Hallo, hier ook een Etap22 bezitter. Hier wat zaken waar ik tegen aan gelopen
ben.
Alleerst, het schuim in een Etap neemt nauwelijks water op, zoals XanderB
al aangeeft hoopt dat zich op rondom de tafelpoot binnen. zal nooit meer
dan 1/1,5 liter zijn.
Wel kan er op dezelfde plek veel water staan door een
lekkende mastvoet of connectors aan de voet van de mast.
Het probleem (of voordeel) van een Etap22 is dat deze een dubbele schaal
heeft, waardoor het lekkende water zich op soms onlogische plekken manifesteert.
- Water in de bakskisten binnen = Lekke stootrand.
- Water in de bakskisten buiten hoopt zich op achter de richel onder de trap.
= lekke bakskist-rubbers buiten en misschien slechte rubbers kajuitsingang.
- Water in de opberg randen links/rechts = lekkende ramen.
- Water op het matras in de voorpiek = lekkend luik.
Elektra.
Omdat de dubbele schaal het moeilijk maakt elektra aan te leggen is vaak de
originele bekabeling nog in gebruik.
Controleer of alles werkt naar behoren en leg extra zaken aan in een eigen
circuit. Bij mij was de mast-bekabeling niet meer bruikbaar. Nieuwe er in
zetten is een middagje werk.
De accu staat vaak los in een bakskist en is een aandachtspunt.
Rigging
Controleer de verstaging op zichtbare beschadiging. Bv geen tieren uit de
terminals.
Verder zijn stagen en aanverwante artikelen nog goed en relatief goedkoop
te bestellen.
Romp en kiel.
Controleer de motor-plank op speling en kijk of er aan de voorkant van de bun
geen polyester is beschadigd. Dit kan komen doordat de BB motor tegen de rand
heeft staan "hakken" en is een vervelende reparatie.
De kiel moet kunnen bewegen, vraag de eigenaar om dit te bevestigen.
Ook kan je nu de boot in de bok staat met een paar extra stempels naast de kiel
controleren of deze daadwerkelijk beweegt.
Een vastzittende kiel is een lastige reparatie en kan duur uitpakken.
Eigenlijk is een Etap22 een geweldig scheepje, vooral omdat door zijn afmetingen
alles wel financieel te behappen is. Ook kan je veel zelf doen aan het schip met
minder. Antifouling in een middag bv.
Daarbij zijn ze echt onzinkbaar en erg fijne zeilers.
Vergeet de spookverhalen van het schuim wat vol loopt met water en ook de
altijd goedbedoelde adviezen van doemdenkers.
Het zijn echt heel goed gebouwde scheepjes, helemaal qua materialen en constructie.
Mijn Etap heeft 5 jaar verloren in een haven gelegen voordat ik hem kocht.
Waarvan 3 winters met periodes van stevige vorst . Geen enkel blaasje op het roer
of romp. Ook afgelopen winterdagen heeft ze weer goed overleefd in het water.
Wel moet je rekening houden met de leeftijd van zo'n scheepje en achterstallig onderhoud.
Zo'n romp/dek verbinding kitten is en KL**TE klus, maar ook wel weer te overzien
gegeven de afmetingen van het schip.
Ik ben dit voorjaar aan de beurt...
A