net onder het rubber?

ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 15:09 #790864

Bries_bukh schreef :

Er zou dan geen witte rook uit de uitlaat mogen komen, aangezien dat een teken zou zijn dat er koelvloeistof in de cylinders komt?

Dat is bij boten een hardnekkig misverstand wat uit de autobusiness komt.
Bij automotoren is dat inderrdaad het geval maar bij scheepsmotoren, die immers vrijwel altijd een uilaat hebben die door koelwater inspuiting wordt gekoeld , kun je aan de witte rook beslist niet zien of er koelwaterlekkage plaats vindt. Immers , alle koelwater (tenminste van het buitenwatercircuit)verdwijnt altijd via de uitlaat .
Dat beetje wat er "extra" bij komt als er ergens lekkage plaatsvindt zie je echt niet.
Witet damp ontstaat altijd bij lage buitentemperaturen ( evrgelijk met de lucht die je uitademt) .
Witte damp bij hogere buitentemperaturen kan echter een gevolg zijn van lekkende vestuivers wat te merken is aan dieselvlekken op het water en/of dieselgeur bij de uitlaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 16:07 #790879

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Kijk even of de olie geen waterdrupels of sludge bevat. Ook de olievuldop op het kleppendeksel mag geen sludge bevatten, alleen olie. Inderdaad Indenor 45 of 60pk. Het koelsysteem met interkoeling heeft ook ergens een dop op tank of expansie vat, even checken of er tijdens draaien geen luchtbubbels ontwijken.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 17:19 #790902

Hi Ton,

Er worden inderdaad Bries-en aangeboden tussen de 4.500 en 8.000 maar ik betwijfel of ze dat er daadwerkelijk ook voor krijgen.... het is mij in elk geval nog niet gelukt! En wat dat betreft, op de voorstag na is de verstaging van de Bries ook zeker 30 jaar oud en dat geldt ook voor de motor...

Maar het blijft uiteraard een grote gok..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 17:19 #790903

@Jutter en yellowboat: goede tip, ik ga het checken
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 17:21 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 18:15 #790918

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Bries_bukh,

heel realistisch gedacht.Als je er 2-2,5 voor krijgt mag je je handen dicht knijpen,maar wat Ton aangeeft klopt ook wel een beetje,alleen wordt het budget iets minder...
Blijft het feit dat je dan een oude grotere boot hebt met meer kosten want alles is groter en langer.Goed bedenken wat je wilt!Philip heeft dat denk ik goed gezien...en voor 5-6000 koop je ook wat leuks hoor,en ik denk in betere staat als de boot waar je nu naar kijkt.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 10 dec 2016 18:37 #790921

@Sleen,

Ik denk inderdaad dat 2.500 voor de Bries een prima bedrag zou zijn. Dan zou ik dus ongeveer 6.500 betalen voor de nieuwe boot. Voor dat bedrag heb ik online nog geen alternatief kunnen vinden, of heb jij nog een gouden tip?

We zoeken dus een kajuit zeilboot tussen de 32 en 40 ft met een maximale diepgang van 1,30 en een achterkajuit(je).
Laatst bewerkt: 10 dec 2016 18:38 door oneoff31ft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 10:47 #790997

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Bries_bukh schreef :
@Sleen,

Ik denk inderdaad dat 2.500 voor de Bries een prima bedrag zou zijn. Dan zou ik dus ongeveer 6.500 betalen voor de nieuwe boot. Voor dat bedrag heb ik online nog geen alternatief kunnen vinden, of heb jij nog een gouden tip?

We zoeken dus een kajuit zeilboot tussen de 32 en 40 ft met een maximale diepgang van 1,30 en een achterkajuit(je).

Een vraag die nog vegeten is: Wat wil je gaan doen met deze boot? Vind je klussen leuk, en kun je het?

Waar ga je varen? En bij welke omstandigheden? Wat verwacht je van snelheid? En vind je t ok dat bij gebrek hieraan, een zware tocht een paar uur langer duurt?

En: ben je bereid je tijd en energie te investeren in een boot die daardoor niet echt meer waard zal worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 11:00 #791000

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Ik denk dat je zelf een goed beeld moet hebben van wat je precies wilt,net zoals Joop66 al aangeeft.Een andere boot brengt in 99 van de gevallen extra kosten mee.Alleen al je esi van 32-40Ft met een diepgang van max.130cm maakt het al wat moeilijker,zeker als je van een budget uit gaat van +/_ 6500€.Komt daar nog een achterkajuit bij dan wordt het zoeken naar een speld in een meer.Mocht je een boot vinden die aan al deze eisen voldoet dan kun je er nog minimaal een paar duizend in stoppen om deze in redelijke staat te brengen.Voor dat geld wordt het,met deze eisen,wel moeilijk.

Dus ik zou eerst heel goed bedenken wat je wilt en of je minimaal 32Ft nodig hebt....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 11:00 #791001

Hi Joop,

De boot zal vooral moeten dienen als vluchtoord uit de stad, dus een drijvend vakantiehuis. We hebben nu een dochter die aankomend vaarseizoen één jaar wordt en ruimte en stabiliteit zijn daarom belangrijker dan snel en scherp zeilen. Ook willen we proberen om wat langer op de boot te verblijven (1 a 2 weken). Op de Bries werd dit na een paar nachten toch wat krap.

We willen wel de vrijheid houden om te kunnen zeilen op het markermeer/ijsselmeer/friesland en waddenzee.

Klussen vind ik leuk en met behulp van youtube en het zeilforum kom je een heel eind! Ik heb ook al flink wat kluswerk verricht aan de Bries en dat is altijd leuk geweest. Enige grote risico wat mij betreft is de motor: een oude indenor waarvan de historie niet bekend is. En ik ben ook onbekend met de keerbare schroefinstallatie, die overigens goed lijkt te functioneren.

Online is niet veel te vinden over de indenor. Ook lijken er niet veel bedrijven onderdelen aan te bieden..... dat is dus een gok. Ik heb de motor nu kort zien draaien. Hij startte goed alleen gaf hij geen koelwater. Lijkt me een kwestie van een kapoote impeller oid......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 11:01 #791002

De combinatie 10,5 x 3,51 x 1,20 a 8,5 ton zal denk ik niet snel zeilen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 11:21 #791005

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
is er budget tbv wat reparaties?, want dat kom je altijd tegen
zoals gezegd, valletje schootje, gasslang ( zijn altijd te oud)
alleen met de 4k bijleggen ben je niet klaar uiteraard

en is er een plan als de motor een dure reparatie nodig heeft, of zelfs vervangen moet worden?
de exploitatiekosten nemen ook toe, uiteraard, denk alleen aan havengeld tijdens de vakantie
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor en vraag verstaging 11 dec 2016 11:30 #791008

Reparatiebudget is beschikbaar, hermotoriseren zou wel problemen opleveren. Ik hoop dus dat het blok op zichzelf nog goed is en dat het blijft bij vervangen van slangen, filters, eventueel warmteeisselaar....

Dank voor het meedenken in elk geval!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl