Hi allemaal!
-inleiding-
In de zoektocht van mijn vriendin en mij naar ons eerste (gezamenlijke) bootje hebben we ondertussen een aantal bootjes bekeken. Omdat we (nog) student zijn, moet er in de prijsklasse waarin we zoeken vrijwel altijd wel iets aan de boot gebeuren, en zijn ze overwegend op leeftijd. Het is dan kiezen tussen kwaden, vaak bijvoorbeeld, is de motor aan vervanging toe. Een enkele keer zien we een boot met potentie. Dan gaan we gewapend met het keurings-boek van Blonk de boot af. Ook in dat geval moet er altijd wel wat aan gebeuren.
Zodra we écht serieus zijn over een boot, willen we een keurmeester laten meekijken. Maar eerst proberen we voor onszelf vast te stellen of het het waard is om op die manier met een boot verder te gaan. Zo ook nu, daarom jullie advies gevraagd!
De vorige keer hebben jullie ons goed geholpen..!
-vraag-
Het gaat om een Ranger 32 (Gary Mull), de boot heeft geen echte bilge (zie bijlage 1), is zo'n 40 jaar oud, en lekt op een aantal plekken wat water in. (iig de mastsok (doorgestoken mast), twee ruitjes, voorluik en aansluiting afsluiter op de slang). Daardoor staat er redelijk wat water onder de vloerdelen. Dat is jammer.
Van een groter belang -en voor ons moeilijk in te schatten- is echter de staat van de 7 kielbouten, deze roesten:
Met wat zoeken op het forum vind ik commentaren uiteenlopend van "wegrennen" tot "even met een staalborsteltje er overheen en in de hammerite zetten". Maar ik vind het moeilijk inschatten wat ik in deze situatie zou moeten volgen? Wat denken jullie? Zie ook de bijlagen voor de andere bouten en de constructie.
Daarnaast zat er bij de mastvoet een "wittige substantie" tussen het eindstuk van de mast en de mast zelf, any thoughts? Als ik mij niet vergis is het eindstuk van de werf af staal: galvanische corrosie? Ik heb ergens gelezen dat deze bij de Ranger vaak voor een alu exemplaar wordt vervangen?
Opnieuw bij voorbaat alvast onwijs bedankt voor jullie adviezen!