Erikdejong schreef :
lodewijk stegman schreef :
Misschien is het goed als je ook even uitlegt waarom een behandeling met epoxy en dynell wel werkt en inpakken in polyester en glasweefsel nu juist de C ood in de pot is.
Forumlid Berghout is namelijk een andere mu
Ening toegedaan.
Ik lees nergens dat Berghout het er niet mee eens is?
De Dynell word technisch gezien onderdeel van het hout door zijn felxibele eigenschappen, zie het als een zeer geavanceerd verf systeem. Inpakken met glas heeft als probleem dat het glas, de hars en het hout met hun eigen structurele eigenschappen te ver bij elkaar vandaan liggen waardoor het hout en het 'polyester' zich op termijn van elkaar loswerken, het hout kan op die manier van binnenuit verder rotten. Verder zorgt een polyester 'doodskleed' voor een dampdichte afwerking waardoor het hout niet kan ademen
Even een dagje offline geweest, daarom pas nu een reactie.
Beste Erik (en anderen), hoewel ik op sommige gebieden een ambachtelijke dinosaurus ben, ben ik bekend met Dynel (met 1 L). Toch raad ik het gebruik ervan op oud massief hout af.
Voor alle duidelijkheid: ik vind de producten uit de epoxy-familie geweldig mooi: er kunnen mooie, sterke, duurzame en goede constructies mee gemaakt worden, vooral met nieuw triplex.
Ik zal wat uitweiden over mijn stelling: "Geen epoxy op bestaande schepen gebruiken."
De redenen om een bestaand schip in de epoxy te zetten (met wat voor wapening dan ook) zijn meestal: het schip is rot, of men is bang voor onderhoud, of men is bang voor lekkage.
Geen van deze redenen is plausibel.
Als een schip in de epoxy wordt gezet zijn er ruwweg twee mogelijkheden:
1.: alleen de buitenkant wordt behandeld;
2.: het schip gaat van binnen èn buiten in de epoxy, in de hoop het hout volledig af te sluiten.
Ad. 1: als het schip alleen aan de buitenkant wordt ingesopt, is de binnenkant vanzelfsprekend niet afgesloten. Het hout is dus vrij om vochtiger en droger te worden en zal dus blijven werken. Dat geeft grote spanningen met de gefixeerde buitenschil, die tot uiting kunnen komen door scheurvorming, loswerken en/of vervorming. (Old Bawley omschreef soortgelijke problemen met zijn polyester buitenschil die loskwam van het schip).
Het gebruik van Dynel i.p.v. glasvezel zal niet veel uitmaken, omdat Dynel veel meer hars vraagt en dus een stijvere/hardere epoxylaag.
Ad.2: Als het hele schip rondom, van binnen en buiten, in de epoxy wordt gezet, dan wordt het hout in theorie perfect afgesloten van kwaadsappige invloeden.
In theorie, inderdaad.
In de praktijk blijkt het onmogelijk om een bestaand houten schip duurzaam 100,000% af te sluiten: er zal altijd water in de houten romp komen. Via scheuren, beschadigingen, schroefgaten, vergeten plekjes enz. Dat water kan niet meer ontwijken, terwijl het hout niet meer kan ventileren.
Kortom: zo creëert men een optimale biotoop voor vele schimmels (lees: rot).
Mijn ervaring is dat het verbluffend snel kan gaan met die rot-van-binnenuit.
Een gevaarlijk aspect van het epoxygebruik is, dat de buitenste vliesdunne laag van het hout doortrokken is met hars, aldus geplastificeerd, en aldus blijvend prachtig glimmend, daarmee de potgrond die erachter gevormd is maskerend.
Ik hoor en lees nog steeds over het impregneren met epoxy.
Ik kan daar kort over zijn: dat bestaat net zo min als zelfstandig vliegende olifanten.
Zelfs de allerdunste "impregneer"-hars zal in gezond hout hooguit enkele tienden van een millimeter intrekken. (Slechts in rot hout en kops hout zal het verder gaan.)
Bedenk maar: indien het hout werkelijk volledig geïmpregneerd zou worden, dan zou je zowat 10 liter hars per vierkante meter nodig hebben, per centimeter houtdikte.
Er is nog een heel andere reden waarom ik niet blij ben met epoxy op bestaande schepen: als er een huidgang vervangen moet worden, wordt dat echt een dure k*tklus met die harde troep, zeker als het ook in de naden zit.
Samenvattend/concluderend:
Epoxy gebruiken om een rot schip te redden is een verloren (en dure) zaak.
Epoxy gebruiken omdat men bang is voor onderhoud, is juist niet goed. Trouwens, onderhoud aan een gezond houten schip is echt niet dramatisch. (Een osmosebehandeling aan aan plastic boot is heel wat erger.) Onderhoud aan een rotte kotter: dat is natuurlijk een ander verhaal.
Epoxy gebruiken omdat men bang is voor lekkage: Get a life! Natuurlijk zal er bij een gezond houten schip soms een druppel binnenkomen. Of een liter. So what? Dat verdampt wel weer. En na de voorjaars-tewaterlating kan zo'n schip inderdaad enkele dagen wat sijpel vertonen. Kwestie van pompje erbij en even wachten met de matrassen en kussens. Na enkele dagen tot een week is-ie gewoon dicht.
Indianenverhalen over altijd-lekkende schepen? Die schepen waren dan òf rot, òf slecht gebreeuwd, of anderszins mishandeld.
Wat ècht belangrijk is voor ELK schip (dus ook voor metalen en plastic exemplaren), is een dicht dek. Lekkage van boven is veel erger dan lekkage van onderen.
Een prettig product om een dek dicht te houden is Coelan. Wel conform de gebruiksaanwijzing aanbrengen met primer en flinke laagdikte. Kan ook op de romp.
Genoeg gepreekt.
Welterusten.
Wim.