Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Corrosie kielbouten & mastvoet

Corrosie kielbouten & mastvoet 23 feb 2017 22:53 #812185

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Hi allemaal!

-inleiding-

In de zoektocht van mijn vriendin en mij naar ons eerste (gezamenlijke) bootje hebben we ondertussen een aantal bootjes bekeken. Omdat we (nog) student zijn, moet er in de prijsklasse waarin we zoeken vrijwel altijd wel iets aan de boot gebeuren, en zijn ze overwegend op leeftijd. Het is dan kiezen tussen kwaden, vaak bijvoorbeeld, is de motor aan vervanging toe. Een enkele keer zien we een boot met potentie. Dan gaan we gewapend met het keurings-boek van Blonk de boot af. Ook in dat geval moet er altijd wel wat aan gebeuren.

Zodra we écht serieus zijn over een boot, willen we een keurmeester laten meekijken. Maar eerst proberen we voor onszelf vast te stellen of het het waard is om op die manier met een boot verder te gaan. Zo ook nu, daarom jullie advies gevraagd! :) De vorige keer hebben jullie ons goed geholpen..! :silly:

-vraag-

Het gaat om een Ranger 32 (Gary Mull), de boot heeft geen echte bilge (zie bijlage 1), is zo'n 40 jaar oud, en lekt op een aantal plekken wat water in. (iig de mastsok (doorgestoken mast), twee ruitjes, voorluik en aansluiting afsluiter op de slang). Daardoor staat er redelijk wat water onder de vloerdelen. Dat is jammer.

Van een groter belang -en voor ons moeilijk in te schatten- is echter de staat van de 7 kielbouten, deze roesten:





Met wat zoeken op het forum vind ik commentaren uiteenlopend van "wegrennen" tot "even met een staalborsteltje er overheen en in de hammerite zetten". Maar ik vind het moeilijk inschatten wat ik in deze situatie zou moeten volgen? Wat denken jullie? Zie ook de bijlagen voor de andere bouten en de constructie.

Daarnaast zat er bij de mastvoet een "wittige substantie" tussen het eindstuk van de mast en de mast zelf, any thoughts? Als ik mij niet vergis is het eindstuk van de werf af staal: galvanische corrosie? Ik heb ergens gelezen dat deze bij de Ranger vaak voor een alu exemplaar wordt vervangen?







Opnieuw bij voorbaat alvast onwijs bedankt voor jullie adviezen! :laugh:
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 23:08 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 23 feb 2017 23:10 #812198

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuke boot. Wel groot!
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1431
Eerste boot?
40 jaar is niet zo héél erg oud.
Als jullie nog student zijnde en daarbij mijn aanname dat budget laag is: is het een koopje?
Kiel zal er in eerste jaar niet afvallen.
Mast kun je ook best bijwerken.
Als het koopje is en je handig bent en veel tijd hebt?
Laatst bewerkt: 23 feb 2017 23:18 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 05:55 #812212

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Lijkt mij allemaal goed op te lossen hoor.
Maar, heb je al eens nagedacht over de running costs? Misschien een idee om eerst kleiner (en voor gelijk budget vaak fitter) te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 07:20 #812224

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6241
ff off topic
iemand enig idee waar die trekkabels voor zijn?
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 07:35 #812229

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Om dek omlaag te houden als wanten op spanning komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 08:37 #812246

Waarschijnlijk staat er op dek een kraag met keerblokken voor de vallen etc. Om te voorkomen dat de keerblokken de kraag (en daarmee het dek) omhoog trekken is de kraag onder gezekerd op de mastvoet, dus idd om te voorkomen dat je het dek omhoog trekt.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 08:40 #812249

On topic: Kielbouten en mastvoet kun je zeker op termijn netjes krijgen. Een 40-voeter is echter we duur: liggeld, vezerkering, zeilen etc. Ook heb je domweg meer onderhoud, meer M2 onderwaterschip, meet stalling, Ik weet niet wat voor kiel er onder zit maar met ene meter of twee kun je op de noordzee lekker knallen maar bv minder goed op vakantie als je kinderen hebt (friesland etc.). Succes met je keuze.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 09:19 #812259

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
ging volgens mij om een 32 voeter van 40 jaar oud...geen 40 voeter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 10:36 #812289

Oeps! My bad, niet goed gelezen... 32 voet is een betere maat qua kosten. In dat geval vervalt mijn argument.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 11:23 #812299

Sailingcamelot schreef :
On topic: Kielbouten en mastvoet kun je zeker op termijn netjes krijgen. Een 40-voeter is echter we duur: liggeld, vezerkering, zeilen etc. Ook heb je domweg meer onderhoud, meer M2 onderwaterschip, meet stalling, Ik weet niet wat voor kiel er onder zit maar met ene meter of twee kun je op de noordzee lekker knallen maar bv minder goed op vakantie als je kinderen hebt (friesland etc.). Succes met je keuze.

Hier sluit ik mij helemaal bij aan;

Zelf gaan wij ervan uit dat de kosten en materialen
in het kwadraat toenemen met de lengte van de boot.

Denk aan antifauling, poetsmiddelen, tuigage, zeilen,
maar ook ligplaats, winterstalling, verzekering, brandstof.

Dus zoek je een betaalbaar schip,
de onderhoudkosten en vaste lasten doen ertoe!

En daarbij: het water is overal even nat,
en biedt in die zin dezelfde voldoening!

Succes!
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 feb 2017 11:24 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 19:44 #812450

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Sunday schreef :
Leuke boot. Wel groot!
Eerste boot?

Is het een koopje?

Kiel zal er in eerste jaar niet afvallen.
Sailingcamelot schreef :
Kielbouten en mastvoet kun je zeker op termijn netjes krijgen.

We zeilen beiden wedstrijden, zowel inshore als offshore: beetje varierend van een laser tot een maxi 72, maar het zou samen in der daad onze eerste boot zijn ja! :)

Tjah, wat is nu in de huidige markt een koopje haha. Hij staat voor 11500,- aangeprezen, groot pluspunt is dat er recent een nieuwe motor in is gezet. Hij is er verder elk jaar uitgeweest, e.d.

Gelukkig ;) de grote vraag is een beetje of we ons er op zee ook veilig mee kunnen blijven voelen.. Er van uitgaande dat we de boot verder goed uitrusten. Hoe zouden de kielbouten aangepakt moeten worden?

En voor de mast, een kwestie van van dat “spul” dat je tussen RVS en alu smeert opnieuw tussen het eindstuk doen?
Laatst bewerkt: 24 feb 2017 20:04 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 19:53 #812453

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3207
Duralax, toch?

Ik zou de kielbouten wel los willen hebben. De bouten zullen nog wel even houden, maar ik zou de draadeinden die uit de kiel komen wel even willen zien.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 20:02 #812458

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Jedre schreef :
Maar, heb je al eens nagedacht over de running costs? Misschien een idee om eerst kleiner (en voor gelijk budget vaak fitter) te kijken.
Contestzeiler schreef :
Denk aan antifauling, poetsmiddelen, tuigage, zeilen,
maar ook ligplaats, winterstalling, verzekering, brandstof.
Sailingcamelot schreef :
Ik weet niet wat voor kiel er onder zit maar met ene meter of twee kun je op de noordzee lekker knallen maar bv minder goed op vakantie als je kinderen hebt (friesland etc.).

Proef dat jullie de boot een beetje groot voor ons vinden haha. Running costs hebben we “op zich” over nagedacht, voor nu kunnen we het (liefst nóg voor een dubbeltje op de eerste rang, maar als het moet) denken we betalen. D.w.z., zolang er geen al te gekke gekke dingen gebeuren. Op termijn zou ons inkomen toenemen.

De Ranger heeft een kiel van 1,60. In de vakanties zouden we graag naar de kanaaleilanden, de oostzee, en misschien Noorwegen kunnen. Ook hebben we in ons achterhoofd om als we een wedstrijd in bijvoorbeeld Cowes of Kiel hebben, de boot daar heen te varen om als slaapschip te gebruiken. Dan wil je graag een boot met een normale kaartentafel e.d. en kom je snel bij 28+ voet uit. Wat bezoek kunnen ontvangen is ook fijn.

We hebben erover nagedacht om eerst een kleinere boot te kopen. Maar kwamen toen tot de conclusie dat we dan relatief snel zouden willen upgraden. Zouden jullie toch eerder voor die optie gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 24 feb 2017 20:24 #812465

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
roblisto schreef :
Duralax, toch?

Ik zou de kielbouten wel los willen hebben. De bouten zullen nog wel even houden, maar ik zou de draadeinden die uit de kiel komen wel even willen zien.

Lanocote of Duralac geloof ik ja!

Bedoel je voor voor een eventuele aankoop? Lijkt me niet iets wat een keurmeester standaard doet ;) Er zou in ieder geval een expert bij moeten komen om dat te doen.

In dit toppic was tendens er vanaf te blijven als er geen water naar binnen komt. Omdat de boot van bovenaf inwatert hebben we hier alleen geen zekerheid over.. Volgende keer even proeven of het zout is.. Lastig, lastig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 25 feb 2017 06:25 #812521

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
Als die Ranger jullie verder bevalt: een bod doen dat past, je eerste seizoen nog niet de zee opgaan, en volgende winter een kieloperatie budgetteren? Ga er domweg vanuit, dat je de draadeinden wilt vervangen voor de tochten die je wilt maken, lijkt me het veiligste.
Je zou nu kunnen uitzoeken wat dat gaat kosten, en het meenemen in het totaalplaatje. En, als je serieus bent met dit schip, de keurmeester naar zijn mening vragen (BTW: wil je een officiele keuring? Is op zo'n koopprijs een behoorlijk percentage).

Overigens zie ik op de vijfde foto een breuklijn die me meer interesseert...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 25 feb 2017 15:21 #812644

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Apae schreef :
Ga er domweg vanuit, dat je de draadeinden wilt vervangen voor de tochten die je wilt maken, lijkt me het veiligste. Je zou nu kunnen uitzoeken wat dat gaat kosten, en het meenemen in het totaalplaatje.
Dat kan blijkbaar deels, zonder de hele bout te vervangen? Enig idee wat daar een goed adres voor is?

Apae schreef :
Wil je een officiele keuring? Is op zo'n koopprijs een behoorlijk percentage.
Klopt, daar zijn we ook nog niet uit. Als we verder met een boot gaan in ieder geval deels voor een aantal punten die we zelf gewoon niet goed kunnen beoordelen. Of de instrumenten het doen kan je eigenlijk ook zelf zien hè ;) maar het gaat wel om je eigen veiligheid (en die van anderen)...

Apae schreef :
Overigens zie ik op de vijfde foto een breuklijn die me meer interesseert...
Dat was ons op de foto ook opgevallen, maar als ik het me goed herinner was het een strootje o.i.d. dat in het water dreef.. Gaan we nog even beter naar kijken, bedankt voor het oplettend oog :)

Edit: op de foto ziet het er toch wel echt als een scheur uit ... :dry: wat zou dat voor implicaties hebben?
Laatst bewerkt: 25 feb 2017 15:25 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 25 feb 2017 17:44 #812681

een 32 ft met een recente motor (niet alleen een andere neem ik aan, 2008 in de advertentie.. )
wat je laat zien verontrust mij niet en een mooie vraag prijs.
Buitenkant ziet er mooi uit (dek/ romp) kuip kan wel weer een beurtje gebruiken
oude meters, elektra en navigatie en oude zeilen. aan de min zijde
Die roestvorming op de bouten lijkt me niet verontrustend (ik zou wel nieuwsgierig zijn wat onder die schetsplaat zit onder die bouten...
mast zelf ziet er niet zwaar aangedaan uit wel dat witte spul... losmaken, schoonmaken duralac er tussen en weer klaar denk ik...

vocht in de boot is niet fijn voor de geur en schimmel (of juist wel wel maar dan niet voor de bewoners)
Interessante boot lijkt me.
Qua afmetingen: je bent wat gewend, ik vaar nu 30ft en dat bevalt erg goed
ben benieuwd wat je van de prijs afkrijgt...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 25 feb 2017 18:46 #812705

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
...gaat om deze?
De plek rechts op de foto is verdacht, dat moet je goed bekijken. Als dat een kielaanhechting is; of ze niet een keer hard aan de grond gezeten heeft.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 25 feb 2017 18:47 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 27 feb 2017 20:34 #813445

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
Apae schreef :
Overigens zie ik op de vijfde foto een breuklijn die me meer interesseert...

We zijn zondag opnieuw bij de boot wezen kijken en de breuklijn was gelukkig geen "echte" breuklijn, toch bedankt voor het scherpe oog! :)

LittleWings schreef :
De plek rechts op de foto is verdacht, dat moet je goed bekijken. Als dat een kielaanhechting is; of ze niet een keer hard aan de grond gezeten heeft.

Je link is in der daad de boot! Zondag nog eens gekeken en de plek is in der daad niet fijn.. Toen we de bilge helemaal leeg hadden gedweild bleef er water uit komen. Dat leek zoet (Veerse meer zou zouter zijn dan de Noordzee) en zou gewoon lekwater kunnen zijn dat nog uit de iets hoger gelegen voorpunt / natte cel stroomt, maar zit ons niet lekker..

We hebben in de documentatie gezocht en de boot heeft in 2010 in der daad strandingsschade gehad. Er is een factuur van begin 2011 waarin dat voor een fors bedrag gerepareerd is. Grote vraag is of daarmee ook de zorgen hierover weggenomen zijn...





Tenslotte viel ons nog iets op toen de bilge leeg was op aan het polyester rondom de plaat.. Dit zou zomaar eens osmose kunnen zijn:


Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 feb 2017 20:37 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 28 feb 2017 13:55 #813615

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Die osmose lijkt me eerdere een vrij recente laag topcoat die niet lekker is verwerkt.

Als dat schadeherstel door een gerenommeerde werf is gedaan mag je daar wel iets goeds van verwachten.
Die gebarsten wrang(?) lijkt daarmee in tegenspraak.
Die zal denk ik geheel moeten worden verwijderd en opnieuw opgebouwd. Ook geen rakettechnologie en als dat alles is dan zou het structureel wel mee kunnen vallen.

Jammer dat er altijd zoveel lekwater door de mast komt, wellicht (als er geen lijnen of elektra o.i.d. door loopt zou je een schot (ballon-pur-epoxycoating of zo) in de mast kunnen maken met afwatering bovendeks. Scheelt een hoop rommel binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Corrosie kielbouten & mastvoet 28 feb 2017 22:47 #813771

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik geloof dat ik zou proberen hiervoor een offerte aan te vragen (wrang repareren) en vervolgens kijken of je de eigenaar kunt overhalen om dat bedrag van de prijs af te halen.

Als de zeilen niet recent zijn (en dat lijkt niet zo in de advertentie, anders had het er vast gestaan) vraag ik me af of het anders wel de moeite waard is. Je bent dan binnen een paar jaar zo 5000 euro verder + de reparatie van de wrang, en in dat geval vraag ik me af of je niet beter / jonger kunt krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl