Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Water in Etap 22

Water in Etap 22 20 mrt 2018 14:51 #927844

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
De meeste Etap 22's hebben hier last van of krijgen hier last van. De maximale hoeveelheid water dat door dat schuim kan worden opgenomen is beperkt en het komt meestal ter hoogte van de tafelpoot omhoog. Het is dan van daaruit weg te hozen/vegen. Dat het op de kant gebeurt is dus een na-ijl-effect.

Het is op zich geen aanleiding om het schip niet te kopen. Je moet de stootrand opnieuw kitten. Hierover is wel wat info op dit forum te vinden. je kunt het natuurlijk wel proberen te gebruiken in de onderhandeling.

Waar je verder op kunt letten is hoe stevig het dek is. Bij oudere typen wil dat soms doorveren. Hoewel dat op zich niet zoveel over de stevigheid schijnt te vertellen.

En verder verschillen de aangeboden extra's nogal per Etap 22. De leeftijd en kwaliteit van de zeilen, de accu, de staat van de verstaging, de buiskap, marifoon, stuurautomaat, etc. Als je die onderdelen later los moet kopen ben je nog weer een klein fortuintje kwijt.

Oh, en als hij een hefkiel heeft: hoe loopt dat mechanisme?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 14:57 #927845

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
XanderB bedankt voor je reactie.
De functie van de hefkiel is nu niet te controleren. De boot staat op een bok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 15:18 #927853

Probleem van (ook van dat relatief kleine beetje) water in het schuim is dat dat water in de winter kan bevriezen en dan de gteloten belletjes in het schuim kapotdrukt waardoor het steeds wat meer water kan adsorberen.
Merk je na een paar jaar nog niks van maar na tien(tallen) jaren wel degelijk.
Berucht probleem ook bij met (PU)schuim gevulde roeren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 15:31 #927859

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
@Yellowboat dank voor je reactie. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat het gevolg van de, misschien, al jaren durende lekkage. In ieder geval ga ik het roerblad ook goed nakijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 15:50 #927867

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1231
XanderB schreef :
Oh, en als hij een hefkiel heeft: hoe loopt dat mechanisme?


Als? Hebben die bootjes niet standaard een hefkiel dan?
Dat dacht ik namelijk.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 16:08 #927872

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Nee, niet standaard. Er zijn er veel te koop met vaste kiel. Ik ga voor de hefkiel versie ivm veel varen in Friesland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 16:44 #927888

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
Hallo, hier ook een Etap22 bezitter. Hier wat zaken waar ik tegen aan gelopen
ben.
Alleerst, het schuim in een Etap neemt nauwelijks water op, zoals XanderB
al aangeeft hoopt dat zich op rondom de tafelpoot binnen. zal nooit meer
dan 1/1,5 liter zijn.
Wel kan er op dezelfde plek veel water staan door een
lekkende mastvoet of connectors aan de voet van de mast.

Het probleem (of voordeel) van een Etap22 is dat deze een dubbele schaal
heeft, waardoor het lekkende water zich op soms onlogische plekken manifesteert.

- Water in de bakskisten binnen = Lekke stootrand.
- Water in de bakskisten buiten hoopt zich op achter de richel onder de trap.
= lekke bakskist-rubbers buiten en misschien slechte rubbers kajuitsingang.
- Water in de opberg randen links/rechts = lekkende ramen.
- Water op het matras in de voorpiek = lekkend luik.

Elektra.
Omdat de dubbele schaal het moeilijk maakt elektra aan te leggen is vaak de
originele bekabeling nog in gebruik.
Controleer of alles werkt naar behoren en leg extra zaken aan in een eigen
circuit. Bij mij was de mast-bekabeling niet meer bruikbaar. Nieuwe er in
zetten is een middagje werk.
De accu staat vaak los in een bakskist en is een aandachtspunt.

Rigging
Controleer de verstaging op zichtbare beschadiging. Bv geen tieren uit de
terminals.
Verder zijn stagen en aanverwante artikelen nog goed en relatief goedkoop
te bestellen.

Romp en kiel.
Controleer de motor-plank op speling en kijk of er aan de voorkant van de bun
geen polyester is beschadigd. Dit kan komen doordat de BB motor tegen de rand
heeft staan "hakken" en is een vervelende reparatie.
De kiel moet kunnen bewegen, vraag de eigenaar om dit te bevestigen.
Ook kan je nu de boot in de bok staat met een paar extra stempels naast de kiel
controleren of deze daadwerkelijk beweegt.
Een vastzittende kiel is een lastige reparatie en kan duur uitpakken.

Eigenlijk is een Etap22 een geweldig scheepje, vooral omdat door zijn afmetingen
alles wel financieel te behappen is. Ook kan je veel zelf doen aan het schip met
minder. Antifouling in een middag bv.
Daarbij zijn ze echt onzinkbaar en erg fijne zeilers.

Vergeet de spookverhalen van het schuim wat vol loopt met water en ook de
altijd goedbedoelde adviezen van doemdenkers.
Het zijn echt heel goed gebouwde scheepjes, helemaal qua materialen en constructie.
Mijn Etap heeft 5 jaar verloren in een haven gelegen voordat ik hem kocht.
Waarvan 3 winters met periodes van stevige vorst . Geen enkel blaasje op het roer
of romp. Ook afgelopen winterdagen heeft ze weer goed overleefd in het water.

Wel moet je rekening houden met de leeftijd van zo'n scheepje en achterstallig onderhoud.
Zo'n romp/dek verbinding kitten is en KL**TE klus, maar ook wel weer te overzien
gegeven de afmetingen van het schip.
Ik ben dit voorjaar aan de beurt... :-)

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 20 mrt 2018 18:02 #927912

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
AdB dank voor je reactie. Weer een goed aantal aandachtspunten erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 15:26 #933044

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Vanmiddag wezen kijken. Veel achterstallig onderhoud. Water in de kisten binnen en buiten. Een grote zachte plek op het dek aan de zijkant van het voorluik. Uitgezeild grootzeil. Verder heel compleet. Vooral het dek baart me zorgen. Is dat wel te repareren?
Trailer er gratis bij. Geen BB motor. Het stootrand rubber uitgedroogd. Voor bij de kiel bijgewerkt met epoxy. Binnen op een aantal plaatsen ook. Mast was in 11 jaar niet naar beneden geweest. Elektra soms wel en soms niet. Ik denk dat ik deze laat lopen? Ondanks de verlaagde prijs.
Wie heeft er advies over het zachte dek?
Morgen bekijk ik er nog één. Die kan niet lekken op de stootrand. Die schijnt overnaads te zijn. Kennen jullie dit?
Laatst bewerkt: 06 apr 2018 15:29 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 16:23 #933060

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 818
nee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 16:40 #933067

alles is repareerbaar, maar het hangt af van de aankoopprijs en de eigen handigheid. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 17:31 #933082

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Ben handig genoeg. Aangepaste prijs. Zacht dek injecteren met epoxy? De factor tijd is de belemmering. Trailer, boot, dek, stootrand, grootzeil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 22:13 #933124

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
surfdj schreef :
Morgen bekijk ik er nog één. Die kan niet lekken op de stootrand. Die schijnt overnaads te zijn. Kennen jullie dit?

Een Etap 22 stootrand overnaads bestaat niet, wel zijn er 22's met een houten
stootlijst. Deze zijn ingefreesd en over de flens gelijmd.
minder kans op lekken.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 22:24 #933127

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
surfdj schreef :
Vanmiddag wezen kijken. Veel achterstallig onderhoud. Water in de kisten binnen en buiten. Een grote zachte plek op het dek aan de zijkant van het voorluik. Uitgezeild grootzeil. Verder heel compleet. Vooral het dek baart me zorgen. Is dat wel te repareren?
Trailer er gratis bij. Geen BB motor.

Dit betekend alle rubbers vervangen, bakskisten,ingang en dekflens
opnieuw kitten.
Ramen opnieuw kitten.
Dek repareren, open zagen en nieuw schuim er in.
Als je nog wilt zeilen, deze zomer, dan zou ik het niet doen.
Wanneer je er de tijd voor hebt en het als een uitdaging ziet, misschien.
Komt nog bij, 6pk langstaart BB, 4takt €400/600 tweedehands.
Nieuw grootzeil, €1100,00.

Zou eerst alles op een rijtje zetten.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 22:25 #933129

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Juist ja. Zo ęén is het.
@AdB Wat vind jij van het verende dek naast het luik. Van binnen zag je de vertekening van het water in het plafond. Is dat simpel te repareren?
Bedankt Etappers voor jullie bijdragen, bijzonder waardevol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 06 apr 2018 22:36 #933132

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
Dat verende dek betekend dat het materiaal tussen de 2 lagen
verrot is.
Ik ben dat nog niet tegengekomen als reparatie bij een 22.
Weet ook niet wat voor materiaal er tussen die 2 lagen zit.

Wel bij een catamaran, kops balsa dek gedeeltelijk verrot.
Open gezaagd een vervangen door Corecell foam, en met glasmat
een nieuw dek gemaakt.
Belangrijkste is dat je de oorzaak vindt van de lekkage, anders
ben je na een tijd weer aan de beurt.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 07 apr 2018 05:08 #933150

Er komt een moment dat een boot “end of life” is, dat wanneer je de boot voor niets krijgt, repareren economisch niet uit kan. Weet niet of dat hier het geval is, maar vind de gebreken wel fors.
Laatst bewerkt: 07 apr 2018 05:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 07 apr 2018 06:55 #933160

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
@Nachvlinder. Ik denk dat je gelijk hebt. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Teveel mankementen en nooit onderhoud gepleegd.
Vandaag kijk ik bij een andere Etap.
Bedankt voor alle adviezen tot nu toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 14 apr 2018 11:12 #935292

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
De Etap van vorige week bleek na aankomst, anderhalf uur rijden, verkocht. Lekker dan.
Morgen bekijk er nog één die heel compleet lijkt te zijn. Heeft een houten stootrand. Is, volgens de eigenaar, super droog. Twijfel over het toplicht en de accu. Motor, zeilen, sprayhood, enz enz.Moet alleen opnieuw in de antifouling. Ik ben benieuwd. Ik laat weer van me horen.
Laatst bewerkt: 14 apr 2018 11:13 door surfdj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 15 apr 2018 20:24 #935643

  • surfdj
  • surfdj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Nou dat was een tegenvaller. Boot stond niet overdekt buiten. Was bijna geheel groen. Dek was geverfd waardoor eventuele gebreken niet zichtbaar waren. Dek was hard. Binnen bleek dat dit het meest oude model was. Alles klemde. Onder de kisten binnen bleek het, na los schroeven, met pur vol geschuimd te zijn. Antifouling brokkelde af. Schip zou helemaal kaal moeten. Motor erg oud meer dan 15 jaar. Had wel onderhoud gehad maar kan niet uit de boot ivm een te grote schroef.
Ik laat deze zeker lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 16 apr 2018 10:22 #935794

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
surfdj schreef :
Binnen bleek dat dit het meest oude model was. Alles klemde. Onder de kisten binnen bleek het, na los schroeven, met pur vol geschuimd te zijn. Antifouling brokkelde af. Schip zou helemaal kaal moeten. Motor erg oud meer dan 15 jaar. Had wel onderhoud gehad maar kan niet uit de boot ivm een te grote schroef.
Ik laat deze zeker lopen.

Onder die kisten binnen hoort schuim te zitten. Dat maakt de Etap onzinkbaar.
Het onderwaterschip van een 22 is nou niet zo groot dat het kaalhalen
en opnieuw antifoulen niet binnen een week te doen is.
Dat die motor niet uit de bun kan, heeft een groot voordeel,
hij kan niet gestolen worden en heeft dan een werkschroef. Deze geeft
meer stuwing bij lagere toerentallen waardoor de motor rustiger loopt.
Dat groen spuit je er zo af, beetje doorheen kijken.

Gezien de leeftijd van de Etap 22 lijkt het me sterk dat je een nog een perfect
exemplaar gaat vinden, en mocht je dat toch voor elkaar krijgen dan betaal
je er meestal ook naar.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 13:53 door AdB. Reden: Stijl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 16 apr 2018 12:13 #935822

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Zoals Andre al schreef is dat schuim juist normaal. Ik zou me eerder zorgen maken als er niks zat :)

Wat betreft de groene status van de boot: ik heb heel veel Etaps laten schieten omdat ik ze te groen (en dus slecht onderhouden) vond. Nadat ik mijn boot had gekocht, en ik was vanwege drukte een paar weken niet bij m'n boot geweest, werd het me duidelijk hoe snel die groene aanslag groeit. De schaduwkant van mijn boot kan al in een paar weken helemaal groen zijn uitgeslagen. Je veegt het er echter ook zo weer af. Daar zou ik dus in de toekomst doorheen kijken.

En die werkschroef is inderdaad ook alleen maar een voordeel. Die heb ik momenteel niet op mijn boot, maar ga ik wel serieus overwegen.

Edit: motor meer dan 15 jaar? Mijn motor is uit 2000 en dus 18 jaar oud. Prima motor, dus daar zou ik me ook niet druk om maken.
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 12:38 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 16 apr 2018 18:56 #935950

Werkschroef belet inderdaad diefstal, echter voor groot onderhoud moet de boot worden gekraand...(of duiken en onder water schroef verwijderen).
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 16 apr 2018 19:31 #935968

  • Timbo
  • Timbo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
hverhelst schreef :
Werkschroef belet inderdaad diefstal, echter voor groot onderhoud moet de boot worden gekraand...(of duiken en onder water schroef verwijderen).
Been there done that B) 2x in November!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Water in Etap 22 16 apr 2018 19:46 #935981

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4114
Timbo schreef :
hverhelst schreef :
Werkschroef belet inderdaad diefstal, echter voor groot onderhoud moet de boot worden gekraand...(of duiken en onder water schroef verwijderen).
Been there done that B) 2x in November!

Yep, ook al een paar keer in een duikpak onder de boot bezig geweest.
Koud.... :sick: :sick:
Mooi hé, zo'n Etap...

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl