redshift schreef :
Vraag aan de heren houten-boot-kenners -
leg een onwetende barbaar eens uit waarom dat nou een "doodskleed" is? Ik bouw naar volle tevredenheid houten surfplanken met glas en epoxy. Bij net houtwerk en transparante epoxy is de glasmat meestal ook niet te zien. Ik bij onze de vd stadt 30 (vita, woodcore) ook nooit spijt gehad van dat zogenaamde kleed. integendeel, alles waar geen glas zat (randje rond de luiken, urgh) heb ik alsnog bedekt.
Wat gebeurt er met een 16^2 of BM in lattenbouw als je hem netjes kaal haalt en in de glasmat + epoxy zet (na het vullen van eventuele kieren, natuurlijk)?
Beste barbaar,
Om te beginnen: epoxy (of liever: de epoxy-familie die vele leden kent) is een prachtig product met fantastische mogelijkheden. Maar ook met beperkingen.
Als je werkt met nieuw(!), droog(!), schoon(!) en dun(!) hout, eventueel gecombineerd met foam of andere moderne hulpstoffen, kun je in combinatie met een verantwoord ontwerp heel goede resultaten bereiken. Denk aan lichte stijve bootjes, vliegtuigen, badkamers enzo. Echt mooi en goed!
Als je echter een bestaande boot in de epoxy zet, hoe droog die ook is, zit je per definitie met een ongeschikt ontwerp voor epoxybouw, vuil hout, vaak te dik hout, soms vochtig en/of aangetast hout, en eigenlijk altijd plekken waar de epoxy niet of niet goed bij komt zoals tussen huid en spanten.
Als je zo'n bestaand vaartuig inpakt in epoxy, dan verpak je eigenlijk vuil en/of vochtig hout in een dichte plastic zak. Misschien is het hout op het moment van insmeren wel droog, maar er komt altijd wel ergens water binnen: via een schroefgaatje, langs een plek waar je niet goed bij kon, via een beschadiging, noem maar op.
En ingepakt vochtig hout zal in een adembenemend tempo rotten (vergelijk het met de vergeten plastic zak met zwemkleren van je puberzoon).
Als scheepstimmerman en scheepsrestaurateur met ruim 33 jaar ervaring raad ik aan:
1. gebruik geen epoxy op dik massief hout, zoals masten, roeren, zwaarden e.d.;
2. gebruik geen epoxy op bestaande constructies;
3. gebruik geen epoxy op daarvoor ongeschikte constructies, bijv. van dik hout.
Ik heb helaas te veel ellende gezien door oneigenlijk gebruik van epoxy. Vaak met de beste bedoeling gedaan.
Een probleem is, dat de buitenste paar tiende millimeter van het hout er prachtig uitziet na behandeling met het goedje, en er ook prachtig blijft uitzien. Daardoor kun je misleid worden want vlak daaronder kan de rot toeslaan.
Ik heb bijvoorbeeld eiken skutsjezwaarden in mijn werkplaats gehad ter reparatie. Drie maanden oud, verlijmd met epoxy en rondom bedekt met epoxy. Ze zagen er als nieuw uit, maar toen ik de zaag erin zette vloog er schuimende potgrond rond m'n oren. Van binnen waren ze zeiknat en verrot.
Idem met een mooie massieve lariks mast van een tjalk.
Ik hoor en lees ook wel eens over impregneren met epoxy. Vergeet dat maar!!!! Zelfs de allerdunste epoxy trekt maximaal een paar tiende millimeter in gezond hout (alleen bij kops hout en rot komt 't verder). Probeer het zelf maar eens: "impregneer" een stukkie hout, zaag het later met een scherpe zaag door en kijk dan hoe diep 't zit (heb ik ook gedaan).
Dus concluderend: gebruik geen epoxy op bestaande boten. Zonde van je boot en zonde van je geld, want 't is verdraaid duur spul.
Met groet van deze houtboer,
Wim.