Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 16m2 aankoop

16m2 aankoop 19 feb 2017 16:51 #810619

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ben begonnen met een vrijheid, gebouwd met latten.
Hout is prachtig materiaal maar vergis je niet in het onderhoud!
Een houten boot zoals een BM moet je inderdaad gedeeltelijk af laten zinken.
1 week later weer leeg hozen en dan is het redelijk dicht.
Met erg warm weer gaan boven de waterlijn de latten weer krimpen en heb je wat lekkage.
Wil je graag zeilen en weinig onderhoud dan ga ik met BK mee en koop een polyester Valk, Randmeer, Sailhorse, Efsix, of Centaur.
De Centaur heb ik na de vrijheid gekocht en zeilt uitstekend.
Er hoort een deksel bij waar je de hele kuip mee afsluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 16:56 #810621

  • bennis19
  • bennis19's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk! Ik ben bereid er tijd en moeite in te steken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 16:59 #810622

  • bennis19
  • bennis19's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
@dehler Hoe is jouw ervaring in een vrijheid ten opzichte van een 16m2?

@duncan Van de epoxy boten loopt de prijs erg snel op de klassenorganisatie site. Wat jij zegt en hem eigenlijk constant op de kant laten staan is niets voor mij. Ik wil er actief mee zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 17:25 #810630

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Een Vrijheid buist veel minder en zeilt beter.
Wel kleiner als een 16m2.
Een Vrijheid is 5,1 meter en een 16m2 is 6 meter.
Waar ik zeil is veel open water en direct aan zee.
Hier door ontstaat er snel wat rauwere omstandigheden, meer wind en hogere golfen.
En het ging prima.
Laatst bewerkt: 19 feb 2017 20:21 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 17:52 #810635

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Wil je veel ruimte koop dan een valk..daar kan je met goed fatsoen met zijn 4/5 en in toeren. Ook veel minder tuitelig als een vrijheid. Of 16m2. Houten toer/wedstrijd boot dan staat de valk zeker op de eerste plaats. Kan je ook goed in slapen mocht je dat willen. In een vrijheid od 16m2 is dat erg krap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 22:40 #810713

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
dehler schreef :
Een Vrijheid buist veel minder en zeilt beter.
Wel kleiner als een 16m2.
Een Vrijheid is 5,1 meter en een 16m2 is 6 meter.
Waar ik zeil is veel open water en direct aan zee.
Hier door ontstaat er snel wat rauwere omstandigheden, meer wind en hogere golfen.
En het ging prima.

Vrijheidklasse sloegen in wedstrijden met harde wind vaker om dan 16m2.
Ik vind de Vrijheid mooier om te zien, maar moeilijker te zeilen.
Vrijheid aan merkelijk minder ruim.
Houten Valk veel sneller en stabieler dan beide.
SW getal Vrijheid 114, 16m2 109, Valk 104. Hoe lager hoe sneller.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 feb 2017 22:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 22:50 #810715

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Als je wilt westrijdzeilen kan je het beste bij de grote klasses als 16m2, Valk en eventueel Vrijheid blijven. Wil je vooral recreatief maar toch sportief zeilen, dan is ook een Top het overwegen waard: zeldzaam, maar stukken goedkoper dan een goede Valk of 16m2. Even ruim as een Valk, en mooier gelijnd. Vorig jaar was een op het oog echt goed exemplaar te koop voor minder dan 2000 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 19 feb 2017 22:56 #810716

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Apae schreef :
Als je wilt westrijdzeilen kan je het beste bij de grote klasses als 16m2, Valk en eventueel Vrijheid blijven. Wil je vooral recreatief maar toch sportief zeilen, dan is ook een Top het overwegen waard: zeldzaam, maar stukken goedkoper dan een goede Valk of 16m2. Even ruim as een Valk, en mooier gelijnd. Vorig jaar was een op het oog echt goed exemplaar te koop voor minder dan 2000 euro.

Is persoonlijk, maar ik vind de Valk mooier, terwijl ik vroeger veel in een Topklasse wedstrijden gevaren heb.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 09:00 #810760

bennis19 schreef :
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk!

Dat gaat na een jaar of 2 vanzelf over :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 09:00 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 09:22 #810768

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Baasklusje schreef :
bennis19 schreef :
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk!

Dat gaat na een jaar of 2 vanzelf over :woohoo:

Er zijn kennelijk uitzonderingen: na 45 jaar vind ik het ook nog steeds leuk.
Maar ja, bij mij ging de liefde voor rondjes racen op het IJsselmeer na twee jaar over...
Verschillende virussen blijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 18:10 #811000

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Ik vond het lakken van het dek altijd het mooiste moment van de winter. Super spannend hoe het uit zou pakken en ook de geur van de Epifanes :-).

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 21:01 #811052

Baasklusje schreef :
bennis19 schreef :
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk!

Dat gaat na een jaar of 2 vanzelf over :woohoo:

Ik geloof niet dat jouw persoonlijke mening hierover echt representatief is voor alle mede ZFérs ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 21:01 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 21:03 #811053

Vrijheid is 5,4 meter lang. Een boot in latten- of gangenbouw is veel nostalgischer dan de hechthouten knikspant. Als je echt een liefhebber bent van een traditioneel houten schip kom je uit op 16m2, Vrijheid, Pampus, 22 kwadraad, Regenboog, etc.

Ik vaar zelf een Vrijheid omdat ik meestal alleen vaar. Die is single handed het best handelbaar en na de Pampus en Regenboog de mooiste.... Maar over smaak valt niet te twisten....
Flits 967, Laser 60074, Finn H-571, Schakel 2202, 16m2 4293, Edel 4, Compromis 777, Jeanneau 29.2, Beusichemse Jol, Vrijheid 125, .......
www.facebook.com/MissFreedom1952/
Laatst bewerkt: 20 feb 2017 21:10 door Dizzy Miss Lizzy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 21:43 #811068

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Vraag aan de heren houten-boot-kenners -

leg een onwetende barbaar eens uit waarom dat nou een "doodskleed" is? Ik bouw naar volle tevredenheid houten surfplanken met glas en epoxy. Bij net houtwerk en transparante epoxy is de glasmat meestal ook niet te zien. Ik bij onze de vd stadt 30 (vita, woodcore) ook nooit spijt gehad van dat zogenaamde kleed. integendeel, alles waar geen glas zat (randje rond de luiken, urgh) heb ik alsnog bedekt.

Wat gebeurt er met een 16^2 of BM in lattenbouw als je hem netjes kaal haalt en in de glasmat + epoxy zet (na het vullen van eventuele kieren, natuurlijk)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 22:04 #811074

ik denk dat er een verschil bestaat tussen polyester en epoxy bekleden.

Met epoxy kan het wel denk ik, best interessante gedachte van je, want als er nu geroepen wordt kan niet hout onderwater etc.

Er is hier onlangs nog iemand geweest met een roer bekleed met epoxy, dat ging best goed zelfs toen er een scheur in bleek te zitten.

maar hoe het met latten werkt (meer naden en werking ) dan op een houten multiplex plaat geen idee.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 23:07 #811084

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Ik heb ooit een houten kielbalk (80 jaar oud eiken) in de epoxy impregneer gezet. Jaren later alsnog een beschadiging die we eerst hebben laten zitten gerepareerd, door er alsnog een stuk in te lijmen. Bij het voorbewerken daarvan bleek, dat die waterdunne impregnaar waarvan liters verwerkt waren, nog geen millimeter dat oude, volgens meting droge eiken ingedrongen was.
Oftewel: het is een utopie om te denken dat het iets anders is dan een doodskleedje. Je doordringt de moleculaire structuur niet, je brengt alleen een niet-ademend laagje aan waaronder de boel kan gaan verspochten van binnenuit. Alles wat je niet hebt geraakt kan namelijk alsnog het vocht intrekken.
Bij nieuwbouw kan je ervoor kiezen ander hout te gebruiken: red cedar bijvoorbeeld, en veel dunner dan bij traditionele bootbouw. En je kunt rondom coaten. Dan heeft epoxy zin. Nooit en te nimmer op een bestaand schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 23:11 #811085

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
redshift schreef :
Wat gebeurt er met een 16^2 of BM in lattenbouw als je hem netjes kaal haalt en in de glasmat + epoxy zet (na het vullen van eventuele kieren, natuurlijk)?
Iemand bij ons op de werf heeft dat eens gedaan met een oude 16m2. De boot heeeft ongeveer twee weken gedreven, en is daarna door de werfbaas op een trailer opgehaald: er kwam ergens alsnog vocht in de romp, het hout onder de epoxylaag zwol op, en het ding barstte uit elkaar omdat de epoxy niet meegaf. Lek, niet meer te repareren, en ook niet op te stoken zoals een normale houten boot. Is een duur grapje geworden om die af te voeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 20 feb 2017 23:37 #811091

redshift schreef :
Vraag aan de heren houten-boot-kenners -

leg een onwetende barbaar eens uit waarom dat nou een "doodskleed" is? Ik bouw naar volle tevredenheid houten surfplanken met glas en epoxy. Bij net houtwerk en transparante epoxy is de glasmat meestal ook niet te zien. Ik bij onze de vd stadt 30 (vita, woodcore) ook nooit spijt gehad van dat zogenaamde kleed. integendeel, alles waar geen glas zat (randje rond de luiken, urgh) heb ik alsnog bedekt.

Wat gebeurt er met een 16^2 of BM in lattenbouw als je hem netjes kaal haalt en in de glasmat + epoxy zet (na het vullen van eventuele kieren, natuurlijk)?

Beste barbaar,

Om te beginnen: epoxy (of liever: de epoxy-familie die vele leden kent) is een prachtig product met fantastische mogelijkheden. Maar ook met beperkingen.
Als je werkt met nieuw(!), droog(!), schoon(!) en dun(!) hout, eventueel gecombineerd met foam of andere moderne hulpstoffen, kun je in combinatie met een verantwoord ontwerp heel goede resultaten bereiken. Denk aan lichte stijve bootjes, vliegtuigen, badkamers enzo. Echt mooi en goed!

Als je echter een bestaande boot in de epoxy zet, hoe droog die ook is, zit je per definitie met een ongeschikt ontwerp voor epoxybouw, vuil hout, vaak te dik hout, soms vochtig en/of aangetast hout, en eigenlijk altijd plekken waar de epoxy niet of niet goed bij komt zoals tussen huid en spanten.

Als je zo'n bestaand vaartuig inpakt in epoxy, dan verpak je eigenlijk vuil en/of vochtig hout in een dichte plastic zak. Misschien is het hout op het moment van insmeren wel droog, maar er komt altijd wel ergens water binnen: via een schroefgaatje, langs een plek waar je niet goed bij kon, via een beschadiging, noem maar op.
En ingepakt vochtig hout zal in een adembenemend tempo rotten (vergelijk het met de vergeten plastic zak met zwemkleren van je puberzoon).

Als scheepstimmerman en scheepsrestaurateur met ruim 33 jaar ervaring raad ik aan:
1. gebruik geen epoxy op dik massief hout, zoals masten, roeren, zwaarden e.d.;
2. gebruik geen epoxy op bestaande constructies;
3. gebruik geen epoxy op daarvoor ongeschikte constructies, bijv. van dik hout.

Ik heb helaas te veel ellende gezien door oneigenlijk gebruik van epoxy. Vaak met de beste bedoeling gedaan.
Een probleem is, dat de buitenste paar tiende millimeter van het hout er prachtig uitziet na behandeling met het goedje, en er ook prachtig blijft uitzien. Daardoor kun je misleid worden want vlak daaronder kan de rot toeslaan.
Ik heb bijvoorbeeld eiken skutsjezwaarden in mijn werkplaats gehad ter reparatie. Drie maanden oud, verlijmd met epoxy en rondom bedekt met epoxy. Ze zagen er als nieuw uit, maar toen ik de zaag erin zette vloog er schuimende potgrond rond m'n oren. Van binnen waren ze zeiknat en verrot.
Idem met een mooie massieve lariks mast van een tjalk.

Ik hoor en lees ook wel eens over impregneren met epoxy. Vergeet dat maar!!!! Zelfs de allerdunste epoxy trekt maximaal een paar tiende millimeter in gezond hout (alleen bij kops hout en rot komt 't verder). Probeer het zelf maar eens: "impregneer" een stukkie hout, zaag het later met een scherpe zaag door en kijk dan hoe diep 't zit (heb ik ook gedaan).

Dus concluderend: gebruik geen epoxy op bestaande boten. Zonde van je boot en zonde van je geld, want 't is verdraaid duur spul.

Met groet van deze houtboer,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 07:00 #811118

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Los van de epoxy discussie: Ik zou ts gezien zijn wens met vrienden te varen en te oefenen net als Bk eerst een polyester boot aanraden. Daar kan je genoeg op poetsen en schilderen om haar mooi te krijgen. En bij een ongelukje is eea redelijk gemakkelijk te herstellen. Mocht je dan de boot iets minder vaak gebruiken dan is dat niet meteen erg en vervuild of zelfs verwaarloosd etc.. Vind je het helemaal geweldig en heb je enthousiaste bemanning kan je altijd nog doorschuiven naar een houten boot met meer onderhoud in een courante klasse. ( maar die staan toch vaak op een trailer en ts heeft als ( student vermoedelijk) niet doorlopend beschikking over een voldoende zware auto vermoed ik. Daarbij Een 16 m2 is leuk en prachtig ( een 22m2 ook) maar vaart lang zo leuk niet als bijv een houten valk met spi ( die zou ik in poly laten liggen btw). Voor polyester zou ik kijken naar een efsix, randmeer of evt centauer oid.. goedkoper kan een sailhorse oid zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 08:25 #811148

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Mijn houten 16m2 ligt al sinds de tewaterlating in 2011 elk jaar ongeveer acht maanden in het water en ik heb er nog nauwelijks onderhoud aan gepleegd. Alleen af en toe een nieuwe laag onderwaterverf (en een afgebroken motorplankje, ongelukje...).
En hij is nog net zo mooi al toen. Wel helemaal vanaf de bouw in de epoxy.
Het onderhoud aan de gietijzeren kiel van de polyvalk is meer werk dan aan de hele houten 16m2 tot dusverre.
Moraal: een (massief) houten boot kan best mooi en goed en onderhoudsarm zijn en blijven.
Laat je niet afschrikken door allerlei spookverhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 10:02 #811214

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
volgens mij is de TS afgehaakt, maar,
het onderhoud aan een houten open bootje valt best wel mee, maar het is net hoe je er mee omgaat
hier in de buurt liggen diverse bm's nu nog gewoon in het water, sommige verdacht laag
ook liggen er een aantal buiten op de kant met een afgewaaid kleedje, waarschijnlijk ook met een plas water onderin
daar kan een houten bootje dus niet tegen
op deze manier heb je een hoop onderhoud, of men doet er niets meer aan, met alle gevolgen van dien
maar ga je er een beetje netjes mee om, en zorg je fatsoenlijke (binnen) winterstallig, dan is het een kwestie van om de paar jaar een verse laag vernis
misschien moet zo'n bootje een keer kaal, doe je het goed, ben je er weer voor jaren vanaf
al die oude polyestermeuk is ook niet zaligmakend met lekkende polyester dubbele bodems en soppig schuim
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 14:30 #811318

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Baasklusje schreef :
bennis19 schreef :
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk!

Dat gaat na een jaar of 2 vanzelf over :woohoo:
Hangt af van het aantal linker handen dat je aan je lijf hebt zitten. :laugh:

Wat het waterdicht maken van een "lattenboot" betreft kennen we toch de truck om een paar (?) weken voor de te waterlating de boot vol natte zakken te leggen en die nat te houden?
Het is zo'n lullig zich om je boot tot aan het gangboord in het water te zien liggen!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 16:01 #811328

TonMitz schreef :
volgens mij is de TS afgehaakt, maar,
het onderhoud aan een houten open bootje valt best wel mee, maar het is net hoe je er mee omgaat
hier in de buurt liggen diverse bm's nu nog gewoon in het water,

KNIP

Ik denk ook niet dat je als enthousiaste (19) jarige zit te wachten op een aantal post's (nee jij niet ;) )

En dan maar niet willen begrijpen dat de zeilsport aan het vergrijzen is :whistle: :whistle: GEK HE :evil:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 16:19 #811331

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Ach, TS was afgelopen zomer bij mij aan boord, TSR Alex-2.
Die laat zich niet afseiken door een stel oude zeuren hier. :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

16m2 aankoop 21 feb 2017 16:25 #811332

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Baasklusje schreef :
bennis19 schreef :
Zoals gezegd, ik vindt het onderhoud wel leuk!

Dat gaat na een jaar of 2 vanzelf over :woohoo:
Dan pas?
Ik wist het na één seizoen al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl